Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukahtamisvaikeuksista kärsiviä?

Kroonistunut valvoja
27.04.2016 |

Kaipaisin vertaistukea. Olen kärsinyt iltaisesta nukahtamisvaikeudesta nyt noin neljä vuotta. On kokeiltu unihygieniaa, melatoniinia (ei mitään vaikutusta viidellä pillerillä per ilta) ja Ketipinoria 7,5mg (vaikutus hälveni pidemmässä käytössä). Unettomuus ihan 7 iltana/viikko, joten pää alkaa hiljalleen hajoamaan.

Miten muilla? Onko ollut apua lääkkeistä? Pelottaa aloittaa kunnon vahvat unilääkkeet kun niihin jää niin herkästi koukkuun.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että leijut siinä unen rajamailla mutta et pysty rentoutumaan riittävästi, niin kokeile rauhoittavia lääkkeitä. Olen saanut lääkäriltä tuommoisen reseptin unettomuutta varten.

Vierailija
2/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quetiapiinia on saatavilla 25mg tableteista lähtien, ei 7,5 mg olekaan. Sekoitat johonkin toiseen lääkkeeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 10 vuotta Zopinox 7,5 mg x2. Ei haittaa päivätoimintoja, rauhoittaa nukkumaan. 

Vierailija
4/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tästä olla apua? https://www.mielenterveystalo.fi/nettiterapiat/terapiaohjelmat/Pages/de…  

Unettomuus johtuu usein muista syistä, esim. psyykkisistä. Voiko sinulla olla jotain tällaista unettomuuden taustalla? 

Nuo ohjelmat pohjautuvat kognitiivisiin ja käyttäytymisterapeuttisiin menetelmiin, joiden avulla omia haitallisia ajatuksia ja käyttäytymistä opitaan tunnistamaan ja muuttamaan. Kussakin ohjelmassa on saatavilla paljon tietoa ongelmasta ja siihen sopivia tehtäviä. Tehtävistä ja edistymisestä on myös mahdollista saada palautetta nettiterapeutilta. Minusta sinun kannattaisi katsoa olisiko jostain ohjelmasta sinulle apua. 

Vierailija
5/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jo 8 vuotta toimiva lääkekombo mirtatsapiini + rivatril. Tästä ei tule mulle edes sivuvaikutuksia, kun taas Ketipinorista tuli aivan järjettömän pahat. Ja pelkät nukahtamislääkkeet kuten Zopinox ei mulla auta, herään tunnin päästä taas, siksi tuollainen rauhoittava (bentso rivatril) on mulle myös tarpeen.

Ja varmaan tuo 4 tarkoittaa hyvää, mutta kyllä me krooniset unettomat on kokeiltu meditaatiot, unihygieniat, terapiat jne ja viimeisenä keinoina syödään jatkuvasti kovia lääkkeitä...

6/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on unettomuutta ja nimenomaan nukahtamishäiriö. Syön siihen Ambienia 2*7,5mg, mutta ne eivät enää auta. En käytä joka päivä, vaan lähinnä stressaavissa tilanteissa ja jet lagiin. Meinasin käydä lääkärillä itkemässä kunnon oikeat unilääkkeet. Quetiapiinia on koitettu, antihistamiinia, erilaisia nukahtamislääkkeitä, ja ties mitä muuta. Valium ei nukuta, eikä tizanidine. Olen viimeisen reilun kuukauden nukkunut niin älyttömän huonosti, että itkettää.

Vierailija
7/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli hengitysohje nukahtamisvaikeuksista kärsiville. Eli 4-7-8 unta odotellessa: sisäänhengitys nenän kautta neljään laskien, hengityksen pidätys 7 laskien, uloshengitys suun kautta 8 laskien. Hengitys pallealla. Tasapainottaa ylivireää ei-tahdonalaista hermostoa. Halpa ainakin kokeilla.

Vierailija
8/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut huono nukahtamaan. Lääkeasioita en kommentoi, ne kuitenkin toimii eri ihmisillä eri tavoin. Sen sijaan mainitsen, senkin uhalla että tällaista voi vituttaa lukea, että mulla liikunta on auttanut enemmän kuin luulisi. En tiedä harrastatko mitään fyysisesti rasittavaa, mutta mulla se on auttanut. Eihän se ongelmaa poista mutta joillakin vähentää sitä merkittävästi. Nykyisin mulla voi nukahtaminen kestää joskus vaivaiset puoli tuntia, vieläpä ilman lääkkeitä!

Vierailija
9/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisin illalla jo päähän sinistä valoa estävät lasit (100% sinistä blokkaavat maksaa n. 10-20e). Keinovalot, televisio ja näytöt iltaisin saattavat sekoittaa luonnollista unirytmiä. Täysin luonnollinen keino joka perustuu kehon omiin unisyklin säätelymekanismeihin.

Värit tuo kyllä sotkee, mutta lukemista eivät esim haittaa.

Vierailija
10/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pari vuotta. Sen aiheutti vuorotyö. Iltavuoron jälkeen meni pari tuntia ylivireystilassa, sain unta vasta noin klo 1 yöllä. Aamuvuoroon menossa pelkäsin, etten herää ajoissa. Eli kävin silloinkin ylikierroksilla. Joskus sain nukuttua 2 tuntia ennen töihin lähtöä. Työpaikan vaihto auttoi. Lisäksi muutettiin rauhalliseen paikkaan omakotitaloon.

Vierailija
11/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonistunut valvoja kirjoitti:

Miten muilla? Onko ollut apua lääkkeistä? Pelottaa aloittaa kunnon vahvat unilääkkeet kun niihin jää niin herkästi koukkuun.

