Aikataulutus lapsiperheessä
Meillä kaksi lasta, 9 kk ja 3 v 11 kk. Ovat molemmat nyt kotihoidossa. Valmistuin tohtoriksi juuri ennen kuopuksen syntymää, ja nyt olen alkanut katselemaan töitä. Tähän on tasan kaksi syytä, pidän työstäni ja kotihoidontuki on niin pieni, että pidemmän päälle vetäisi perheemme talouden todella tiukille. Nostan nyt ansiopäiväsidonnaista, mikä sinänsä myös velvoittaa työnhakuun. Mies voisi mahdollisesti jäädä vielä kotiin hetkeksi, koska hänellä on vielä vapaita käyttämättä. Ongelmana on se, että minulla vain ei oikein ole vapaahetkeä, jolloin hakea töitä tai kirjoittaa tutkimussuunnitelmaa.
Aamupäivisin ulkoilemme ja isompi käy kerhossa muutaman kerran viikossa. Isompi ei nuku enää päivällä lainkaan. Pienemmän päikkäreiden aikaan jää yleensä se 1- 1.5 h aikaa olla koneella, JOS annan isomman katsoa tv:tä tai hän suostuu muuten leikkimään itsekseen. Muuten nuorempi vaatii sen verran intensiivistä hoitoa ja vahtimista, etten ihan turvallisuussyistäkään voi jäädä koneelle jumittamaan. Haluan myös antaa isommalle aikaa, jos hän on jo yli tunninkin ollut enemmän itsekseen niin paljon enempää ei oikein voi vaatia. Yleensäkin keskittyminen kahden lapsen kanssa on hankalaa. Mies tulee vasta noin klo 18-19 kotiin, ellei käy salilla. Tuolloin on kotona klo 20 ja alamme laittaa isompaa nukkumaan. Jos mies tulee kotiin aikaisemmin, niin on minun vuoroni treenata. Parista treenikerrasta viikossa emme halua kumpikaan tinkiä, sen verran ollut molemmilla vaivoja ja kuntoilu on myös tärkeä henkireikä. Isompi lapsi käy lisäksi yhtenä päivänä viikossa iltaisin (klo 17) muskarissa.
Pienempi nukahtaa yöunille noin klo 22. Eli voisin olla taas koneella klo 22 jälkeen, mutta tuolloin yhteistä aikaa ei miehen kanssa ole lainkaan ja pidemmän päälle lyhyet yöunet kyllä alkavat kostautua. Vauva ei luonnollisestikaan aina nuku yötä putkeen, ja olen jo muutenkin usein hyvin väsynyt kun yöllä on nukuttu pätkissä ja esikoinen hihkaisee heti aikaisin aamusta minut ylös touhuamaan. Mies on myös työmatkoilla 2 yötä pois keskimäärin joka toinen viikko.
Miten muut olette saaneet haettua töitä useamman lapsen kanssa kotona ollessanne? Öisin ja viikonloppuisin? Vai onko ainoa mahdollisuus laittaa ainakin isompi päiväkotiin? Olisi ainakin jo tuttu hoitopaikka valmiina, jos/kun töitä löytyy. Myös hoitotarve työhaastattelujen varalle mietityttää, tosin onhan esim. kunnan hoitoapupalvelu. Isovanhemmat ovat meillä vielä työelämässä kaikki, joten arkena he eivät pysty auttamaan. Viikonloppuisin auttavat joskus, ja lomilla (yksi isovanhemmista on opettaja). Eli kaipaisin esimerkkejä arjen rytmittämiseen?
Kommentit (84)
Miten sä pystyt käymään töissä, jos et edes hakemuksia pysty kirjoittamaan?
Tietysti tee niitä silloin, kun lapset nukkuvat, katsovat telkkaria, mies hoitaa. Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi lasta, 9 kk ja 3 v 11 kk. Ovat molemmat nyt kotihoidossa. Valmistuin tohtoriksi juuri ennen kuopuksen syntymää, ja nyt olen alkanut katselemaan töitä. Tähän on tasan kaksi syytä, pidän työstäni ja kotihoidontuki on niin pieni, että pidemmän päälle vetäisi perheemme talouden todella tiukille. Nostan nyt ansiopäiväsidonnaista, mikä sinänsä myös velvoittaa työnhakuun. Mies voisi mahdollisesti jäädä vielä kotiin hetkeksi, koska hänellä on vielä vapaita käyttämättä. Ongelmana on se, että minulla vain ei oikein ole vapaahetkeä, jolloin hakea töitä tai kirjoittaa tutkimussuunnitelmaa.
