Koskeeko opintotukiuudistus 2017 kaikkia opiskelijoita
Eli leikataan niiltäkin, jotka ovat jo opiskelunsa aloittaneet? Vai vasta ensi syksynä aloittavilta...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tänään leikataan?
Vittu mitä paskaa.
Opintotuen enimmäismäärä alenee 250,28 euroon/kk (nyt 303,19 eur tai 336,76 eur), lisäksi tukiaika lyhenee 54 kuukauteen (nyt 64 kk). Opintotuki muuttuu siis lainapainotteisemmaksi, jatkossa lainaa voi saada 650 euroa/kk kotimaassa tapahtuviin opintoihin. Uudistukset tulee voimaan elokuussa 2017.
Vierailija kirjoitti:
Koskee kaikkia.[/quot
Kaikilta muilta leikataan, paitsi oman napansa edustajilta palkkioita lisätään.
Ja vieläkään te idiootit ette osaa edes äänestää. Silmille kuseminen jatkukoon
T: Juha "pölhökustaa" Sipilä
Luin, että melkein sata euroa leikataan pois nykyisestä opintotuesta.
Hallitus haluaa siis ajaa opiskelijat sossun luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Koskee kaikkia.
Itsehän en tiedä mistään mitään, mutta kuinka se on nyt sallittua, kun ilmeisesti aina ennen uudistukset ovat koskeneet niiden voimaan astumisen jälkeen aloittavia tms? Luulin, että jokin laki märää näin
"Itsehän en tiedä mistään mitään, mutta kuinka se on nyt sallittua, kun ilmeisesti aina ennen uudistukset ovat koskeneet niiden voimaan astumisen jälkeen aloittavia tms? Luulin, että jokin laki märää näin" - No. en tiedä missä opiskelit vai oppiskelitko missään, mutta kyllä omana opiskeluaikanani opintotukeni sekä nousi että laski. - Se mikä ei vaikuttanut oli, että minulla periaatteessa olisi ollut ikuinen opiskeluoikeus yliopistolla, mutta kyllä reilu kymmenen vuotta riitti...
Googlasitko ennen kuin teit tänne trollien ja irvileukojen keskelle keskustelun?
Onneksi tukikuukaudet loppuu pian, jolloin en ole enää oikeutettu lainaan. Yleistä asumistukea ja toimeentulotukea hakemaan siis...
Onko se nyt kirkossa kuulutettu että toi uudistus tulee voimaan? Eikö se ollut vasta joku selvitysmiehen ehdotus. Kai opintotukilain ja -asetuksen muuttamisesta pitää kuitenkin päättää eduskunnassa. Toki hallituspuolueet saavat sen enemmistöllä läpi, mutta ainakin asiaa pitää vielä käsitellä.
Jospa kaadettaisiin hallitus tässä välissä...
SS-miehet Sipilä, Soini ja Stubb lupaavat: Leikkaamme takuuvarmasti opiskelijoilta, nyt ja aina!
Tämähän on tosi hieno juttu. Minulla on ammattikorkeakoulututkinto, jolla en ole neljään vuoteen työllistynyt. Puolisoni on töissä, joten nälkää ei tarvitse nähdä.
Minäpä sitten halusin opiskella maisteriksi, jotta parantaisin asemiani työmarkkinoilla. Kotipaikkakunnallani ei yllätys yllätys ole yliopistoa, joten meni vähän hankalaksi, kun olemme perheellisiä.
Minä hain yliopistoon ja pääsin sinne. Laskimme, että pysymme juuri ja juuri pinnalla taloudellisesti, vaikka minä joudunkin reissaamaan ja osittain asumaan yliopistopaikkakunnalla opintotuen ja asumislisän takia. Asumislisää saan siis sen takia, etten asu perheeni kanssa. Yleensä opiskelijan asumislisään ei ole oikeutta, jos on perheellinen. Tämä siis poikkeus.
Työnteko on todella vaikeaa kahden paikkakunnan välillä seilaavalle äidille. Olen epäsäännöllisesti opiskelupaikkakunnalla ja kotipaikkakunnalla. Teen siivous- ja lastenvahtikeikkoja minkä ehdin, mutta meillä on rahat todella tiukilla. Siis todella.
Nyt näistä tuista leikataan tuo asumislisä kokonaan pois ja opiskelijat muutetaan yleisen asumislisän piiriin. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että se poistuu minulla kokonaan. Ja opintotuesta lähtee reilu 50€ (saan alempaa, koska tämä on jo toinen korkeakoulututkintoni).
Kokonaistuloistani (noin 500€) häviää siis TASAN PUOLET. Ei ole enää mitenkään mahdollista vuokrata edes sitä rotanluukkua sieltä opiskelupaikkakunnalta, koska ei ole varaa vuokraan.
