Minä takia tietämäsi/tuntemasti ihminen on saanut potkut työpaikaltaan? (Ei yt, tuotannolliset/taloudelliset syyt tms).
Tuosta toisesta (http://www.vauva.fi/keskustelu/2554118/en_ymmarra_etta_mika_hinku_iltap…) ketjusta spinoffina.
Minä tiedän yhden henkilön joka sai potkut varkauden takia. Kyseinen tehdastyöläinen vei työpaikaltaan useamman tonnin edestä tavaraa.
Kommentit (184)
Tapahtui eräällä laivalla vuosia sitten. Myymälässä työskennellyt henkilö oli vinguttanut omaa s-etukorttiaan kassalla jos asiakkaalla ei sellaista sattunut olemaan. Huijasi itselleen summan, joka oli pomonsa vuosipalkkaa suurempi. Jäi sitten kiinni kun s-ryhmässä olivat alkaneet ihmetellä tämän henkilön bonusten suuruutta ja sitä, että kaikki ostotapahtumat olivat samassa paikassa.
En tiedä virallista syytä, mutta saamaton tyyppi kyseessä. Kävi vähän sääliksi sitä tyttöä, oli ehkä päälle parikymppinen, mutta jotenkin sillä ei vain leikannut. Töihin tuli usein kipeänä ja joutui sitten lähtemään kesken vuoron. Pomo sanoi useaan kertaan, että soittaa jos on kipeänä eikä tule töihin. Jos oli terveenä, niin mitään ei saanut aikaiseksi tai sai hyvin hitaasti, mikä oli hektisessä aspaduunissa huono juttu. Hän saattoi "kadota tauolle" eli istua taukohuoneessa kahvilla melkein tunnin haaveilemassa. Ei millään oppinut jotain työhön liittyviä olennaisia asioita, vaikka oli ollut talossa yli vuoden. Pari kertaa eräs asiakas huijasi tältä rahaa kassasta, mutta tyttö ei uskaltanut kertoa pomolle vaikka tajusi tulleensa huijatuksi.
Tyttö oli todella arka, eikä sellaisen takia voinut potkuja antaa. Pomo antoi useita mahdollisuuksia parantaa ja muutama varoituskin tuli ennen potkuja. Kamelin selän taisi katkaista se, kun tyttö ihastui yhteen kesätyöntekijänä olleeseen poikaan ja alkoi seurailla tätä vapaa-ajallaan, ahdisteli poikaa töissä ja pommitti tekstiviesteillä. Tuo oli niin ihmeellistä käytöstä siltä aralta tytöltä, että epäilin tytöllä olevan mt-ongelmia.
Itse sain teininä kenkää kun olin yhdessä toimistossa siivoojana. Syy oli huonosti siivoaminen minkä allekirjoitan täysin. Mielenkiinto oli paljon enemmän silloin pojissa ja kavereissa. Aikuisena sain kenkää siksi kun en suostunut sopimusyrittäjäksi firmaan missä olin ollut muutaman vuoden tavallisena työntekijänä. En tiedä oliko potkut täysin lailliset mutta en välittänyt, halusin vain pois tuolta mutta en itse saanut aikaiseksi.
Yhdessä työpaikassa työkaveri sai monoa kun selvisi että oli kavaltanut firmasta rahaa kymmeniätuhansia euroja. Pomo ei saanut koskaan rahojaan takaisin kun ei voinut tätä tyyppiä narauttaa kun työntekijä uhkasi narauttaa pomon pimeistä palkoista. :D
Itseasiassa tuli mieleen että sain myös kenkää teininä kun olin koeajalla yhdessä firmassa. Syy oli kun myöhästyin yhden kerran. Pomo oli jättänyt vastaajaani viestin asiasta kun olin tuolloin ollut myöhässä vasta alle 10minuuttia. Syy miksi myöhästyin oli että puhelimeni oli yön aikana mystisesti sammunut jolloin herätyskellokaan ei ollut toiminut. Puhelimesta ei ollut akku loppu eikä se ollut aikaisemmin tällaista tehnyt eikä tämän jälkeenkään. Minua oli töissä aina vaan kehuttu enkä mitään valituksia saanut että pomolla ei voinut olla mitään tuollaistakaan syytä minua noin helposti irtisanoa. Hän oli kyllä alusta asti kunnon mulkku joten ehkä vaan halusi näyttää minulle (ja muille työntekijöille) että kuka on pomo.
