Ystäväni antama synttäri"lahja" on kuin painajainen
Täytän vuosia viikonloppuna ja yksi läheisimmistä ystävistäni halusi järjestää juhlat minulle ”lahjaksi”, koska asun kuulemma niin ahtaasti ja yksin on iso vaiva kokata, kissat eivät tykkää suurista ihmismääristä jne... Mikä nyt oli ajatuksenakin vähän outo ja alentava, mutta suostuin silti, kun ajattelin pääseväni näin helpommalla.
Kuukauden ajan se on jo näitä säheltänyt, eikä ole suostunut kertomaan juuri mitään. Aluksi kysyi toivetta vieraista ja ruuasta, mutta muu on ollut jotain ”suurta yllätystä” mikä on osa tätä ”lahjaa.”
Tänään kuitenkin soitin hänelle ja vaadin saada tietää edes vieraista, että ehtisin vielä kutsua niitä, jotka on kuitenkin unohtanut ja että saisin vielä vähän toivoa ruokia ja juomia, kuukausi on aika pitkä aika ja muutama uusi ideakin oli tullut.
Sain nyt kuitenkin selville, että on esimerkiksi kutsunut miehensä (no joo, asuu samassa kämpässä, mutten ole koskaan tykännyt tästä) ja muutamia miehen kavereitakin (en ole koskaan tavannut, kiva...) Lisäksi on kuulemma sanonut, että avecit on ok. Minä harvemmin tulen täysin vieraiden kanssa toimeen, kun olen vähän ujo ja vaivaannun helposti isossa seurassa. Ja ystäväni kyllä varmasti tietää, etten pidä hänen miehestään... Yksi ilta vain pitäisi olla pois kotoa, mutta ei onnistu.
Ruoka taas tulee olemaan todella yksipuolista, koska on kutsuttu niin paljon väkeä. Vain yksi booli. Näitäkään asioita ei ole voinut kertoa minulle etukäteen, vaikka olen yrittänyt kysellä.
Kuulostan varmaan lapselliselta kitisijältä, mutta ei huvita mennä koko juhliin. Täytän kuitenkin pyöreitä ja ajattelin, että hyvä ystävä tekee minun näköiset intiimit ja mukavat juhlat. Itku kurkussa lopetin puhelun...
Kommentit (92)
Saamme tarinalle jatkoa, kun juhlien jälkeen ystävä esittää laskun ruuasta, juomista, koristelusta, tilanvuokrasta ja työstä.
Onkohan se järjestänyt sinne jotain Napakymppi-tyylistä ohjelmaa? Paikalle kutsuttu 3 poikamiestä ja show pystyyn...
Ystäväni ei vastaa yhtään mitään. :( Näen, että on lukenut viestin. Ja viesti oli oikeasti ihan ystävällinen ja asiallinen, ilmaisin pettymykseni ja toivoin, että vieraslistaa vähän rajoitettaisiin, eikä näitä "miehiä" tarvitsisi paikalle ollenkaan. Ja sanoin myös, että voin tuoda muutamia ruokia mukanani.
En koe olevani vaikea ihminen, olen nyt pettynyt ja surullinen, niin ehkä siksi vaikutan siltä..? Idea tuputettiin minulle väkisin ja muunneltiin sitten oman mielen mukaisiksi juhliksi. Eikö moni loukkaantuisi tästä?
En oikein ymmärrä, mitä valitat. Jos tarjoiluista puuttuu mielestäsi jotain niin vie itse lisää. Minusta ystäväsi on tosi kiva ja ajattelevainen. On aika epäkohteliasta valittaa hänelle pettymystä. Minulle ei kukaan ikinä jaksaisi järjestää mitään tuollaista! Jos on tulossa paljon ihmisiä niin ei sun tarvitse vaihtaa välttämättä sanaakaan sen ystävän miehen kanssa. Jos hän on kutsunut muitakin ystäviäsi niin voit jutella heidän kanssaan. Voit järjestää myöhemmin omat mielesi mukaiset bileet, mutta kannattaisi ehkä asennoitua hieman toisin. Juhlissa voi olla tosi kivaakin ja vältyt itse järjestämisen vaivalta.
Ei tähän voi enää asennoitua mitenkään, kun juhlat ovat kuitenkin jo ihan pilalla.
Laitoin nyt vielä perään viestin, että voivat varmaan juhlia ilman minua, jos nyt "hädissään" sitten vastaisi jotain.
