Vaihdevuodet alkaneet. Olen 34v.
Kierto lyhentynyt 31->25 päivää. Haluttomuutta, joskus iltaisin ja öisin aivan tajutonta hikoilemista, ärtyneisyyttä, maksaläiskiä..
Jotenkin kuvittelin olevani nuori :(
Kommentit (35)
Voivatko vaihdevuodet oikeasti alkaa noin varhain?
Vierailija kirjoitti:
Olitko ap nuori kun kuukautisesi alkoivat? Eräs lääkäri sanoi että menisivät aikalailla käsikädessä alku ja loppu, jos nuorena alkaa, vaihdevuodetkin tulevat varhain ja päinvastoin. Poikkeuksia tietty aina on kuten kaikessa.
Siitä huolimatta nämä oireet ovat ainakin 10 - 15 vuotta liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mäkin mietin. Mutta kyllähän hedelmällisyys laskee tosi jyrkästi juuri kolmenkympin jälkeen, vaikka nykyään silloin vasta aletaan miettiä lasten hankkimista.
Minä sain lapset jo kaksikymppisenä ja lapsiluku on täynnä, joten ei yhtään haittaisi vaihdevuodet tähän väliin. Silti, kuvittelin olevani lähempänä viittäkymmentä noine oireineni sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko ap nuori kun kuukautisesi alkoivat? Eräs lääkäri sanoi että menisivät aikalailla käsikädessä alku ja loppu, jos nuorena alkaa, vaihdevuodetkin tulevat varhain ja päinvastoin. Poikkeuksia tietty aina on kuten kaikessa.
Siitä huolimatta nämä oireet ovat ainakin 10 - 15 vuotta liian aikaisin.
Ei nyt sentään viisitoista. Tunnen useamman jolla on kuukautiset päättyneet 45-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi mutta jostain häiriöstä taitaa silloin olla kyse.
Voi olla ihan esivaihdevuodet, jotka voi oireilla kymmenisen vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Googlaa :)
Vierailija kirjoitti:
Onhan vaihdevuosissa hyväkin puoli. Kohta sun ei tarvitse enää kestää kuukausittaista veriruljanssia eikä syytää rahaa ehkäisyyn. Itse ottaisin vaihdevuodet 34-vuotiaana, jos vain saisin valita.
Oletpa tietämätön. Vaihdevuodet aiheuttavat paljon muutakin kuin kuukautisten loppumisen. Esim. limakalvojen ohenemista ja kuivumista ja osteoporoosia. Mitä aikaisemmat vaihdevuodet, sitä suurempi todennäköisyys luiden haurastumiseen. Sitäkö toivot? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan menee just päinvastoin.
Sanoo kuka? En halua uskoa sitä, olin 11 kun omat kuukautiseni alkoivat ja elättelen toivoa että loppuvatkin aikaisin. Viisikymmentä vuotta sitä kärsimystä on kyllä kohtuutonta ja liikaa :(
Mä niin pelkään tota. Olen samanikäinen ja isovanhemmalla oli tosi aikaisin vaihdevuodet. Haluan vielä lapsen kunhan löydän isän.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ihan esivaihdevuodet, jotka voi oireilla kymmenisen vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Googlaa :)
Mulla limakalvot kuivuivat jo ap:n ikäisenä, gynegologi antoi jonkun voide- ja emättimeen laitettavien tablettienreseptin. Nyt olen 44 ja huomaan muita oireita, kuumotusta ja hikisyyttä ja epäsäännöllisiä kuukautisia. Eivätköhän nämä vaihdevuosioireita ole. Ja mulla alkoi menkat varhain, olinkohan kanssa 11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla limakalvot kuivuivat jo ap:n ikäisenä, gynegologi antoi jonkun voide- ja emättimeen laitettavien tablettienreseptin. Nyt olen 44 ja huomaan muita oireita, kuumotusta ja hikisyyttä ja epäsäännöllisiä kuukautisia. Eivätköhän nämä vaihdevuosioireita ole. Ja mulla alkoi menkat varhain, olinkohan kanssa 11.
Ja se gyne siis sano et on varhaisia vaihdevuosioireita mut ei pitänyt vakavana. haluttomuus oli kans yks oire.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin pelkään tota. Olen samanikäinen ja isovanhemmalla oli tosi aikaisin vaihdevuodet. Haluan vielä lapsen kunhan löydän isän.
Ei ole mahdotonta tulla raskaaksi vaikka vaihdevuodet jo olisivatkin. Isovanhempasi saattoi elää ravitsemuksellisesti jne erilaista elämää kuin sinä. Entä oma äitisi, tiedätkö hänen vaihdevuosista? Tai toisen puolen isovanhemmasta?
Älä nyt siitä stressaa, se ei ainakaan auta asiassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vaihdevuosissa hyväkin puoli. Kohta sun ei tarvitse enää kestää kuukausittaista veriruljanssia eikä syytää rahaa ehkäisyyn. Itse ottaisin vaihdevuodet 34-vuotiaana, jos vain saisin valita.
Oletpa tietämätön. Vaihdevuodet aiheuttavat paljon muutakin kuin kuukautisten loppumisen. Esim. limakalvojen ohenemista ja kuivumista ja osteoporoosia. Mitä aikaisemmat vaihdevuodet, sitä suurempi todennäköisyys luiden haurastumiseen. Sitäkö toivot? Tuskin.
Oletpa ajattelematon. Vastaaja on nuori, itsekään en senikäisenä pahemmin vaihdevuosia ajatellut enkä varmaan tiennyt muuta kuin että kuukautiset loppuvat. Hän yritti tsempata, ikävää että sai noin ilkeän vastauksen :(
Sulla on esivaihdevuodet, itellä samanlaisia oireita ja muutakin, alkoi 38-vuotiaana.
Onhan vaihdevuosissa hyväkin puoli. Kohta sun ei tarvitse enää kestää kuukausittaista veriruljanssia eikä syytää rahaa ehkäisyyn. Itse ottaisin vaihdevuodet 34-vuotiaana, jos vain saisin valita. 22-vuotiaan korvaan et ole enää nuori, valitan. Mutta luulen, että sun ikäisenä elämä on parhaimmillaan.