Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin narsistin uhri sairastuu?

Vierailija
27.04.2016 |

Aina puhutaan, että narsisti sairastuttaa kumppaninsa. Miten se kumppani sairastuu? Miten pahimmillaan? Onko kokemuksia?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen.

Vierailija
2/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymykseen ja turtumiseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle on jäänyt päälle esim. sellainen "munankuorilla kävely", eli että pitää hirveästi varoa sanomasta toiselle mitään sellaista, josta joku ihminen joskus jossain voisi mahdollisesti loukkaantua. Minut on ehdollistettu uskomaan, että kun mies loukkaantuu, se on aina ehdottomasti pelkästään minun vikani ja johtuu minun välinpitämättömyydestäni, kylmyydestäni tai muista huonoista ominaisuuksistani. Yritän siksi kontrolloida sanomisiani ja tekemisiäni niin pitkälle, että en tekisi yhtäkään etäisestikään virheeksi laskettavaa asiaa, ja tämä tosiasiassa rajoittaa aika paljonkin toimintamahdollisuuksiani. Opettelen tällaisesta parhaillaan irti, koska onneksi tuo tuhoisa suhde on nyt ohitse. Toivon, että vielä joku päivä onnistunkin.

Muutenkin syyllistän itseäni epänormaalin herkästi saamattomaksi ja toivottomaksi. Minulla oli tällaista taipumusta jo tavatessamme, mutta ex-kumppani sai itsetuntoani heikennettyä vielä lisää. Tämä siitä huolimatta että jossain vaiheessa huomasin itse, mitä tapahtuu, ja aloin aktiivisesti vastustaa sitä. Minä siis myös opin suhteessani pitämään paremmin puoliani, mutta vaurioita pääsi syntymään silti.

Vierailija
4/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Löytyykö lisää kokemuksia?

Entä sanovatko narsistit usein uhrejaan narsisteiksi? Olen vähän huolissani eräästä ystävästäni, joka on alkanut oireilemaan monella tavalla ja kyselee ihan ihmeellisiä asioita. Epäilen että nyt on pahemman kerran epäterveestä suhteesta kyse.

Vierailija
5/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulle on jäänyt päälle esim. sellainen "munankuorilla kävely", eli että pitää hirveästi varoa sanomasta toiselle mitään sellaista, josta joku ihminen joskus jossain voisi mahdollisesti loukkaantua. Minut on ehdollistettu uskomaan, että kun mies loukkaantuu, se on aina ehdottomasti pelkästään minun vikani ja johtuu minun välinpitämättömyydestäni, kylmyydestäni tai muista huonoista ominaisuuksistani. Yritän siksi kontrolloida sanomisiani ja tekemisiäni niin pitkälle, että en tekisi yhtäkään etäisestikään virheeksi laskettavaa asiaa, ja tämä tosiasiassa rajoittaa aika paljonkin toimintamahdollisuuksiani. Opettelen tällaisesta parhaillaan irti, koska onneksi tuo tuhoisa suhde on nyt ohitse. Toivon, että vielä joku päivä onnistunkin.

Muutenkin syyllistän itseäni epänormaalin herkästi saamattomaksi ja toivottomaksi. Minulla oli tällaista taipumusta jo tavatessamme, mutta ex-kumppani sai itsetuntoani heikennettyä vielä lisää. Tämä siitä huolimatta että jossain vaiheessa huomasin itse, mitä tapahtuu, ja aloin aktiivisesti vastustaa sitä. Minä siis myös opin suhteessani pitämään paremmin puoliani, mutta vaurioita pääsi syntymään silti.

Sama täällä! "Munankuorilla kävely", valmiiksi heikko itsetunto joka pahentunut nyt miehen kanssa ollessa, ahdistus ja masennus. Minä luuseri en saa edes jätettyä tuota miestä vaikka kovasti haluan...

Vierailija
6/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä pelkästään sairastu vaan lopulta tappaa itsensä.

Vierailija
7/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuu vahvuuteen, eli tuohon 'munankuorilla kävelemiseen'. Vahvuuteen sairastuminen ei ole sitä, että kuvittelee olevansa kaikkivoipa, vaan sitä, että kokee jokaikisen tilanteen ja jokaikisen narsistin tunteen olevan omalla vastuullaan ja yrittää sitten löytää sen oikean tavan olla ja toimia ettei taas laukaisisi narsistin raivoa ja tyytymättömyyttä. Voi myös sairastua läheisriippuvuuteen samalla...narsistin puoliso voi jopa perustella itselleen että tämmöinen kärsimys on oikein, koska se on rakkautta. 

Vierailija
8/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja voiko narsisti saada uhrinsa luopumaan ihan oikeasti tärkeistä asioista, kuten työstä ja ystävistään? Luin että narsisti voi tehdä niin, mutta en tiedä ketään enkä ole kuullut kenestäkään joka olisi niin tehnyt, paitsi nyt ehkä jotakin meneillään. Siis miten se käytännössä voi tapahtua? Saako uhrin päähän järkeä ja miten?

Vierailija
9/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, ahdistus, pelkotilat, sisäänpäinkääntyneisyys, varuillaanolo ovat narsistin uhrin tiloja joita alkoholilla ja lääkkeillä lääkitään ennen kuolemaa.

Vierailija
10/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja voiko narsisti saada uhrinsa luopumaan ihan oikeasti tärkeistä asioista, kuten työstä ja ystävistään? Luin että narsisti voi tehdä niin, mutta en tiedä ketään enkä ole kuullut kenestäkään joka olisi niin tehnyt, paitsi nyt ehkä jotakin meneillään. Siis miten se käytännössä voi tapahtua? Saako uhrin päähän järkeä ja miten?

