Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolettaa, minkälaiset ihmiset hakevat sote-alalle...

Vierailija
03.05.2016 |

Kuultuani tästä sotelista (esivalintakoe sote-alan amk-linjoille hakeville) vilkaisin tästä ihan mielenkiinnosta lisää googlaamalla, löytyi kyllä ihan faktat asiasta ja myös keskustelua... Keskustelut luettuani jäin tosissaan miettimään, että mitä ihmeen jengiä sinne sote-puolelle nykyään hakee?
En nyt tiedä saako toisia foorumeja linkata, mutta toivottavasti mode ei kivitä. Esimerkkinä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14079899/sote-ala-valltakunnallinen-esiv…
Juttujen taso jätti aika hiljaiseksi. Pääsykoemateriaali on "täyttä kuraa, en jaxanu lukeee!!!" ja erityisesti hymyilytti, kun eräs puhui "ammattisurkeakoulusta" että asennekin tulevia opintojaan kohtaan ihan kohdillaan.

Tällaisiako sairaanhoitajia jne. meillä nyt sitten tulee tulevaisuudessa olemaan?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen fyssari ja linjallemme ollut hyvin vaikea päästä. En ymmärrä miksi, opetuksen taso on luokattoman huonoa, aivan kammottavaa. Pelottaa itseä joutua muuden saman koulun käyneiden käsiin.

Vierailija
22/35 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että meillä on kyllä motivoitunutta ja fiksua porukkaa. Ei kaikki amk:ssa ole mitään uuvatteja.

T. Sosionomiopiskelija

Sama juttu ja samaa kuullut muualtakin, ilmeisesti sossuopiskelijoiden valinnassa tehdään sitten jotain oikein :D

T. Toinen sosionomiopiskelija

Kiva kuulla. Tein itse tänään tuon esivalintakokeen ja todellakin toivon että pääsisin varsinaiseen valintakokeeseen. Mua motivoi ihan oikeasti se että pääsis alalle töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
24/35 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
25/35 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin että puhut lähäreistä. Meidän luokalla on mm. Paniikki- ahdistus- ja unihäiriöisiä, pari masennuksen takia psykoosiin mennyttä ja laturissa käynyttä, kaksisuuntainen mielialahäiriö yhdellä jne. Puhumattakaan päihdeongelmista.

Saman viikon aikana voit kuulla tunneilla lauseet "hyi vittu vanhuksii", "hyi vittu vammasii", "hyi vittu homoja/transvestiitteja/lesboja ne pitäs kaikki tappaa" jne.

T. Lähäriopiskelija, harkitsee lopettamista

Vierailija
26/35 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, oletko tosissasi :D Järkyttävää, lähihoitaja on kuitenkin niin vastuullinen ammatti... Miten tuollaiset edes pääsevät kouluun, opettajatkin varmaan kyllästyy

Vierailija
27/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25, oletko tosissasi :D Järkyttävää, lähihoitaja on kuitenkin niin vastuullinen ammatti... Miten tuollaiset edes pääsevät kouluun, opettajatkin varmaan kyllästyy

Valitettavasti olen tosissani :(

Asia on ollut järkytys ja tässä riittää sulattelemista kun itsellä on halu auttaa, muut vaan räplää kännyköitä. Huoh.

-25

Vierailija
28/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henkilökohtaisesti yhden nykyisin jo työelämässä olevan ihmisen, joka kyllä teki pakolliset tentit itse, mutta päättötyön ja kotona tehtävät kirjoitustyöt teki hänen sote-alalla työskentelevä siskonsa. Sisko otti myös tyypin harjoitteluun, mutta tyyppi ei käynyt töissä. Oli siis kirjoilla harjoittelussa eikä tehnyt mitään, koska sisko oli esimies kotisairaanhoidossa. Tyyppi sai silti hyvän todistuksen kokonaisuudessaan. Nyt tämä ihminen on työssä harjoittelupaikassaan ja olen kuullut asiakkaidensa läheisiltä, ettei ole homma oikein hanskassa, koska luonnekin on kaikkea muuta kuin alalle soveltuva. Empatia täysin vieras käsite hänelle. Nämä sisarukset ovat itse näistä käänteistään kertoneet hihitellen. Että kyllä silläkin alalla kaikenlaista vipeltäjää voi olla. Erityisesti pienellä paikkakunnalla kaikki on näköjään mahdollista.

Vierailija
29/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilökohtaisesti yhden nykyisin jo työelämässä olevan ihmisen, joka kyllä teki pakolliset tentit itse, mutta päättötyön ja kotona tehtävät kirjoitustyöt teki hänen sote-alalla työskentelevä siskonsa. Sisko otti myös tyypin harjoitteluun, mutta tyyppi ei käynyt töissä. Oli siis kirjoilla harjoittelussa eikä tehnyt mitään, koska sisko oli esimies kotisairaanhoidossa. Tyyppi sai silti hyvän todistuksen kokonaisuudessaan. Nyt tämä ihminen on työssä harjoittelupaikassaan ja olen kuullut asiakkaidensa läheisiltä, ettei ole homma oikein hanskassa, koska luonnekin on kaikkea muuta kuin alalle soveltuva. Empatia täysin vieras käsite hänelle. Nämä sisarukset ovat itse näistä käänteistään kertoneet hihitellen. Että kyllä silläkin alalla kaikenlaista vipeltäjää voi olla. Erityisesti pienellä paikkakunnalla kaikki on näköjään mahdollista.

