Ystäväni antama synttäri"lahja" on kuin painajainen
Täytän vuosia viikonloppuna ja yksi läheisimmistä ystävistäni halusi järjestää juhlat minulle ”lahjaksi”, koska asun kuulemma niin ahtaasti ja yksin on iso vaiva kokata, kissat eivät tykkää suurista ihmismääristä jne... Mikä nyt oli ajatuksenakin vähän outo ja alentava, mutta suostuin silti, kun ajattelin pääseväni näin helpommalla.
Kuukauden ajan se on jo näitä säheltänyt, eikä ole suostunut kertomaan juuri mitään. Aluksi kysyi toivetta vieraista ja ruuasta, mutta muu on ollut jotain ”suurta yllätystä” mikä on osa tätä ”lahjaa.”
Tänään kuitenkin soitin hänelle ja vaadin saada tietää edes vieraista, että ehtisin vielä kutsua niitä, jotka on kuitenkin unohtanut ja että saisin vielä vähän toivoa ruokia ja juomia, kuukausi on aika pitkä aika ja muutama uusi ideakin oli tullut.
Sain nyt kuitenkin selville, että on esimerkiksi kutsunut miehensä (no joo, asuu samassa kämpässä, mutten ole koskaan tykännyt tästä) ja muutamia miehen kavereitakin (en ole koskaan tavannut, kiva...) Lisäksi on kuulemma sanonut, että avecit on ok. Minä harvemmin tulen täysin vieraiden kanssa toimeen, kun olen vähän ujo ja vaivaannun helposti isossa seurassa. Ja ystäväni kyllä varmasti tietää, etten pidä hänen miehestään... Yksi ilta vain pitäisi olla pois kotoa, mutta ei onnistu.
Ruoka taas tulee olemaan todella yksipuolista, koska on kutsuttu niin paljon väkeä. Vain yksi booli. Näitäkään asioita ei ole voinut kertoa minulle etukäteen, vaikka olen yrittänyt kysellä.
Kuulostan varmaan lapselliselta kitisijältä, mutta ei huvita mennä koko juhliin. Täytän kuitenkin pyöreitä ja ajattelin, että hyvä ystävä tekee minun näköiset intiimit ja mukavat juhlat. Itku kurkussa lopetin puhelun...
Kommentit (92)
Älä mene niihin juhliin. Vietä juhlasi jossain muualla haluamallasi tavalla ja toivomassasi seurassa.
No huh huh, miten kiittämätön olet. Itse olisin todella onnellinen juhlista. Järjestetäänhän monille yllärisynttäreitäkin eli eivät tiedä juhlista mitään. Soita nyt heti kaverillesi ja pyydä anteeksi. Ei oikeasti ole niin vakavaa... järjestät uudet juhlat vaikka viikon päästä, ihme turhaa valitusta.
Nyt pitkien yöunien jälkeen olen jo vähän rauhoittunut, mutta edelleen loukkaantunut ja pettynyt. Olen kuitenkin päättänyt mennä juhliin, edes käymään. Ja vien mukanani paljon syömistä. Ja sanon suoraan, jos ystäväni alkaa taas parituksen. Kyllä tämä tästä.
Sä olet AP kuin lapsi. Täytätkö 10 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitkien yöunien jälkeen olen jo vähän rauhoittunut, mutta edelleen loukkaantunut ja pettynyt. Olen kuitenkin päättänyt mennä juhliin, edes käymään. Ja vien mukanani paljon syömistä. Ja sanon suoraan, jos ystäväni alkaa taas parituksen. Kyllä tämä tästä.