Ymmärrän sua, ap. En minäkään tuossa tilanteessa odottaisi juhlia kovin innokkaasti.
Sitä paitsi minusta on aika outoa, että haluaa järjestää toiselle synttärilahjaksi juhlat, mutta sitten ei yhtään mieti sitä, mistä lahjan saaja saattaisi pitää.
Vaikka onhan tässä pieni mahdollisuus, että ystävä on oikeasti järjestämässä ihan erilaisia juhlia kuin mitä kuvaili, ja haluaa että homma pysyy yllärinä. Siis että hän juksasi nuo sinkkumies- ja boolijutut, oikeasti siellä onkin odottamassa enemmän sinun näköiset pirskeet.
Ymmärrän jos sua ujona ihmisenä ahdistaa isot kekkerit ja mielestäni ystäväsi olisi pitänyt tajuta tämä. Eikö hän kuitenkin sulle järjestä juhlia eikä itselleen. Mutta jos ne juhlat olisi jotenkin ylitsepääsemättömät niin varmasti olisit kieltänyt juhlat jo heti alkuun, jos kerran olet jo ruokatarjoiluista ym. jo kritisoinut.
Ymmärrän myös, jollet halua ystäväsi miestä juhliisi. Mutta jos paikalle tulee paljon porukkaa niin tuskinpa hänen kanssaan joutuisit hirveästi hengailemaan. Eikä kannata olla niin ennakkoluuloinen, jollet näitä miehen kavereita tunne niin et voi myöskään etukäteen niitä "vihata." Ottaisin varmaan sinun tilanteessasi juhlissa muutaman lasin kuoharia ja nauttisin, kaikki ne vieraat on kuitenkin tullut sua varten sinne. Myöhemmin voisin mennä lähimpien ystävien kanssa vaikka ravintolaan syömään, jos se vastaa enemmän sun käsitystä kivasta synttäripäivästä. Jos joudut joskus tilanteeseen,että ystävät ovat kaikonneeet ja joudut viettämään synttäreitä yksin niin siinä kohtaa varmasti mietit, että olispa ongelmana se, että juhliin tulee liikaa porukkaa tai on vain yhdenlaista boolia. Onnea! :)
Kuulostaa siltä, että et ole ansainnug ystävääsi. Hän yrittää järjestää hyvää hyvyyttään sulle bileet ja sä vaan valitat. Olisitko itse edes alun alkaen järjestänytkään mitään juhlia? Jos idea oli täysin kaverisi, anna hänen tehdä mitä lystää äläkä vikise. Toista kertaa tuskin tulee, kukaan ei halua tehdä palveluksia tuollaiselle kiittämättömälle...
Ymmärrän sua, ap. Ystäväsi vaikuttaa itsekkäältä ja vähän yksinkertaiselta. Kuulostaa siltä, että juhlat on vain sulka hänen hattuunsa, eikä hän ole uhrannut ajatustakaan sille, mitä sinä tahdot. Ystäväsi taitaa ylipäätään ajatella, että et osaa olla sosiaalisissa tilanteissa "oikein", ja että esim. ujous on ei-toivottavaa. Hän onkin päättänyt tehdä sinulle "oikeanlaiset" juhlat = sellaiset kuin hän itse tekisi itselleen, jotta opit olemaan. Inhottavaa. :(
Minulla on vähän vastaava kokemus omista häistäni. Polttariporukka oli päättänyt toteuttaa häissäni leikin, joka olisi ollut minulle täysi painajainen. Muutama ihminen oli saanut päähänsä, että tykkäisin juuri sellaisesta, mutta onneksi yksi ihminen ilmoitti suunnitelmista minulle. Itkuraivareiden kautta ohjelma peruttiin. Polttareissa kuuluu olla yllätyksiä ja vähän sellaista mukavuusalueelta poistumistakin, mutta kyllä häät pitää saada pitää itsensä näköisenä ja niin, ettei tarvitse panikoida etukäteen. Sama pätee kyllä vahvasti myös synttäreiden kohdalla.
Oih, mikä huseeraaja ja päällepäsmäri kaverisi onkaan 😔 Kaappasi sinun juhlat. Jos vielä tekee oman näköisensä.
