reilu 1-v juo vielä maitoa1-1,5l vrk! miten vähentää?
vesi ei kelpaa kuin huikkana ja ruokaa syö ihan ok määriä, tosin välillä paremmin ja välillä huonommin....välipalojen lisäyskään ei auta, maito on se joka kelpaa...välillä on päiviä kun maitoa menee vähemmän ja niinä päivinä on aina syönyt tosi hyvin ruokaa. mutta ei sditä pakottaakaan voi kun ei maistu. mitään vinkkejä vai voiko huoletta maitoa antaa näin paljon?
Kommentit (37)
Eikös tässä vaiheessa ole aika helppoa rajoittaa maitomäärää...? Kun lapsi ei VIELÄ osaa itse ottaa sitä kaapista. Et vaan anna niin paljoa. Vai lapsiko teillä määrää mitä ja koska syödään??
Vierailija:
vesi ei kelpaa kuin huikkana ja ruokaa syö ihan ok määriä, tosin välillä paremmin ja välillä huonommin....välipalojen lisäyskään ei auta, maito on se joka kelpaa...välillä on päiviä kun maitoa menee vähemmän ja niinä päivinä on aina syönyt tosi hyvin ruokaa. mutta ei sditä pakottaakaan voi kun ei maistu. mitään vinkkejä vai voiko huoletta maitoa antaa näin paljon?
En ole ikinä kuullut moisesta. Itse ajattelen, että miksi maidon määrää pitäisi vähentää, jos lapsi kuitenkin syö kohtalaisesti ruokaakin. Maidon kuluts vaihtelee ja luultavasti vähenee hieman myöhemmin, kun tottuu aina vain paremmin muihin ruokiin. Et kai sinä voi lastasi nälässäkään pitää kieltämällä häneltä maidon.
En ole koskaan tuollaisesta kuullutkaan...
Mielestäni litra ei ole vielä liikaa, 1,5 alkaa jo olla.
siis liika maidon juominen, aiheuttaa anemiaa.
Pullosta mukiin siirtyminen vähentää kyllä huomattavasti nestemääriä, monethan suorastaan tuskailevat asian kanssa mukiinopetteluvaiheessa.
Nyt aikuisena sitä tulee juotua 3-6 litraa päivässä =)
Mielestäni tuosta ei ole mitään muuta haittaa, kuin mahan täyttyminen ennen ruokaa.
Vähennät vain reippaasti itse maidon määrää, sillä sinähän sen maidon hälle annat! Mutta mikäli lapsi on teillä se kuka päättää niin en valitettavasti voi auttaa sinua!
lapsiko siis päättää mitä syö? huhheijaa..
juotko kurmeli sitten vielä vettä lisäksi?
Taidat olla aika iso nainen...
Kurmeli:
Nyt aikuisena sitä tulee juotua 3-6 litraa päivässä =)
Liika maidonjuonti estää raudan imetymisen ja tämä on fakta! Ikinä en usko, että normaalipainoinen nainen juo 6l päivässä maitoa, eikä kärsi imetymishäiriöistä.
ravintoterapeutti
Minä juon maitoa koko ajan, olen tehnyt sitä aina!
Koskaan en ole anemiasta kärsinyt, laktoosi-intoleranssista kyllä!
On teillä ihme murheet, jos pitää vielä epäillä toisten juomisia ja syömisiä... heh!
Olette joskus todela hupaisia...
Minä niinkuin moni muukin sanoi, että masu täyttyy lapsella ennen ruokaa ja sitten ei ruoka niin maistu! Että jos vähentää niin sitten ei vaan anna sitä maitoa niinpaljon lapselle, hyvin yksinkertaista!
Eikä tämäkään asia ole tappelemisen arvoinen vai mitä olet mieltä?
Toiset juovat kokista monta litraa päivässä tai syövät monta hampurilaista päivässä!
Minä juon maitoa, big deal? En polta, en juo alkoholia, käyn salilla... mitä vielä haluatte tietää!
Juon myös vettä, koska se on tärkeää aineenvaihdunnan kannalta!
Kaikilla meillä on himomme, minulla se nyt sattuu olemaan maito!
Ootte ihan hassuja naisia kaikki!
plus että jos tohon syö päälle vielä jotain ruokaakin, niin saa sitten treenata tuntitolkulla päivässä jos meinaa painaa alle 100kg
oon vaan laittanut pullon maitoa täyteen enkä ole rajoittanut määrää. tuntuu niin kauhealta ettei anna maitoa kun selvästi sitä haluaa. ja ruokaa siis syö ihan hyviä määriä, aina on kasvanut hyvin ja tasaisesti. nokkamuki on lähinnä leikkikalu, vettä siitä juo vähän ja loput sotkee ympäriinsä....siksi tuo pullo on käytössä. päiväunille nukahataa niin helposti pullon kanssa ja yölläkin vielä menee maitoa 2-4dl. niin kyllä siitä tulee iso määrä vuorokaudenmittaan....mutta yöheräämiset vaihtelee, välillä menee kyllä kuukausikin ilman yhtään heräämistä, nyt on taas joku kasvupyrähdys ja olen tietysti antanut maitoa niin ei herää kunnolla ja nukkuu pitkään...
ap
Voi herran jumala!