Aamupäivisin ulkoilemme ja isompi käy kerhossa muutaman kerran viikossa. Isompi ei nuku enää päivällä lainkaan. Pienemmän päikkäreiden aikaan jää yleensä se 1- 1.5 h aikaa olla koneella, JOS annan isomman katsoa tv:tä tai hän suostuu muuten leikkimään itsekseen. Muuten nuorempi vaatii sen verran intensiivistä hoitoa ja vahtimista, etten ihan turvallisuussyistäkään voi jäädä koneelle jumittamaan. Haluan myös antaa isommalle aikaa, jos hän on jo yli tunninkin ollut enemmän itsekseen niin paljon enempää ei oikein voi vaatia. Yleensäkin keskittyminen kahden lapsen kanssa on hankalaa. Mies tulee vasta noin klo 18-19 kotiin, ellei käy salilla. Tuolloin on kotona klo 20 ja alamme laittaa isompaa nukkumaan. Jos mies tulee kotiin aikaisemmin, niin on minun vuoroni treenata. Parista treenikerrasta viikossa emme halua kumpikaan tinkiä, sen verran ollut molemmilla vaivoja ja kuntoilu on myös tärkeä henkireikä. Isompi lapsi käy lisäksi yhtenä päivänä viikossa iltaisin (klo 17) muskarissa.
Pienempi nukahtaa yöunille noin klo 22. Eli voisin olla taas koneella klo 22 jälkeen, mutta tuolloin yhteistä aikaa ei miehen kanssa ole lainkaan ja pidemmän päälle lyhyet yöunet kyllä alkavat kostautua. Vauva ei luonnollisestikaan aina nuku yötä putkeen, ja olen jo muutenkin usein hyvin väsynyt kun yöllä on nukuttu pätkissä ja esikoinen hihkaisee heti aikaisin aamusta minut ylös touhuamaan. Mies on myös työmatkoilla 2 yötä pois keskimäärin joka toinen viikko.
Miten muut olette saaneet haettua töitä useamman lapsen kanssa kotona ollessanne? Öisin ja viikonloppuisin? Vai onko ainoa mahdollisuus laittaa ainakin isompi päiväkotiin? Olisi ainakin jo tuttu hoitopaikka valmiina, jos/kun töitä löytyy. Myös hoitotarve työhaastattelujen varalle mietityttää, tosin onhan esim. kunnan hoitoapupalvelu. Isovanhemmat ovat meillä vielä työelämässä kaikki, joten arkena he eivät pysty auttamaan. Viikonloppuisin auttavat joskus, ja lomilla (yksi isovanhemmista on opettaja). Eli kaipaisin esimerkkejä arjen rytmittämiseen?
No sinunhan pitäisi hakea töitä täyspäiväisesti, jos kerran nostat työttömyyspäivärahaa. Vai mitä?
Meillä lapset 2 v 4 kk ikäerolla ja tein sekä töitä että opiskelin siinä lastenhoidon ohessa, joten sinulla on vain nyt tehostamisen aika. Nouse aikaisemmin, jumppaa kotona jne.
Jep..Mä en vaan osaa hakea täysipäiväsesti ja täysipainoisesti töitä samalla kun hoidan täysipäiväisesti ja täysipainoisesti lapsia. Sanokaa vaikka mitä, mutta mä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta, ymmärrän äitejä jotka pistävät lapset hoitoon työnhaun aikana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut 7-8 tunnin yöunille. Lapset nukkuvat yli 10 tuntia, joten siitä jää aikaa tarpeeksi.
Isompi nukkuu kyllä aika hyvin noin klo 20.30 -7, mutta vauva tosiaan EI nuku useinkaan öitä putkeen ja isompi herää kuitenkin jo aikaisin aamulla eli menen jo nyt keskimäärin 6 yöunilla. Ap
Eihän sun niitä hakemuksia tarvitse myöskään putkeen tehdä. Kai se isäkin voi lasta yöllä hoitaa, jos herää?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tee niitä silloin, kun lapset nukkuvat, katsovat telkkaria, mies hoitaa. Simppeliä.
Siis teen työt työajalla, kun lapset ovat jonkun muun hoidossa. Nyt näin ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut 7-8 tunnin yöunille. Lapset nukkuvat yli 10 tuntia, joten siitä jää aikaa tarpeeksi.
Isompi nukkuu kyllä aika hyvin noin klo 20.30 -7, mutta vauva tosiaan EI nuku useinkaan öitä putkeen ja isompi herää kuitenkin jo aikaisin aamulla eli menen jo nyt keskimäärin 6 yöunilla. Ap
Eihän sun niitä hakemuksia tarvitse myöskään putkeen tehdä. Kai se isäkin voi lasta yöllä hoitaa, jos herää?
Isällä ei ole tissejä, joilla imettää ja rauhoittaa vauva yöllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten isä hoitakoon puolet "iltavuoroista". Silloin sinulla on omaa aikaa klo 18 eteenpäin. Tunti liikuntaan, ja jää ainakin 2-3 tuntia työnhakuun. Tämä 2-3 iltaa viikossa, eikö riitä?
Ja sori vaan, mutta noilla elämänhallintataidoilla kuulostaa uskomattomalta, että olet onnistunut kuitenkin tohtoriksi valmistumaan.
No joo, tutkijana olen siis aikaisemmin toki tehnyt apurahahakemukset työajalla. Ehkä olen sitten liian tottunut siihen, että saan tehdä asioita keskeytyksettä toisin kuin taas kotona saa koota ajatuksiaan muutaman minuutin välein, kun tulee keskeytyksiä. Onneksi tulee kesä ja lämpimät illat niin häädän miehen ja lapset ulos illaksi. Ainahan sitä mielellään pitäisi työajan ja perheajan selkeästi erillään. Ap
Miksi sulle tulisi keskeytyksiä, jos mies hoitaa "sun oman ajan iltoina" lapsia niinkuin ehdotin? Menet toiseen huoneeseen ja ovi perässä kiinni, vaikka kuulokkeet korville ja/tai korvatulpat niin saat olla ihan rauhassa. Tai mene vaikka kirjastoon työskentelemään.
Pieni asunto, eikä työhuonetta erikseen vaan tietokone olohuoneessa kaiken keskellä. "Äitii, katso tätä.." ja joskus itkua , sellaistahan se lasten kanssa on. Onneksi tosiaan tulee valoisat ja lämpimät illat, niin häädän nuo pihalle :) Ap
MOT, ongelma on ihan vain sinä itse. Jos ette asu yksiössä, niin voisit ihan hyvin siirtää koneen jonnekin muualle. Tai mennä kirjastoon. Mutta ei, sinä mieluummin jätät hommat tekemättä, kuin tekisit pieniä muutoksia. Ei kuulosta siltä, että kovin paljoa töihin vielä haluat, ja tällainen tekemällä tehty "ongelma" on sitten hyvä tekosyy miksei töihin pääse.
Tietokone ei meidän makuuhuoneeseen tule, muuten pitää nukkuvaa hereillä jos toinen haluaa olla koneella. Eli esim. minä valvoa tai herätä aikaisin työnhakuun. Työkone lastenhuoneeseen, juu juu hyvä idea :) Ap
Kai sä nyt ymmärrät, että jos nostat ansiosidonnaista päivärahaa, on sun VELVOLLISUUS hakea töitä. Jos et siihen pysty, pitäisi tyytyä kotihoidontukeen. Et voi olla työtön työnhakija ja samalla vedota kotiäitiyteen, joka hankaloittaa työnhakua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinunhan pitäisi hakea töitä täyspäiväisesti, jos kerran nostat työttömyyspäivärahaa. Vai mitä?
Meillä lapset 2 v 4 kk ikäerolla ja tein sekä töitä että opiskelin siinä lastenhoidon ohessa, joten sinulla on vain nyt tehostamisen aika. Nouse aikaisemmin, jumppaa kotona jne.
Jep..Mä en vaan osaa hakea täysipäiväsesti ja täysipainoisesti töitä samalla kun hoidan täysipäiväisesti ja täysipainoisesti lapsia. Sanokaa vaikka mitä, mutta mä kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta, ymmärrän äitejä jotka pistävät lapset hoitoon työnhaun aikana. Ap
Jos et ole työelämän käytettävissä, niin miski nostat työttömyyskorvausta?
Hae oikeasti töitä tai sitten lopeta työttömyys! Me muut, jotka tingimme täydellisestä äitiysdestämme, maksamme nyt sinun kotona lorvimisen. Me teemme opiskelujuttuja ja kotitöitä öisin aamuisin ja viiden minuutin pätkissä, joten kieltämättä sapettaa tuollainen unelmointi. Häpeä.