Järjestä omat juhlat omille vieraillesi 😄
Tsemppiä ja ihanaa kevättä :)
Hyviä juhlia 😉
Halusin tulla vain kertomaan, että äsken tuli vielä itkettyä ja huudettua puhelimessa. Ystävä ei vastannut viesteihin, niin soitin. En enää edes tiedä kehtaanko mennä koko juhliin. Ovat varmasti hauskemmat ilman minua.
Vierailija kirjoitti:
Halusin tulla vain kertomaan, että äsken tuli vielä itkettyä ja huudettua puhelimessa. Ystävä ei vastannut viesteihin, niin soitin. En enää edes tiedä kehtaanko mennä koko juhliin. Ovat varmasti hauskemmat ilman minua.
Mee käymään ystävälläsi ja sopikaa!
Vierailija kirjoitti:
Siis ootko sä tosissasi?
Ystäväsi haluaa järjestää sulle juhlat ja sä itkupotkuraivoat kun ei kelpaa? Olisit heti sanonut, että et halua juhlia ollenkaan. Helpotukseksesi, ei sun varmaan enää ikinä tarvitse odottaa juhlien järjestämistä keneltäkään, että sikäli toki tuottaa tulosta tuo lapsellinen käytöksesi.
5-vuotiaalta ymmärtäisin tuollaisen käytöksen, en kolmekymppiseltä.
No huhhuh. Ystäväsi yrittää järkätä kivaa iltaa - pientä naposteltavaa, boolia (tunnelman keventäjäksi kenties, koska olet sanonut oelvasi ujo), tuttuja ja hieman (sinulle) tuntemattomampia vieraita. Että jos vaikka sinunkin tuttavapiirisi hieman laajenisi.
Mitä tekee hän? No kiukkuaa - ei saa olla miehiä, ei saa olla boolia, tarjoilut on huonot... Kuules, sinuna olisin hiljaa ja nauttisin illasta. Ne varsinaiset syntymäpäiväjuhlat sukulaisineen järjestät tietenkin itse kakkuineen ja kahvineen.
Kun juhlapäivä koittaa, linnoittaudu kotiisi ja pistä ovi visusti lukkoon. Tai pakene kotoa, katoa mystisesti :D
Muista, että mitä enemmän porukkaa, sitä helpommin voit "kadota" ihmisjoukkoon, eikä tarvitse kaikkien kanssa jutella. Kaverisi mies varmaan roikkuu kavereidensa kanssa ja sä voit viettää illan omien kavereidesi kanssa. Teette nyt niin, että varmistat vielä, että varmasti kaikki haluamasi kaverit on kutsuttu ja lisäksi käytte vielä vähän tarjoiluja läpi ja sinä tuot jotain helppoa tarjottavaa (peltipizzaa, isoja sipsipusseja, popcornia tms.). Sitten vedät pään täyteen ja pidät hauskaa. Tässähän on ainekset vuosisadan bileisiin, joita muistella vanhana. Ja tämä siis ujon introvertin ehdotus :)
Vierailija kirjoitti:
Muista, että mitä enemmän porukkaa, sitä helpommin voit "kadota" ihmisjoukkoon, eikä tarvitse kaikkien kanssa jutella. Kaverisi mies varmaan roikkuu kavereidensa kanssa ja sä voit viettää illan omien kavereidesi kanssa. Teette nyt niin, että varmistat vielä, että varmasti kaikki haluamasi kaverit on kutsuttu ja lisäksi käytte vielä vähän tarjoiluja läpi ja sinä tuot jotain helppoa tarjottavaa (peltipizzaa, isoja sipsipusseja, popcornia tms.). Sitten vedät pään täyteen ja pidät hauskaa. Tässähän on ainekset vuosisadan bileisiin, joita muistella vanhana. Ja tämä siis ujon introvertin ehdotus :)
Jatkan vielä, että kirjoita vielä viesti kaverillesi, jossa pahoittelet aiempaa kritiikkiä ja kerrot säikähtäneesi, kun kuulit miten paljon porukkaa on tuossa. Nyt asiaa tarkemmin mietittyäsi, luulet kuitenkin, että on hyvät bileet tulossa ja kiität hänen vaivannäöstään. Jatko ylläolevan viestin mukaan.
Minusta nyt on loukkaavaa ylipäätään tuoda ilmi ettei tykkää ystävänsä miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ystävä ehkä löytää jonkun joka juhlat ansaitsee. Oikeasti aikuinen ihminen, häpeä.
Ootko ap sellainen vaikea ihminen?