Miksi nimi on ruma? Keittiöspykologiaa ja -sosiologiaa aiheesta
Yleensä ihmiset mieltävät oman ikäluokkansa ja vanhempiensa ikäluokan muotinimet "rumiksi" tai ainakin tylsiksi.
Olen 60-luvulla syntynyt ja lievää vastenmielisyyttä herättäviä nimiä ovat juuri aikansa suosikit: Jaana, Päivi, Sari, Marko, Jari ym.
Myös vanhempieni kohortin ja ns. suurten ikäluokkien valtanimet eivät kuulosta kauniilta: Pertti, Erkki, Ritva, Pirkko, Tuula.
Eli kyseessä on vahvasti yhteiskunnallinen ilmiö nimien arvottamisessa. Nimia arvotetaan myös sosiaaliluokan mukaan. Alempiin piireihin mielletyn nimen status korreloimielessämme alhaiseen statukseen myös oikeassa elämässä. Näitä nimiä voisivat nykypäivänä olla nämä täälläkin monesti esimerkkeinä nähdyt C-sävytteiset Nico, Luca, Janica jne. Paljon muutakin tulee mieleen. Nimi, joka alkaa ylhäältä, voi päätyä alas. Näin on käynyt esim. Emmalle.
Yksilöspykolgoisella tasolla vaikuttavat joskus henkilökohtaiset kokemukset. Mikäli yksittäinen henkilö on ollut epämiellyttävä, tämän nimikin tuo negatiivisia assosiaatioita. Näin varsinkin, jos nimi on harvinainen. Mikäli Anna-niminen henkilö on minua kaltoin kohdellut, tunnen joka tapauksessa viisi mukavaa annaa. Eli ei päde yleisissä nimissä niinkään.
Sitten vielä on yksilölliset mieltymykset äänetasolla. Olen huomannut itsestäni, että monta kovaa konsonanttia ja etuvokaaleita sisältävät nimet eivät miellytä minua. Mm. Kirsti ja Siiri!
Toisia eivät puolestaan miellytä kovin pehmetä nimet esim. Ella