Miksi kaikki kirjoittaa päivämäärän väärin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen miksi Suomessa ja ilmeisesti ainakin pohjoismaissa kirjoitetaan päivämäärä hölmösti päivä ensin ja kuukausi jälkeen. Harvinaista kyllä, USA:lainen versio on parempi, koska kuukauden tullessa ensin kaikki asettuu järkevään numerojärjestykseen, kun taas meillä käytössä esim. tietokoneen listaus pistää tyyliin:
4.12.
6.11.
8.12.
Kannattanee opetella käyttämään sitä tekstinkäsittelyohjelmaasi, jos ongelma on tuota luokkaa.
Miten kerron tekstinkäsittelyohjelmallani tietokoneeni käyttöjärjestelmälle että näytä tiedostoni kansiossa oikeassa kronologisessa järjestyksessä jos tiedostojen nimissä on päivämäärä suomalaisessa ppkkvv muodossa vvkkpp sijaan?
Juuri tämä häiritsee minuakin.
-alkuperäisen huomautuksen kirjoittaja
Lasten yläasteen opettajakin jättää sen pisteen kuukauden perästä pois. Ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen miksi Suomessa ja ilmeisesti ainakin pohjoismaissa kirjoitetaan päivämäärä hölmösti päivä ensin ja kuukausi jälkeen. Harvinaista kyllä, USA:lainen versio on parempi, koska kuukauden tullessa ensin kaikki asettuu järkevään numerojärjestykseen, kun taas meillä käytössä esim. tietokoneen listaus pistää tyyliin:
4.12.
6.11.
8.12.
Kannattanee opetella käyttämään sitä tekstinkäsittelyohjelmaasi, jos ongelma on tuota luokkaa.
Miten kerron tekstinkäsittelyohjelmallani tietokoneeni käyttöjärjestelmälle että näytä tiedostoni kansiossa oikeassa kronologisessa järjestyksessä jos tiedostojen nimissä on päivämäärä suomalaisessa ppkkvv muodossa vvkkpp sijaan?
Laita ne päivämäärät exceliin. Tekstinkäsittelyohjelmat ovat muutenkin hankalia numeroiden käsittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa ei osaa omaa äidinkieltään, eikä olut hereillä ala-asteella, kun järjestysluvut opetettiin.
01.01 (tai 1.1) ei tarkoita suomen kielessä yhtään mitään.
Mä ainakin käsitän ton 01.01 kellonajaksi. 1.1 on sitten jonkun kapppaleen tms. alaluku.
Minä kirjoitan kellonajan muotoon 01:01, eli kaksoispiste erottaa numerot.
Tuo asia ei ollut jäänyt minulle kouluajoilta mieleen, vaikka kirjoitinkin laudaturin. Ja jos pvm perään tulee kysymysmerkki niin muistaakseni silloin sen pisteen voi jättää poiskin? Ehkä mä siitä olen sitten ajatellut, että sen voi aina jättää pois.
Miksi kaikki kirjoittaa väärin?
Kannattaisi opetella ensin itse kirjoittamaan oikein. (...kaikki kirjoittavat….)
Vierailija kirjoitti:
Tuo asia ei ollut jäänyt minulle kouluajoilta mieleen, vaikka kirjoitinkin laudaturin. Ja jos pvm perään tulee kysymysmerkki niin muistaakseni silloin sen pisteen voi jättää poiskin? Ehkä mä siitä olen sitten ajatellut, että sen voi aina jättää pois.
Ei mene noin, jos lauseen lopussa on päivämäärä ja lause päättyy pisteeseen, silloin ei kirjoiteta näin: 1.1.. Jos kysymysmerkki tai huutomerkki päättää lauseen niin päivämäärä ilmaistaan pisteellä näin: 1.1.?
Lauseen voi lukea ääneen ensimmäinen tammikuuta, kun taas pisteetön luetaan ensimmäinen tammikuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4.12.
6.11.
8.12.
Ihme että olet päässyt edes nettiin jos et kerran osaa järjestää tiedostoja haluttuun järjestykseen...suosittelen jotain atk-kurssia sulle
Vierailija kirjoitti:
4.12.
6.11.
8.12.
No ei laita kunhan valitset, että nuo ovat päivämääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin, jos lauseen lopussa on päivämäärä ja lause päättyy pisteeseen, silloin ei kirjoiteta näin: 1.1.. Jos kysymysmerkki tai huutomerkki päättää lauseen niin päivämäärä ilmaistaan pisteellä näin: 1.1.?
Lauseen voi lukea ääneen ensimmäinen tammikuuta, kun taas pisteetön luetaan ensimmäinen tammikuu.
Ja no enpä tiedä, miksi kyseinen asia on jäänyt oppimatta, ehkä se oli jotenkin läpihuutojuttuna ja tippunut pois mielestä heti alkuunsa tai ei ole sinne koskaan (kouluaikana) päätynytkään.
Itse pidän ruotsalaisesta tavasta ilmoittaa päivämäärä, ensin tulee vuosi, seuraavaksi kuukausi ja viimeiseksi päivä. Merkitään näin: 2016-04-22
Niin, eikös sitä sanota, että kieli, joka ei kehity, on kuollut kieli.