Mikään neuvo ei näköjään kelpaa, eli haet oikeutusta lorvimiseen työkkärin rahoilla.
Vauvalle unikoulu, isä toteuttaa sen ja kestätte sitä raastavaa uupumusta pari viikkoa. Menette sen ajan ihan sieltä mistä aita on matalin. Sitten rytmitätte päivän: saat olla päivisin ihan rauhassa kotiäiti, tee ruoka miehelle siihen kun pääsee kotiin ja dumppaa lapset isälle kun tulee töistä. Ovi kiinni ja tulpat korviin, äitiä ei saa häiritä. Viikonloppuisin sovitte jonkun kiintiöajan työnhakemisellesi. Ei mekään voida tuntikausiksi opintoihin syventyä, mutta se pari h päivässä minkä voi niin fokus on täysin siinä, ei missään muussa. Ja sitten sen flown joutuu keskeyttää, ei voi mitään, huomenna uusi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis teen työt työajalla, kun lapset ovat jonkun muun hoidossa. Nyt näin ei ole. Ap
Kuules nyt, työajalla vastailet Wilma-viesteihin, käyt neuvolassa, hammaslääkärissä, vasu-keskustelussa, puheterapiassa. Sumplit sitä, kuka hakee lapset ennen klo 6 ja mistä saadaan punaiset sukkahousut Lillin muskarin esitykseen huomiselle. Kuka hakee vaippoja, kun ne on loppu päiväkodissa ja missä ihmeessä on Vilhon vihreä kurarukkanen, joka on vaihtunut? Pitäisikö kysyä Pekan äidiltä, koska Pekallakin on ollut vihreät kurarukkaset. Pitäisikö rokotuksiin hankkia reseptit kesän matkaa varten? Soittelet neuvolaan ja yrität varata aikaa reseptin hakua varten. Sovit Passatin huoltoon viemisestä ja mietit, pitäisikö Vilholle olla jo 16-tuumainen pyörä.
Illalla sulla on kuitenkin jumppaa, salia, perheaikaa, äitiyttä ja parisuhdeaikaa. Pakkohan sun on nuo muut jutut hoitaa työajalla!
Jos priorisoit lastenhoidon ykköseksi, niin jää kotihoidontuelle.
Mieskin pitää saada ymmärtämään, että työtä (jota apurahahakemusten kirjoittaminen on) on voitava tehdä järkevään aikaan päivästä, iltayöstä rättiväsyneenä ei kenenkään ajatus kulje. Eli kun miehellä on vapaapäivä, sulla on sitten työpäivä ja mies vie lapset johonkin, jos ei tietokonetta voi siirtää. (Siis vieläkö on ihmisiä, joilla ei ole läppäriä?) Ja jos tuntuu, ettei aika riitä, haette lapsille osapäiväistä hoitopaikkaa, jonka voit tehokkaasti käyttää työntekoon. Hakemuksia ei voi kirjoittaa vartin tai edes tunnin pätkissä, kokemusta on. Normaalistihan nuo hakemukset tehdään työajalla, kun lapset ovat hoidossa. Jos mieskin on akateeminen, niin jääköön kotiin tekemään etäpäivää ja kokeilemaan, kuinka kirjoittaminen onnistuu lasten kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isällä ei ole tissejä, joilla imettää ja rauhoittaa vauva yöllä. Ap
Läppäri syliin ja tissi suuhun. Ei tuo nyt ole vaikeaa insinöörillekään, tohtorista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytät viikonloppuisin pari tuntia työnhakuun. En oikein ymmärrä ongelmaasi.
Hmm..Minulla on ajatuksia EU apurahojen ja Suomen Akatemian apurahojen hakua ajatellen. Niitä hakemuksia ei tehdä ihan kahdessa tunnissa :/ Jos olisikin niin helppoa, niin ongelmaa ei olisi. Ovat melkoisen työläitä ja taso on tosi kova eli itkevä vauva sylissä öisin ei ole ratkaisu. Ap
Sinulla on mielestäni kaksi vaihtoehtoa. 1) hakea töitä aktiivisesti, kirjoitella apurahoja ym ja laittaa lapset hoitoon 2) olla vielä hetki kotiäitinä hoitovapaalla
Millä alalla olet? Yleensä juuri väitelleet hakee post-doc paikkoja ja siinä sivussa apurahoja. Pitäähän sinun tietään kenelle tutkimusta aiot tehdä. Yleensä juuri väitellyt ei ole vielä ryhmänjohtaja vaan silloin ollaan jo dosenttitasoisia tai ainakin melkein.
