Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsettomat häät ovat kyllä aikamme yksi oudoimmista ilmiöistä. Perheen perustamisen ideahan on lasten saaminen ja hoito!

Vierailija
22.02.2006 |

Minä edes pidä juhlista joihin ei koko perhettä ole kutsuttu. Lapsethan juuri tuovat iloa ja eloa juhliin.

Hyvin negatiivista ja elämänkielteistä arvomaailmaa edustavat nämä lapsirasistit.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Luulen, että syy lapsettomiin häihin ei useinkaan ole se, että hääpari inhoaisi lapsia tai ei haluaisi heitä pilaamaan häitään. Syy voi olla juhlapaikan kapasiteetti tai esimerkiksi iso suku (jos vaikka kaikki serkut tuovat lapsensa, vierasmäärä saattaa kasvaa esim. 30 hengellä).

Itse en ymmärrä, miksei ihminen voi joskus mennä johonkin ilman lapsiaan. Häissä voi olla jopa mukavampaa ilman lapsia kun voi keskittyä rauhassa syömiseen jne. Minusta se, että ottaa nokkiinsa lapsettomasta kutsusta kertoo siitä, että ihminen on MINÄ MINÄ -ihminen. Hääpariakin voi siitä syyttää, mutta heidän pitää ajatella asiaa kokonaisuuden ja kaikkien kannalta.

Jaksan vieläkin ihmetellä, miten joku voi SUUTTUA (yksi hullu jopa katkaisisi välit) jos saa kutsun lapsettomiin häihin. Eihän se kutsu ole kannanotto kenenkään lasta kohtaan, vaan tieto vieraille että kyseessä on aikuisten juhla.

Jos ei halua lähteä juhliin ilman lapsiaan, voi täysin vapaasti jäädä kotiin.

Imettäjän kotiinjääminen ei välttämättä ole vapaaehtoista vain PAKKO.

Vierailija
42/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. itse en päässyt serkkuni häihin koska oli niin lähellä laskettua aikaa. Olisiko heidän pitänyt siirtää hääpäiväänsä eikä " hyljeksiä raskaana olevia" ?

Aivan samoin, jos häät olisi olleet muutama kuukausi myöhemmin, olisin imettänyt ja kutsu oli vain minulle ja miehelleni, en luonnollisesti olisi päässyt häihin mutta en mitenkään ottaisi tästä nokkiini tai suuttuisi, vaan hyväksyisin että ajankohta ei nyt vaan sattunut minulle. Eipä tulisi mieleenkään käydä haukkumaan hääparia, miksei minun lastani ole kutsuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pohtinut tätä lapsetomat häät -asiaa. Olen kyllä samoilla linjoilla siinä, että jos on jotkut iltaravintola-häät, niin paikka ei ole aina lapsille sopiva.

Kai se sitten on perinteistä, että häihin kutsutaan perheenä, varsinkin jos koko perhe on tuttu. Lasten kutsumatta jättäminen on vähän kun kutsuisi mummon muttei pappaa.

Luulisi aikuisten ihmisten osaavan järjestää lapsilleen hoitajan, jos haluavat juhlia tai sitten lähtevät itse viemään lapsia kotiin kun on sen aika. Ei hääparin tarvitse miettiä, että " niilläkin olisi kivempaa juhlia ilman lapsia" . Vääjäämättä tulee sellainen olo, että lapset on niin sietämättömiä, että kaikilla on helpompaa ilman heitä. Joskus varmaan näin onkin. Kohteliasta on selvästi sanoa, että tilanpuutteesta johtuen kutsumme vain aikuiset.

Olin viime kesänä häissä, joissa oli paljon lapsia ja villeimmässä iässä. Eniten kuitenkin kiinnitti huomiota muutama aikuinen sukulainen, jotka juovuksissa kompuroivat eri paikoissa, yksi jopa loukkasi itsensä ja toinen sammui ennen kahvitusta tanssilattialle.

Vierailija
44/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman hääni olivat 15 vuotta sitten välimuoto, paikalla ihan lähimmät omaiset (lapsineen) ja sitten kavereita aika paljon. Lapset menivät alkuillasta nukkumaan, jatkettiin ravintolassa aikuisporukalla hauskanpitoa.

Mutta ymmärrän täysin, jos joku haluaa pitää PIENET häät, joissa syödään ja otetaan viiniä aikuisseurassa. Niistä kutsuista voi aivan hyvin kieltäytyä, jos joku ei pääse lapsenhoidon takia. Mutta on käsittämätöntä, jos joku mamma ajattelee sen olevan HENKILÖKOHTAINEN loukkaus, jos joku ei kutsu häntä juhliinsa lasten kera.

Koettakaa nyt vaan ottaa laput silmiltänne. Ihmisillä ei ole yhtä ja ainoaa funktiota naimisiinmenolle (kaikki hääparit eivät todellakaan halua lapsia koskaan lainkaan). Eikä myös ole yhtä ja ainoaa tapaa viettää häitä. Isot sukujuhlat maaseudulla ovat aika eri juttu tunnelmaltaan JA tila/kustannusvaatimuksiltaan kuin pienet kaupunkihäät.

Vai olettaako joku, että synttärit, kastejuhlat ja hautajaisetkin pitää viettää sitten tismalleen samalla tavalla kuin MINÄ ne vietän...

Vierailija
45/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina lähes kaikki saamamme hääkutsut (lähemmäs 10) ovat olleet vain aikuisille. Kaikki häät ovat olleet isoja noin 100-150 henkilön häitä ja mielestäni lapset eivät olisi menoa millään tavalla haitanneet. Eniten ihmetyttää se, että jo rintaruokinnalla olevat vauvatkin pitäisi jättää kotiin tai hääpari suostuu pitkin hampain myöntämään pienelle vauvalle ns. erikoisluvan.

Huvittavinta on se, että pienimmällä budjetilla järjestettyihin häihin sai kyllä ottaa lapset mukaan, mutta muihin ei. Lapset eivät yleensä ole rahakysymys, vaan nimenomaan asennejuttu.

Vierailija
46/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapset eivät yleensä ole rahakysymys, vaan nimenomaan asennejuttu.

Vierailija
47/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vai olettaako joku, että synttärit, kastejuhlat ja hautajaisetkin pitää viettää sitten tismalleen samalla tavalla kuin MINÄ ne vietän...

;=D

Vierailija
48/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eniten ihmetyttää se, että jo rintaruokinnalla olevat vauvatkin pitäisi jättää kotiin tai hääpari suostuu pitkin hampain myöntämään pienelle vauvalle ns. erikoisluvan.

Vierailija
49/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan se ja sama kutsutaanko lapsia vai ei, hääkutsuja tulee tasatahtiin molempia. Ja häihin osallistutaan tilanteen mukaan. Lapsilla tai ilman. Ihan ok molemmat.

Vaikka kieltämättä joskus tuntuu että mahdollisten lapivieraiden aiheuttama meteli (???) ja heidän sukulaisilta yms. saama huomio taitaa vaan harmittaa morsianta, jolle päivän tulee olla TÄYDELLINEN ja sitä ei -jumaliste- mitkään räkänokat pilaa vetämällä huomion puoleensa itse juhlakalusta ;)

Vierailija
50/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Viime vuosina lähes kaikki saamamme hääkutsut (lähemmäs 10) ovat olleet vain aikuisille. Kaikki häät ovat olleet isoja noin 100-150 henkilön häitä ja mielestäni lapset eivät olisi menoa millään tavalla haitanneet. Eniten ihmetyttää se, että jo rintaruokinnalla olevat vauvatkin pitäisi jättää kotiin tai hääpari suostuu pitkin hampain myöntämään pienelle vauvalle ns. erikoisluvan.

Huvittavinta on se, että pienimmällä budjetilla järjestettyihin häihin sai kyllä ottaa lapset mukaan, mutta muihin ei. Lapset eivät yleensä ole rahakysymys, vaan nimenomaan asennejuttu.

Vierailija
51/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oman hääni olivat 15 vuotta sitten välimuoto, paikalla ihan lähimmät omaiset (lapsineen) ja sitten kavereita aika paljon. Lapset menivät alkuillasta nukkumaan, jatkettiin ravintolassa aikuisporukalla hauskanpitoa.

Mutta ymmärrän täysin, jos joku haluaa pitää PIENET häät, joissa syödään ja otetaan viiniä aikuisseurassa. Niistä kutsuista voi aivan hyvin kieltäytyä, jos joku ei pääse lapsenhoidon takia. Mutta on käsittämätöntä, jos joku mamma ajattelee sen olevan HENKILÖKOHTAINEN loukkaus, jos joku ei kutsu häntä juhliinsa lasten kera.

Koettakaa nyt vaan ottaa laput silmiltänne. Ihmisillä ei ole yhtä ja ainoaa funktiota naimisiinmenolle (kaikki hääparit eivät todellakaan halua lapsia koskaan lainkaan). Eikä myös ole yhtä ja ainoaa tapaa viettää häitä. Isot sukujuhlat maaseudulla ovat aika eri juttu tunnelmaltaan JA tila/kustannusvaatimuksiltaan kuin pienet kaupunkihäät.

Olen aivan samaa mieltä.

Tuntuu, että kun lukee ihmisten valituksia muista ihmisistä, esim. anopeista, niin suurin skisma syntyy siitä, että ihmiset eivät kestä erilaisia tapoja tehdä asioita.

Kun ei ole elämänkokemusta ja viisautta, niin ajatellaan, että oma tapa ja oman suvun tapa ovat ainoita oikeita. Muut ovat jotekin merkki outoudesta, ilkeydestä, laiskuudesta tms.

Kun ihmiset nyt vain oppisivat ymmärtämään, että maailmaan mahtuu monenlaista tallaajaa ja tapaa juhliakin. Jopa häitä.

Vierailija
52/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esim. itse en päässyt serkkuni häihin koska oli niin lähellä laskettua aikaa. Olisiko heidän pitänyt siirtää hääpäiväänsä eikä " hyljeksiä raskaana olevia" ?

Aivan samoin, jos häät olisi olleet muutama kuukausi myöhemmin, olisin imettänyt ja kutsu oli vain minulle ja miehelleni, en luonnollisesti olisi päässyt häihin mutta en mitenkään ottaisi tästä nokkiini tai suuttuisi, vaan hyväksyisin että ajankohta ei nyt vaan sattunut minulle. Eipä tulisi mieleenkään käydä haukkumaan hääparia, miksei minun lastani ole kutsuttu.

Minä en kyllä lähtisi minnekään ilman lapsia. Ulkomaillakin kuulostaisi tuollaiset häät aivan oudoilta. Esim. eteläisessä Euroopassa mennään kaikkialle lasten kanssa. Jopa illalla ravintolaan syömään ja vaikka vanhemmat ottaisivatkin hieman viiniä.

Ihmeellistä lasten syrjintää on alkanut tulla tänne pohjolan peräkylille.

Vierailija
53/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varataan hoitomahdollisuus heitä varten)

Hääjuhliin joutuu monesti karsimaan kutsulistaa kuitenkin. Hääpari (tai vanhemmat) kutsuvat heille tärkeitä ihmisiä.

Kurja juttu, jos kutsutut ovat niin ahdasmielisiä ja itsekkäitä, että luulevat hääparin haluavan heidän lapsensa juhlimaan häitänsä.

Vierailija
54/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monille myös läheisten ystävien lapset ovat läheisiä, eivät mikään riesa.

Vierailija
55/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen serkku piti häät johon ei lapsia " saanu" ottaa. Eikä menty mekään .

Vierailija
56/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miehen serkku piti häät johon ei lapsia " saanu" ottaa. Eikä menty mekään .

Vierailija
57/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me ainakaan koskaan mentäisi häihin, johon ei saisi lapsia viedä. Eikä sitä mitenkään päätetä. Useimmat häät on olleet vielä toisissa kaupungeissa, pitkänkin matkan päässä, on pitänyt yöpyä määränpäässä. Ei kai me nyt pieniä lapsia vuorokaudeksi kotiin yksin jätetä? Ei kaiki ole mitään hienoja periaatteita, vaan ihan arkielämän sanelemia pakkoja.

Vierailija
58/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska teillä ei ole hoitopaikkaa ja ette halua jättää ilmaista ruoka- ja juomatarjoilua väliin? Koska teistä on ihana esitellä omia kullannuppujanne? Oi miksi?

Me emme todellakaan menneet naimisiin siksi, että olisimme perustamassa perhettä. Lapsia meillä oli silloin jo kolme. Läheisimmät oli kutsuttu, kaikki perheineen. Häissämme oli 45 vierasta ja heistä alle 10 vuotiaita oli 15. Heille ilmoitettiin jo kutsussa kotiinlähtöajaksi klo 21.30. Viidessä ja puolessa tunnissa oli häät lasten osalta juhlittu ja rauhallisempi illanvietto alkoi viimeisen tenavan poistuttua. Kukaan ei missään välissä vihjaillut, että lapsen olisi pitänyt saada jäädä loppuun asti.

Me olimme palkanneet lastenhoitajan häihimme viihdyttämään tenavia, joten aikuiset saivat nauttia ruokansa rauhassa ja lapset saivat etsiä aarteita lähimaastosta heti syötyään.

Vierailija
59/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummut ja lapsenlikat kävivät hakemassa vieraiden jälkikasvun pois.

Vierailija
60/89 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikä imettäjä edes voisi ottaakaan alkoholia. Ihan kamalaa olisi sellainen " juhliminen" , jossa pitäisi käydä välillä tissejä tyhjentämässä pumpulla.

Voi, kyllä voi! Imetys ei suinkaan ole samanlainen alkoholin nauttimisen este kuin raskaus. Maidossa alkoholin määrä on sama kuin veressä, siis promilleja eli tuhannesosia (tai niiden osia). Se ei sinänsä haittaa lasta. Ongelma alkoholissa ja imetyksessä on se, että imettäjä ei saa olla niin tuubassa, ettei lapsen hoito onnistu.