Ota pari lasillista boolia heti kärkeen että rentoudut niin kyllä se siitä suttaantuu. Kiittele ja naura ja juo. Aamulla särkee päätä mutta särkisi se vaikka et meiniskään. Sitäpaitsi voit nostaa hattua itsellesi kun klaaraat jutun. - Hyvää ystäväsi tarkoittaa. Jos olet vähän sellainen ominesi olija niin hän yrittää saada sinut tutustumaan uusiin ihmisiin tarkoittaen sinun parastasi. Onnea vain matkaan. Ja kysy niistä muonista tai jos olet hyvä leipomaan niin pyöräytä jotakin beileisiin sopivaa esim kinkkusarvia tms. Voihan olla että kaverisi ei halua sinun tuovan mitään kun tekee lahjaksi bileet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, AP, kyllä se siitä ja sinulle voi vielä tulla ihan kiva ilta, jos pystyt suhtautumaan tilanteeseen ennakkoluulottomasti.
Mutta sinun kannattaisi kyllä ennen juhlia vielä puhdistaa ilmaa juhlat järjestävän kaverisi kanssa, muuten teillää menee ilta molemminpuoliseen kyräilyyn ja pahimmassa tapauksessa riit myrkyttää koko ystävyyssuhteenne. Istukaa yhdessä alas, ja molemmat sitten kertovat asiallisesti ja rauhallisesti oman kantansa - kuten aikuiset tekevät. Voit kertoa rakentavalla ja kypsällä tavalla, mikä sinua loukkasi ja ahdisti tässä juhlakuviossa. Jos viimeinen kommunikaatio ystäväsi kanssa on ollut itkupotkuraivarit puhelimessa, niin hän on taatusti nyt tosi pihalla siitä, että missä mennään ja mitä sinä asioista oikeasti ajattelet.
reetta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun paras (?) ystävä ei edes onnitellut, kun täytin pyöreitä.
Mun äitini ei onnitellut ainoaa tytärtään. 50-vuotispäivänäni .Ei ollut kiinni siitä,että ei olisi pystynyt,tai muistanut.
Viha ainoaan tyttäreen oli niin suunnattoman suuri!
Olin valinnut väärän aviomiehen
Mun äiti suuttui, kun sanoin potevani neljänkympin kriisiä (täyttäessäni 40), eikä ole sen jälkeen onnitellut...
Juhlien järjestämisessä on kova vaiva, ja niihin menee aika reippaasti rahaakin, varsinkin alkoholiin. Oli päivänsankari mitä mieltä vain, niin ystävä selvästi välittää hänestä ja _kuvittelee_ tekevänsä kivan yllätyksen järjestämällä isommat juhlat mielestään vähän liian introvertille ja tylsälle(?) ap:lle.
Olen samaa mieltä siitä, että oman elämäntyylin tuputtaminen on väärin, eikä tämä ystävä nyt ehkä ole tullut ajatelleeksi asiaa loppuun asti, ehkä hänen kuvitelmissaan ap yllättäen vapautuu, tutustuu uusiin ihmisiin, ehkä löytää rakkaudenkin ja kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun asti. Tosielämässähän näin ei käy, vaan ihmiset ovat keitä he ovat, ja heidät tulee sellaisina hyväksyä.
SILTI on törkeää vetää näin hillittömästi herneitä nenään ja pillastua kuin keskenkasvuinen. Kukaan ei käyttäisi kuukautta sellaisten juhlien suunnitteluun, joiden taustalla on pahat aikomukset tai ilkeys, vaan tässä on aidosti hyvä tarkoitus taustalla.
Itse olisin jopa liikuttunut siitä että ystäväni käyttää minuun noin paljon aikaa, vaivaa ja rahaa, vaikkei ihan putkeen menisikään. Ajatus on tärkein, tässäkin lahjassa.
En voi ymmärtää näitä AIKUISIA ihmisiä jotka eivät tule toisten kanssa toimeen. Eikö sen vertaa ole kotona opittu käytöstapoja että voisi ihmisten ilmoilla osata suhtautua neutraalisti ihmisiin joista ei pidä? Ystäväsi järjestää sinulle juhlat ja sinä valitat että hänen miehensä on paikalla koska et hänestä tykkää? Arvaan (ja toivon) myös että täyttämäsi "pyöreät vuotesi" ovat 10.
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä mun mielestä todella kiittämätön, etenkin, jos ystäväsi maksaa boolit sun muut. Itket ja raivoat, kun toinen on yrittänyt ilahduttaa sinua? Tosi kiva ystävällesi. Varmaan harmittaa, jos juhlat eivät ole ihan mieleiset, mutta olisi nyt kannattanut, vaan lusia ne läpi tai "äkkisairastua". Ei minusta nyt ole erityisen törkeää, että ystävän mies osallistuu omassa asunnossaan järjestettäviin miehiin. Minäkään en muuten pidä ystäväni miehestä, mutta ystäväni ei tätä tiedä, enkä kyllä kehtaisi ikinä kertoakaan asiasta. Koita edes hetki nähdä asia ystäväsi kantilta. Hän on kuukauden suunnitellut sinun juhliasi ja varmaan luuli, että pidät lopputuloksesta, kunnes aloit raivota ja syytellä. Hänellä on varmasti vielä kurjempi olo kuin sinulla. En myöskään tajua, miksi pyöreistä tehdään numero.
"Ei minusta nyt ole erityisen törkeää, että ystävän mies osallistuu omassa asunnossaan järjestettäviin miehiin", en pysty jatkaa lukemista kun naurattaa tämä (oletettava) kirjoitusvirhe! 😂😂😂
Miten kukaan voi olla näin lapsellinen? Kyllä aikuisen ihmisen pitää pettymyksiä kestää.
Taisinpa juuri tunnistaa henkilön. Hups ja taisinpa myös avautua tästä juhlien järjestäjälle.
Mitä ihmeen hauskaa on juhlissa, joita ei ole järjestetty YHTÄÄN juhlakalun toiveita ajatellen? Tarjoilu ei ole mitä hän toivoo, ei ole niitä vieraita, joita hän toivoisi. Onko siellä mitään aloittajaa varten? Tuntuu siltä, että tämä ystävä on halunnut järjestää bileet itselleen ja omalle kaveriporukalleen ja tämä on hyvä "tekosyy" siihen.
Olet Ap uskomattoman itsekäs ja törkeä. Oletko elänyt ja kasvanut neljän seinän sisällä? Ystäväsi tarjoutui järjestelmään juhlat: olet hänen vieraansa, eikä sinulla ole pienintäkään oikeutta puuttua juhlien sisältöön eikä muuhunkaan. Missään kulttuurissa tällainen ei ole ok. Ensinnäkin: siinä ei ole mitään "alentavaa" että joku näin järjestää. Tänä on ihan tyypillistä ja normaalia - ehkä suolessa ei vielä niin yleistynyt, mutta kuitenkin. Koko suhtautumisesi on ylimielinen ja törkeä jo lähtökohtaisesti. Ystäväsi näkee järjestämisen vaivan, hän maksaa kaiken, kutsuu paikalle ihmiset jne. Sinä valitat (?!) , suutut ja mietit ettet mene paikalle? Ja perustelet paria vierasta sillä, että olet ujo, mutta se ei todellakaan ole syy hirveään käytökseen! Ja kehtaat valittaa ystävän miehestä?? Se menee jo yli tämän kaiken muun käytöksesi ohella. Pyydä pikapikaa anteeksi kaikkea - ja muista, että kiittämättömyys on maailman palkka. Tuskin läydät elämääsi miestä, joka tällaista katselisi koskaan.
En ihmettelisi vaikka AP eläisi lopunelämää ilman ystäviä. Kehtaakin valittaa tarjoiluistakin! jotka muut maksaa ja järjestää hänelle! Uskomattomia ihmisiä. Ja kehtaat haukkua järjestäjän miehenkin ja kaiken. Olet yksi pahimmista ihmisistä, kehen olen täällä palstalla taas hetkeen törmännyt.
