Vierailija

Luokkaa "Ritva/Sirkka"

Sanonko hänelle kysyttäessä mielipiteeni vai säälinkö lasta vain hiljaa pääni sisällä?

• ylös 17
  • alas 174

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Älä sure. Kahdenkymmen vuoden päästä nimi on muodiaksa, ja muut ihastelee työn vanhempien nimivalintaa.

• ylös 149
  • alas 5
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sano vaan, varmaan vaihtavat oitis lapsen nimen kuullessaan merkittävän mielipiteesi.

• ylös 175
  • alas 1
Vierailija

Miksi tuollaista pitää mennä tekemään? Typerien vanhempien mieltymykset altistavat heidän lapsensa koulukiusaamiselle.

• ylös 9
  • alas 73
Vierailija

No ei se sitä tilannetta muuksi enää muuta. Mulla on itselläni juurikin tuollainen karmea nimi, itseänikin kiukuttaa joka kerran, kun joudun sanomaan sen ääneen, mutta kuulemma se jää hyvin ihmisten mieleen. Nykyinen pomonikin sanoi, että työhakemukseni pomppasi silmään juurikin siksi, että hakijana oli 28-vuotias "Sirkka". Olisin kyllä ottanut mielummin KAUNIIN erikoisen nimen... :)

• ylös 44
  • alas 10
Vierailija

No itse en antaisi tuollaista vanhaa nimeä, mutta vanhempien valintahan tuo on. Voihan sen nimen sitten isompana vaihtaa, jos haluaa.

• ylös 21
  • alas 1
Vierailija

Musta nimet kuten Sirkka ja Pirkko ovat hauskoja, kun ajattelee että ne ovat esim. heinäsirkka ja leppäkerttu eli leppäpirkko :)

Ritvakin on kaunis merkitykseltään, eli ritva- siis riippakoivu. Entäs Marja-Terttu?

• ylös 39
  • alas 6
Vierailija

Kysyttäessä saa mielipiteensä tietty sanoa, mutta senkin tekisin tyyliin "en itse olisi valinnut tuota nimeä, mutta tärkeintä, jos itse siitä pidätte". Kantasi tulee selväksi, mutta et käy haukkumaan.

• ylös 30
  • alas 6
Vierailija

Itse en pidä monistakaan nykynimistä, mutta en kyllä menisi sitä julistamaan asianosaisille.

• ylös 51
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaista pitää mennä tekemään? Typerien vanhempien mieltymykset altistavat heidän lapsensa koulukiusaamiselle.

Olen opettanut yläkouluikäisiä Erkkiä, Airia, Raunoa jne. eikä heitä ole kiusattu nimistään.

Tuttavillasi ei ole mitään kummallisia mieltymyksiä; nimimuoti kulkee sykleissä ja alkaakin pian olla Pirkkojen ynnä muiden tulla taas muotiin. Itse olen vallan tympääntynyt, kun joka syksy luokassa on ne samat Villet, Kallet ja Joonat, Joonakset ja Joelit, eri naamoilla varustettuna vain. Olisi kiva tavata vaihteeksi joku Jarmo, Ritva tai Raimo. Miksi ne nyt olisivat jotenkin kaameita nimiä, kun niistä niin tykättiin männä vuosikymmeninä? Ihan äänteitä jonossa ovat kuten Venlat ja Aleksitkin.

• ylös 91
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luokkaa "Ritva/Sirkka"

Sanonko hänelle kysyttäessä mielipiteeni vai säälinkö lasta vain hiljaa pääni sisällä?

Jo vastavuoroisuudenkin nimissä sanoisin ääneen mielipiteeni. Pääsevät hekin sitten säälimään sinua. Kuka tietää vaikka kirjoittaisivat sinusta aloituksen tänne, mietipä!

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Minusta vanhanaikaisia nimiä ovat mm. Alina (mummuni, syntymävuosi 1890), Martta (äitini, syntymävuosi 1925 - äidin mielestä hänen nimensä oli vanhanaikainen jo silloin, kun hän nimensä sai!) ja Helmi (äidin paras ystävätär, syntynyt samana vuonna kuin äitini). Outoa sinänsä, että nykyajan vanhemmat haluavat antaa lapsilleen noin vanhanaikaisia nimiä. Mutta ovat ne kuitenkin infiniittisesti parempia kuin mämä Jessica-Jannicat ja muut ihmeelliset, suomen kieleen täysin sopimattomat ulkomaiset nimet.

Mutta kukin tavallaan. Minun säälini saavat takuulla aivan eri lailla nimetyt lapsukaiset kuin ap:n mielestä.

• ylös 58
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Musta nimet kuten Sirkka ja Pirkko ovat hauskoja, kun ajattelee että ne ovat esim. heinäsirkka ja leppäkerttu eli leppäpirkko :)

Ritvakin on kaunis merkitykseltään, eli ritva- siis riippakoivu. Entäs Marja-Terttu?

"Ja ma muistan ne koivut RITVAiset sillä viheriäisessä haassa, ei missään niin kauniita koivuja kasva, kuin kaukana lapsuuden maassa..." tai jotain sinne päin :)

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut hauskaa. Olin teininä langanlaiha ja pitkäraajainen, harrastin vielä viulunsoittoakin. Ei mennyt kauaa, kun luokkatoverit keksivät tämän "yhdennäköisyyden".
T. Sirkka

• ylös 37
  • alas 6
Vierailija

11 jatkaa: Minusta kamalia ja noloja nimiä on juurikin nuo, joissa on c/x/d/b. Miksi joku suomenkielinen suomalainen nimeää lapsensa Orkideaksi tai Adeleksi tai Isabeliksi? Ehkä he toivovat lapsensa isona iskevän vaikka Ruotsin kruununprinssin ja tulevan prinsessoiksi tai kuningattariksi vieraalla maalla? Kyllä Sirkka on ihana nimi noihin verrattuna.

• ylös 24
  • alas 6
Vierailija

Mun pomo sanoi suoraan meidän pojan nimestä että se on hirveä. Haukkui sen ensin kaikille tutuille ja tuntemattomille. Jopa asiakkaille. Sitten suoraan minulle. Oli uskomatonta miten sai väännettyä keskustelun kun keskustelun siihen kuinka kauhean nimen hänen työntekijänsä antoi pojalleen. Ja nimi on siis ihan perinteinen suomalainen vanhahtava nimi. Ei mikään Yrjö tai Jorma mistä saa jonkun väännelmän tmv.
Joidenkin idioottien persettä vaan kaivaa täysin heille kuulattomat asiat. On varmaan sanomattakin selvää että pomoni lapsilla on nimet jotka sopivat "ulkomaalaiseen suuhun".

• ylös 39
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta vanhanaikaisia nimiä ovat mm. Alina (mummuni, syntymävuosi 1890), Martta (äitini, syntymävuosi 1925 - äidin mielestä hänen nimensä oli vanhanaikainen jo silloin, kun hän nimensä sai!) ja Helmi (äidin paras ystävätär, syntynyt samana vuonna kuin äitini). Outoa sinänsä, että nykyajan vanhemmat haluavat antaa lapsilleen noin vanhanaikaisia nimiä. Mutta ovat ne kuitenkin infiniittisesti parempia kuin mämä Jessica-Jannicat ja muut ihmeelliset, suomen kieleen täysin sopimattomat ulkomaiset nimet.

Mutta kukin tavallaan. Minun säälini saavat takuulla aivan eri lailla nimetyt lapsukaiset kuin ap:n mielestä.

Esim. Englannin yläluokka nimeää lapsiaan Charles, George, William, Thomas.Mielestäni täälläkin koulutettu väestö antaa lapsilleen vanhoja nimiä, tosin osasta on tullut kovin suosittuja "muotinimiä" vaikka ovat alunperin olleet vanhoja ja herättäneet "kauhistusta" pienellä lapsella vaikka 40v sitten.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Eräs hupaisa juttu tapahtui sukujuhlissa nimiin liittyen. Sukulaispariskuntani julkisti vauvansa nimen Olga. Tähän eräs toinen sukulainen alkoi ääneen haukkumaan, että onpas ruma ja vanhanaikainen nimi. Haukkujan oma nimi on Maire, joten onko varaa haukkua nimeä vanhaksi? Eikös Maire ole vanha nimi?

• ylös 29
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eräs hupaisa juttu tapahtui sukujuhlissa nimiin liittyen. Sukulaispariskuntani julkisti vauvansa nimen Olga. Tähän eräs toinen sukulainen alkoi ääneen haukkumaan, että onpas ruma ja vanhanaikainen nimi. Haukkujan oma nimi on Maire, joten onko varaa haukkua nimeä vanhaksi? Eikös Maire ole vanha nimi?

Olga on vanhempi ja tietääkseni venäläisperäinen.

• ylös 11
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.