Mulla toimii Levozin 5 mg joka ilta. Ei ole varsinainen unilääke vaan oikeastaan psykoosilääke (minulla ei tietääkseni ole psykoosia), mutta pikkuannoksin sopii myös unettomuuteen. Ainoa vain että jos on taipumusta painajaisiin niin ei ehkä hyvä idea, tuo nimittäin vilkastuttaa unten näkemistä. 

Nukahtamisvaikeuksia ollut viimeiset 40 vuotta, Imovane ehkä paras lääke mutta sitä kun en ole saanut säännölliseen käyttöön niin tuo sitten seuraava. Melatoniini on yhtä tyhjän kanssa, mirtazapinista tuli kamala päiväväsymys ja tokkura vain.

Vierailija
12/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut että b12-vitamiini voisi jotenkin vaikuttaa nukkumiseen. Itse sitä tässä toiveikkaana yritän kokeilla, en kyllä ihmettelisi jos minulla olisi puutosta vähän kaikesta.

Vierailija
13/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonistunut valvoja kirjoitti:

Kaipaisin vertaistukea. Olen kärsinyt iltaisesta nukahtamisvaikeudesta nyt noin neljä vuotta. On kokeiltu unihygieniaa, melatoniinia (ei mitään vaikutusta viidellä pillerillä per ilta) ja Ketipinoria 7,5mg (vaikutus hälveni pidemmässä käytössä). Unettomuus ihan 7 iltana/viikko, joten pää alkaa hiljalleen hajoamaan.

Pelkäät vahvoja unilääkkeitä, vaikka olet syönyt paljon kovempia, kunnon psykoosilääke, neurolepti Ketipinoria, joka on todella pahamaineinen... Joo siihen ei jää koukkuun niinkään mutta voi viedä toimintakyvyn ja pahimmassa tapauksessa siihen voi kuolla (Yhdysvalloissa ei enää suositella ko. lääkettä muuta kuin psykoosien hoitoon, koska on tapahtunut selittämättömiä nuorten, terveiden ihmisten kuolemia ko. lääkettä käyttäessä). Suomessa aina vaan määrätään unettomuuteen ja masennukseen, vaikka turvallisempiakin lääkkeitä on olemassa. 

Mutta täällä on mentaliteetti, että kuolema on parempi kuin riippuvuus... Mikä on hassua, koska se riippuvuus unilääkkeisiin ei tarkoita mitään narkomaanityyppistä pakkoa saada lisää ja lisää ja elämän menemistä sekaisin, vaan vain sitä, että ei osaa enää ilman lääkkeitä nukkua käytännössä ollenkaan. Mutta eipä tuosta juuri haittaa ole vaikka syö sitä nukahtamis- tai unilääkettä loppuikänsä. Toki ensin pitää kokeilla lääkkeettömät keinot, mutta jos ne ei auta, niin paljon parempi nukkua lääkkeillä kuin olla nukkumatta ollenkaan.

Vierailija
14/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin nukahtamisvaikeuksista yli kymmenen vuotta, eikä mikään auttanut. Kunnes luin ayurvedasta ja että pitta-tyypin kannattaisi iltaisin rasvata ja hieroa jalkansa. Nyt sitten mies tekee näin ja nukahdan parissa minuutissa! Ihan mahtavaa.

Vierailija
15/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kukkuja, pahimmillaan 4 vuorokautta ilman unta joten Tenox ja Imovane käytössä ettei kuole väsymykseen. Parempi olla koukussa oikeasti kuin valvoa loputtomiin, ja näillä saa katkaistua unettomuusputken, ei ole pakko ottaa joka ilta. Voimia!

Vierailija
16/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön illalla ennen nukkumaanmenoa 1-2 banaania ja siiten hengittelen tuon hengitysohjeen mukaan.

Vierailija
17/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että Ketipinor auttaa, itse söin aiemmin ja väsytti aivan tolkuttomasti, vielä seuraavanakin päivänä, joten lopetin sen käytön. Arvelutti myös koko lääke, kun kyseessä on aika kova "myrkky" sentään.

Sairaalassa sain joskus Tenoxia nukahtamiseen ja se oli kyllä tosi tehokas, kyseessä on bentsolääke. Monillehan kyllä riittää joku Imovane ihan hyvin nukahtamiseen, minulle se ei oikein toiminut.

Minusta on turha liikaa pelätä "koukkuun jäämistä" jos todella kärsii vakavasta unettomuudesta, sehän kuitenkin heijastuu koko elämään jo niin voimakkaasti että mitä joku pieni lääkeriippuvuus (kunhan pysyy hallinnassa) edes siihen verrattuna sitten haittaa?

Vierailija
18/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on korvien vöissä. Pelkäsin öitä, en nulahtanut millään. Kävin uniklinikalla hoidossa ja myös terapiassa ja unettomuus on loppunut. 13 puhuu pashaa. Unilääkeriippuvuus on todellinen helvetti. Monet bentsoja, joihin toleranssi kasvaa hyvin nopeasti. Aiheuttavat ahdistuneisuutta, lisäävät unettomuutta, ihmisestä tulee ärtisä jne. Puolustin niitä ennen itsekin, koskaolin riippuvainen ko. lääkkeistä. A-klinikan avulla pääsin eroon. Olen liikunnallinen ja oikein hyvin elämässä pärjäävä nuori nainen, en ikinä ajatellut, että minusta tulisi lääkenistiä, mutta aineet ovat vahvempia kuin mieli. Bentsiviekkarit ovat sellainen helvetti, etten toivo edes vihamiehelleni.

Vierailija
19/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me mitään yötä pelätä, lol.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä