G: Avaatko lapsellesi osoitettuja kirjeitä?
Kommentit (21)
Nuoremman kirjeet avaan vielä, hän on 11 v.
Vanhemman, 16-vuotiaan, kirjeitä en enää availe mut kysyn kyllä mitä ne pitää sisällään. Vielä on välit niin avoimet hänen kanssaan että on pystytty puhumaan kaikesta.
Avaan, tottakai. Mikään kirje joka minun silmilleni ei sovi ei ole tervetullut tähän huusholliin ja piste.
No hyvä ihme, en tietenkään. Kun lapset olivat pienempiä, avasin kaikki heidän nimellään tulleet viralliset kirjeet, nyt en tee enää sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Nuoremman kirjeet avaan vielä, hän on 11 v.
Vanhemman, 16-vuotiaan, kirjeitä en enää availe mut kysyn kyllä mitä ne pitää sisällään. Vielä on välit niin avoimet hänen kanssaan että on pystytty puhumaan kaikesta.
11-vuotiastakin suojelee kirjesalaisuus. Sinulla ei siis ole mitään oikeutta avata hänen kirjeitään. 16-vuotiaankin kirjeet ovat hänen oma asiansa, ja jos hän tahtoo sinun tietävän mitä niissä lukee, hän kertoo sinulle itse.
Tänään viimeksi avasin 12 v kirjeen, arvasin että tiliote. Näytin lapselle ja laitoin mapitettavaksi. Eli viralliset kirjeet avaan (lapset ei vielä tiedä että heillä on sijoitustilejä ja osakkeita nimillään) ja toki hoidan heidän veroilmoitukset ym. Tuolle 12 v olen nyt näyttänyt käyttötilinsä summan, nuoremmat eivät tiedä vielä niistäkään.
Mutta jos tulee joku muu kuin virallinen kirje niin annan lapselle itselleen avattavaksi. Toki olen kaverina jos lapsi tyyliin alle 8v ja katson ettei hukkaa mitään ja varmistan vaatiiko toimenpiteitä minulta ( esim synttärikutsujne). Isommat saavat hoitaa itse epäviralliset postinsa ja pyytää tarvittaessa äidin apua.
Vierailija kirjoitti:
Avaan, tottakai. Mikään kirje joka minun silmilleni ei sovi ei ole tervetullut tähän huusholliin ja piste.
Millainen kirje sitten olisi sellainen, jota lapsesi tahtoisivat piilotella? Itselleen arkaluontoisista asioista lapset keskustelevat puhelinsovelluksissa, eivät kirjeitse. Sitä paitsi rikot kirjesalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tänään viimeksi avasin 12 v kirjeen, arvasin että tiliote. Näytin lapselle ja laitoin mapitettavaksi. Eli viralliset kirjeet avaan (lapset ei vielä tiedä että heillä on sijoitustilejä ja osakkeita nimillään) ja toki hoidan heidän veroilmoitukset ym. Tuolle 12 v olen nyt näyttänyt käyttötilinsä summan, nuoremmat eivät tiedä vielä niistäkään.
Mutta jos tulee joku muu kuin virallinen kirje niin annan lapselle itselleen avattavaksi. Toki olen kaverina jos lapsi tyyliin alle 8v ja katson ettei hukkaa mitään ja varmistan vaatiiko toimenpiteitä minulta ( esim synttärikutsujne). Isommat saavat hoitaa itse epäviralliset postinsa ja pyytää tarvittaessa äidin apua.
Tässä teille lakia rikkoville oikea tapa toimia.
Tajuatteko, että kirjesalaisuuden rikkominen on rikos? Tietenkin kaikki viralliset asiat tulee hoitaa vanhempien puolesta, mutta yksityiset kirjeet ovat jokaisen oma asia.
Jos jättäisin sairaalasta tulevat kirjeet avaamatta ne myöskin jäisivät avaamatta. Olisi laskut nopeasti perinnässä. Ei tässäkään ihan idiootiksi tarvitse ryhtyä.
No, 14v avasi itse oman veroilmoituksensa ja kantoi sen samantien mulle " mitä tälle pitää tehdä?". Eli olisin voinut toki suoraa kun hoitaa ko homman.
Mun mielestä vanhemman velvollisuus on olla perillä lapsen elämästä. En osaa kuvitella mikä kirje voisi olla yksityinen asia alaikäiselle lapselle. Joten en tunnusta kirjesalaisuutta.
Jäis veroilmoitukset tekemättä ja pankin kirjeet avaamatta, jos tuota ekaluokkalaista odottelisin niitä avaamaan. Olen niitä hänelle yrittänyt työntää mutt vastaus on ettei kiinnosta.
Tuleeko teidän lapsille muka jotain muitakin kirjeitä kuin juuri nuo viralliset kirjeet eli tiliotteet, veroilmoitukset tms. Ei kai mukaan enää kirjoita paperikirjeitä. Mainosposti on tietysti erikseen ja on ihan sama avaako sitä kukaan.
Harvoin tulee, mutta kun lapsi on alle 2v, niin avaan. Tosin pienestä asti on tehty se yhdessä. Lapsestakin ihana saada joskus kirje. Tosin ajatus vaan, kun yleensä se sisältö on sitten minulle. Mutta esim hänelle osoitetut kortit tai paketit saa avata itse. Tai avaan lapselle ja saa itse kurkata sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teidän lapsille muka jotain muitakin kirjeitä kuin juuri nuo viralliset kirjeet eli tiliotteet, veroilmoitukset tms. Ei kai mukaan enää kirjoita paperikirjeitä. Mainosposti on tietysti erikseen ja on ihan sama avaako sitä kukaan.
Meidän pienemmälle kummi lähettelee silloin tällöin postia, kortteja tai jotain muuta pientä. Vanhempi ei saa muuta kuin virallista postia, palkkakuitteja, laskuja ja sen sellaista.
Mun lapset on vielä pieniä, joten viralliset kirjeet avaan (sairaalan postit, hammaslääkäriajat..) mutta synttärikirjeet ym "ei viralliset" avaavat itse.
Mun isä avasi aikoinaan mun postit, mm yhteishaun tulokset mikä vtutti rankasti. Itse en tule näin omien lasteni kohdalla tekemään.
Kysytkö, rikonko kirjesalaisuutta? En tietenkään.
Hämmästyttävä kysymys.