Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko taivuttaa numeroita ja kirjainlyhenteitä?

Vierailija
26.04.2016 |

Kyseinen taito tuntuu olevan monelta täysin hukassa. Kirjoitetaan "kun Suomi liittyi EU:n". Tehdään jotain viidentoista vuorokauden kuluttua ja ilmaistaan se "15:sta". Osaatko sinä paremmin? Vai eiks sil o niinku v. mitää välii?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen osaavani. Se voikin olla virheistä pahin näiden kanssa, omat luulot :D

15 vuorokauden kuluttua, EU:in, mutta hei, käykö EU:hun?

Vierailija
2/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:iin,15:n.

Paitsi, että tuota 15 ei ole välttämätöntä taivuttaa, koska sijamuoto näkyy seuraavasta sanasta.

Vierailija
4/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vaikka luultavasti jotkut säännöt olen unohtanut. Tai siirtänyt passiiviseen muistiini. :)

Monella tuntuu unohtuvan se, ettei kaikkia numeroita tarvitse varsinaisesti taivuttaa, koska virkekonteksti ratkaisee. (15 päivän päästä >< 15:n päivän päästä.)

Vierailija
5/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni käy, koska kyseessä on vakiintunut lyhenne. Samoin kuin sanotaan ja kirjoitetaan KELAan, KELA:een /:lle sijasta.

Vierailija
6/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU:iin,15:n.

Paitsi, että tuota 15 ei ole välttämätöntä taivuttaa, koska sijamuoto näkyy seuraavasta sanasta.

Siis 15:ttä. Terv. Sama

Vierailija
7/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikse nyt riitä että ymmärtää?

Leikki ja huono pilapuhe sikseen. Osasin lyhentää nuo jo lukiossa. Suomen kielen erinomainen hallinta on ehdoton edellytys työssäni pärjäämiselle. (En siis ole toimittaja, heh heh.)

Korjatkaapa nämä lehdistä bongaamani lyhentelyt: "esitys alkoi 5:den maissa" ja "hän julkaisi DVeedeen".

Vierailija
8/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Noi opetettiin joskus ysillä ja MAHDOLLISESTI kerrattiin jollain lukion kielenhuoltokurssilla, mutta minkä nuorena taitaa sen pian jo unhoittaa... En kirjoita työkseni ja pystyn kuitenkin tuottamaan suhtkoht oikeakielistä ja ymmärrettävää tekstiä, joten en ole kokenut tarpeelliseksi kaikkea nippelitietoa päntätä. 

Vierailija
9/9 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä taivutetaan "EU:hun", koska lyhenne luetaan ee-uu. Jos kuitenkin halutaan käyttää koko nimeä Euroopan unioni, niin "EU:iin" on oikein. Sama asia Oy:n kanssa: joko "Oy:hyn" tai "Oy:öön".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi