Miksi noita opiskelijahaalareita täytyy pitää tuolla tavalla naurettavasti yläosa vyötärölle solmittuna?
Ja siinä sitten joku pieni nahkatakki yläosana ja naisilla käsilaukku. Jos kerran sitä haalarin yläosaa ei koskaan pidetä päällä niin mikseivät hanki vain pelkkiä housuja? Onko ne yläosan mainospaikat halvempia kun ne eivät edes koskaan näy?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Se on muodikasta ja mitäpä yksinkertaiset nyky massanuoret eivät tekisi jotta saavat olla muodikkaita.
Sanotaan, että pojasta polvi paranee, mutta nämä nykyajan yksinkertaiset massanuoret taitavat ollakin meidän 1980- ja 1990-luvun massanuorten jälkeläisiä. Itse hiippailin haalarit vyötäisillä vuosina 1989 - 1991.
Meijän AMK:ssa oli ihan yhden käden sormilla laskettavissa ne opiskelijat, jotka piti haalaria ylös asti kiinni joka tapahtumassa. Jos talvella piti olla paljon ulkona, niin silloin useimmat laittoivat haalarit kokonaan kiinni.
Musta ne on kivemmat vyötärölle solmittuna, siis näyttää paremmalta ja on mukavammat käyttää :)
Eihän ne mainokset varsinaisesti ole edes mainoksia. Kuka menee ostamaan mitään, jos näkee opiskelijahaalarissa jonkun firman nimen? Kyllä ne ovat oikeasti vain sponsorointia, millä mainosarvo on vähäinen.
Itse käytän lähinnä sen takia, että olen lyhyt&hoikka. Pienenkin saatavilla ollut koko on tarkoitettu itseäni huomattavasti pidemmille ihmisille, joten kokonaan päällä oleva haalari roikkuu hassusti (kaikillahan ne vähän roikkuu, mutta kohdallani menee jo yli) ja laittaa kauheasti painoa tiettyihin kohtiin. Lisäksi esimerkiksi eilen oli niin kuuma, että paistunuthan siinä olisi, jos haalarin olisi ylös asti vetänyt.
Lisäksi haalarit näyttävät mielestäni mukavammalta, kun ovat solmittuina vyötärölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkassäällä pidin joskus yläosaakin päällä, mutta esimerkiksi näin keväisin se oli muiden vaatteiden lisäksi liian kuuma. Lisäksi itse olen pitkä ja hoikka ja jouduin käyttämään S-kokoista haalaria, joka oli suunniteltu lyhyemmille ja kinnasi ollessaan ylös asti päällä.
Tyköistuva haalari 😊
Itse kyllä valitsin sellsisin haalsrin joka oikessti mahtui päälle ihan ylös asti.Tyköistuva olisikin ollut aika cool :D mallailin kyllä melkein kaikkia kokoja, mutta M:kin alkoi olla jo vyötäröltä niin valtavan iso, että vyön kanssa poimuttui hankalasti ja ilman vyötä ei pysynyt päällä vaikka kuinka sitoi.
Selittäisitkö nyt vielä, että miten ne ei pysy päällä. Näen päivittäin töissä n. 100 äijää (ja muutaman naisenkin) haalareissa, enkä milloinkaan ole nähnyt haalarin tippuvan. Osa harjoittelijoista on 16-vuotiaita kukkakeppejä ja haalarit pysyvät päällä niilläkin. Vyö haalarin päällä näyttää muuten käsittämättömän nololta. Käsilaukun kanssa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä pitää haalareita? Olen aina pitänyt niitä idioottimaisina. Terv. DI vm. 2000. Ei missään toisessa maassa korkeakouluopiskelijat pidä mitään haalareita. Kuvitelkaa Harvardissa tyypit haalarit päällä!
Pidetäänkö missään toisessa maassa ylioppilaslakkia päässä vappuna? "Kuvitelkaa Harvardin professorit kellastuneissa ylioppilaslakeissaan, lol!"
No onhan se nolo perinne. Sen nyt ymmärtää aiemmin olleen iha hieno juttu, ja pitihän ylioppilaat ylioppilaslakkia arkenakin kunnes oli uusi juttu, mutta sitten siitä ajan myötä ymmärrettiin luopua - järki voitti tunteen ja hyvä niin.
On mullakin yo-lakki vm80, täysin alkuperäisessä kunnossa, pidetty kaksi kertaa, juhlassa ja valokuvassa. Samoin on kellastunut edesmenneen äitini vm35 hattu kultaisella lyyralla, hienosti vanhentunut ja hyväkuntoinen, mutta pidetty paljon enemmän toki kun asia oli äidilleni paljon tärkeämpi kuin minulle.