Esimerkiksi Suomen Akatemian tutkijatohtori on vastaväitelleille eli vastaa post docia. Tätä haluaisin hakea. Mutta myös Akatemian projekteissa voi olla post doc- paikkoja haussa, kuten sanoit. Samoin EU:la on post doc-tason paikkoja. Näissä rahoituksissa on alallani (ympäristöala) kunnon palkkaus. Säätiöiden post doc- apurahat ovat pienempiä. Ap
Tiedäthän, että syyskuun Akatemiahaun päätökset tulevat huhti-toukokuussa 2017, ja siitä saadut rahoitukset alkavat syyskuussa 2017? Mietin vain kun sanoit aloituksessa, että haluat jo töihin ja taloutennekin kannalta sinun pitäisi jo päästä töihin.
Juu on tiedossa. Säätiöiden päätöksetkin kestävät nekin valitettavasti useampia kuukausia. Vauva on vielä pieni, joten etenkin hänen vuokseen olen vielä mielelläni kotona ja ansiosidonnaisella pärjää, mutta tuo Akatemian rahoitus on unelmani, kuten varmaan jokaisen tutkijan. Ap
Ohhoh...siis tosiaan aiot nostaa ansiosidonnaista vaikka yli vuoden vielä (saako sitä edes niin kauan enää nykymaailmassa?). OK. Itsekin halusin, että lapset hoidetaan pitkään kotona, mutta mieskin oli vuoden kotona molemmista. Mutta mä halusin tosiaankin keskittyä rauhassa lapsiin kun olin kotona, joten olin kh-tuella, niin ettei tarvinnut miettiä työasioita. Mutta mitä tapahtui sille, että sinun pitäisi päästä jo pian töihin (aloitusviesti)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten isä hoitakoon puolet "iltavuoroista". Silloin sinulla on omaa aikaa klo 18 eteenpäin. Tunti liikuntaan, ja jää ainakin 2-3 tuntia työnhakuun. Tämä 2-3 iltaa viikossa, eikö riitä?
Ja sori vaan, mutta noilla elämänhallintataidoilla kuulostaa uskomattomalta, että olet onnistunut kuitenkin tohtoriksi valmistumaan.
No joo, tutkijana olen siis aikaisemmin toki tehnyt apurahahakemukset työajalla. Ehkä olen sitten liian tottunut siihen, että saan tehdä asioita keskeytyksettä toisin kuin taas kotona saa koota ajatuksiaan muutaman minuutin välein, kun tulee keskeytyksiä. Onneksi tulee kesä ja lämpimät illat niin häädän miehen ja lapset ulos illaksi. Ainahan sitä mielellään pitäisi työajan ja perheajan selkeästi erillään. Ap
Miksi sulle tulisi keskeytyksiä, jos mies hoitaa "sun oman ajan iltoina" lapsia niinkuin ehdotin? Menet toiseen huoneeseen ja ovi perässä kiinni, vaikka kuulokkeet korville ja/tai korvatulpat niin saat olla ihan rauhassa. Tai mene vaikka kirjastoon työskentelemään.
Pieni asunto, eikä työhuonetta erikseen vaan tietokone olohuoneessa kaiken keskellä. "Äitii, katso tätä.." ja joskus itkua , sellaistahan se lasten kanssa on. Onneksi tosiaan tulee valoisat ja lämpimät illat, niin häädän nuo pihalle :) Ap
MOT, ongelma on ihan vain sinä itse. Jos ette asu yksiössä, niin voisit ihan hyvin siirtää koneen jonnekin muualle. Tai mennä kirjastoon. Mutta ei, sinä mieluummin jätät hommat tekemättä, kuin tekisit pieniä muutoksia. Ei kuulosta siltä, että kovin paljoa töihin vielä haluat, ja tällainen tekemällä tehty "ongelma" on sitten hyvä tekosyy miksei töihin pääse.
Tietokone ei meidän makuuhuoneeseen tule, muuten pitää nukkuvaa hereillä jos toinen haluaa olla koneella. Eli esim. minä valvoa tai herätä aikaisin työnhakuun. Työkone lastenhuoneeseen, juu juu hyvä idea :) Ap
Ukko sohvalle nukkumaan.
