Perheasuntoja ei riitä perheille, koska eläkeläiset asuvat niissä
Kaupunginosassamme on tälläkin hetkellä myynnissä neljä perheasuntoa, ja nelkäkymmentä yksiötä ja kaksiota. Pienemmät asunnot ovat normaalihintaisia 4000-5000 euroa neliö, mutta perheasunnoista pyydetään 6000-7000 euroa neliö eli ovat ihan liian kalliita meille.
Meitä asuu viisi henkeä pienessä kaksiossa, eläkeläiset vanhempani asuvat kaksisteen 145 neliön asunnossa. Kun herää huomaamaan tilanteen, niin alkaa nähdä todella paljon vastaavia kuvioita. Eläkeläiset asuvat todella väljästi, vaikka eivät enää tarvitse niin paljon tilaa, ja nuoret lapsiperheet ahtaasti. Perheasuntoja ei vaan ole perheille vaan vanhukset asuvat niissä yksin.
Onko tässä mitään järkeä? Mielestäni ainakin vanhuspalveluissa pitää alkaa huomioida oma asunto tulona palvelumaksuja määriteltäessä. Heillä makaa liian isoissa asunnoissa iso pääoma käyttämättömänä. Samalla tulisi vauhtia asuntokauppaan.
Kommentit (121)
Parasta on, että noilla vanhemmillani, jotka asuvat nyt kaksisteen 145 neliön asunnossa, on lisäksi yksi toinen 90 neliön perheasunto tyhjillään. Pitävät sitä varalla, jos haluaisivat joskus muuttaa sinne.
Olen kysynyt saisinko oataa sen markkinahintaan, koska heillä se on tyhjänä ja me kipeästi tarvittaisiin juuri sellainen, mutta eivät suostu. Liekö jo dementia iskenyt, mutta syynä kieltäytymiselle on, että he epäilevät minun maalaavan asunnon seinät erivärisiksi.
Ap
Ostakaa kaksi halpaa vierekkäistä kaksiota, rempatkaa niistä yksi iso asunto.
Toisaalta jos sun isä ja äiti maksaa asuntonsa kulut, niin mikä ihmeen velvollisuus heillä olisi muuttaa pienempään?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä teidän perheellisten ns. entitlementia, eli että teidän mielestä teillä on oikeus kaikkeen.
Ne asunnot/talot on niiden eläkeläisten, ei teidän. Toistele sitä vaikka itsellesi.
Jos sun perhe asuu pienessä asunnossa lasten kanssa, niin se on teidän valinta, teidän elämää, ja teidän ongelma.
Mulla oli aikoinaan työkaverina virolainen nainen, jonka perhe oli asunut virossa yksiössä (!) kolme sukupolvea, ei nekään kulkeneet ryöstelemässä muiden asuntoja, koska niillä oli lapsia.
Juuri sunlaisten ihmisten takia inhoan perheitä, olen nähnyt liikaa miten te yritätte vallata kaikki julkiset tilat, miten kaikki kuuluu teille, miten veronmaksajat maksaa teidän elämisen, miten kaikkien sukulaisten ja ystävien pitää auttaa teitä jatkuvasti jne. ja nyt haluatte ryöstää vanhusten asunnot, koska teiltä on tippunut vaginasta lihaperunoita ulos.
Sairasta.
Ja tiedän, että on normaaleitakin perheellisiä, mutta aika paljon löytyy näitä "minä ja minun lihaperuna" tapauksia.
Tottakai he saavat asua vaikka vuoropäivin asunnoissaan, jos haluavat.
Sinunkin asiaksesi se tosin muuttuu siinä vaiheessa, kun sinun ja muiden nuorten pitää maksaa hoivapalvelut noille miljonäärivanhuksille samalla, kun maksat lainaa 600 000 euron kolmiostasi.
Jaa-a eipä kyllä olla ajateltu muuttaa tästä 5 huoneen rivitaloasunnosta pois kun lapset aikuistuneet
Minunkin vanhemmillani on iso asunto, mutta se ei mene kaupaksi koska se on kerrostalo! Ei lapsiperheille kelpaa enää kerrostalot, vaikka miten hyväkuntoinen olisi ja hyvällä alueella.
Sama koskee vuokra-asuntoja. Aikoinaan asuttiin kolmen lapsen kanssa 66m2 kaksiossa. Seinän takana asui nainen yksinään 75m2 kolmiossa.
Eiköhän jokainen saa asua sen kokoisessa kodissa, missä haluaa kunhan omat rahkeet riittää. Oudot vanhemmat toki ap:lla. Ilmeisesti teillä on luottamusongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä teidän perheellisten ns. entitlementia, eli että teidän mielestä teillä on oikeus kaikkeen.
