Tekoäly vie puolet työpaikoista!
Hallitukset lupaavat uusia työpaikkoja, mutta reaalimaailma kulkee toiseen suuntaan. Koko ajan tehdään töitä, jotta kohta ei olisi ihmisillä töitä. Kone korvaa kädet ja aivot. Lukekaapa tämä ja miettikää, mistä Suomeen saadaan ne sadattuhannet uudet työpaikat, joita kuulemma nyt kipeästi tarvitaan:
http://www.talouselama.fi/tebatti/puheenvuoro/tekoaly-tulee-ja-vie-sinu…
Kommentit (38)
Minä muistan tälläiset keskustelut jo varhaisessa nuoruudessani 70-luvulla, silloin kyllä sanottiin että ne robotit tuovat hyvää ja kaunista kaikelle kansalle.
Silloin kyllä uskottiin neuvostliittoonkin, mutta joku minussa sanoo että miksi ihmeessä ei palata siihen, joka museon joka käytävälle mummo istumaan luuta kädessä rahan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Sota tosiaan tarvitaan nyt kipeästi.
Tuntuu vähän siltä, että isot pojat ameriikassa ja venäjällä tietää tämän ja koittavat jotakin viritellä. Kukaan ei kuitenkaan ole vielä valmis heittämään ensimmäistä kiveä. Oletan että nyt etsitään sopivaa uhrattavaa maata. Maan pitäisi olla riittävän iso että saataisiin aikaan kunnon mylly, mutta tarpeeksi mitätön ettei isojen poikien omat perseet ole vaarassa. Ukrainaa ei katsottu lännessä riittävän merkittäväksi, eikä venäjä tohtinut käydä turkin kimppuun.
Vaikeaa se on tuokin peli.Olen varsin kyyninen mitä tulee kansainväliseen politiikkaan. Touhu on kovaa ja laskelmoitua. Ei mikään iso sota randomisti syty. Etenkään tänä päivänä.
Veikkaan seuraavan polttopisteen olevan Aasiassa. Usahan härnää Kiinaa jo ihan kivasti siellä. Olisiko pohjois-/etelä-korean ruutitynnyri sopiva? Kiina ei voi sallia Usan ottavan pohjois-koreaa valvontaansa. Se on lisäksi Tarpeeksi lähellä Venäjää, että saadaan nekin mukaan. Lisäksi Japani. Euroopan nato-maat tietysti joutuvat mukaan mikä antaa Venäjälle syyn koittaa blokata eurolaivaston lähtö täältä lännen päästä. Näin sota saadaan leviämään myös Eurooppaan.
Isoveli valvoo,määrää Skynet her we go.Jos ihmiset eivät ota päätä pois hanurista niin olemme kohta todellakin elitistien saappaan alla aivan kaikki.
Mutta eikö se ole upea yhteiskunta, jossa tietokoneet, automaatit ja robotit hoitavat tuotannon, kuljetukset ja suuren osan palveluistakin? Ihmisten enemmistö voi vain oleskella ja tehdä kivoja asioita. Ei tarvitse mennä seitsemäksi pajalle sorvaamaan, vaan voi mennä vaikkapa konserttiin tai uimahalliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan tälläiset keskustelut jo varhaisessa nuoruudessani 70-luvulla, silloin kyllä sanottiin että ne robotit tuovat hyvää ja kaunista kaikelle kansalle.
Silloin kyllä uskottiin neuvostliittoonkin, mutta joku minussa sanoo että miksi ihmeessä ei palata siihen, joka museon joka käytävälle mummo istumaan luuta kädessä rahan eteen.
Neuvostoliittolaiseen täystyöllisyysmalliin ei Suomessa mennä sen takia, että Vasemmistoliiton kannatus on alle 10 %. Se porukka kyllä palkkaisi velkaa ottamalla ja veroja kiristämällä kaikkiin liukuportaisiin kuljettajat ja kuljettajan apumiehet.
Johan tässä on muutama vuosituhat odoteltukin että päästään työn ikeestä. Sama juttu typerän rahatalouden kanssa. Ihmiset ovat vain niin saatanan tyhmiä, yksiulotteisia ja laumasieluisia että eivät näe vaihtoehtoja oravanpyörälle. Tulevaisuus pelottaa heitä.
Auto vei työt hevosilta. Keksittiinkö hevosille uusia töitä? Ehkä pari paikkaa sirkuksessa, mutta ne miljoonat muut päätyivät meetvurstiksi. Ei yksinkertaisesti voi syntyä töitä hurjia määriä hevosille, koska moottori niin loistavasti tekee saman perusasian, eli mekaanisen voiman tuottamisen.
Sitten kun tekoäly hoitaa ajattelun yhtä tehokkaasti kuin moottori mekaanisen voiman, ei ole mahdollista keksiä ihmiselle merkittävästi uusia töitä, koska se tekoäly tekee MYÖS ne uudet keksityt työt. Siksi ei voida enää vedota siihen, että on ennenkin keksitty uusia töitä. Keksitään jatkossakin, mutta ihminen ei niitä voi tehdä, joten lopputulos on totaalinen työttömyys.
