Herkkulakossa - onko avokadomousse herkku?
Olen ollut kohta 4 viikkoa herkkulakossa, mutta nyt on aivan pakko saada jotain herkkua! Ajattelin tehdä avokadomoussea ilman lisättyjä kermoja, sokereita jne. Mutta mitä sanotte, onko avokadomousse herkku? Periaatteessa kai ei ole, kun samoja ainesosia (avokado, hunaja, banaani, tumma makeuttamaton kaakaojauhe) saa käyttää myös muissa keitoksissa ja annoksissa herkkulakon aikana. Mikä siitä tekisi herkkua, jos aineisosat sotkisi yhteen?
Kysyn tätä siksi, kun mieheni mielestä avokadomousse on herkku siinä missä esim. jäätelö ja karkki. Jos jollain on vinkata hyviä herkkulakon herkkukorvikkeita, niin ehdotuksia otetaan vastaan!
Kommentit (20)
Ei kai herkku mitään muuta suomen kielessä tarkoita kuin syötävää, josta erityisesti pitää. Jollekulle se on nahkiaiset ja toiselle grillimakkara.
Ihmettelen tämän käsitteen käyttä täällä. Mikä ihmeen herkkupäivä, jota ihmiset usein pitävät? Ei ainakaan minun ikäselle jotkut sipsit ja irtokarkit ole herkkua. Totisesti päinvastoin!
N53
Jos pitää kysyä onko joku herkku, vastaus on että on herkku. Ihan turhaan yrität ylentää itseäsi jollain lakoilla jos tarkoitus on kuitenkin kiertää ja huijata, olet nolo.
Kyllä olen tehnyt herkkulakon aikana avokadomoussea 😃 Ei tee yltiömakeaa :)
Kohtuullisesti nautittuna :)
Jos ei tuommoistakaan edes joskus salli, voi rapsahtaa totaalisemmin.
Ei ole sama kuin karkki. Kaikki ainesosat ovat terveellisiä. Syö kohtuudella.
Tää nyt on vaan tällainen kokeilu ja kickstart laiharille. Ylipainoahan on ruhtinaalliset 30kg, että mistään pikkukiloista ei ole kyse. Pakko kokeilla järeämpiä aseita näin alkuun, kun vanhat "kohtuudella herkkuja"-tekniikat eivät ole tuottaneet tulosta.
Ilmeisesti olen tyhmä kun en tajua tätä systeemiä. Jos syön banaanin ja avokadon erikseen, niin ne eivät ole herkkua. Mutta jos sotken ne yhteen, niistä tuleekin herkkua. Miksi?
Ja lisättäköön, että herkkulakko on nimenomaan koskenut karkkia, sipsiä, pullaa, keksiä, jäätelöä, leivoksia, popcornia, suklaata yms epäterveellistä.
ap
Joillekin on, joillekin on. Meillä on kaksi lasta. Kun toinen haluaa jotain hyvää tai herkkuja kaupasta, tarkoittaa viinirypäleitä, marjoja tai kuivattuja aprikooseja. Toiselle taas ne herkut on jäätelöä tai suklaata.
Mihin tähtäät: painonpudotukseenko vai miksi kidutat itseäsi moisella kuurilla? Mikään yksittäinen herkuttelu varsinkaan tuollaisilla raaka-aineilla ei vaikuta mihinkään, jos pitää muuten syömisistään ja kulutuksestaan huolta. Ongelma on pään sisällä, jos kokee repsahtavansa ja sitten sallii sen, että yhden repsahduksen jälkeen alkaa romuttua koko ruokavalio.
Mun mielestä termi "herkkulakko" on pöljä. Jos teet avokadomoussen herkutellaksesi niin silloin se on herkku. Mutta eihän se epäterveellinen ole. Avokado on terveellistä ja siinä on hyviä rasvoja, joten sen syöminen on suositeltavaa. Jos lasket kaloreita niin niitä siinä tietysti on, mutta vähennät ne sitten jostain muusta. Kannattaa mieluummin määritellä vähän tarkemmin, mitä haluat välttää: sokeria, huonoja rasvoja, valkoista vehnää jne?
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää kysyä onko joku herkku, vastaus on että on herkku. Ihan turhaan yrität ylentää itseäsi jollain lakoilla jos tarkoitus on kuitenkin kiertää ja huijata, olet nolo.
