Äitihullu
On tullut kokoajan pimeemmäksi
Parasta jättää vastaamatta! Tätä soopaa tulee taukoomatta joka päivä. Persoonallisuushäiriöiseen ei puhe tehoa
Kommentit (76)
Minusta nämä on mielenkiintoisia juttuja. Ei ole ensimmäinen palstatapaus, jonka mielenterveyden heikkenemistä saa seurata aitiopaikalta. Kuinka pimeitä juttuja nää päässään hautoo. Ja päältäpäin ei näistäkään näkisi irl, kuinka valtavan itsekeskeisiä, mustia ja tuhoavia nää ajatukset on. Toivottavasti tällä tyypillä on kuitenkin sillä lailla skarppi mies, että tajuaa suojella lapsia. Tän äitihullun kirjoitukset oli alkuun vaan manipuloivia ja aggressiivisia, nyt niissä alkaa olla jo sellaisia piirteitä, että lasten turvallisuus on vaarassa.
ÄITIHULLU,
oletko käynyt läpi terapiassasi skeematerapiaa ja moodeja? Kuulostaa siltä, että olet jäänyt kiinni lapsi-moodiin - aggressiiviseen sellaiseen.
Jokin paha asia lapsuudessasi on saanut aikaan sinussa voimakkaan haavoittunut lapsi -moodin, ja se purkautuu aggresssiivisena hyökkäyksenä aikuisiässä jopa perhettäsi kohtaan (joka nyt kuitenkin on oikeasti syytön kaikkeen). Varmasti sinussa on myös haitallinen vanhempi -moodi (joka muistuttaa lapsuutesi äitiäsi), joka sitten laukaisee nämä muut, minkä seurauksena sitten kiukuttelet ja uhriudut.
Kannattaa ehdottaa terapeutillesi skeematerapiaa. Jos oikein työskentelet asian eteen, vielä jonain päivänä pääset tavoiteltavaan vastuullinen aikuinen -moodiin. Vaikutat kuitenkin sen verran fiksulta, että varmasti pääset vielä joskus sellaiseen olotilaan, jossa ei koko ajan mene kaikki energia negatiivisiin ajatuksiin.
Tässä mielenkiintoista tietoa asiasta:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä on mielenkiintoisia juttuja. Ei ole ensimmäinen palstatapaus, jonka mielenterveyden heikkenemistä saa seurata aitiopaikalta. Kuinka pimeitä juttuja nää päässään hautoo. Ja päältäpäin ei näistäkään näkisi irl, kuinka valtavan itsekeskeisiä, mustia ja tuhoavia nää ajatukset on. Toivottavasti tällä tyypillä on kuitenkin sillä lailla skarppi mies, että tajuaa suojella lapsia. Tän äitihullun kirjoitukset oli alkuun vaan manipuloivia ja aggressiivisia, nyt niissä alkaa olla jo sellaisia piirteitä, että lasten turvallisuus on vaarassa.
Musta on jotenkin ahdistavaa. Tosiaan tulee kokoajan hullummaksi. Ja ketjuja tulee myös kiihtyvällä tahdilla. Raivo on niissä enemmän ja enemmän mukana
Äitihullun tapaus osoittaa, että vaikka olisi älykkyyttä (sain tämän vaikutelman tekstien perusteella) ja varakkuutta (miljoonaperintö tulossa), ei se takaa sitä, etteikö mielenterveys voisi mennä. Kun psyyke pettää, niin se ei katso äo:ta.
Mä olin selviytymismoodissa aggressiivinen hyökkääjä. Tunnemoodeista ehkä tyytyväinen lapsi. Ei saanut muuta olla...
t.kivikissaäiti
Et sinä kyllä _nykyään_ ole tyytyväinen lapsi... Olet turhautunut, kiukutteleva, raivoava - ainakin näiden ketjujesi perusteella. Ja tämähän johtuu siitä, että olet tullut lapsena kaltoinkohdelluksi. Mutta mikähän tuo haitallinen vanhempi -moodisi on - vaativa vai kriittinen?
"Moodit
Moodi (minä-tila) on skeematerapian keskeinen käsite.
Moodeilla tarkoitetaan erilaisia puolia itsessämme, jotka ilmenevät ajan eri hetkillä. Kun olosuhteet ovat riittävät, meissä tulee esille erilainen puoli itsestämme. Moodi on kullakin hetkellä vallitseva mielentila.
Moodit ovat muodostuneet lapsuudessa ensin yksittäisissä tilanteissa toimintakeinoiksi, toiston myötä toimintakeinot ovat muuttuneet toimintatavoiksi ja vahvistuessaan tavat ovat muuttuneet persoonallisuuden osaksi, moodiksi. Moodi on hyvin keskeinen osa sitä, mitä koemme itsemme olevan. Niiden voidaan ajatella olevan tunnetiloja, ajattelutiloja, toimintatiloja tai selviytymistiloja, jotka vaihtelevat meissä samalla kun elämämme tilanteet ja olosuhteet vaihtelevat." (Lähde: www.skeematerapia.fi/minatilat.htm)
Vierailija kirjoitti:
Et sinä kyllä _nykyään_ ole tyytyväinen lapsi... Olet turhautunut, kiukutteleva, raivoava - ainakin näiden ketjujesi perusteella. Ja tämähän johtuu siitä, että olet tullut lapsena kaltoinkohdelluksi. Mutta mikähän tuo haitallinen vanhempi -moodisi on - vaativa vai kriittinen?
No en olekaan. Meni kaikki paukut siihen jo lapsena :(
Tai itse luulen, että kun ei saanut käsitellyksi mitään negatiivisia tunteita eikä oikeutusta niille, niin enhän mä sitten voi olla onnellinen nykyään. Ennen kuin osaan olla itse vanhempi itselleni, mutta enhän mä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on jotenkin ahdistavaa. Tosiaan tulee kokoajan hullummaksi. Ja ketjuja tulee myös kiihtyvällä tahdilla. Raivo on niissä enemmän ja enemmän mukana
Totta kai ne ovat ahdistavia. Onhan se ahdistavaa ajatella äitiä, jonka onnellisuutta lapset kannattelevat, ja epäonnistuvat siinä väistämättä. Tosi surkuhan siinä käy lapsia.
Mutta noin muuten on mielenkiintoista nähdä, että miten ihminen aste asteelta liukuu syvemmälle omaan maailmaansa, ja kuinka suurta tyydytystä hän saa tuhoavista, väkivaltaisista ajatuksistaan. Sehän auttaa ymmärtämään, mitä kenties on tapahtunut monen muunkin ihmisen päässä, joista ei koskaan oikein tajunnut että miksi piti tuhota se kaunis jonka elämä hänelle antoi.
Tunnelukoistakin löytyi aika helposti ainakin yksi erittäin hyvin tähän tapaukseen sopiva:
"OIKEUTUS
Pidät itseäsi erityisenä ja oikeutettuna tavanomaisesta poikkeaviin toimintatapoihin. Omat tarpeesi ovat sinulle tärkeämpiä kuin toisten. Olet vaativa ja kontrolloiva muita kohtaan, ja haluat että asiat menevät niin kuin sinä haluat. Sinun on vaikea hyväksyä vastustusta, kun haluat jotain. Haluat varmistua siitä että saat kaiken mitä haluat, miten haluat ja koska haluat. Tylsistyt ja pitkästyt helposti, ja sinusta saattaa tuntua etteivät rutiinitehtävät ole sinua varten - sinun ei pitäisi joutua tekemään niitä. Saatat rikkoa lakia tai sääntöjä - vaikkapa hurjastelemalla liikenteessä, huijaamalla liiketoimissa tai verotuksessa - koska uskot että sinulla on siihen oikeus.
Oikeutuksen tunnelukon kanssa on hyvä olla ja et siksi ehkä näe omaa käyttäytymistäsi ongelmallisena, mutta läheisesi pitävät. Ennen pitkää tunnelukkosi kuitenkin saattaa sinut vaikeuksiin. Saatat hankkiutua suhteeseen alistuvan kumppanin kanssa, jota voit dominoida ja kohdella huonosti. Oikeutuksen tunnelukko on useimmiten kompensaatiota toista tunnelukkoa - vajavuuden, tunnevajeen, ulkopuolisuuden tai alistumisen tunnelukkoa - vastaan.
(Lähde: " www.tunnelukkosi.fi/tunnelukot/index.htm#Label1)
Ja enemmän noista tunnelukoista - eli skeemoista - täällä: www.skeematerapia.fi/skeemat.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ne ovat ahdistavia. Onhan se ahdistavaa ajatella äitiä, jonka onnellisuutta lapset kannattelevat, ja epäonnistuvat siinä väistämättä. Tosi surkuhan siinä käy lapsia.