Enhän minä väittänytkään, että muiden tulisi näin tehdä...
Minulle ei yksikään lääkäri ole sanonut tuosta nesteenjuomisesta saati sitten maidon... ei edes neuvolassa sanottu mitään!
On teillä ihme taistelun aiheet... keskitytäänkö nyt alkuperäiseen aiheeseen vai tapellaanko lisää aiheesta?
Hengissä vielä ollaan ja terveitä... eikä todellakaan kovin isokokoisena!
Lapselle ei tietenkään ole hyväksi juoda sellaisia määriä maitoa, totesin vain tuohon hemoglobiini väitteeseen, kuinka paljon minä juon eikä siitä ole minulle mitään vielä aiheutunut... nooh, ehkä olen joku luonnonoikku!
Sääntö vahvistaa poikkeuksen =)
Ymmärrän AP murheesi mutta mitä jos kokeilisit vähentää ihan vähän kerralaan tuota maitoa!
Siis ei mitään radikaalia muutosta, koska silloin lapsi huomaa sen. Vähennät vaikka puoli desiä maidon määrästä viikoksi ja sitten taas tiputat!
Kyllä se ruokakin alkaa maistumaan ja samaa mieltä olen erään vastaajan kanssa, että anna vaikka ruokajuomaksi vettä! Se kun ei ilmeisemminkään maistu lapsellesi kovin hyvin, niin ruokaa menee enemmän ja massu täyttyy!
Mikäli asia sinua kovin huolettaa niin kysy neuvolasta apua. He osaavat neuvoa ammattitaidolla sinua.
Koita pärjätä maitopartasi kanssa =)
Meidän lapsi joi kanssa maitoa paljon, samoissa määrin kuin ap. Meillä tosin allergian myötä alkaneen kierteen takia.
Menimme lapsen kanssa 1-vuotis tarkastukseen ja olimme jo lähdössä sieltä pois kun terveydenhoitaja muisti, että hemoglubiini on vielä katsomatta.
Kiva oli pitää itkevää lasta kun terkka joutui ottamaan usemmasta sormesta kokeen kun ei meinannut uskoa mitä laite väitti!! Arvo oli vain 60!!!!! Mitään syytä siinä vaiheessa kukaan ei osannut sanoa siihen!!
Äkkiä piti lähteä tervyskeskukseen ja kyynertaipeesta sama koe...
Kokeen jälkeen saimme lähteä kotiin... Tunnin kuluttua tuli soitto, samantien keskus-sairaalaan.
Tunteet voitte kuvitella!! Olin vielä sillä hetkellä viimeisilläni raskaana.
Sairaalassa lapsi joutui uudestaan kaikkiin kokeisiin.. Istuimme ja odotimme....
Lapselle laitettiin suntti päähän ja kolme veriplasma siirtoa sai. Olin pari vuorokautta lapsen kanssa sairaalassa, sain sieltä vielä mahataudin itseeni!!!
Syyksi selvisi liiallinen maitotuotteiden määrä!! Rauta tabletteja joutui syömään vielä pitkään kotona!
Suositeltava maitotuotteiden määrä tuon ikäiselle on 6dl!!!
Kannattaa käydä neuvolassa tarkastuttamassa nuo arvot!! Ei ole kokemisen arvoinen episodi...... =(
Siis mikäli ymmärsin oikein viestistäsi, niin lapsi kasvaa hyvin ja on terve. Miksi olet siis niin huolissasi tuosta maidon määrästä, jos kaikki kerran sujuu?
Ystäväni lapsi on samanikäinen kuin sinun lapsesi ja juo kanssa maitoa samoin kuin sinun lapsesi. Eipä ole kertaakaan neuvolassa mitään asiasta sanottu, koska poika kasvaa ja voi hyvin.
Mutta kuten sanottua, kysy neuvolasta apua, jos asia sinua todella häiritsee, koska kuten huomaat täällä ei hirveästi voi apuun luottaa =)
Mitä pidempään annat unipulloa, sitä vaikeampaa sitä on ottaa pois. Eli unipullo vain kylmästi pois ja unikoulua. Eihän tuossa maidonjuonnissa aterioiden yhteydessä mitään ongelmaa ole, mutta nukkumisiin juominen ei kuulu.
sitten onkin nälkä ruoka-aikana, ja ehkä syö enemmän, jolloin ei kaipaa maitoa..