En yritä ylentää itseäni vaan alentaa painoani. En myöskään yritä kiertää tai huijata, vaan keksiä terveellisempiä vaihtoehtoja epäterveellisille sokeriherkuille.
Kiitos vaan kommentistasi!
Vierailija kirjoitti:
Ja lisättäköön, että herkkulakko on nimenomaan koskenut karkkia, sipsiä, pullaa, keksiä, jäätelöä, leivoksia, popcornia, suklaata yms epäterveellistä.
ap
Miksi miellät jonkun epäterveellisen herkuksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai herkku mitään muuta suomen kielessä tarkoita kuin syötävää, josta erityisesti pitää. Jollekulle se on nahkiaiset ja toiselle grillimakkara.
Ihmettelen tämän käsitteen käyttä täällä. Mikä ihmeen herkkupäivä, jota ihmiset usein pitävät? Ei ainakaan minun ikäselle jotkut sipsit ja irtokarkit ole herkkua. Totisesti päinvastoin!
N53
Tätä myös ihmettelen. Ihan kuin ruoka olisi jotain pahaa, mitä väkisin syödään. Mä herkuttelen joka päivä ruualla. Ehkä nää ei sitten ymmärrä hyvän ruuan päälle :)
Jotenkin lapsen tasolle jäämistä tuollaiset herkkulakot/-päivät
Tasapainoinen aikuinen säätelee syömisensä toisin. Nauttii tilanteen mukaan niin perusruokaa kuin ekstraakin. Jos kesän ensimmäisenä aurinkoisena päivänä tekee mieli jäätelöä, niin syö sitten jäätelöä. Jos uusien perunoiden kanssa tekee mieli kunnon voinokaretta, niin laittaa voinokareen.
Jos huomaa housun kauluksen vähän kiristävän, niin ottaa pari viikkoa kevyemmin.
Kukaan ei painonhallintaan tarvitse mitään erityisiä lakkoja tai ahmimispäiviä, vaan terveen suhtautumisen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Määrittelin sen omista lähtökohdistani. Mulle karkki, sipsi ja suklaa on on herkkua. Tosin tykkään syödä myös marjoja, hedelmiä, vihanneksia yms terveellisempiä juttuja, ja ne ovat herkkuja mulle siinä missä epäterveelliset karkitkin.
Nimesin tämän aloituksen huonosti ja harhaanjohtavasti, anteeksi. Tajusitte kuitenkin varmaan, että mistä tässä oli kyse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Määrittelin sen omista lähtökohdistani. Mulle karkki, sipsi ja suklaa on on herkkua. Tosin tykkään syödä myös marjoja, hedelmiä, vihanneksia yms terveellisempiä juttuja, ja ne ovat herkkuja mulle siinä missä epäterveelliset karkitkin.
Nimesin tämän aloituksen huonosti ja harhaanjohtavasti, anteeksi. Tajusitte kuitenkin varmaan, että mistä tässä oli kyse.
ap
Joo älä välitä ap, muista että tää on av, paikka jossa puututaan aina epäolennaisuuksiin.
Mun ohje on seuraava: jos pystyt syömään avokadomoussen sellaisenaan, anna mennä. Terveellinen herkkuhan se, mutta herkullisuudesta huolimatta ei luontaisestikaan kuulu tähän herkkulakon "herkku"-määritelmään, jossa herkuilla tarkoitetaan epäterveellisiä ruokia.
Mutta, mikäli sikäli avokadomousse laukaisisi vain himon niihin kiellettyihin (karkit, suklaat, leivonnaiset jne.), niin kannattaa tietenkin jättää mousset vielä tässä vaiheessa väliin, kunnes voit olla varma ettei repsahdusta tule.
Vierailija kirjoitti:
N53
Ristiriitaista. Ensin myönnät, että kaikilla on omat herkkunsa, sitten kauhistelet sitä, jos jollekin sipsi on herkkua.
Löytyiskö muita korvikkeita epäterveellisten sokeriherkkujen tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Löytyiskö muita korvikkeita epäterveellisten sokeriherkkujen tilalle?
Peruskermavaahdosta on moneksi. Sen voi maustaa niin monella tavalla. Marjoilla, kaakaojauholla, manteli/pähkinärouheella, kaardemummalla, kanelilla..........
On on tietenkin herkku.
Mutta en käsitä jotain herkkulakossa olemista. Kyllä niitä herkkuja kestää syödä joka päivä kun pitää kohtuurajan.
Ja noin yleensäkin kaikki syöminenhän on herkkua.