Ne asunnot/talot on niiden eläkeläisten, ei teidän. Toistele sitä vaikka itsellesi.
Jos sun perhe asuu pienessä asunnossa lasten kanssa, niin se on teidän valinta, teidän elämää, ja teidän ongelma.
Mulla oli aikoinaan työkaverina virolainen nainen, jonka perhe oli asunut virossa yksiössä (!) kolme sukupolvea, ei nekään kulkeneet ryöstelemässä muiden asuntoja, koska niillä oli lapsia.
Juuri sunlaisten ihmisten takia inhoan perheitä, olen nähnyt liikaa miten te yritätte vallata kaikki julkiset tilat, miten kaikki kuuluu teille, miten veronmaksajat maksaa teidän elämisen, miten kaikkien sukulaisten ja ystävien pitää auttaa teitä jatkuvasti jne. ja nyt haluatte ryöstää vanhusten asunnot, koska teiltä on tippunut vaginasta lihaperunoita ulos.
Sairasta.
Ja tiedän, että on normaaleitakin perheellisiä, mutta aika paljon löytyy näitä "minä ja minun lihaperuna" tapauksia.
lihaperuna :DD
Ja minä olen paskapääsinkku, koska olen rohmunnut 116 asuinneliötä?
Vierailija kirjoitti:
Minunkin vanhemmillani on iso asunto, mutta se ei mene kaupaksi koska se on kerrostalo! Ei lapsiperheille kelpaa enää kerrostalot, vaikka miten hyväkuntoinen olisi ja hyvällä alueella.
Riippuu alueesta. Meilläpäin ei muita olekaan kuin kerrostaloja ja sellaiseen haluaisin muuttaa, mutta myytävänä on vain yksiöitä ja kaksiota.
Näin se menee. Eläkeläiset saavat myös korkeampaa asumistukea, joten isoissa asunnoissa asuminen heille onnistuu. (Ne jotka eivät asuntoaan omista)
Meillä mummo asuu yksin 180m2 Treen keskustan läheisyydessä omakotitalossa. Ikää 87v ja toivon hänelle kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kaksi halpaa vierekkäistä kaksiota, rempatkaa niistä yksi iso asunto.
Toisaalta jos sun isä ja äiti maksaa asuntonsa kulut, niin mikä ihmeen velvollisuus heillä olisi muuttaa pienempään?
ostaisin, jos olisi myytävänä, mutta ei todellakaan ole.
Äitini asuu kaksiossa, omakotitalo on myynnissä.
Veljeni ja minä olemme rakentaneet omat talot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alueesta. Meilläpäin ei muita olekaan kuin kerrostaloja ja sellaiseen haluaisin muuttaa, mutta myytävänä on vain yksiöitä ja kaksiota.
Mielestäni lyhyt kävelymatka koulusta, ulkoilumaastoista ja keskustasta on hyvä alue, mutta kun ei kelpaa. Ehkä tämä on paikkakunnastakin kiinni. Täällä nuoret perheet ostaa omakotitaloja.
Tämä varmaan ei ole ongelma muualla Suomessa kuin kallimmalla pk-seudulla, johon ei taloja tuosta vaan rakenneta ja jossa perheasunnon neliöhinta voi olla 6000-7000 euroa, koska niitä ei ole lähes lainkaan myynnissä.
Kyllä vanhukset pitäisi häätää itse maksamistaan ja mahdollisesti itse rakentamistaan taloista jotta lapsiperheet saisivat lisää tilaa. Ei vanhan ihmisen tarvii saada asua kotonaan sille riittää joku yksiö kun ei se edes liiku paljoa enää. :sarkasmihymiö:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen paskapääsinkku, koska olen rohmunnut 116 asuinneliötä?
Sain joskus YH-tuttavan vihat niskoilleni, kun minä (sinkku) asuin omistusasunnossa ja vieläpä saunallisessa rivarikaksiossa! Hän asui vuokralla saunattomassa kerrostalokolmiossa, jossa oli vain 5 neliötä enemmän, vaikka hän asui siellä vuoroviikoin 2 lapsen kanssa.
En ihan ymmärtänyt, miksi minä olin paskapää. Enkä myöskään sitä, miksi hän kertoi olevansa yksinhuoltaja, vaikka lapsilla selvästi oli jossain myös toinen koti ja toinen huoltaja.
Tuo on totta..vanhempani asunut 4h+k asunnossa kaksin jo 27vuotta..ja heidän naapuritäti asui yksin 5h+k asunnossa n. 30 vuotta kunnes kuoli..nyt siinä asuu lapsiperhe..Espoossa