Käytännössä siis minulla ei ole mahdollisuutta enää opiskella. Puolisoni ei voi muuttaa opiskeluni takia opiskelupaikkakunnalle, koska hän on ainut tulonsaaja ja olisi silkkaa hulluutta irtisanoutua pysyvästä työsuhteesta ja muuttaa koko perhe opiskelupaikkakunnalle.
Minä sentään yritän ja yritän ja yritän. Haen ja haen ja haen ja yritän vielä. Mutta ei, leikataan niin, että kohta minulla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin maata kotona jollain työttömyystuella. Mikä järki tässä on? Me olemme tehneet suunnattoman suuren taloudellisen uhrauksen, ottaneet opintolainaa ja muuta pankkilainaa, jotta minä saisin maisterin paperit ja joskus voisin hyödyttää tätä yhteiskuntaa jollain muulla tavalla kuin siivoamisella. En paljoa pyydä. 250€ kuukaudessa tuhosi tämän kaiken. Ei yksinkertaisesti ole varaa.
Ja tiedän, olisi pitänyt sitä ja olisi pitänyt tätä ja miksi meillä on lapsia, vaikkei ole vakituista työtä. Enpä vaan kuvitellut, etten töitä saisi alalta, jolle maalailtiin vakavaa työvoimapulaa vielä opiskellessa. Johonkin ne työpaikat ihmeesti vain hävisivät, kun minä ilmestyin niitä hakemaan.
Aina kannattaa leikata koulutuksesta. Aina. Siitä ei seuraa mitään muuta kuin hyvää.
Huh, onneksi ehdin itse valmistua ennen sitä.
PS, ei tuo opintotukiuudistus vielä mitään, veikkaan että sieltä on 2020-luvulla tai viimeistään 2030-luvulla tulossa sellainen opinto"tuki"uudistus, että tulevat lukukausimaksut myös suomalaisille opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tänään leikataan?
Vittu mitä paskaa.
Opintotuen enimmäismäärä alenee 250,28 euroon/kk (nyt 303,19 eur tai 336,76 eur), lisäksi tukiaika lyhenee 54 kuukauteen (nyt 64 kk). Opintotuki muuttuu siis lainapainotteisemmaksi, jatkossa lainaa voi saada 650 euroa/kk kotimaassa tapahtuviin opintoihin. Uudistukset tulee voimaan elokuussa 2017.
Eli juuri samaan suuntaan kuin esimerkiksi varakkaissa naapurimaissamme Ruotsissa ja Norjassa. Ja hyvä niin. Ruotsissa ja Norjassa opintotuki on ollut jo pitkään suurimmaksi osaksi lainapainotteista, eivätkä opiskelijat kitise ja valita. Mutta kun täällä Suomessa on "kaikki mulle nyt heti" -asenne opiskelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tänään leikataan?
Vittu mitä paskaa.
Eli juuri samaan suuntaan kuin esimerkiksi varakkaissa naapurimaissamme Ruotsissa ja Norjassa. Ja hyvä niin. Ruotsissa ja Norjassa opintotuki on ollut jo pitkään suurimmaksi osaksi lainapainotteista, eivätkä opiskelijat kitise ja valita. Mutta kun täällä Suomessa on "kaikki mulle nyt heti" -asenne opiskelijoilla.
No Ruotsissa nyt on avattu koulutusmarkkinatkin yksityiselle kilpailulle ajat sitten, mikä on lisännyt oppimisen eroja valtavasti.
Tuo lainapainotteisuus lisää koulutuksen perinnöllisyyttä. Opintolaina on aika iso mörkö rahavaikeuksien keskellä kasvaneelle jolla ei ole taloudellista turvaverkkoa, kun eihän tässä työmarkkinatilanteessakaan enää voi toivoa juuri parempaa kuin pätkätöitä ja harjoittelujaksoja. Varakkaampien perheiden vesat saavat sitten tukea vanhemmiltaan ja ehkä jotain osa-aikatöitäkin vanhempien kautta.
Tuli vain mieleen kun haen tässä korkeakouluun ja jouduin tietty samalla tekemään ihan normaalia työviikkoa jotta pysyisi katto pään päällä kesälläkin. Yliopistossa opiskelevalta kaveriltani putosi silmät päästä että miksei omat vanhemmat välitä sen verran lapsensa koulutuksesta että maksaisivat elämiseni pari kuukautta. En tiedä tajusiko edes hävetä kun yritin selittää että kaikkien vanhemmilla ei oikeasti ole heittää sitä löysää rahaa muutama tuhat euroa edes lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tosi hieno juttu. Minulla on ammattikorkeakoulututkinto, jolla en ole neljään vuoteen työllistynyt. Puolisoni on töissä, joten nälkää ei tarvitse nähdä.
Minäpä sitten halusin opiskella maisteriksi, jotta parantaisin asemiani työmarkkinoilla. Kotipaikkakunnallani ei yllätys yllätys ole yliopistoa, joten meni vähän hankalaksi, kun olemme perheellisiä.