Voisin myydä oman hattuani, jos haluat ostaa. Ei sillä mulle ole käyttöä. Äidin hattu lähtee joskus Kanadaan siskon tytöille, kun satun muistamaan sen mukaan ottaa, joille mummi oli todella tärkeä ihminen. Sitä en tohdi myydä, en saisi sitä koskaan anteeksi jos niin tekisin
Mikä tuossa perinteessä on mielestäsi noloa? Se, että se on suomalainen perinne, eikä amerikkalainen?
No musta nyt kansallistunteeeseen perustuvat perinteet on noloja, väsyneitä ja aikansa eläneitä jo, ihan sama kenen kansan ne on poliittisista suunnista riippumatta.
Niin, että en kyllä ihannoi jenkkien vastaavia, enkä ryssien, enkä ...
Tajusitko, vai tarvitaanko paksumpaa rautalankaa?
ps. Olen korkeasti koulutettu, hyvin palkattu, varakas ja oikeistoa äänestävä, armeijan käynyt ja ylennetty, maailmalla,osan työuraa tehnyt jne. Voisin teoriassa olla toistakin mieltä asioista, jos en osaisi katsoa asioita yksittäisen maan ja valtion edun ahtaasta näkökulmasta, mutta kun myy on tullut kiettett muutakin kuin tahkoa niminen enää siihen kykene, pahoittelut siitä jo eukäteen jos jollekinmeni palkokasvi sieraimeen suorapuheisuudestani.
Kaikesta huolimatta näytät viettävän varsin kosteaa vappua, eli ainakin jonkun rusinan olet poiminut pullasta (vai simasta?) tämänkin nolon perinteen kohdalla :)
En muuten ole juonut kuin kahvia ja tilkan rasvatonta maitoa kaurapuuron kanssa tänä aamuna ja vettä ruoan kanssa hetki sitten. Eilen samoin ja kahvia mutteripannullinen iltapäivällä ja lisäksi Lidlistä omenamehua illalla ja kupin Van Houten kaakaota rasvattomaan maitoon tehtynä ennen nukkumaan menoa.
Ei alkoholia eilen eikä tänään, eikä ole edes aikomus juoda. Olen juonut tämän vuoden puolelella kaksi tuopillista olutta, en mitään muuta alkoholia. Enkä käytä miitään muuta päihdettä, jos nyt kahvia, teetä ja kaakaota ei lasketa sellaiseksi. Aikomus on mennä kunhan tämä Vappuhumu rauhoittuu ja ilma hieman lämpiää lähellä olevaan varsin tasokkaaseen pubiin terassille muutamana iltana juomaan toinen tai kenties kolmaskin tuopillinen hyvää brittiolutta kun olen lomalla ensi viikon, mutta asialla ei ole kiire eikä minulla sitä paitsi ole seuraakaan jos nyt en sitten jotain tuttua satu näkemään siellä. En pidä väenpaljoudesta, joten ajattelin käydä vain pyöräilemässä haukatakseni raitista ilmaa pari kunhan nyt saan kahvit juotua. Jonkun kameran taidan ottaa mukaan, mietin vielä sitä että jos otan vanha 6x6 rullafilmikameran niin jaksanko kehittää filmit sitten vielä illalla tai tulisiko lähipäivinä kuvattua enemmän ja kehitettyä kerralla. Mutta jos laiskottaa, niin otan vain kirjan mukaan ja uudemman digikameran siltä varalta että näen jotain mielenkiintoista kuvaamisen arvoista :)
ps. Ne kirjoitusvirheet aiemmissa viesteissä johtui eninmäkseen siitä, että makailin sohvalla iPadin kanssa ja sen autocorrect korjasi koko ajan (vaihtoi sanoja kun en huomannut sitä) ja olin liian laiska oikolukeakseni kun tekstiloota johon kirjoitetaan on niin pieni. Vaihdoin sitten läppäriin ja kirjoittelen nyt sillä, joten samanlaisia yllätyksiä ei pääse niin helposti sattumaan. Tuolla iPadilla kirjoittaminen on mulle yhtä tuskaa, kun olen nopea kymmensormijärjestelmän käyttäjä pitkältä ajalta. Olen tottunut luottamaan siihen, että se mitä kirjoitan on hyvin pitkälle virheetöntä ja siksi tekstin automaattinen korjaaminen, sanojen ehdottelu jne. on mulle yhtä tuskaa kun kirjoitan -- ei ne kuitenkaan ehdota sanoja joita omassa sanavarastossani käytän paljon laajemmin kuin yleensä käytetään.
No anyway, nyt mutteripannu jälleen tohisee keittiössä joten nyt kaffelle ja sitten ulos raittiiseen ilmaan MARS! -- Hyvää Vappua Sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä pitää haalareita? Olen aina pitänyt niitä idioottimaisina. Terv. DI vm. 2000. Ei missään toisessa maassa korkeakouluopiskelijat pidä mitään haalareita. Kuvitelkaa Harvardissa tyypit haalarit päällä!
Ulkomailla tiedekunnat ja ainejärjestöt teettävät paljon verkkareita, huppareita, urheiluvaatteita yms. omalla logolla. Itse toivoisin enemmän tälläistä myös Suomeen. Teekkarina karsastin haalaria ja nimestään huolimatta se ei ole mikään kurapuku. Kangistuu pakkasessa ja vedenpitokin on vähän niin ja näin. Lämmöneristystä ei nimeksikään.
Mielummin käyttäisin jotain hienolla logolla tehtyä oikeasti lämmintä laskettelutakkia, jossa sponsorilogot ovat fiksusti sijoiteltu. Tälläistä koulun takkia voisi käyttää jopa valmistumisen jälkeen. Nykyisin teekkarihaalarini palvelee remonttiasuna.
Muuten, jos joku haluaa luopua omista tai sukulaisen teekkarivermeistä, haalarit ja hatut voi lahjoittaa Otaniemen teekkarimuseoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oletkin DI niin ei järki paljon päätä pakota. Kuset suoraan meidän Suomalaisten muroihin :(
Miten idiootti pitää olla ettei löydä haalareista niiden ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne mainokset varsinaisesti ole edes mainoksia. Kuka menee ostamaan mitään, jos näkee opiskelijahaalarissa jonkun firman nimen? Kyllä ne ovat oikeasti vain sponsorointia, millä mainosarvo on vähäinen.
Ei se mainosarvo kovin vähäinen ole kun kumminkin näkyy yrityksen nimi joka kannustaa opiskelemaan.Eiköhän se mainosarvo ole näissä haalareissa tavanomaista parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidetäänkö missään toisessa maassa ylioppilaslakkia päässä vappuna? "Kuvitelkaa Harvardin professorit kellastuneissa ylioppilaslakeissaan, lol!"
No onhan se nolo perinne. Sen nyt ymmärtää aiemmin olleen iha hieno juttu, ja pitihän ylioppilaat ylioppilaslakkia arkenakin kunnes oli uusi juttu, mutta sitten siitä ajan myötä ymmärrettiin luopua - järki voitti tunteen ja hyvä niin.
On mullakin yo-lakki vm80, täysin alkuperäisessä kunnossa, pidetty kaksi kertaa, juhlassa ja valokuvassa. Samoin on kellastunut edesmenneen äitini vm35 hattu kultaisella lyyralla, hienosti vanhentunut ja hyväkuntoinen, mutta pidetty paljon enemmän toki kun asia oli äidilleni paljon tärkeämpi kuin minulle.
Voisin myydä oman hattuani, jos haluat ostaa. Ei sillä mulle ole käyttöä. Äidin hattu lähtee joskus Kanadaan siskon tytöille, kun satun muistamaan sen mukaan ottaa, joille mummi oli todella tärkeä ihminen. Sitä en tohdi myydä, en saisi sitä koskaan anteeksi jos niin tekisin
Eipä sillä sinun hatullasi mitään rahallista arvoa ole. Pistä jätekeräykseen. Taitaa mennä poltettaviin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vaan noloa, kun aikuiset sikailee haalareissaan ympäri kaupunkia. Juovat yleisissä kulkuneuvoissa ja muissa paikoissa, joissa ei saa alkoholia juoda. Kuvittelevat, että ne haalarit tekevät heistä jotenkin etuoikeutettuja. Roskaavat ja meluavat.
Kertokaa miksi niitä edes käytetään? Kenellä niitä on "oikeus" käyttää ? Mikä tämä opiskelijoiden vappu edes on?! Juodaan viikko putkeen? Miksi siitä on tehty, joku numero?
Samalla voitte selittää mulle näitä outoja termejä, kuten "apro" "teekkari" "fuksi" "fuksijaiset"
??? Ja kaikkeen liittyy jotenkin ylenpalttinen juominen ja sekoilu.
Mä en tiedä mitä mä haluan lukion jälkeen tehdä, jos meno on yliopistoja myöten tollasta!