Muistini mukaan sama henkilö valitti viime vuonnakin syntymäpäivistään. Taitaa olla kova paikka, kun ei voikaan itse ottaa kaikkea kunniaa järjestelyistä ja ruuista. Kukaan ei varmaan enää pidä sinusta, jos tarjolla ei olekaan leipurin tekemiä prinsessakakkuja, kolmea eri salaattia, suolaisia piiraita ja kalliita viinejä, vaan siellä onkin karjalanpiirakoita, sipsejä ja viinaboolia. Olisit varmasti voinut ehdottaa, että sinä teet tarjoilut juhliin, vai oletko niin köyhä, että ystäväsi joutuu maksamaan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Muistini mukaan sama henkilö valitti viime vuonnakin syntymäpäivistään. Taitaa olla kova paikka, kun ei voikaan itse ottaa kaikkea kunniaa järjestelyistä ja ruuista. Kukaan ei varmaan enää pidä sinusta, jos tarjolla ei olekaan leipurin tekemiä prinsessakakkuja, kolmea eri salaattia, suolaisia piiraita ja kalliita viinejä, vaan siellä onkin karjalanpiirakoita, sipsejä ja viinaboolia. Olisit varmasti voinut ehdottaa, että sinä teet tarjoilut juhliin, vai oletko niin köyhä, että ystäväsi joutuu maksamaan kaiken?
Niin ja jos mikään ei kelpaa niin kannattaa järjestää itse! Kuuna päivänä en kehtaisi toisten järjestämistä valittaa ellei siellä olisi jotain tosi törkeää ja hirveää.
Mä oon ihan samanainen. En oikein edes tykkää yllätyksistä ja haluaisin tietää kaiken etukäteen ja viime hetkillä tekisi mieli perääntyä ja kyyhöttämään omaan luolaani. Koita ajatella tätä kasvun paikkana. Se on kasvattava kokemus vaikka uskon kyllä että ihan varmasti on ahdistava ajatus. Menet vain rohkeasti ja samalla rohkeudella aloitat uuden vuosikymmenen.
Mitä helvettiä nyt taas. Olisit vaan alusta asti PAINOKKAASTI sanonut ystävällesi, ettet halua synttäreitä, etkä ole niihin väkisin painostettuna paikalle tulossa. Miksi olet antanut hänen järjestää synttäreitäsi jo näin kauan, kun nyt kehtaatkin valittaa kaikesta hänen järjestämästään. Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, voit hyvin vältellä kaverisi miehen seuraa illan ajan. Jos kaverisi yrittää parittaa sinua jollekin tuntemattomalle, niin sanot ihan suoraan ettet ole nyt etsimässä seuraa. Ei sun kaveri ja miehet voi olla niin yksinkertaisia taukkeja, etteivät ymmärrä puhetta. Ystäväsi tarkoittaa vaan hyvää, ja vaikka synttäreiden ylläri piti ollakin, olisit hyvin voinut viedä tarjoilusta tietämättä paikalle vielä lisää ruokaa ja juomaa omien mieltymystesi mukaan. En koskaan kehtaisi valittaa ystäväni valitsemista ja MAKSAMISTA tarjoiluista. Ymmärtäisin kiukkusi, jos olisit itse antanut ystävällesi rahat käteen ruokatoiveiden kera bileiden järjestämistä varten, mutta että toinen käyttää omaa aikaa ja rahaa niin sinä itket ja huudat pettymystä puhelimessa. Hyi olkoon. Kuka muutenkaan kiukuttelee kuin ala-aste -ikäinen puhelimessa vollottaen, olisit aikuisena ihmisenä painellut ystäväsi luo ja keskustellut kompromisseistä. Annoit ystävällesi luvan järjestää juhlat, tuskin kukaan osaa 100 % toisen mielikuvia vastaavia bileitä järjestääkään. Vaikutat vaikealta ihmiseltä.
Olen kade,että jollakin on noin hyvä ystävä, joka järjestää synttäribileet.