Pystyttekö syömään mustaherukoita?
Mustaherukka on pahaa. Erehdyin ostamaan aamupuurossa syötäväksi pakastemarjasekoituksen, jossa suurin osa marjoista on mustaherukkaa. Hyh, on niin hapanta ja pistävän makuista, etten pysty pureskelemaan. Pystyttekö te muut syömään niitä?
Itse tykkään mansikasta, vadelmasta ja kivan neutraalista mustikasta.
Kommentit (22)
Pystyn. Tykkään niistä paljon! Laitan joskus aamupuuroon/jugurttiin.
Tykkään. Puoliväkisin pakotin itseni tottumaan siihen makuun, kun on usein halvin (ja terveellisin) pakastemarja. Nykyään tykkään niistä ihan oikeasti.
1,5v lapseni pitää myös.
Kivan neutraalista mustikasta... voi jee, mitä valitusta. Et oo ennen mustaherukkaa syöny?
Vierailija kirjoitti:
Kivan neutraalista mustikasta... voi jee, mitä valitusta. Et oo ennen mustaherukkaa syöny?
En ole AP, mutta minusta monikaan ei ymmärrä, että ihmisillä on tämänkin asian suhteen synnynnäisiä taipumuksia. Siinä missä anoppi ja mieheni (esim.) nautiskelevat herukoista marjasekoitusta syödessä, minulle jokainen "pirteä ja virkistävä" herukka ja puolukka siellä joukossa on kuin heittäisi happoa suuhun.
Enkä pysty tähän vaikuttamaan. Olen yrittänyt. Etikkamarinoiduista jutuista (valkosipuli, suola/maustekurkku, sienipikkelsit jne.) tulee sama reaktio, mutta niitä olen oppinut syömään pieniä määriä kunhan se on muun ruuan joukossa vain lisämausteena.
Juuri söin aamupuuron kanssa mustaherukkaa, kun sain niitä anopilta. Oikein hyviä ja makeita olivat. Yleensä syön kyllä mustikoita. Karviaisia sain myös, mutta niistä en pitänyt, olivat pakastettuina jotenkin oudon makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta minusta monikaan ei ymmärrä, että ihmisillä on tämänkin asian suhteen synnynnäisiä taipumuksia. Siinä missä anoppi ja mieheni (esim.) nautiskelevat herukoista marjasekoitusta syödessä, minulle jokainen "pirteä ja virkistävä" herukka ja puolukka siellä joukossa on kuin heittäisi happoa suuhun.
Enkä pysty tähän vaikuttamaan. Olen yrittänyt. Etikkamarinoiduista jutuista (valkosipuli, suola/maustekurkku, sienipikkelsit jne.) tulee sama reaktio, mutta niitä olen oppinut syömään pieniä määriä kunhan se on muun ruuan joukossa vain lisämausteena.
Lisään vielä, että tuoreena suoraan pensaasta syötyinä nuo marjat on eri makuisia ja niitä pystyy vielä jotenkin sietämään pienissä määrin, mutta säilöttynä - lähinnä pakastettuna - maistuvat erilaisilta.
Oi, ihania! Tosin kesällä suoraan puskasta ihan parhaita. Mutta minä olenkin sellainen hapannaama, kaikki kirpeä ja hapan maistuu tosi hyvältä :)
Pystyn syömään, ovat hyviä :)
Lapsena pidettiin kesäisin kilpailuja kuka syö nopetein x määrän marjoja irvistämättä :D mukana myös punaiset ja valkoiset viinimarjat.
Pystyn, syön kesäisin suoraan pensaasta. Mustat sellaisinaan, puaiset vain mehuna.
On olemassa erimakuisia mustaherukkalajikkeita. Mulla on kolme pensasta, joista yhdessä on paremmanmakuiset marjat kuin muissa. Tämä saattaa selittää sitä, että oman pensaan marjoja syödään herkkuna, mutta kaupasta ostetut ovatkin pahoja,
En minäkään niistä suorastaan pidä, mutta meneehän ne. Onneksi en ole sokerikammoinen, sillä saa monet marjat paremmin maistuviksi. Punaiset ovat vielä kirpeämpiä, mutta menevät muiden marjojen kanssa, kiisselinä, kakuissa ym.
Parhaimpia ne ovat vaniljajäätelön kanssa. Makeus ja happamuus sopivat yhteen. Puurossa yritän, mutta ei niin herkkua.
Tottumiskysyms. Mä pystyn vetämään vaikka puolukoita paljailtaan. Ehkä maailman terveellisin marja. Jos suomalaiset pystyy vetämään viinaa raakana ja jotain ummehtuneelle patjalle haisevaa ja maistuvaa hampunpaskaa, niin ihmettelen miksei marjat uppoais.
Syön tuoreena pensaasta kun ovat kunnolla kypsiä. Teen joskus hyytelöä.
Vierailija kirjoitti:
Tottumiskysyms. Mä pystyn vetämään vaikka puolukoita paljailtaan. Ehkä maailman terveellisin marja. Jos suomalaiset pystyy vetämään viinaa raakana ja jotain ummehtuneelle patjalle haisevaa ja maistuvaa hampunpaskaa, niin ihmettelen miksei marjat uppoais.
Edelleen intän, ettei ole tottumuskysymys. Olen maalta kotoisin (maatilalta). Meillä oli kotona 40 marjapuskaa, joista sai vapaasti syödä + tietenkin kerättiin talveksi talteen: pakatettiin, mehuttiin ja hillottiin. Puolukkaa kerättiin ämpäreittäin joka syksy ja sitä survottiin ja pakastettiin. Altistusta tuli siis ihan omasta takaa. Mutta kun ei niin ei.
Ihan kemiallisestihan monet hedelmät ja marjat sisältää eri avaruusisomeerejä tietyistä molekyyleistä, ja tämän takia maut on eri ihmisille joskus erilaisia, koska makureseptorit on spesifisiä eri isomeereille. Toinen maistaa greipissä enemmän makeaa (minä), toiset pelkkää karvasta :) itse pidän mustaherukoista paljon enemmän kuin vaikka mustikoista!
Minä taas olen toista ääripäätä. Pidän noista pakastetuista mustaherukoista, koska ne ovat niin ihanan happamia. Mutta punaherukat ovat vielä parempia.
Pakastemustaherukat ovat parhaimmillaan juuri sulaneina :)
Muutama päivä jääkaapissa sulaneina ne jotenkin happanee ja eivät ole enää niin hyviä.
Tykkään mustaherukoista 😄
Syön joka aamu puuron kanssa desin. Tottumuskysymys. Lapsena meillä oli kotona aina esim puolukka- ja mustaherukkamehua.