Aikataulutus lapsiperheessä
Meillä kaksi lasta, 9 kk ja 3 v 11 kk. Ovat molemmat nyt kotihoidossa. Valmistuin tohtoriksi juuri ennen kuopuksen syntymää, ja nyt olen alkanut katselemaan töitä. Tähän on tasan kaksi syytä, pidän työstäni ja kotihoidontuki on niin pieni, että pidemmän päälle vetäisi perheemme talouden todella tiukille. Nostan nyt ansiopäiväsidonnaista, mikä sinänsä myös velvoittaa työnhakuun. Mies voisi mahdollisesti jäädä vielä kotiin hetkeksi, koska hänellä on vielä vapaita käyttämättä. Ongelmana on se, että minulla vain ei oikein ole vapaahetkeä, jolloin hakea töitä tai kirjoittaa tutkimussuunnitelmaa.
Aamupäivisin ulkoilemme ja isompi käy kerhossa muutaman kerran viikossa. Isompi ei nuku enää päivällä lainkaan. Pienemmän päikkäreiden aikaan jää yleensä se 1- 1.5 h aikaa olla koneella, JOS annan isomman katsoa tv:tä tai hän suostuu muuten leikkimään itsekseen. Muuten nuorempi vaatii sen verran intensiivistä hoitoa ja vahtimista, etten ihan turvallisuussyistäkään voi jäädä koneelle jumittamaan. Haluan myös antaa isommalle aikaa, jos hän on jo yli tunninkin ollut enemmän itsekseen niin paljon enempää ei oikein voi vaatia. Yleensäkin keskittyminen kahden lapsen kanssa on hankalaa. Mies tulee vasta noin klo 18-19 kotiin, ellei käy salilla. Tuolloin on kotona klo 20 ja alamme laittaa isompaa nukkumaan. Jos mies tulee kotiin aikaisemmin, niin on minun vuoroni treenata. Parista treenikerrasta viikossa emme halua kumpikaan tinkiä, sen verran ollut molemmilla vaivoja ja kuntoilu on myös tärkeä henkireikä. Isompi lapsi käy lisäksi yhtenä päivänä viikossa iltaisin (klo 17) muskarissa.
Pienempi nukahtaa yöunille noin klo 22. Eli voisin olla taas koneella klo 22 jälkeen, mutta tuolloin yhteistä aikaa ei miehen kanssa ole lainkaan ja pidemmän päälle lyhyet yöunet kyllä alkavat kostautua. Vauva ei luonnollisestikaan aina nuku yötä putkeen, ja olen jo muutenkin usein hyvin väsynyt kun yöllä on nukuttu pätkissä ja esikoinen hihkaisee heti aikaisin aamusta minut ylös touhuamaan. Mies on myös työmatkoilla 2 yötä pois keskimäärin joka toinen viikko.
Miten muut olette saaneet haettua töitä useamman lapsen kanssa kotona ollessanne? Öisin ja viikonloppuisin? Vai onko ainoa mahdollisuus laittaa ainakin isompi päiväkotiin? Olisi ainakin jo tuttu hoitopaikka valmiina, jos/kun töitä löytyy. Myös hoitotarve työhaastattelujen varalle mietityttää, tosin onhan esim. kunnan hoitoapupalvelu. Isovanhemmat ovat meillä vielä työelämässä kaikki, joten arkena he eivät pysty auttamaan. Viikonloppuisin auttavat joskus, ja lomilla (yksi isovanhemmista on opettaja). Eli kaipaisin esimerkkejä arjen rytmittämiseen?
Kommentit (84)
Olen opetellut 7-8 tunnin yöunille. Lapset nukkuvat yli 10 tuntia, joten siitä jää aikaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Käytät viikonloppuisin pari tuntia työnhakuun. En oikein ymmärrä ongelmaasi.
Hmm..Minulla on ajatuksia EU apurahojen ja Suomen Akatemian apurahojen hakua ajatellen. Niitä hakemuksia ei tehdä ihan kahdessa tunnissa :/ Jos olisikin niin helppoa, niin ongelmaa ei olisi. Ovat melkoisen työläitä ja taso on tosi kova eli itkevä vauva sylissä öisin ei ole ratkaisu. Ap
Nyt vaan pistät hetkeksi tauolle salit, miehen kanssa vietettävän ajan ja hoidat työnhaun. Ei se ole sen kummempaa. First things first.
Isompi nukkuu kyllä aika hyvin noin klo 20.30 -7, mutta vauva tosiaan EI nuku useinkaan öitä putkeen ja isompi herää kuitenkin jo aikaisin aamulla eli menen jo nyt keskimäärin 6 yöunilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut 7-8 tunnin yöunille. Lapset nukkuvat yli 10 tuntia, joten siitä jää aikaa tarpeeksi.
Isompi nukkuu kyllä aika hyvin noin klo 20.30 -7, mutta vauva tosiaan EI nuku useinkaan öitä putkeen ja isompi herää kuitenkin jo aikaisin aamulla eli menen jo nyt keskimäärin 6 yöunilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm..Minulla on ajatuksia EU apurahojen ja Suomen Akatemian apurahojen hakua ajatellen. Niitä hakemuksia ei tehdä ihan kahdessa tunnissa :/ Jos olisikin niin helppoa, niin ongelmaa ei olisi. Ovat melkoisen työläitä ja taso on tosi kova eli itkevä vauva sylissä öisin ei ole ratkaisu. Ap
Millähän ajalla sä niitä töitä sitten ajattelit tehdä?