Teeerkkuja!
Minä. Osastomme lakkautettiin eli tuotannolliset ja taloudelliset syyt.
- pomo oli epäasiallinen ja ei vaan kestänyt tätä työntekijää
- työntekijä oli liian hidas työssä, jossa piti olla nopea
- työntekijä sairasteli liikaa (pitkäaikainen sairaus, josta oli vuosien varrella tullut paljon poissaoloja)
- pomo syytti työntekijän olleen kännissä työaikana (ei ollut) ja häntä puolustanut vakkari siirrettiin muualle
Tiedän useitakin IT-alalta IT-firmoista eläkkeelle jääneitä / jäämässä olevia henkilöitä. Ja siis ihan eläkeiässä eläkkeelle jääviä/jääneitä, ei mitään työkyvyttömyys- tai varhaiseläkeläisiä.[/quote]
Missä maassa noin on käynyt? Ruotsissa?[/quote]
Ihan Suomessa tapahtuu. Odotan taas uusia kakkukahveja kesällä, samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sairauden takia saa antaa potkut?
No esim alkoholismi ja huumeriippuvuuskin on sairauksia. Jos ei pysty töitään tekemään, tai tulee töihin humalassa/huumeissa, niin eihän sellaista työntekijää voi pitää? Kannattaa miettiä vähän työnantajankin puolelta. Pieni perheyritys on helposti mennyttä jo yhden tämmöisen sairastuneen työntekijän palkkaamisen seurauksena. Ei ole varaa maksaa uutta sairaan tilalle ja maksaa sairaalle sairauslomapalkkoja..
Vierailija kirjoitti:
Eräs sai itse päättää irtisanooko itsensä vai tekeekö työnantaja sen. Oli vielä koeajalla. Syynä sosiaalinen jäykkyys, ei uskaltanut kommunikoida työtovereiden ja asiakkaiden kanssa työn vaatimalla tavalla. Itse kuvailisin, että kyseinen henkilö sairastaa ujoutta, koska vapaa-ajallakin tämä piirre näkyy erittäin vahvasti, eikä hän uskalla aina puhua edes tutuille ihmisille. Sinällään harmi, koska pohjimmiltaan on motivoitunut ja pätevä, mutta hän ei vaan saa jostain syystä kerättyä rohkeutta, vaikka henkilökohtaisesti olen yrittänyt kannustaa menemään reippaasti tilanteisiin mukaan tai vaihtoehtoisesti hakemaan apua ongelmaansa.
No hohhoijaa, että ihan SAIRASTAA ujoutta. Mikäs sairaus se semmoinen on? Oliko ihan asiakkailta saanut negatiivista palautetta siitä ettei kommunikoi? Vai oliko vaan kyse siitä ettei työyhteisö hyväksynyt introverttia työkaveria, joka kuitenkin osasi hommansa, mutta ei vaan ollut samanlainen pälättäjä kuin muut?
Meiltä on pari henkilöä saanut potkut siksi, etteivät ole suoriutuneet töistään. Syynä on ollut huono kunto ja reilu ylipaino. Tuntuu törkeältä syrjimiseltä antaa kenkää painon vuoksi, mutta työ on fyysistä ja työntekijän kunnon aiheuttama hidas eteneminen aiheuttaa vain lisätöitä muille, joilla on jo valmiiksi liikaa tehtävää.
Edellisessä työpaikassani eräs nainen sai kenkää, koska teki työtä myös toiselle saman alan yritykselle. Mielestäni epäreilu ratkaisu sikäli, ettei potkut antaneella firmalla ollut tarjota hänelle tarpeeksi työtunteja, jotta palkalla olisi elänyt.
Tuttavan tuttava sai potkut kun meni toisen kerran kännissä töihin.
Puhallutettiin taas eli toinen kerta kännissä.
Täydellinen yllätys tyttöystävälleen.
Joutui vaihtamaan paikkakuntaa kun ei töitä löytynyt samalta alalta.
Pomo pyysi kirjoittamaan puheen yhtiön hallitukselle työntekijöiden päivittäisistä työtehtävistä ja kiireestä. Pitikin sitten puheen siitä miten työntekijät eli hänen kollegansa ja firman johto eivät tee yhtään mitään. Potkut tuli esimiehen luottamuksen pettämisestä ja työtehtävien hoitamattomuudesta. Työntekijät ja johto todellakin tekivät töitä niskalimassa, joten erotettu ajoi vaan omaa agendaansa.