Mutta noin muuten on mielenkiintoista nähdä, että miten ihminen aste asteelta liukuu syvemmälle omaan maailmaansa, ja kuinka suurta tyydytystä hän saa tuhoavista, väkivaltaisista ajatuksistaan. Sehän auttaa ymmärtämään, mitä kenties on tapahtunut monen muunkin ihmisen päässä, joista ei koskaan oikein tajunnut että miksi piti tuhota se kaunis jonka elämä hänelle antoi.
Mikä kaunis, jos ajattelee mun äitisuhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Tunnelukoistakin löytyi aika helposti ainakin yksi erittäin hyvin tähän tapaukseen sopiva:
"OIKEUTUS
Pidät itseäsi erityisenä ja oikeutettuna tavanomaisesta poikkeaviin toimintatapoihin. Omat tarpeesi ovat sinulle tärkeämpiä kuin toisten. Olet vaativa ja kontrolloiva muita kohtaan, ja haluat että asiat menevät niin kuin sinä haluat. Sinun on vaikea hyväksyä vastustusta, kun haluat jotain. Haluat varmistua siitä että saat kaiken mitä haluat, miten haluat ja koska haluat. Tylsistyt ja pitkästyt helposti, ja sinusta saattaa tuntua etteivät rutiinitehtävät ole sinua varten - sinun ei pitäisi joutua tekemään niitä. Saatat rikkoa lakia tai sääntöjä - vaikkapa hurjastelemalla liikenteessä, huijaamalla liiketoimissa tai verotuksessa - koska uskot että sinulla on siihen oikeus.
Oikeutuksen tunnelukon kanssa on hyvä olla ja et siksi ehkä näe omaa käyttäytymistäsi ongelmallisena, mutta läheisesi pitävät. Ennen pitkää tunnelukkosi kuitenkin saattaa sinut vaikeuksiin. Saatat hankkiutua suhteeseen alistuvan kumppanin kanssa, jota voit dominoida ja kohdella huonosti. Oikeutuksen tunnelukko on useimmiten kompensaatiota toista tunnelukkoa - vajavuuden, tunnevajeen, ulkopuolisuuden tai alistumisen tunnelukkoa - vastaan.
(Lähde: " www.tunnelukkosi.fi/tunnelukot/index.htm#Label1)
Ja enemmän noista tunnelukoista - eli skeemoista - täällä: www.skeematerapia.fi/skeemat.htm
Kyllä mä näen mun käyttäytymisen ongelmallisena.
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä kaunista tuhoat?
- itsesi. Tuhoat itsesi.
- lapsesi. Vahingoitat lapsiasi.
- miehesi. Vahingoitat miestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä kaunista tuhoat?
- itsesi. Tuhoat itsesi.
Sitä ennen oli jo tuhottu asioita. Enkä mä mikään kaunis ollut tai ole. Tai ehkä ennen sitä kun minut tuhottiin, olin.
No näinhän se on. Mutta eipä sitä itse osaa noita asioita käsitellä. Itsekin käynyt jo kaksi vuotta terapiassa ja vasta nyt alkaa tuntua, että alan olla vahvempi minä.
Minulla oli vaativa isä ja suhteessa alistuva äiti. Perheessämme näytettiin hyvin vähän positiivisia tunteita. Siihen sitten päälle koulukiusaus ja hyväksikäyttö. Minustakin olisi voinut varmasti tulla aikuinen, jota hallitsevat haitallinen vanhempi ja vihainen lapsi ja joka selviytyisi elämästä (ja ahdistavista tunteistaan) aggressiivisesti käyttäytymällä. Sen sijaan - ilmeisesti temperamentti ynnä muu vaikuttavat - minua ovat hallinneet haavoittunut lapsi ja vaativa vanhempi. Ja minä en hyökkää vaan suojaudun (eristäydyn, välttelen erilaisia tilanteita, vältyn luottamasta/kiintymästä ihmisiin).
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä kaunista tuhoat?
- itsesi. Tuhoat itsesi.
Niin siis sitä ennen oli jo tuhottu asioita minussa. Enkä mä mikään kaunis ollut tai ole. Tai ehkä ennen sitä kun minut tuhottiin, olin.
Viikonloppuna useita ketjuja. Taukoomatta palstalla
Eilen ei kukaan oikein tarttunut.
Mutta tänään sivutolkulla jankkausta miten on oikein, että HÄN kostaa pahan mielensä (kun äiti käski lapsena siivota) mieheen ja lapsiin. Saa heitä vihata ja saa olla kotona täysin tekemättä mitään
Tätä sivutolkulla. Ja joku jaksaa vastata.
Tätä on jatkunut jo vuoden. Hullu tulee koko ajan hullummaksi