Sulla on ap oikeasti asenneonglema. En millään haluaisi olla työkaverisi, koska olet varmasti työelämässäkin tosi joustamaton tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt, työajalla vastailet Wilma-viesteihin, käyt neuvolassa, hammaslääkärissä, vasu-keskustelussa, puheterapiassa. Sumplit sitä, kuka hakee lapset ennen klo 6 ja mistä saadaan punaiset sukkahousut Lillin muskarin esitykseen huomiselle. Kuka hakee vaippoja, kun ne on loppu päiväkodissa ja missä ihmeessä on Vilhon vihreä kurarukkanen, joka on vaihtunut? Pitäisikö kysyä Pekan äidiltä, koska Pekallakin on ollut vihreät kurarukkaset. Pitäisikö rokotuksiin hankkia reseptit kesän matkaa varten? Soittelet neuvolaan ja yrität varata aikaa reseptin hakua varten. Sovit Passatin huoltoon viemisestä ja mietit, pitäisikö Vilholle olla jo 16-tuumainen pyörä.
Illalla sulla on kuitenkin jumppaa, salia, perheaikaa, äitiyttä ja parisuhdeaikaa. Pakkohan sun on nuo muut jutut hoitaa työajalla!
En ole ap, mutta neuvolat, hammaslääkäri ja vasut on ehkä kerran vuoteen. Ei mene paljoa aikaa. Puheterapiaa ei kaikki välttämättä tarvi. Lasten hoitoon viennit ja haut on sovittu etukäteen, se hakee, jonka on sovittu hakevan. Punaiset sukkahousut kaupasta, jos ei kaapissa ole. Vaippoja hakee se, joka käy kaupassa. Kurarukkanen ilmaantuu jostain, jos on löytyäkseen. Reseptin hankkimiseen ei myöskään mene montaa minuuttia. Autoakaan tuskin tarvitsee joka päivä olla huoltoon viemässä. Jos Vilho on kasvanut, niin sitten Vilho tarvitsee 16 tuuman pyörän. Asioista voi tehdä helppoja tai vaikeita. :D Kuten ap:n tapauksessa.
Me ollaan miehen kanssa kumpikin ns vieraan töissä ja kummankin työ on sellainen, että joutuu tehdä illallakin joskus jotain tai vastata puhelimeen. Meillä on lisäksi yhteinen yritys, joka vie molempien aikaa muutamia tunteja päivässä. Meillä on 5 lasta, joista nuorin on vuoden ja palasin juuri töihin. Isompia lapsia pitää kuskata harrastuksiin ja kavereille kylään tai hakea kavereilta kotiin, pienempiä neuvolaan, lääkäriin yms. Pienimmällä lapsella on paha korvatulehduskierre, mikä valvottaa meitä öisin. On menossa putkitukseen, johon on pitkä jono. Ruoat laitetaan, pyykit pestään, talo siivotaan, iso omakotitalon piha hoidetaan, ruohot leikataan ja kukkapenkit perkataan. Itse käyn vielä koulua etäopiskeluna, lähipäiviä ei onneksi ole paljoa, mutta etätöitä sun muita pitää tehdä paljon koulua varten. Siitä huolimatta ehdimme viettää vähän aikaa lasten kanssa ja netissäkin ehtii surffata aivan liikaa. Harrastuksille ei tosin paljoa jää aikaa, mutta kyllä lenkille ehtii silloin tällöin ja lasten kanssa käydään esim uimassa. Nämä kaikki ehdimme tehdä vaikka olin kotona lapsen kanssa ja teen nytkin vaikka olen töissä päivisin ja lapsi hoidossa.
Mikä olikaan sinun ongelmasi? Joku apurahan haku? Perustin muuten juuri viime viikolla osakeyhtiön, vaihdamme yrityksemme toiminimestä osakeyhtiöksi. Käy näppärästi nykyään, tarvii vain täyttää vino pino papereita.
Ei ole helpoin yhtälö. Mä en ole tohtori, vain "perusakateeminen", mutta ymmärrän ongelman. En itsekään pysty keskittymään työjuttuihin kunnolla, jos lapset temmeltävät vieressä.
Laittaisin isomman päiväkotiin osapäiväisesti. Tällöin sulla olisi pienemmän unien aikaan mahdollisuus tehdä hakemuksia.
Juu on tiedossa. Säätiöiden päätöksetkin kestävät nekin valitettavasti useampia kuukausia. Vauva on vielä pieni, joten etenkin hänen vuokseen olen vielä mielelläni kotona ja ansiosidonnaisella pärjää, mutta tuo Akatemian rahoitus on unelmani, kuten varmaan jokaisen tutkijan. Ap