Mihin narsistin uhri sairastuu?
Aina puhutaan, että narsisti sairastuttaa kumppaninsa. Miten se kumppani sairastuu? Miten pahimmillaan? Onko kokemuksia?
Kommentit (59)
Minun eksäni oli narsistinen, tuskin nyt diagnoosia olisi saanut. Yhdessä olimme 20 vuotta.
Minä sairastuin itseni kadottamiseen. En ollut oma itseni, vaan muutuin kontrolloiduksi ja suoritin elämää.
Nim. Narsistilapsen vaimo kirjoitti:
Riippuu vähän missä suhteessa on ollut narsistiin. Puoliso voi sairastua läheisriippuvuuteen. Lapsista riippuu onko ollut narsistin lempilapsi vai syypäälapsi. Lapsi voi myös itse sairastua narsismiin.
Läheisriippuva = ohutnahkainen narsisti
Narsisti = paksunahkainen narsisti
Molempien "sekopäisyyksien" syyt ovat kyllä lapsuudessa, eikä niihin sairastuta, koska eivät ole sairauksia vaan mielenvinoumia. Sairauteen on lääke, narsismiin ei.
Narsisti pariutuu mielellään läheisriippuvan (ohutnahkainen narsisti) kanssa ja läheisriippuva hakeutuu narsistin seuraan. Näistä on kirjoiteltu ihan riittävästi, eikä kyökkisykologien kannata alkaa pätemään.
Minä menetin työn,koulun, ystävät, sukulaiset narsistin takia. Naristi on manipuloiva, konttolloiva ja kääntää asiat musta valkoiseksi. Hän osaa vedellä oikeista natuista. Hän käyttää niin kieroutunutta ja psyykkistä peliä ka on loistava puhumaan niin ettei sitä itse huomaa rttä narsisti on saanut sinut menettämään kaiken ja kuvittelet että naristi on henkilö jonla tarvitset. Hän sai minut menettämään itsenikin enkä enää tiedä kuka olen. Yritän hakea häneltä hybäksyntää ja rakkautta jota ei kuitenkaan saa. Ja sitten hän jossain kojtaa nostaa sinut taas ylös ja näytttää että että olet ihanin ja hän rakastaa sinua ja kun taas ajattelet että hän onkin se ihana ja välittävä ja saa sinut uskomaan että vika onkin sinussa ei hänessä. Ja kun luulet että kailkki on hybin hän vetää taas maton jalkojen alta. Hän on saanut sun mielen ja psyykkeen väöräön uskoom
Vierailija kirjoitti:
Sairastuu vahvuuteen, eli tuohon 'munankuorilla kävelemiseen'. Vahvuuteen sairastuminen ei ole sitä, että kuvittelee olevansa kaikkivoipa, vaan sitä, että kokee jokaikisen tilanteen ja jokaikisen narsistin tunteen olevan omalla vastuullaan ja yrittää sitten löytää sen oikean tavan olla ja toimia ettei taas laukaisisi narsistin raivoa ja tyytymättömyyttä. Voi myös sairastua läheisriippuvuuteen samalla...narsistin puoliso voi jopa perustella itselleen että tämmöinen kärsimys on oikein, koska se on rakkautta.
Juuri näin. T narsistin lapsi ja aikuisena aina vastuussa kaikesta ja kaikista
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän missä suhteessa on ollut narsistiin. Puoliso voi sairastua läheisriippuvuuteen. Lapsista riippuu onko ollut narsistin lempilapsi vai syypäälapsi. Lapsi voi myös itse sairastua narsismiin.
Molempien "sekopäisyyksien" syyt ovat kyllä lapsuudessa, eikä niihin sairastuta, koska eivät ole sairauksia vaan mielenvinoumia. Sairauteen on lääke, narsismiin ei.
Narsisti pariutuu mielellään läheisriippuvan (ohutnahkainen narsisti) kanssa ja läheisriippuva hakeutuu narsistin seuraan. Näistä on kirjoiteltu ihan riittävästi, eikä kyökkisykologien kannata alkaa pätemään.
Mun vanhemmat just noin. Isä tyranni ja sadistisen julma narsisti, äiti riippuva ja roikkuva syyllistämisen mestari ja marttyyri.
Masennus, huono itsetunto, oman identiteetin mureneminen, sosiaalisten tilanteiden pelko noin niinku esimerkiksi.
Joku kommentoi aiemmin, että ystävistä erottaminen tapahtuu kiristämällä: "Joko minä tai hän." - Vain tyhmät tekevät sen noin! Älykkäämmät narsistit sen sijaan luovat olosuhteiden mukaan sellaisia tilanteita, että ystävyyssuhteet katkeavat, eikä kukaan tiedä mikä varsinaisesti tuli. Tämä tapahtuu esim valheilla ja hienovaraisella provosoimisella.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee mieleen, että nämä määritelmät ovat jonkun narsistin keksimiä. Ei millään pahalla.
Että narsistin uhri=läheisriippuva=narsisti
Se on juuri sitä omien vikojen heijastamista uhriin.
Narsistin uhriksi voi joutua ihan kuka tahansa. Ei tarvitse olla läheisriippuvakaan. Narsisti osaa löytää jokaisesta ihmisestä hänen heikon kohtansa ja käyttää sitä hyväkseen.
Minä sairastuin lopulta psykoosiin. Lapsuus narsistisen äidin kanssa ja myöhemmin kohtaamani narsisti "nitisti" loppuun asti.
Jos se minusta riippuu, aion pysyä sinkkuna. Narsistivanhemmat on tuhonneet sen verran paljon että pelkään etten huomaa normaalia rakastavaa vuorovaikutusta ja päädyn samanlaisen paskan kanssa yhteen. Ei enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi aiemmin, että ystävistä erottaminen tapahtuu kiristämällä: "Joko minä tai hän." - Vain tyhmät tekevät sen noin! Älykkäämmät narsistit sen sijaan luovat olosuhteiden mukaan sellaisia tilanteita, että ystävyyssuhteet katkeavat, eikä kukaan tiedä mikä varsinaisesti tuli. Tämä tapahtuu esim valheilla ja hienovaraisella provosoimisella.
Juuri näin. Aina kun puolisolla on sukulais- tai kaverimenoja, aletaan hypettää jonkin asian kiireisyyttä, aloitetaan riita jostain muusta, jota ei yhdistä noihin suhteisiin muu kuin ajoitus, kehitetään omia kriisejä ja painostetaan jäämään niitä hoitamaan, löydetään vikoja puolison kavereista tai sukulaisista. Tehdään hankalaa ja syytetään niitä muita sen hankaluuden aiheuttajiksi.
Itse olen vainoharhainen, masentunut ja syrjäytynyt. Vainoharhainen juuri tuon manipuloinnin seurauksena. Olen itse perusrehellinen ihminen enkä tajunnut valheita ensimmäisten vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole näin mustavalkoista. Muuten kuin narsistille.
Jospa alkaa tehdä kaikki juuri niin kuin haluaa eli päin vastoin kuin narsku määräsi. Oikein kunnolla överiksi. Jos on vielä tekemisissä, niin toteaa vain aina lakonisesti, että eipä puhuta kakkaa.
Minulle kävi juuri näin. Pitkään en halunnut parisuhdetta ollenkaan kun ajattelin sen olevan hulluutta, parempi olla yksin. Kun sitten yli kolmekymppisenä sitouduin ja sain lapsen paljastui lapsen isä narsistiksi. Varoitusmerkkejä oli ollut jo aiemmin, en osannut tulkita niitä vaaralliseksi koska olivat tuttuja lapsuudenkodista. Lapsen isällä narsismi puhkesi kukkaan vasta raskauden aikana ja vuoden kestin vauvan kanssa ennenkuin pettäminen paljastui. En tiedä mitä on oikea terve parisuhde.. Toivon että sellainen vielä löytyy.. Nyt on tuntosarvet superherkillä ja uskon että haistan narsistin jo kaukaa..k
Siis näin: Jos se minusta riippuu, aion pysyä sinkkuna. Narsistivanhemmat on tuhonneet sen verran paljon että pelkään etten huomaa normaalia rakastavaa vuorovaikutusta ja päädyn samanlaisen paskan kanssa yhteen. Ei enää ikinä.
Eiköhän narsisisti ole kertonut uhrilleen millainen hän on ja mitä hän sairastaa.
Ehkä nyt vähintään on arka ja päässä heittää tms.
Vierailija kirjoitti:
Väsymykseen ja turtumiseen
Itsellä nämä ja varsinkin tuo turtuminen. Mua kohdeltiin uudessakin suhteessa ihan älyttömän huonosti tiesin sen kyllä mutta en vain välittänyt olin jo niin tottunut siihen että mua hakataan ja mun tavarat ja asunto rikotaan jos pistän yhtään vastaan. Uuteen suhteeseen lähdin koska ensimmäisestä suhteesta jäi niin kova rakkauden tarve mutta nyt sekin on haihtunut kokonaan pois onneksi. Ei enää suhteita minulle. On ihanaa olla omassa kodissa joka näyttää juuri siltä miltä haluan eikä tarvitse miettiä että "hitto kun haluaisin tän peilin tohon sohvan yläpuolelle seinään mutten voi laittaa kun joskus jos istun sohvalla ja mies suuttuu ja yrittää heittää mua jollain se osuu peiliin ja se menee rikki tai sitten se rikkoo sen tahallaan"