Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
1/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroista.

Vierailija
2/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirppikseltä vaatteeni.

Vajaan miljardin.

t. kamprad från ikea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan itse ruokaa, mies metsästää. Meillä ostetaan ruokaa normaaliperheen nykyaikamittarissa todella vähän. Meillä ei ole lainoja, eikä asumiskulujakaan mainittavasti. Ne on varmaan sellaiset kaksi suurinta perustalouden rahareikää, joita meillä ei ole tai ne ovat vähäisiä.

En osaa määritellä milloin ollaan rikkaita, varsinkin kun rikkautena pidän muuta kuin sitä, mikä on mitattavissa rahalla tai omaisuudella, joten vastaan vaan, että ansaitsemme todennäköisesti kumpikin enemmän kuin keskivertoperhe yhteensä.

Vierailija
4/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhoista, sekä en uusi pintoja vaan ostan kerralla kestävää.

Vierailija
5/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Tulot tänä vuonna vähän yli 100.000 € brutto. Ruokaan ei meidän perheelle paljon rahaa kulu ja kaikki muutkin hankinnat on sieltä edullisemmasta päästä. Matkusteluun kuluu suurin osa mun rahoista. Ja sijoittamiseen.

Vierailija
6/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet

- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.

- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut

Vierailija
7/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin halvat sapuskat ja oranssit hintalaput, eväät töihin, ei turhia ylellisyyksiä eikä hellimishoitoja, paljon tehdään itse asioita, jotka muut ostaa valmiina tai teettää. Kimppakyydit ja aina myös lasketaan onko halvempaa kulkea julkisilla vai omalla autolla.

Sitten on myös tulopuoli, eli asutaan aika tavallisesti ja pienesti ja sijoitusasunnoista saadaan sitten lisätuloja (sen sijaan, että asuttaisiin hienommin eikä olisi niitä sijoituksia). Myyn netissä / kirppareilla ylimääräiset tavarat (siis en anna ilmaiseksi).

Tulot, bruttotulot molemmilla jotain päälle 60 000 / v ja sijoituksista joku 12 000

Vierailija
8/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käy ulkona syömässä muuta kuin reissuilla. Asumme kaupungissa ja työmatkat kuljemme pyörällä eli auto on oikeastaan turha kapine. Emme harrasta mitään kun ei kiinnosta. Kirjat lainaan kirjastosta enkä osta itselleni. Lehtiä emme tilaa. Lainoja ei ole ja oma omistusasunto sekä yksi sijoitusasunto.

Vierailija
9/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Ettekö halua hemmotella itseänne vai miksi elätte noin säästeliäästi, kun varaa olisi vähän leveämpäänkin elämään? Ei niitä rahoja saa mukaansa hautaan.

Vierailija
10/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

Ettekö halua hemmotella itseänne vai miksi elätte noin säästeliäästi, kun varaa olisi vähän leveämpäänkin elämään? Ei niitä rahoja saa mukaansa hautaan.

Hemmotellaan itseämme matkustelemalla monta kertaa vuodessa ympäri maailman, kyllä ne rahat siinä kuluvat :-) En vain ole koskaan nauttinut siitä, että kävisin jossain kampaajalla tai kosmetologilla tai söisin älyttömän kallista hienoa ruokaa. Nautin paljon enemmän siitä katukeittiöstä toisella puolen maailmaa (rinkka selässä).

Ja sijoitukset ovat sitä vartfn, että pystyn eläkkeelläkin jatkamaan matkustelua.

Vierailija
11/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin ostamaan mahdollisimman laadukkaita vaatteita. Oikeastaan tämä pätee muissakin ostoksissa. Inhoan "kertakäyttökamaa" myös siksi, että on epäekologista ostaa jatkuvasti uutta.  Suosin siis kestäviä ja laadukkaita tuotteita.

Suunnittelen ruokaostokset tarkasti. Minulta ei mene lainkaan ruokaa roskikseen.

Pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti. Siinä säästää samalla rahaa ihan kuin itsestään.

Vierailija
12/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa, kuljen kaikkialle kävellen tai polkupyörällä.

Teen ruoan itse laadukkaista, edullisista raaka-aineista. Suosin kauden vihanneksia ja hedelmiä.

En juuri koskaan syö ravintolassa omaan laskuun.

Ostan laadukkaita vaatteita ja kenkiä, jotka kestävät vuosikausia. Huollan vaatteita ja kenkiä säännöllisesti.

Asun pienessä keskustakaksiossa enkä pröystäilevässä omakotitalossa.

Lähes kaikki huonekaluni ovat kierrätystavaraa. Vain sänky, patja ja sohva on ostettu uutena.

En tilaa lehtiä vaan luen kaiken ilmaiseksi netistä.

Vierailija
13/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytetä alkoholia tai tupakkaa. Ei käydä etelänmatkoilla. Ostetaan käytettyä tavaraa.

Vierailija
14/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmotellaan itseämme matkustelemalla monta kertaa vuodessa ympäri maailman, kyllä ne rahat siinä kuluvat :-) En vain ole koskaan nauttinut siitä, että kävisin jossain kampaajalla tai kosmetologilla tai söisin älyttömän kallista hienoa ruokaa. Nautin paljon enemmän siitä katukeittiöstä toisella puolen maailmaa (rinkka selässä).

