Sinä, jolla on ärtyvä suoli (IBS),
mitkä ruoka-aineet aiheuttavat oireita? Itselläni ainakin viljat, kahvi, fruktoosi, ksylitoli, natriumglutamaatti, rusinat ja paahdettu / kuivattu sipuli.
Kommentit (21)
Rasvainen ruoka, kananmuna, maustettu ruoka, ruisleipä (ei kunnin juureen tehty ilman vehnäjauhoja), alkoholi, lanttu, herne, kaalit, paprika, tomaatti, omena, mansikka jne jne jne. En jaksa luetella kaikkea. Aina ei nuo aiheuta oireita, välillä kuitenkin. Ikinä ei tiedä mitä vatsa milloinkin kestää ja mitä ei. Välillä ottaa nokkiinsa lasillisesta vettä.
Kun aloin syödä FODMAP- taulukon mukaisesti, oireet häviaivät lähes kokonaan. suosittelen.
Sipuli, pavut, ruisleipä, sipsit, purkka. Ym. Välttelen noita tarpeen mukaan, en kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin syödä FODMAP- taulukon mukaisesti, oireet häviaivät lähes kokonaan. suosittelen.
Sama. Oli ihan ihmeellinen tunne, että minun mahani kykenee myös olemaan litteä eikä jumalaton rantapallo.
Lapsellani on tuo vaiva, laktoosi on ihan ykkönen oireiden aiheuttajana (laktoosi-intoleranssigeeniä ei siis ole), seuraavana päärynä ja vehnä.
Missään lääkärissä en ole asian tiimoilta käynyt eli mitään diagnoosia mulla ei kyllä tästä ole, mutta oireiden ja ruokavalion muutoksen tuoman avun perusteella olen ajatellut itsellänikin tämän oleva. Vatsa menee ihan sekaisin kaikista pavuista ja linsseistä sekä soijatuotteista ja turpoaa ihan älyttömästi vehnästä ja sokerista, maitotuotteista tulee ilmavaivoja.
Kaikista pahimpia itselleni ovat punajuuri ja xylitol, mutta muutkin paljon fodmappeja sisältävät aiheuttavat oireita -ei tosin niin pahoja enää.
FODMAPit plus paprika, viinirypäle ja muutamat muut.
Maissi, liian rasvainen kala ja muukin liika rasva, chili, ruis.
Paprika, chili, sipuli, kaikki palkokasvit ja soijatuotteet, viljat paitsi riisi, sipsit ja muu rasvainen ruoka, karkit, xylitol, hiilihapolliset juomat, kahvi, kuivatut hedelmät, kookosmaito…. Pahimpina aikoina on pakko syödä kaikki kasvikset kypsennettynä ja joskus tuntuu etten voi syödä kuin kurkkua, keitettyä porkkanaa ja kanaa/tonnikalaa. Maitotuotteita en myöskään käytä. Huoh!
olen saanut mahan ihan sekaisin suklaasta, ruisleivästä ja jäätelöstä. Kamalia mädänhajuisia kaasuvaivoja on lisäksi tullut maustetusta ruosta , grilliruosta, pullasta, vehnäleivästä, suuresta määrästä tomaattia ja raakaa porkkanaa, isoista sokerimääristä. Pahimpina aamuina maha mennyt sekaisin lasillisesta vettä. Kiva juosta kotiin paskat housuissa. Imodemiumilla pärjätään töissä.
Suklaa, paprika, alkoholi ja kahvi, ne ärsyttävät suolta.
Sipuli, pavut,linssit, vehnä, hedelmämehut, omena, kuivatut marjat ja hedelmät, laktoosi, päärynä, isot kivet sisältävät hedelmät, hunaja, hiiva, kaalit, sienet, alkoholi (en tiedä johtuuko siitä itsestään vai siitä kaikesta muusta mitä niissä juomissa on), herneet, pitkälle prosessoitu liha
En tiedä enää mikä on mistä. Mutta en voi syödä enää vilja- ja maitotuotteita. En perunaa, tuorekurkkua, hunajaa, lihaa, omenaa ja joitain muita hedelmiä jne. Kahvikin ottaa välillä pahasti, mutta sitä en voi jättää pois.
Mulla fodmap aiheutti tosi kovia vatsakipuja, sinnittelin pari viikkoa, sitten luovuin siitä ravintoterapeutin suosituksesta. Olin tosi pettynyt, koska odotin ko ruokavaliolta paljon :(
Rasvaton ruoka, useat viljat, sokeri, omenat, hiilihappo, paprika toisinaan, laktoosi (intoleranssin vuoksi) ja toisinaan haudutettu kaali. Vatsaa helliviä ovat porkkana, kunnon rasvainen liha, siemenleipä, 100% kauraleipä ja juurekset yleensä. Mitä stressaantuneempi, sitä herkemmin tulee oireet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla fodmap aiheutti tosi kovia vatsakipuja, sinnittelin pari viikkoa, sitten luovuin siitä ravintoterapeutin suosituksesta. Olin tosi pettynyt, koska odotin ko ruokavaliolta paljon :(
Eihän tässä ole mitään järkeä. Jos sulla on diagnosoitu ärtynyt suoli, niin luultavasi se ei-fodmap ruokavalio on aiheuttanut oireita, koska muutenhan et olisi diagnoosia saanut. Miten sitten niiden ärsyttävien aineiden välttäminen aiheutti kipuja?
Jos kävit ravintoterapeutilla hän ei välttämättä ole pätevä. Käy ravitsemusterapeutilla.
Ei siinä ollutkaan mitään järkeä (miksi oireet selkeästi paheni), siksi asiaa yritettiin selvittää erityisesti fodmapiin erikoistuneen raviTSEMUSterapeutin kanssa..
17
Tuoreet vihannekset, esim. vihreä salaatti ja porkkanaraaste, raaka sipuli, kahvi, ruis- ja vaalea leipä (kauraleipä ok).