Minä hain yliopistoon ja pääsin sinne. Laskimme, että pysymme juuri ja juuri pinnalla taloudellisesti, vaikka minä joudunkin reissaamaan ja osittain asumaan yliopistopaikkakunnalla opintotuen ja asumislisän takia. Asumislisää saan siis sen takia, etten asu perheeni kanssa. Yleensä opiskelijan asumislisään ei ole oikeutta, jos on perheellinen. Tämä siis poikkeus.
Työnteko on todella vaikeaa kahden paikkakunnan välillä seilaavalle äidille. Olen epäsäännöllisesti opiskelupaikkakunnalla ja kotipaikkakunnalla. Teen siivous- ja lastenvahtikeikkoja minkä ehdin, mutta meillä on rahat todella tiukilla. Siis todella.
Nyt näistä tuista leikataan tuo asumislisä kokonaan pois ja opiskelijat muutetaan yleisen asumislisän piiriin. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että se poistuu minulla kokonaan. Ja opintotuesta lähtee reilu 50€ (saan alempaa, koska tämä on jo toinen korkeakoulututkintoni).
Kokonaistuloistani (noin 500€) häviää siis TASAN PUOLET. Ei ole enää mitenkään mahdollista vuokrata edes sitä rotanluukkua sieltä opiskelupaikkakunnalta, koska ei ole varaa vuokraan.
Käytännössä siis minulla ei ole mahdollisuutta enää opiskella. Puolisoni ei voi muuttaa opiskeluni takia opiskelupaikkakunnalle, koska hän on ainut tulonsaaja ja olisi silkkaa hulluutta irtisanoutua pysyvästä työsuhteesta ja muuttaa koko perhe opiskelupaikkakunnalle.
Minä sentään yritän ja yritän ja yritän. Haen ja haen ja haen ja yritän vielä. Mutta ei, leikataan niin, että kohta minulla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin maata kotona jollain työttömyystuella. Mikä järki tässä on? Me olemme tehneet suunnattoman suuren taloudellisen uhrauksen, ottaneet opintolainaa ja muuta pankkilainaa, jotta minä saisin maisterin paperit ja joskus voisin hyödyttää tätä yhteiskuntaa jollain muulla tavalla kuin siivoamisella. En paljoa pyydä. 250€ kuukaudessa tuhosi tämän kaiken. Ei yksinkertaisesti ole varaa.
Ja tiedän, olisi pitänyt sitä ja olisi pitänyt tätä ja miksi meillä on lapsia, vaikkei ole vakituista työtä. Enpä vaan kuvitellut, etten töitä saisi alalta, jolle maalailtiin vakavaa työvoimapulaa vielä opiskellessa. Johonkin ne työpaikat ihmeesti vain hävisivät, kun minä ilmestyin niitä hakemaan.
Aina kannattaa leikata koulutuksesta. Aina. Siitä ei seuraa mitään muuta kuin hyvää.
Voit ottaa lainaa, jos ala työllistää todennäköisesti. Parempi se on kuin luovuttaa, vaikka onkin syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa siis ajaa opiskelijat sossun luukulle.
Sossun luukulle on turha opiskelijan mennä eillei ole laina nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ottaa lainaa, jos ala työllistää todennäköisesti. Parempi se on kuin luovuttaa, vaikka onkin syvältä.
Käytiin jo kysymässä. Ei saada enää senttiäkään lisää lainaa. Asuntolaina on sekin jäissä opiskeluni takia ja opintolainaa otettu kaikki, mitä on irti saatu.
Ainut vaihtoehto taitaa siis olla se, että minä muutan pysyvästi ainakin vuodeksi opiskelupaikkakunnalle ja yritän saada sieltä töitä niin, että olisin kaikki illat ja viikonloput töissä. Näin saisin vuokrattua sen asuntoni vielä ensi keväästä eteenpäin ja saisin vielä syödäkin jotain. Enpä tiedä, miten näkisin lapsia tai miestä enää ollenkaan, jos kaikki luennoista liikenevä aika menisi työntekoon opiskelupaikkakunnalla.
En todellakaan tiedä, miten tästä nyt pitäisi päästä eteenpäin. Välillä tekee mieli nostaa kädet ylös ja ajautua johonkin vaan. Ei mitään väliä, vaikka kaikkensa yrittää. HALUAN tehdä töitä, mutta aika vaikeaksi sen tekeminen ja alalle kouluttautuminen tehdään.
Mielenkiintoinen syksy tulossa eduskunnassa, kun alkavat piiiiiiitkään kesätauon jälkeen käymään lähetekeskustelua näistä kaikista säästöistä ja äänestämään niistä. Jep, jep..
Mitä tänään leikataan?
Vittu mitä paskaa.