Kiristämällä. "Valinta on sinun, joko minä tai tuo ystävä."

Vierailija
11/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä alkaa uskoa että vika on vain itsessä, kaverit on huonoa seuraa ja niin edelleen mitä narsisti kiristämällä, uhkailemalla ja uskottelemalla keksii. Kun itse käyttäytyy hyvin ja toinen on hyvällä päällä niin sitä haluaa käyttäytyä "kunnolla".

Vierailija
12/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Jopa perheenjäsenistään ja suvusta. Tapahtuu mustamaalaamalla henkilöitä, jotka narsisti kokee itselleen jotenkin haitaksi tai uhaksi. Uhka voi olla vain sitä, että uhri viihtyy jonkun toisen seurassa paremmin tai uhri kehuu jotain toista. Narsisti keksii valheita, joita säännöllisesti supisee uhrin korviin niin kauan, jotta uhri luopuu  läheisistään. Uhrin päähän voisi saada järkeä, jos tietäisi mitä on tapahtunut, mikä onkin hankalaa. Narsisti esittää vihollisilleen päinvastaista kuvaa, kuin mitä ajattelee. Uhri ei puhu kenellekään, mitä narsisti on luottamuksella kertonut juuri hänelle jostakin henkilöstä, suuria salaisuuksia, jotka ovat sen tasoisia ettei niistä kehtaa puhua mihinkään. Siis valheita.

Vierailija
13/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Löytyykö lisää kokemuksia?

Entä sanovatko narsistit usein uhrejaan narsisteiksi? Olen vähän huolissani eräästä ystävästäni, joka on alkanut oireilemaan monella tavalla ja kyselee ihan ihmeellisiä asioita. Epäilen että nyt on pahemman kerran epäterveestä suhteesta kyse.

Kyllä. Narsisti käyttäytyy tässä suhteessa kuin lapsi, sanoo että se on itse sitä mitä toisesta sanoo. Narsisti -sana narsistille on erikoisen erityinen, se on kuin raketin lähettäminen avaruuteen, lähtökäsky. Alkaa kostotoimenpiteet.

Vierailija
14/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi sairastua mihin vaan, tai olla sairastumatta.

Vierailija
15/59 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä diagnoosia, mutta eksä valehteli minulle jostain henkilöstä ja samalla oli ollut yhteydessä tähän toiseen tahoon ja sotki meidän välit totaalisesti. Lisäksi kielsi selkäni takana paria miespuolista olemasta tekemisissä kanssani. Väitti minulle, että ystäväni puhuvat paskaa minusta hänelle (en uskonut). 

Hän syytti minua meidän suhteemme vaikeuksista ja jotenkin uskoinkin sitä, koska aloin käyttäytyä itselleni epänormaalisti ja olla ahdistunut sekä menettää hermoni tosi nopeasti. 

Kun hän vuosi sitten sai minuun yhteyden ja kävimme lyhyen keskustelun, olin kuukauden sen jälkeen taas pois tasapainosta ja tunsin huonommuuden ja syyllisyyden tunteita sekä epävarmuutta siitä, miten häneen olisi pitänyt suhtautua. 

Vierailija
16/59 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin uhri masentuu, itsetunto katoaa, voi lopulta sairastua jopa psyykoosiin. Hän vain elää palvellen narsistia ja tukahduttaa kaikki omat halunsa ja toiveensa elämän suhteen. Narsisti piilottelee perheen sisäisiä todellisia tapahtumia ja valehtelee kaikille, omalle perheelleen ja ulkopuolisille. Hän halveksuu kaikkia ihmisiä ja puhuu heistä pahaa. Hänen suhtautumisensa elämään on negatiivista ja hän tartuttaa sen kaikkiin läheisiinsä, lapsia myöten. Hän erottaa puolisonsa tämän ystävistä ja sukulaisista, silloin puoliso on helpommin hallittavissa. Hän on aivan järkyttävän itsekäs kaikkien asioiden suhteen. Hänen kanssaan ei voi keskustella tai neuvotella mistään, mikään sopimus hänen kanssaan ei toteudu, koska hän tekee asiat vain siten kuin itse haluaa. Hän tuhoaa läheistensä elämän, sekä puolisonsa että lastensa elämän.

Vierailija
17/59 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt viimeiset  2 vuotta rauhoittavia, että pystyn olemaan narskuni kanssa saman katon alla. Silti olen koko ajan äärimmilleni viritetty, hätkähdän mistä tahansa, saan kovia ahdistuskohtauksia ja välillä tuntuu kuin kroppa olis lyijyä, jos se riehuminen alkaa juuri kun on kuvitellut olevan "hyvä" hetki. Olen myös alkanut oireilemaan runsaasti fyysisesti, stressi kun on monen sairauden laukaiseva tekijä. En suosittele ryhtymään suhteeseen narsistin kanssa =(

Vierailija
18/59 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuushäiriö ja keskivaikea masennus. Näin itselläni.

En tosin ole itsetuhoinen, sitä iloa en sille mulkulle anna. Elämä jatkuu, vaikka terapian ja lääkkeiden voimin.

Vierailija
19/59 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PTSD

Vierailija
20/59 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla masennus ja luulin kyllä psyykoosiinkin päätyväni jossain vaiheessa. Luulin itse olevani hullu mutta kummasti selkisi pää kun narsku häipyi elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi