Onko 5000 e/brutto teistä iso palkka?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä palkka, mutta ei erityisen iso. Verottaja vie siitä niin saakelisti. Miehelläni oli palkka ennen 5100, ja verrattuna minun palkkaani 3500, netossa oli vain tonni eroa. Nyt mies saa vähän päälle 7000€/kk, jota voi jo oikeasti sanoa isoksi palkaksi koska käteen jää selvästi enemmän verrattuna minuun keskituloiseen.
Oikeastiko jonkun mielestä tonni kuussa nettona on vähän? Minusta se on ihan älyttömästi.
Käsitys rahan suuruudesta tahtoo aina muuttua sen mukaan paljon ansaitsee ja minkälaiseen kulutustasoon tottuu. Olen itsekin huomannut omalla kohdallani että käsitys jonkin rahamäärän suuruudesta 20-vuotiaana oli aivan toinen kuin 40-vuotiaana. 20-vuotiaana uusien lenkkareiden ostaminen oli iso ostos, 40-vuotiaana iso ostos on auton vaihtaminen uuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olisi muuten ihan todella hyvä palkka, mutta veroja saa maksaa tuosta ihan liikaa. Loppujen lopuksi käteen ei jää paljoa enempää kuin 2500€ tienaavaalla.
No jaa, mulla on brutto 4800 e ja netto 3100 e, on se jonkin verran enemmän. Mieluummin maksan enemmän veroja ja saan 3100 e kuin maksaisin vähemmän ja saisinkin vähemmän.
Itse asiaan: olen 26-vuotias, ja tämä palkka tuntuu ihan isolta ja hyvältä, kun suurin osa kavereista (muista kuin työkavereista) tienaa huomattavasti vähemmän. Isommassa mittakaavassa palkka on ihan ok, mutta ei nyt iso sentään - isot palkat ovat viisinumeroisia.
Hmm, mulla palkka 6100 ja käteen jää joku 3700, ja miehellä joku 8000 e, käteen muutama satanen enemmän kuin minulla (verotettavia etuisuuksia). Eli ei kannata hirveästi kadehtia noita isoja lukuja, ei niistä paljon käteen jää kun progressio alkaa purra.
Joo näinhän se on... progressio syö ensin käteen jäävästä palkasta ja sitten vielä päivähoitomaksut nousevat progresiivisesti bruttotulojen perusteella. Ja toiset ne kehtaa julkisesti laskeskella, että ei kannata mennä töihin, kun ei jäisi palkasta käteen enempää kuin tuilla eläessä... Niimpä jonkunhan ne kulut on todellisuudessa maksettava...
Ei minusta ole iso palkka, jos on bruttopalkka. Sellaista keskituloa minusta. Jos olisi netto niin sitten jo voisi mennä ison palkan puolelle.
Kuukausipalkka 5000 €/kk. Okei, ymmärrän. Mutta mikä palkka on 5000 €/brutto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä palkka, mutta ei erityisen iso. Verottaja vie siitä niin saakelisti. Miehelläni oli palkka ennen 5100, ja verrattuna minun palkkaani 3500, netossa oli vain tonni eroa. Nyt mies saa vähän päälle 7000€/kk, jota voi jo oikeasti sanoa isoksi palkaksi koska käteen jää selvästi enemmän verrattuna minuun keskituloiseen.
Oikeastiko jonkun mielestä tonni kuussa nettona on vähän? Minusta se on ihan älyttömästi.
Käsitys rahan suuruudesta tahtoo aina muuttua sen mukaan paljon ansaitsee ja minkälaiseen kulutustasoon tottuu. Olen itsekin huomannut omalla kohdallani että käsitys jonkin rahamäärän suuruudesta 20-vuotiaana oli aivan toinen kuin 40-vuotiaana. 20-vuotiaana uusien lenkkareiden ostaminen oli iso ostos, 40-vuotiaana iso ostos on auton vaihtaminen uuteen!
Tekisi hyvää monelle hyväosaiselle aina välillä suhteuttaa rahaa ympäröivään maailmaankin, ei ainoastaan omiin tuloihinsa. Hyvin monelle suomalaiselle, myös yli 40-vuotiaalle, tonni kuussa on kaikki rahat. Monelle lenkkareiden osto on iso asia. Tonni on myös puolet keskipalkkaisen nettoansioista, joten pieni raha se on vain harvoille hyvätuloisille.
Vierailija kirjoitti:
Joo näinhän se on... progressio syö ensin käteen jäävästä palkasta ja sitten vielä päivähoitomaksut nousevat progresiivisesti bruttotulojen perusteella. Ja toiset ne kehtaa julkisesti laskeskella, että ei kannata mennä töihin, kun ei jäisi palkasta käteen enempää kuin tuilla eläessä... Niimpä jonkunhan ne kulut on todellisuudessa maksettava...