Haalareita pidetään, koska a) halutaan tunnustaa omaa kiltaa/ainejärjestöä b) ei tsrvi miettiä mitä pistää päälle ja sotkeutuuko vaatteet jossain piknikillä missä ostutaan maassa tai läikkyykö jollain jotain päälle. Oman ainejärjestön haalaria on oikeus käyttää sillä, joka on maksanut jäsenmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oletkin DI niin ei järki paljon päätä pakota. Kuset suoraan meidän Suomalaisten muroihin :(
Miten idiootti pitää olla ettei löydä haalareista niiden ideaa.
Kerro, miten idiootti pitää olla, sillä minäkään en ymmärrä haalariperseilyä. Pitääkö sitä yrittää näyttäytyä rahvaalle korkeakouluopiskelijana niin kuin ennen vanhaan pidettiin ylioppilaslakkia aina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vaan noloa, kun aikuiset sikailee haalareissaan ympäri kaupunkia. Juovat yleisissä kulkuneuvoissa ja muissa paikoissa, joissa ei saa alkoholia juoda. Kuvittelevat, että ne haalarit tekevät heistä jotenkin etuoikeutettuja. Roskaavat ja meluavat.
Kertokaa miksi niitä edes käytetään? Kenellä niitä on "oikeus" käyttää ? Mikä tämä opiskelijoiden vappu edes on?! Juodaan viikko putkeen? Miksi siitä on tehty, joku numero?
Samalla voitte selittää mulle näitä outoja termejä, kuten "apro" "teekkari" "fuksi" "fuksijaiset"
Mä en tiedä mitä mä haluan lukion jälkeen tehdä, jos meno on yliopistoja myöten tollasta!Haalareita pidetään, koska a) halutaan tunnustaa omaa kiltaa/ainejärjestöä b) ei tsrvi miettiä mitä pistää päälle ja sotkeutuuko vaatteet jossain piknikillä missä ostutaan maassa tai läikkyykö jollain jotain päälle. Oman ainejärjestön haalaria on oikeus käyttää sillä, joka on maksanut jäsenmaksun.
Niin ja me on juotu kaks viikkoa putkeen. T: Oulun yliopiston fuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä mitä mä haluan lukion jälkeen tehdä, jos meno on yliopistoja myöten tollasta!Haalareita pidetään, koska a) halutaan tunnustaa omaa kiltaa/ainejärjestöä b) ei tsrvi miettiä mitä pistää päälle ja sotkeutuuko vaatteet jossain piknikillä missä ostutaan maassa tai läikkyykö jollain jotain päälle. Oman ainejärjestön haalaria on oikeus käyttää sillä, joka on maksanut jäsenmaksun.
Istutaan maassa ja jotain läikkyy päälle? Eläimiksikö te muututte haalarit päällä?
Täällä on kyllä jossain kommenteissa atkeruus ja elämän koulu vahvana.
Ruotsissa käytetään student mössänia, samoin käsittääkseni myös Norjassa ja Tanskassa. Ranskassa taas opiskelijoilla on samettinen baskeri, johon keräävät pieniä pinssejä kuten me keräämme merkkejä.
On se niin kauheaa kun on akateemisia traditioita! Minusta perinteet ja tavat ovat ihania ja ne sitovat ihmisen osaksi pitkäaikaisempaa jatkumoa sekä ns omaa porukkaa.
Hyvää vappua vaan kaikille yrmyillekin, täällä on ainakin ihana ilma!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä jossain kommenteissa atkeruus ja elämän koulu vahvana.
Ruotsissa käytetään student mössänia, samoin käsittääkseni myös Norjassa ja Tanskassa. Ranskassa taas opiskelijoilla on samettinen baskeri, johon keräävät pieniä pinssejä kuten me keräämme merkkejä.
On se niin kauheaa kun on akateemisia traditioita! Minusta perinteet ja tavat ovat ihania ja ne sitovat ihmisen osaksi pitkäaikaisempaa jatkumoa sekä ns omaa porukkaa.
Hyvää vappua vaan kaikille yrmyillekin, täällä on ainakin ihana ilma!
Akateemiset huusivat kurkku suorana vuosikausia, että muut kuin akateemiset ei saa pitää haalaria, kun he on niin uniikkeja itse. Siinä akateemista traditiota sulle.
Yliopistoaikoina mua niin vitutti maksaa se jäsenmaksu - se oli pakollinen ja ok, sillä sai terveyspalveluja jne, mutta suuri osa menee näille turhille järjestöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istutaan maassa ja jotain läikkyy päälle? Eläimiksikö te muututte haalarit päällä?
Säkö raahaat piknikille mukaan koko ruokapöytäsetin etkä ikinä, ikinä käy kuin tyhjässä baarissa missä kukaan ei saata edes vahingossa läikyttää yhtään mitään?
Monikäyttöisyys. Lue myös viesti 5