Katsooko lastensuojelu vanhemman
potilastiedot lastensuojelun kartoituksessa? Itselläni muutaman vuoden takainen madennusjakso ja kiinnostaa tämä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin saadaan tiedot pyytämällä, mikäli siihen on pätevä syy. Epäily siitä, että lapsi kokee väkivaltaa, on täysin pätevä syy tietojen pyytämiseen ja silloin ne annetaan. Tietystikään niillä ei saa repostella tai asiaa levittää, mutta ne voidaan kyllä tarpeen tullen katsoa.
Mutta tietojen pyytäjällä on yksinoikeus määritellä mikä on pätevä syy pyytää tietoja, ks. edellinen linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinun pitäisi itse se kertoa. Vanhempana.
Miksi ihmeessä pitäisi? Kerrotko esim vuosien takaisen syövän tai hiivatulehduksen?
Koska vanhemman sairaus vaikuttaa lapseen. Ja kyllä, kertoisin syövästä.
Mutta ei menneisyydessä sairastettu sairaus vaikuta lapseen juurikaan. Psyykkisistä sairauksistakin voi parantua.
Masennuksessa on mittava uusiutumisrisk. Samaten se syy miksi masennukseen ajautuu voi toistua eli elämänhallinnan puute... Ja minkäikäinen se lapsi on? Oliko jo olemassa? Plus masennustaustainen on kiintymyssuhderiski.
No hohhoijaa :D Ennakkoluuloinen asenne psyykkisesti sairaita kohtaan saattaa myös vaikuttaa lapsen kehitykseen tehden hänestäkin ennakkoluuloisen...
Masennus ei johdu elämänhallinan puutteesta. Ja siitä voi parantua. Täysin. Jo sairastumisvaiheessa oleva masennuskaan ei aina edellytä minkäänlaisia tukitoimia. Toki jos kokee niitä tarvitsensa, on niitä syytä pyytää.
En usko, että tuolla aiemmalla masennuksella on mitään merkitystä, mutta kiinnostaisi tietää mistä syystä lasu on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi? Kerrotko esim vuosien takaisen syövän tai hiivatulehduksen?
Mutta ei menneisyydessä sairastettu sairaus vaikuta lapseen juurikaan. Psyykkisistä sairauksistakin voi parantua.
Masennuksessa on mittava uusiutumisrisk. Samaten se syy miksi masennukseen ajautuu voi toistua eli elämänhallinnan puute... Ja minkäikäinen se lapsi on? Oliko jo olemassa? Plus masennustaustainen on kiintymyssuhderiski.
No hohhoijaa :D Ennakkoluuloinen asenne psyykkisesti sairaita kohtaan saattaa myös vaikuttaa lapsen kehitykseen tehden hänestäkin ennakkoluuloisen...
Masennus ei johdu elämänhallinan puutteesta. Ja siitä voi parantua. Täysin. Jo sairastumisvaiheessa oleva masennuskaan ei aina edellytä minkäänlaisia tukitoimia. Toki jos kokee niitä tarvitsensa, on niitä syytä pyytää.
Ap itse kertoi että masennuksen taustalla oli elämänhallinnan puute. Ja nythän hän onkin jo taas ajautunut ahdinkoon. vanhemman masennus on kyllä todella uhka lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap itse kertoi että masennuksen taustalla oli elämänhallinnan puute. Ja nythän hän onkin jo taas ajautunut ahdinkoon. vanhemman masennus on kyllä todella uhka lapselle.
Saattaa olla uhka tai olla olematta. Tukitoimia ei välttämättä tarvita. Jos itse kokee, niin ehdottomasit haettava apua, mutta jos arki rullaa yms, niin ei siihen viranomaisia tarvita.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavimmin eivät katso, mutta vaikea sanoa 100% totuutta, koska en tiedä sinun tapaustasi.
Tuossa tosiaan aikaisemmin jo mainitsin, että ilmoitusta ei oikeastaan ole edes tehty minun Vuoksen vaan miesystäväni takia. Pohdin vain voiko tuollainen menneisyys kääntyä minua vastaan tässä kohti. Masennus tosiaan selätetty ja tästä tapauksesta aikaa jo kolme vuotta.
Lastensuojeluilmoitus tehdään aina LAPSEN takia, ei äidin tai miesystävän vuoksi.
Masennus on aina uhka. Lapsi tarvitsee äidiltään paljon muutakin kuin rullaavan arjen.
Vierailija kirjoitti:
Masennus on aina uhka. Lapsi tarvitsee äidiltään paljon muutakin kuin rullaavan arjen.
Höpö höpö :) Masennus voi olla uhka, mutta ei todellakaan aina tarvita viranomaisten tukitoimia. Eikä sossu niitä aloitakaan, jos tarvetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko kuinka paljon lapsia psyykkisesti sairailla on? Ja ihan normaalia arkea elävät. :) Ei kaikista todellakan ole ollut tarpeen tehdä yhtään minkäänlaista ilmoa.
Ikävä kyllä salassapitovelvollisuus ei mitenkään rajoita sitä että mitä tietoja sosiaaliviranomaisilla on oikeus kansalaisesta saada julkishallinnon rekistereistä, eikä se koske pelkästään terveystietoa vaan lähes kaikkea muutakin.
https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/toimijat-tyon-tuki-h…