Paitsi päivähoidossa menee maksimi jo aika keskivertopalkalla, ei tarvitse olla isotuloinen vaan se makximi menee lähes kaikilta :/
On se riippuu haluuko elaa jotain luksus auto elamaa niin ku limusiini Niins sit ei voi elaa kovin leveta elamaa voi elaa Kun limusiini kustaantaa helposti 20 -30 000 vuodesta plus siihen lisaks pakolliset sahko ja muu niin siin mielessa on kohtalainen mut Jos nikn ku miettii perus tarpeita ja keski palkka niin kylla se on
Ser man på. Faktum är ett rött skynke för censuren eller andra i kedjan.
5.000 €/månad i lön i Finland är inte en hög lön men inte heller en usel sådan. I EU-länderna Bulgarien och Rumänien skulle summan vara hög då + 4.000 € skulle bli i handen och köpkraften i jämförelse med Finland är någonstans kring 12.000 €/netto/månad.
Oma palkkani on 5 100 euroa kuukaudessa. Mielestäni palkka on hyvä, mutta en pidä sitä suurena. Verojen jälkeen palkka riittää ihan hyvin laskujen maksuun, arjen menoihin ja lapsen harrastuksiin yms.
Mihinkään tuhlailevaan elämäntyyliin ei ole kuitenkaan varaa (eikä kyllä tarvettakaan) ja kaupassa tulee kyllä katsottua hintoja tarkasti. Toisaalta kaupassa ei tarvitse miettiä, onko varaa ostaa juustoa leivän kanssa, kunhan ei osta sitä kalleinta juustoa. Silloin tällöin voi myös käydä ulkona syömässä.
Palkasta jää välillä menojen jälkeen myös säästöön ja sijoitettavaksi.
Meidän huushollissa olis tosi iso brutto. Mulla 3250, miehellä 3600.
Painu jo kalaan sosiaalinen luuseri ja pelkkä kyttyrikyttääjä
Tämän foorumin väen keskuudessa tuo 5000 taitaa olla vähän keskimääräistä alempi. Yhdellä sun toisella on 5000-7000 täällä, vaikka sen verran saa oikeasti vain jokunen prosentti suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni nettona lisää. No onko se nyt niin älyttömästi? Mitä ostaisit jos saisit sen?
Mä tienaan noin viis tonnia brutto.
Eli käteen reilu kolme tonnia.
Vaimo on kotona ja hoitaa kolmea lasta, saa kelasta jonkun satasen kuussa.
Kaikki menee mitä tulee, kun käytännössä yksin maksan viiden ihmisen elämisen, autot, asuntolainat, ym kulut.
M40
Vierailija kirjoitti:
Onhan se iso palkka Suomessa. Ei siihen montaa prosenttia ikäluokasta pääse. Se, että se on iso palkka ei kuitenkaan tarkoita, että sillä vielä leveää elämää viettäisi.
Ei ole iso. Ihan keskituloinen.
Kaikki on suhteellista. Kun tienasin alle 2k, pidin tuota ihan tähtitieteellisenä summana. Mutta sitä mukaa kun palkkani nousi, tuo alkoi tuntua vähemmän ja vähemmän isolta ja nykyään, kun tienaan täsmälleen tuon, se ei tunnu juuri miltään. Tähän on syynä sekä elämäntapainflaatio että veroprogressio (tässä vaiheessa progressio on jo ihan älytön, en oikeasti ennen ymmärryt tätä kunnolla). Mutta onhan tuo huomattavasti Suomen keskipalkkaa korkeampi eli objektiivisesti varmasti erittäin hyvä palkka.
Oli ennen ihan ok, mutta Marinin hinnoilla ja ulkomaille kipattavilla jättiveroilla alkaa olla melko mitätön palkka.
Mies tienaa tuon verran, lisäksi saa 2x vuodessa kuukausipalkan verran bonuksia. Keskimäärin käteen jää 3500e/kk. Mun palkka vastaavalla koulutuksella 2700e, käteen 2000e.
Meillä on vain yksi lapsi, yksi auto ja asunto pk-seudun ulkopuolella, eli ihan mukavasti eletään. Tavoitteena, että lainat maksettu ennen kuin täytän 40v. Tällä hetkellä varat-velat -tilanne (eli maksettu osuus asunnosta, mökistä sekä rahastot, sijoitukset ja säästöt) on -86 000e. Hyvin ehdimme siis, reilu 7v aikaa.