Miksi kaikki kirjoittaa päivämäärän väärin?
Kommentit (32)
Otsikon oikeinkirjoituksen perusteella sinulla ei ole mitään eväitä kitistä muiden kirjoitusasuista yhtään mitään.
Tarkoittanet 1.1.?
Nollien kirjoittajat ovat kaikkein ärsyttävimpiä.
Miten niin kaikki? Kyllä mä ainakin osaan kirjoittaa päivämäärät oikein ja varmasti moni muukin.
Koska suurin osa ei osaa omaa äidinkieltään, eikä olut hereillä ala-asteella, kun järjestysluvut opetettiin.
01.01 (tai 1.1) ei tarkoita suomen kielessä yhtään mitään.
Nollia ei tarvita tavallisessa tekstissä, ne ovat vain sellaisia tietokonelomakkeita varten, jotka herjaavat väärää merkintää jos numerolle varattu ruutu jää tyhjäksi.
Ruotsinkielisen koulun käyneet ei osaa, muut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa ei osaa omaa äidinkieltään, eikä olut hereillä ala-asteella, kun järjestysluvut opetettiin.
01.01 (tai 1.1) ei tarkoita suomen kielessä yhtään mitään.
Mä ainakin käsitän ton 01.01 kellonajaksi. 1.1 on sitten jonkun kapppaleen tms. alaluku.
Suomeksi käytetään 1.1 ja1.1.1 jäsentämään dokumentin lukuja ja alalukuja, siihen jos laittaa pisteen loppuun niin se on virhe.
Se mikä päivämääriä kirjoittaessa on "oikein" tai "väärin" ei ole mikään muuttumaton luonnonvakio. Kieli elää.
Eivät osaa suomea. Ap:llakin oli verbi väärässä muodossa.
Minä taas ihmettelen miksi Suomessa ja ilmeisesti ainakin pohjoismaissa kirjoitetaan päivämäärä hölmösti päivä ensin ja kuukausi jälkeen. Harvinaista kyllä, USA:lainen versio on parempi, koska kuukauden tullessa ensin kaikki asettuu järkevään numerojärjestykseen, kun taas meillä käytössä esim. tietokoneen listaus pistää tyyliin:
4.12.
6.11.
8.12.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä päivämääriä kirjoittaessa on "oikein" tai "väärin" ei ole mikään muuttumaton luonnonvakio. Kieli elää.
No ei kyllä elä tässä tapauksessa. :D Kyse ovat järjestysluvut, kuinka mones päivä ja kuukausi (esim. viides päivä viidettä: 5.5.).
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen miksi Suomessa ja ilmeisesti ainakin pohjoismaissa kirjoitetaan päivämäärä hölmösti päivä ensin ja kuukausi jälkeen. Harvinaista kyllä, USA:lainen versio on parempi, koska kuukauden tullessa ensin kaikki asettuu järkevään numerojärjestykseen, kun taas meillä käytössä esim. tietokoneen listaus pistää tyyliin:
4.12.
6.11.
8.12.
Kannattanee opetella käyttämään sitä tekstinkäsittelyohjelmaasi, jos ongelma on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
4.12.
6.11.
8.12.
Siksi, koska suomen kielessä sanotaan viides päivä viidettä kuukautta eli 5.5. (viides toukokuuta). Toki on mahdollista sanoa toukokuun viides, mutta numerointi perustuu tuohon ensin mainittuun muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4.12.
6.11.
8.12.
Kannattanee opetella käyttämään sitä tekstinkäsittelyohjelmaasi, jos ongelma on tuota luokkaa.
Miten kerron tekstinkäsittelyohjelmallani tietokoneeni käyttöjärjestelmälle että näytä tiedostoni kansiossa oikeassa kronologisessa järjestyksessä jos tiedostojen nimissä on päivämäärä suomalaisessa ppkkvv muodossa vvkkpp sijaan?
Vierailija kirjoitti:
4.12.
6.11.
8.12.
Käytännössähän lähes kaikissa maissa paitsi just USAssa käytetään tätä päivämäärä/kuukausi/vuosi järjestystä. Että en kyllä näe mitään syytä miksi meidän kannattaisi käyttää kansainvälisesti vaikeammin ymmärrettävää systeemiä, paitsi tietty sen että sulla on tekstinkäsittelyssä tää suuri ongelma :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä elä tässä tapauksessa. :D Kyse ovat järjestysluvut, kuinka mones päivä ja kuukausi (esim. viides päivä viidettä: 5.5.).
No hohhoijaa, kieli on aina elänyt ja tulee aina elämään.
Toki säännöt on sääntöjä , mutta kaikki kuitenkin ymmärtävät " vääränkin tavan" merkityksen.