Huimaus ja näköhäiriöt, mistä ne voivat johtua?
Tiedän, ettei tämä ole ehkä paras paikka kysellä moisia, mutta olen käynyt jo lääkärissä, missä on mitattu verenpaine (normaali) ja laitettu nämä oireet jännityksen piikkiin. Olen 25-vuotias työssäkäyvä nainen, tupakoin harvoin ja käytän alkoholia joskus viikonloppuisin. En muita huumeita tai päihteitä. Mulla on säännöllinen lääkitys, mutta se on ollu sama jo kohta 10 vuotta enkä usko sen liittyvän.
Mua huimaa päivittäin. Joskus se kestää vähemmän aikaa ja joskus kauemmin. Alkaa vain päässä heittämään tosi paljon, en ole pyörtynyt kertaakaan.
Joskus siihen liittyy ns. "putkinäköä". Kaikki sumenee ja näen vain suppeasti eteeni, kaikki muu on sumuista tai epäselvää enkä saa tarkennettua katsettani, vaikka yrittäisin. Joskus tätä putkinäköä tulee ilman huimausta ja joskus huimauksen aikana. Sekin kestää lähinnä hetkellisesti.
Olen käynyt tästä jo kolmesti lääkärissä ja verenpainettani on mitattu ja todettu normaaliksi, joten nuo oireet on laitettu stressin/jännityksen piikkiin. En vain itse osaa uskoa, että liittyisi suoraan siihen, koska vaikka töissä välillä stressaantunut olenkin niin oireita tulee myös vapaa-ajalla kun olen rentoutunut.
Onko jollakin ollut samanlaisia oireita, miten olette selvinneet, mitä ne ovat loppujen lopuksi olleet?
Kommentit (18)
Nestehukka? Juotko vettä tarpeeksi?
Niska-hartiajännitys, joka todellakin voi tulla paljosta koneella istumisesta, käsitöistä tai yksipuolisesta liikunnasta. Juotko tarpeeksi vettä päivän aikana?
Niska-hartiaseutu jumissa? Verensokerin vaihtelut? Korvat OK, siellä tasapaino häiriö? Silmälääkärille voisi mennä?
Niskajumi. Vähennä koneella olemista ja älypuhelimen näpräystä. Ala harrastamaan monipuolisesti liikuntaa, hyviä lajeja alussa ovat pilates ja jooga, myöhemmin kuntosali kannattaa ottaa mukaan. Kun olet pitkiä aikoja koneella, tee taukojumppaa. Ja nimenomaan jumppaa, ei esim. venyttelyä.
Terveisin saman kokenut 23-vuotias
Asentohuimaus, niskajumi, sokeritasapainon heittely tai jotain vakavampaa.
Kiitos viesteistänne!
Työni on tosiaan toimistotyötä ja päätetyöskentelyä enimmäkseen, joten voi ihan hyvin johtuakkin ruudun tuijottelusta ja/tai niska-hartiajännityksestä. Vettäkin voisin alkaa juomaan enemmän.
Omituista, ettei työterveyslääkärini osannut moisia edes ehdottaa, vaikka tietää millaista työtä teen... Onneksi on AV :D Pitää yrittää parantaa noita asioita jos vaikka helpottaisi. Pelkään pyörtymistä/kaatumista ihan yli kaiken.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistänne!
Työni on tosiaan toimistotyötä ja päätetyöskentelyä enimmäkseen, joten voi ihan hyvin johtuakkin ruudun tuijottelusta ja/tai niska-hartiajännityksestä. Vettäkin voisin alkaa juomaan enemmän.
Omituista, ettei työterveyslääkärini osannut moisia edes ehdottaa, vaikka tietää millaista työtä teen... Onneksi on AV :D Pitää yrittää parantaa noita asioita jos vaikka helpottaisi. Pelkään pyörtymistä/kaatumista ihan yli kaiken.- AP
Mulla oli sama homma eli päätetyö. Kävin sitten silmälääkärillä ja vaiva hävisi, samoin aloin tehdä hartiaseudun venyttelyjä joka päivä, myös töissä ja aloitin omin päin rautakuurin. Olen voinut hyvin sen jälkeen.
Ambulatorinen verenpaineen mittaus voisi myös kertoa jotakin. Helppo järjestää eikä kallista.
Muuten yllä olevat ehdotukset on aika hyviä.
Minulla oli samoja oireita ikävuosina 18-26. Lisäksi välillä näin välkehtiviä valoja, "sahalaitaa" ym. Noihin "kohtauksiin" auttoi silmät kiinni makaaminen, esim. autolla ajosta ei olisi tullut mitään. Epäilin niskajumeja ja taisi osittain niistä johtuakin, tällaista ilmeni ehkä kerran kuukaudessa - parissa muutaman päivän aikana.
Lopetin 26-vuotiaana hormonaalisen ehkäisyn ja sen jälkeen en ole noista kärsinyt moneen vuoteen. Sitten tajusin, että olin aloittanut pillerit jonkin aikaa ennen sitä, kun nuo oireet alkoivat.
En halua nyt vaikuttaa miltään hörhöltä, jonka mielestä kukaan ei saisi käyttää pillereitä, ja että pillerit aiheuttaisivat tuollaista kaikille, mutta sanoin vain, jotta ap voisi miettiä, täsmääkö ajallisesti, vai onko kyse todennäköisemmin muusta.
Mulla on nuo oireet hävinnyt, kun aloin tehdä taukojumppaa, mm. dynaamisia venytyksiä ja hartioiden pyörittelyä ja juomaan sitä vettä enemmän, siksi minäkin asiaa hoksasin kysyä. Minä teen myö 90 % töitä koneella ja välillä pyörrytti istuessakin. Sekä kotona yritän vähentää koneella oloa. Vastaaja nro 4.
Niin ja näköhäiriöt voivat tulla silmien väsymisestä. Voi olla, että tarvitset pian päätelasit . -4+15
Mulla samanlaisia oireita migreenistä.
Minulla masennus oireili juuri noin + epämääräisinä särkyinä. Mielialalääkitys auttoi. Nyt se on alasajettu mutta vaikeinta lääkityksen vähentämisessä oli juuri tuo huimaus.
Huono ruoka on usein syynä.