Paljonko tienaava ihminen on mielestäsi varakas? Entä rikas?
Ihmisten käsitykset varakkuudesta, rikkaudesta ja köyhyydestä tuntuvat vaihtelevan paljon. Laitetaanpa gallupia miten te palstalaiset koette nämä asiat?
Kommentit (8)
Ei tuohon mitään tulorajoja voi määrittää. Peruspäivärahalla elävä sinkku on varmaan köyhä - jos ei ole aiempaa varallisuutta. Mä esim. pidän itseäni "varakkaana", vaikka olen nyt ansiosidonnaisella mutta mulla on aika paljon perittyä omaisuutta.
Normaalilla työllähän ei Suomessa rikkaaksi tule, jos ei ole jonkun korruptio/optiolafkan johtoportaassa, ja hyvin harva yrittäjä on keksinyt sellasen liikeidean että on rikastunut.
Vierailija kirjoitti:
Varakas: noin 150 000 e/v tienaava
Rikas: noin 500 000 e/v tienaava
Samoilla linjoilla, jos nuo ovat nettotuloja. Eli sellainen kymppi käteen kuussa alkaa olemaan varakkaan raja minun mielestä. Rikas ehkä yli 50k€ kuussa käteen saava.
Ei kumpaakaan voi laskea tulojen perusteella. Miettikää nyt itsekin. Varakas = varallisuutta. Tuhlaaja 150t vuodessa tienaava velallinen ihminen on ehkä kovatuloinen, mutta ei varakas.
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpaakaan voi laskea tulojen perusteella. Miettikää nyt itsekin. Varakas = varallisuutta. Tuhlaaja 150t vuodessa tienaava velallinen ihminen on ehkä kovatuloinen, mutta ei varakas.
Ja vaikka olisi varallisuutta, niin tulot voivat olla tosi pienet. Eli taseessa paljon, mutta tuloslaskelma / ns. kassavirta heikohko. Jolloin käytännössä elämäntyyli sama kuin jollain oikeasti köyhällä.
Eihän (palkka)tuloilla ole tämän kanssa mitään tekemistä. Mielestäni varakas ihminen on sellainen, joka voi päättää, viitsikö tehdä töitä vai ei. Hänellä on velatonta omaisuutta ja sijoituksia, jotka tuottavat, vaikka hän vain räkisi kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla, jos nuo ovat nettotuloja. Eli sellainen kymppi käteen kuussa alkaa olemaan varakkaan raja minun mielestä. Rikas ehkä yli 50k€ kuussa käteen saava.
Varmaan trolololollausta tuo vastaus, mutta muistutetaanpa nyt, että jos tienaa vuodessa nettona noin 80 000 euroa (n. 6500 euroa käteen kuukaudessa), pääsee jo parhaiteen tienaavaan 1 prosenttiin väestöstä. Eli melkoisen kummallista ajatella, että Suomessa varakkaita on vain ehkä puoli prosenttia väesöstä.
Varakas on, jos on velatonta omaisuutta (esim. asunto ja auto) sekä tulot sellaiset, ettei tarvi arkiasioissa miettiä kulutustottumuksiaan, vaan voi ostaa mitä huvittaa miettimättä rahaa.
Toki varakkaan täytyy rahaa miettiä ja ehkä säästää isompia hankintoja (veneet, lomaosakkeet ymv.) varten.
Varakkaan miellän siis eri asiaksi, kuin "hyvätuloinen".
Hyvätuloinen on mielestäni "jo" neljästä tonnista ylöspäin nettona kuukaudessa tienaava, mutta se ei vielä kerro tietenkään varallisuudesta.
Rikas on miljonääri, eli ei välttämättä edes kovat tulot, mutta on esim. huomattava peritty omaisuus, myynyt isolla summalla yrityksen tai osansa siitä jne.
Rikkaan ei tarvitse käydä töissä, jos ei huvita.