Vierailija kirjoitti:
Pari työkaveria on saanut potkut varastettuaan kassasta rahaa.
Yksi varasti toimisto tarvikkeita, sai potkut
Yksi oli huumeiden vaikutuksen alaisena töissä, sai potkut.
Yksi oli niin pitkään poissa ilmoittamatta syytä, että työsuhde katsottiin purkautuneeksi.
Toimistotarvikkeita? Paljonko niitä pitää varastaa, että saa potkut? Terv. ilmeisesti täysin moraaliton
Yksi työkaveri varasti lähes 1000€ vanhusten virkistysrahoja -> potkut. Toinen mokasi useamman kerran ja ratkaiseva virhe oli, kun antoi vanhukselle 10-kertaisen määrän vahvaa nestemäistä kipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kertoi julkisuuteen totuuden työnant tekemistä jatkuvista, toistuvista, törkeistä palkanalennuksista.
Työnantaja laittoi tyypin kävelemään.
Peruste:
valheiden kertominen työnantajasta.Tämä (suuri) työnantaja onnistuikin salaamaan palkanalet julkisuudesta täydellisesti.
Vuosi 2009.
Suomi.
2000 - luku. Nykyaika?
Orjuuden aika?
Jos tuo pitäisi paikkansa, miksi ei haastanut oikeuteen ja näyttänyt mustaa valkoisella? Muuten en usko. Teki jotain muuta, miksi sai potkut. Jotain mitä ei ole kehdannut sinullekaan kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmissa työpaikoissani:
Nuori mies sekosi ja uhkaili toimistolla muutamia ihmisiä, hänestä tehtiin jopa rikosilmoitus.
Keski-ikäinen mies, koska suuren asiakasyrityksen yhteyshenkilöt sanoivat etteivät halua enää olla tuon kanssa tekemisissä, tähän päivään mennessä emme tienneet että mitä oli sekoillut, sanonut, tehnyt ja missä.
Nainen joka ylitti eläkeiän, oli täyttänyt 65 v muutama kk aiemmin eli joutuu pihalle liitostakin tuossa iässä ja olisi saanut jäädä eläkkeelle 62-vuotiaana, siksi laitettiin pois ja eläkkeelle jotta joku nuorempi saisi siitä itselleen työpaikan. Tämä haistatti meille kaikille v-tut kun lähti, ei voinut mitenkään hyväksyä omaa eläkeikäänsä. Olisi miettinyt omaa valmistunutta määräaikaistyösuhteessa olevaa tytärtään, entä jos oman tyttären työpaikalla roikkuisi eläkeikäinen joka ei mahdollistaisi tyttären vakipaikkaa! Miten sitten suu pantaisi?
Jos muuten ei ole irtisanomisperustetta, niin tietääkseni työntekijää ei voi iän perusteella irtisanoa kuin vasta 68-vuotiaana. Täällä meillä päin on/oli, en tiedä tämänhetkistä tilannetta, yksi korkea kaupungin virkamies, josta jo haluttaisiin eroon: kaupunki säästäisi turhakkeen palkkakustannukset, koska jäljellä olevat tehtävät voitaisiin aika helposti siirtää muutamalle muulle tekijälle, mutta kun tämä ei halua eläkkeelle.
Mielenkiintoista nähdä, tuleeko tuosta 68-vuoden ikärajasta vielä enemmän vastakkainasettelua nuorten kanssa, nimittäin jos työkykyä riittää, monikin aiemmin paljon työttömänä jne. ollut, 65-täyttänyt halunnee pitää paikkansa parempien tulojen ja tulevan eläkkeensä takia.
Sairaanhoitaja katsoi oman perheenjäsenen tietoja.Sai käytännössä irtisanoutua itse,mutta vaihtoehtoja oli vai oma irtisanoutuminen tai potkut.
Ei mennyt aamulla töihin Mikä Häkkisen ensimmäisen maailmanmestaruuden jälkeisenä maanantaina.Pomo soitti päivän aikana,että ei tarvi tulla jatkossakaan.
Otti omaa lomaa monta viikkoa. Ihmetteli jälkeenpäin kaikille potkujaan, ei millään voinut ymmärtää miksi sai kenkää.
Irtisanominen koeajalla. Syytä en tiedä, mutta epäilen ettei tainnut englanninkieli sujua.