Ja sijoitukset ovat sitä vartfn, että pystyn eläkkeelläkin jatkamaan matkustelua.[/

Aamen. T: 5

Vierailija
15/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-juon alkoholia todella harvoin. Tupakkaa en polta.

-panosta omissa ja lastenvaatteissa laatuun ja kestävyyteen. Huollan niitä tarkasti.

-hoidan itse ihoni ja kynteni

-oma väri hiuksissa, joten kampaajalla käyn 3 kk:n välein leikkaamassa hiukset oikeaan malliin.

-normaalisti omat eväät mukan töissä. Meöko usein ostan työpaikkaravintolasta salaatin oman lounaan kylkeen. Ruoka on tärkeää.

-Mies metsästää ja me keräämme syksyllä marjoja koko perheenä pakkaseen.

-Saamme polttopuut vanhempiemme metsästä. Puukattilalla lämmitämme niin käyttöveden kuin koko talon.. säästöä tulee n 16 000 kWh/vuosi.

-Jos tarvitsemme jotain niin katsomme ensin lähikirppisten tarjonnan. Vasta kk sitten ostimme kerrossänky kokonaisuuden 300 eurolla joka normaalisti maksaa uutena yli 1000 e kaupasta ostettuna.

-Suosin kirppiksiä lastenvaatteiden ostamisessa & myymisessä. Joskus löydän itsellenikin jotain.

-Ostan kaupasta vain sen minkä tarvitsen. En osta ruokaa/tuotetta vain sen vuoksi kun se oli hyvässä tarjouksessa ellei minulla todellakin ole käyttöä sille kaikelle.

-Asutaan 80-luvulla rakennetussa talossa, koska emme halunnee ottaa liian isoa lainaa. Tällä alueella uusien talojen hinnat ovat todella kovat. Me haluamme elämässä tehdä muutakin kuin vain maksaa lainaa.

-Talon osalta ostetaan ammattiapu vain putki- ja sähkömiehiltä. Muu osataan tehdä itse.

Meillä puolison kanssa tulot yhteensä n. 140 000 e/vuosi.

Kyllä me kerran vuodessa käydään reissussa vähän pidemmällä ja autot ovat melko uudet. Muuten eletään kohtuullisesti ja tavallisesti.

Vierailija
16/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuksesta. Vain sängyn olemme ostaneet uutena. Kaikki muut huonekalut olemme saaneet käytettyinä sukulaisilta tai kavereilta punkkupulloa vastaan. Kaikki piensisustuskrääsä, ruukkukasvit, taulut ja matot ollaan saatu synttäri- ja joululahjaksi. Perheen brutto 170.000e

Vierailija
17/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan melkein kaiken lenkkareita myöden ulkomailta. Ja kiina-tavarat, joita kaupat muutenkin pullollaan, suoraan sieltä missä ne tehdään. Ebay. Joudan odottaa kolme viikkoa niiden saapumista. Ja yleensä ilmaiset tai puoli ilmaiset postikulut. Esim eilen tilasin kännykkälompakon, 2,5 eur free shipping ja näytönsuojakalvo 68 senttiä. Käyn kirpparilla, en hemmotteluissa paitsi matkoilla. Ravintolassa en Suomessa.

Vierailija
18/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka Liiteristä.

Työmatka pyörällä.

Auto seisoo tallissa.

Lomalennot ja hotellit pisteillä.

Harrastusvälineet kierrätetään.

Omaisuus osakkeissa.

Vuokrakämppä.

Vierailija
19/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan laadukasta, en kierrätä. Eli ostan vain sen, mitä aion käyttää oli kyse vaatteista, huonekaluista, koriste-esineistä, astioista jne. Enkä osta yhtään enempää, kuin tarvitaan. Meillä on olohuoneessa yli 15 vuoden ikäiset verhot, jotka ovat edelleen täysin käytettävät (tosin kesäverhot on erikseen), joten ei ole mitään tarvetta ostella uusia vain ostamisen ilosta. Talvitakillani on ikää yli 10 vuotta, mutta hyvälaatuisessa ja ajattomassa vaatteessa ikää ei huomaa.

Perheen yhteenlasketut tulot noin 350 000 e/v.

Vierailija
20/656 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni ollenkaan pihinä. Mutta luulen että meillä on kertynyt rahaa ja omaisuutta siksi, että emme ole kiinnostuneita materiasta.

Esimerkkinä olkoon vaikka autot. Niitä on kaksi, mutta ajamme niillä todella kauan. Minun autoni on nyt 10 vuotta vanha. Mutta en koe mitään tarvetta vaihtaa sitä, vaikka voisin ostaa useamman upouuden auton kertaheitolla.

Enkä ostele useita kenkiä ja laukkuja, vaan ostan vain tarpeeseen. Käymme todella harvoin ulkona syömässä. Mutta ostan kyllä hyviä aineksia, josta teemme itse ruokaa. Juomisen kanssa on samoin. Muutama hyvä viinipullo ja samppanjapullo menee vuositasolla siinä kaikki.

Elämme mielestäni aika normaalisti. Mutta rahaa jää useita tuhansia euroja joka kuukausi. Meillä on jokaisella osakesalkut, omistamme ison tontin suositulla laskettelupaikalla, velkaa ei ole, omistamme ison ok-talon.