Eikä se huono asia ole, jos työn hedelmät osataan jakaa reilusti taskusta toiseen.
Tätä sopii miettiä kun porsitaan niitä "tulevia veronmaksajia" :DDD
Lääkäreiden työtä en näe automatisoitavan (täysin). Opettajat saataisiin automatisoida ja he itse myötävaikuttavatkin siihen, koska nykypäivänä heidän ammattikuvansa ei ole opettaa vaan kertoa, mitä oppilaiden pitää itse opetella. Ovat pikemminkin järjestyksenvalvojia kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se ole upea yhteiskunta, jossa tietokoneet, automaatit ja robotit hoitavat tuotannon, kuljetukset ja suuren osan palveluistakin? Ihmisten enemmistö voi vain oleskella ja tehdä kivoja asioita. Ei tarvitse mennä seitsemäksi pajalle sorvaamaan, vaan voi mennä vaikkapa konserttiin tai uimahalliin.
Tarkoitus oli alunperin jakaa varallisuutta tasaisemmin, jolloin tuo olisi jollain tasolla mahdollista. Nykyisin erittäin pieni osa ihmisistä omistaa lähes kaiken varallisuuden, joten kaikista ei tulla pitämään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia perustulokin on välttämättömyys.
Jostainhan ne rahat on revittävä perustuloonkin.
Ei ole. Raha on vain vaihdon väline. Jos kone tekee työt, niin ei se sinulta rahaa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Auto vei työt hevosilta. Keksittiinkö hevosille uusia töitä? Ehkä pari paikkaa sirkuksessa, mutta ne miljoonat muut päätyivät meetvurstiksi. Ei yksinkertaisesti voi syntyä töitä hurjia määriä hevosille, koska moottori niin loistavasti tekee saman perusasian, eli mekaanisen voiman tuottamisen.
Sitten kun tekoäly hoitaa ajattelun yhtä tehokkaasti kuin moottori mekaanisen voiman, ei ole mahdollista keksiä ihmiselle merkittävästi uusia töitä, koska se tekoäly tekee MYÖS ne uudet keksityt työt. Siksi ei voida enää vedota siihen, että on ennenkin keksitty uusia töitä. Keksitään jatkossakin, mutta ihminen ei niitä voi tehdä, joten lopputulos on totaalinen työttömyys.
Eikä se huono asia ole, jos työn hedelmät osataan jakaa reilusti taskusta toiseen.
Se tekoäly hoitaa sen autolla ajamisenkin tulevaisuudessa, sekä kuormien lastaamisen. Ja eiköhän ne kaupan kassatkin saada siihen, joten koko ketju alkaa olemaan koneellistettu ja hyvä näin.
Mielummin istun vapaapäivän kalassa, kuin kaupan kassalla .. piip .. piip.. piip .. antakaa ase ja yksi luoti.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden työtä en näe automatisoitavan (täysin). Opettajat saataisiin automatisoida ja he itse myötävaikuttavatkin siihen, koska nykypäivänä heidän ammattikuvansa ei ole opettaa vaan kertoa, mitä oppilaiden pitää itse opetella. Ovat pikemminkin järjestyksenvalvojia kouluissa.
Tulevaisuudessa tahdot, että sen kirurgin millintarkan viillon tekee robotti, eikä lääkäri krapulapäivänä. Näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa tahdot, että sen kirurgin millintarkan viillon tekee robotti, eikä lääkäri krapulapäivänä. Näin se vain menee.
Niin se robotti tekee sen jo nykyisinkin, jonkun vain on kerrottava, miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se robotti tekee sen jo nykyisinkin, jonkun vain on kerrottava, miten.
Joo ja sekin ohjelma pitää kerran kirjoittaa. Puhumattakaan, että on tekoäly joka oppii itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ne robotit tuottavat arvoa ja tehokkaammin kuin ihmiset.
Mietitkös tarkemmin vastaustasi? Mitäs ihmiset tekevät? Miten robotit olisi ratkaisu mihinkään? Tai siis, robothan on vastaus kaikkeen, ihmiset aiheuttavat vain ongelmia ja kuluja. Jees, hienoa elämää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ne robotit tuottavat arvoa ja tehokkaammin kuin ihmiset.
Mietitkös tarkemmin vastaustasi? Mitäs ihmiset tekevät? Miten robotit olisi ratkaisu mihinkään? Tai siis, robothan on vastaus kaikkeen, ihmiset aiheuttavat vain ongelmia ja kuluja. Jees, hienoa elämää!
Siis parempaa elämää, jos robotit tekevät työt.
Voit toki tulla meille siivoamaan ja on mulla muitakin hommia, jos töitä tahdot tehdä ilmaiseksi.
Näinpä. Valitettavasti. Riippuu tietenkin siitä, mistä asiaa katsoo...