Mä opiskelen Kuopiossa ja osa on just tyyliin äitillään harjoittelussa tälläkin hetkellä. Meillä on luovuttu numeroista niin ketään ei kiinnosta opiskella, S eli suoritettu heruu kyllä jos vähän naamaansa tunnilla näyttää.

Vierailija
30/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ite oon ihmetelly, miten helvetissä kaikenmaailman mielenterveysongelmaisimmat ja päihteiden käyttäjillä ammatti on.....taattadaa....lähihoitaja. En toivois semmoista persettäni pyyhkimään vanhainkotiin tai lastani hoitamaan päiväkotiin .

Tiedän toki, että on siellä niitä helmiäkin joukossa

Kukahan sitten kelpaa arvon matamille takapuolenpyyhkijäksi?  Aloilla on aivan surkea palkka, työehdot. Nuorisoa ei kiinnosta ymmärrettävistä syistä ko. ammatti. Ja tiedätkös, että lähäreissä on vahva edustus maahanmuuttajia. Musta mies pyyhkii siinä missä se kulahtanut suomilähärikin. Mutta jos ei kelpaa, niin ei voi mitään.

t.lähihoitaja

Vierailija
31/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vuosia narkanneen ja ainakin kerran jonkinlaisessa psykoosissa olleen päihdetyöntekijän, joka vielä opiskeluaikoinaan käytti huumeita ja joi viinaa todella runsaasti. Hyvin meni varmasti opit päähän ja ihmettelen miten pääsi rikosrekistereineen edes opiskelemaan. Muutenkin on TODELLA epäempaattinen ihminen todellisuudessa ja kärsii tod. näk. jonkinlaisesta persoonallisuushäiriöstä ellei muistakin mielenterveysongelmista vuosien tykittämisen ja ryyppäämisen jälkeen (tai sitten on jo alunperinkin ollut mt-ongelmia ja ilkeä ihminen :-D ). 

Työllistyi valmistuttuaan "suojatyöpaikkaan" kristillisiin piireihin, olen miettinyt monta kertaa palkkaisikohan kukaan tyyppiä "normaalille" työpaikalle kuten vaikkapa kaupungille tai kauanko pysyisi siellä töissä yhteistyötaitoineen :-) ? Kaiken muun lisäksi on vielä järkyttävän rasistinen, homofobinen ja tykkää ahdistella naisia erilaisilla seksiviesteillä ja puheluilla vaikka onkin muka uskovainen kultapoika nykyään :-D

Vierailija
32/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta sote ammatit on harvoja mitkä työllistää, ja moni mussuttaa että tuet pitäisi lakkauttaa ja työttömien kerätä roskia tms- eikö siis ole parempi että ihmiset on töissä kuin "kotona makaamaassa"? En minäkään voi sille mitään että minua psyykkisesti terveemmät eivät pärjänneet yhtä hyvin pääsykokeissa. Eikä mikään ojankaivuu kiinnosta.

Vierailija
33/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK on vähän sellainen koulu, että sinne sisään pääsee kyllä lähes millainen vipeltäjä tahansa. Hyvin nopeasti sitten ne surkeimmat karsiutuvat poiskin. Valmistuneet ovat pääsääntöisesti ihan kelvollista materiaalia sellaiseen kevyeen entiseen teknikkotason työhön. Jos kaipaa urapolkua ja vaativia asiantuntijatöitä, niin yliopisto on oikea osoite.

t: insinööri jonka luokasta puolet ainakin keskeytti

Insinööriksi pääsee opiskelemaan, kun osaa laskea matematiikkaa. Sairaanhoitajille (ym. sote-osaajille) on psykologiset soveltuvuustestit. Kyllä ne pahimmat "vipeltäjät" karsii.

Vierailija
34/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ite oon ihmetelly, miten helvetissä kaikenmaailman mielenterveysongelmaisimmat ja päihteiden käyttäjillä ammatti on.....taattadaa....lähihoitaja. En toivois semmoista persettäni pyyhkimään vanhainkotiin tai lastani hoitamaan päiväkotiin .

Tiedän toki, että on siellä niitä helmiäkin joukossa

Ei hätää, tulevaisuuden hoivatyön tekee nykyiset maahantulijat. On turvallinen olo mummoilla kun vaipat vaihtaa entinen aavikkosotilas.

Vierailija
35/35 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin että puhut lähäreistä. Meidän luokalla on mm. Paniikki- ahdistus- ja unihäiriöisiä, pari masennuksen takia psykoosiin mennyttä ja laturissa käynyttä, kaksisuuntainen mielialahäiriö yhdellä jne. Puhumattakaan päihdeongelmista.

Saman viikon aikana voit kuulla tunneilla lauseet "hyi vittu vanhuksii", "hyi vittu vammasii", "hyi vittu homoja/transvestiitteja/lesboja ne pitäs kaikki tappaa" jne.

T. Lähäriopiskelija, harkitsee lopettamista

Eikö lähihoitajille ole enää nykysin soveltuvuustestejä? Pääsyvaatimukseksi riittää, että pysyy pystyssä ja osaa hengittää?