Ei se työnhaun pitäis ikuisuuksia kestää niin siksi aikaa pitää tehdä myönnytyksiä elämässä.Pätee kaikkiin asioihin,jos haluaa saada jotain tehdyksi. Eli tilapäisesti ne omat ajat ja salilla käymiset pitää jättää ja antaa sen lapsen katsrlla telkkua,jos sillä saa hetken rauhaa. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeaa. Asiathan on,ihan hyvin,jos mies tulee noinkin aikasin töistä ja molemmat ehtii harrastaa ja viikonloput on työvapaata elämää. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Joskus pitää tilannekohtaisesti tehdä myönnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan pistät hetkeksi tauolle salit, miehen kanssa vietettävän ajan ja hoidat työnhaun. Ei se ole sen kummempaa. First things first.
Tämä tarkoittaa pitkälti sitä, että minä laitan kuntoilun tauolle, ja jos muuten olen 24/7 kotona lasten kanssa, niin se muutama kerta viikossakin on tosi tärkeä henkireikä. Sinänsä ymmärrän pointin, muita vaihtoehtoja ei taida olla kun vuorokauteen ei enempää tunteja saa ja ihmisen unentarvettakaan ei voi muuttaa. Mies ei meillä ihan ymmärrä mitä lasten kanssa oleminen on :/ Kiitosta ja joustoa toivoisin enemmän, vaikka kotona ollessaan auttaakin hyvin ja tosiaan tuo leivän pöytään. Siksi olenkin innokas vaihtamaan rooleja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän ajalla sä niitä töitä sitten ajattelit tehdä?
Öh..Työajalla? Lapset ovat isänsä kanssa tai päväkodissa. Ap
Lasten isä hoitakoon puolet "iltavuoroista". Silloin sinulla on omaa aikaa klo 18 eteenpäin. Tunti liikuntaan, ja jää ainakin 2-3 tuntia työnhakuun. Tämä 2-3 iltaa viikossa, eikö riitä?
Ja sori vaan, mutta noilla elämänhallintataidoilla kuulostaa uskomattomalta, että olet onnistunut kuitenkin tohtoriksi valmistumaan.
Mies hoitaa lapset kun on kotona ja sinä haet töitä? Mikä vaikeus tässä on? Vietätte sitten yhteistä aikaa kun asia on kunnossa.
Nyt puhut sen miehesi kanssa työnjaosta. Veikkaan että olette molemmat akateemisia, joten varmasti mies ymmärtää että tarvitset rauhallista aikaa työnhakuun. Tai poistu illalla/viikonloppuna kotoa hakemuksia tekemään ja jätä lapset miehelle. Varmasti pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on mielestäni kaksi vaihtoehtoa. 1) hakea töitä aktiivisesti, kirjoitella apurahoja ym ja laittaa lapset hoitoon 2) olla vielä hetki kotiäitinä hoitovapaalla
Millä alalla olet? Yleensä juuri väitelleet hakee post-doc paikkoja ja siinä sivussa apurahoja. Pitäähän sinun tietään kenelle tutkimusta aiot tehdä. Yleensä juuri väitellyt ei ole vielä ryhmänjohtaja vaan silloin ollaan jo dosenttitasoisia tai ainakin melkein.
Meidän kunnassa ainakin lapsen voi viedä päiväkotiin yhdeksi päiväksi tai muutamaksi tunniksi ihan vain pari päivää ennen ilmoittamalla. En muista mikä on yhden päivän hinta.
Just hyvä jos on joku lääkärireissu tai työhaastattelu. Ja onhan MLL ja muut lastenhoitajat joita rahalla saa.
Miten sä ajattelit ehtiä niitä töitä tehdä, kun tuo aikatauluttaminen on noin vaikeaa sulle jo nyt? Mies alkaa olla aiemmin kotona töistään, vaikka kävisitte kumpikin kaksi kertaa viikossa treenaamassa, jäljelle jää yksi ilta/ viikko + viikonloppu. Sen ajan nyt sitten mies hoitaa ja sinä teet niitä hakemuksiasi. Siinä on jo useampi kymmenen tuntia käytettävissä. Valitettavasti kaikkea ei voi koko ajan saada, nyt on hetkellisesti aika luopua parisuhdeajasta ja 24/7 kotiäitiydestä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten isä hoitakoon puolet "iltavuoroista". Silloin sinulla on omaa aikaa klo 18 eteenpäin. Tunti liikuntaan, ja jää ainakin 2-3 tuntia työnhakuun. Tämä 2-3 iltaa viikossa, eikö riitä?
Ja sori vaan, mutta noilla elämänhallintataidoilla kuulostaa uskomattomalta, että olet onnistunut kuitenkin tohtoriksi valmistumaan.
No joo, tutkijana olen siis aikaisemmin toki tehnyt apurahahakemukset työajalla. Ehkä olen sitten liian tottunut siihen, että saan tehdä asioita keskeytyksettä toisin kuin taas kotona saa koota ajatuksiaan muutaman minuutin välein, kun tulee keskeytyksiä. Onneksi tulee kesä ja lämpimät illat niin häädän miehen ja lapset ulos illaksi. Ainahan sitä mielellään pitäisi työajan ja perheajan selkeästi erillään. Ap