Miksi 1 v 2 kk vetää kirjat hyllystä heti perään kun on juuri kielletty???
Tää on raivostuttavaa!
Kommentit (31)
Pitää vaan opettaa, että kielletty mikä kielletty. Älä anna periksi, muuten ei usko ikinä. Mutta muista pitää hyvänäkin ja pussailla, ettei ole vain yhtä kieltämistä :)
Meillä myös tyttö kohta 1v3kk tekee kaikkea mahdollista kiellettyä. Saan sata kertaa kieltää ja nostaa pois pahuuden teosta, mutta palaa samantien jatkamaan! Osansa on tietysti silläkin, että tyttö on melko voimakastahtoinen, mutta tämä on ihan uutta minulle kuinka kauan neiti jaksaa toistaa ja toistaa kiellettyjä asioita vaikka nostan jatkuvasti pois.
Olen huomannut että mitä vähemmän kieltää, sitä paremmin uskoo silloin kun okeasti kielletään.
Noin tulee juuri niitä päiväkotien ja muiden kyläpaikkojen isäntäväen kauhukakaroita jotka ovat tottuneet että ovat perheen prinssejä ja prinsessoita joita vanhemmat vaan paapoo ja palvelee.
Tietenkään ei voi noin pienelle eikä minkään ikäiselle lapselle raivostua, mutta kyllä jo tuon ikäistä pitää johdonmukaisesti kieltää. Se on totta että ei usko eikä tottele, mutta silti pitää asiallisen jämäkästi osata sanoa EI ja siirtää lapsen mielenkiinto muihin asioihin.
Mä en käsitä että vanhemmat eivät jaksa/viitsi opettaa lapselle rajoja!
Miksi teillä on lapsia? Vai oletteko itsekkin niitä niin sanottuja palvelupenskoja?
Vierailija:
Noin tulee juuri niitä päiväkotien ja muiden kyläpaikkojen isäntäväen kauhukakaroita jotka ovat tottuneet että ovat perheen prinssejä ja prinsessoita joita vanhemmat vaan paapoo ja palvelee.Tietenkään ei voi noin pienelle eikä minkään ikäiselle lapselle raivostua, mutta kyllä jo tuon ikäistä pitää johdonmukaisesti kieltää. Se on totta että ei usko eikä tottele, mutta silti pitää asiallisen jämäkästi osata sanoa EI ja siirtää lapsen mielenkiinto muihin asioihin.
Mä en käsitä että vanhemmat eivät jaksa/viitsi opettaa lapselle rajoja!
Miksi teillä on lapsia? Vai oletteko itsekkin niitä niin sanottuja palvelupenskoja?
Kyllä meilläkin lapsi on repinyt kirjoja hyllystä, olen antanut repiä ja antanut myös kirjojen olla lattialla hetken aikaa, eipä ole kauhean hauska leikki ollut eikä ole sitä tehnyt sen jälkeen usein. Tiukka linja on tietyissä asioissa, esim. roskiskaappia ei saa edes avata, silloin tulee se " ei" ja siirrytään muihin puuhiin päättäväisesti jne. Mutta en nää tarpeelliseksi tuhlata noita ei-paukkuja joihinkin ihan turhiin asioihin kuten että verhojen taakse ei saisi mennä tms.
t. 7
aikuisten lehtiä ja kirjoja pöydillä tai muuten helposti saatavilla. Parin rikkoontuneen cd-levyn jälkeen, käänsin cv-tornin sivuittan, hankaloitti hänen toimintaansa riittävästi. Silti kiellettävää riitti. Oli muuten aika turhauttavaa kieltää, kun toinen vain nauroi suloisesti.
Nyt nuorin on 3v ja kukat, kirjat, lehdet ym ovat palanneet pöydille ja cd-torni on oikeipäin ja lapset antavat niiden olla rauhassa.
Minua ei ole yhtään haitannut, jos kirjat ovat vähän aikaa lattialla. Eivät he sitä isompana tee, vaikkei ihan pienenä kiellettäisikään. Ja tiedän tämän, koska vanhin viidestä lapsestani on jo täysi-ikäinen. Kylässä on tietenkin kylän säännöt.
MUTTA on aivan turha odottaa että siitä oikeasti on jotakin hyötyä. Lapsi on NIIN pieni että ei tajua kieltoja, sattaa tietysti häkellyksissään joskus olla tekemättä jotakin mutta niin kauan kun hän ei tajua että miksi jotakin ei ole suotavaa tehdä niin on ihan 50/50 mahdollisuus meneekö kielto perille vai ei. Aika pienenä lapsi sitten oppii välttämään sellaista mikä sattuu ja siitä ehkä vähän rupeaa tajuamaan ei:n merkitystä.
Meillä nyt isot lapset ja ihan varhaisesta leikki-iästä asti tosi siivosti käyttäytyviä, ainakin kyläillessä. Olen saanut lapsistani vaan positiivista palautetta mutta kotona toki osaavat olla riiviöitä.
Meilläkin kaikki lapset ovat aikanaan repineet kirjat hyllystä, vaatteet kaapista, levyt telineistä JA kaikki ovat lopettaneet sen siinä kahden ja puolen vuoden iässä (toki asteittain vähenee koko ajan). Minusta 1-vuotiaan kieltäminen on aika tehotonta mutta meillä _ei_ ole vapaa kasvatus vaan lapsilla on säännöt ja käytöstavat.
" Nyt nuorin on 3v ja kukat, kirjat, lehdet ym ovat palanneet pöydille ja cd-torni on oikeipäin ja lapset antavat niiden olla rauhassa.
[/quote]
"
Minulla 3 lasta ja nuorin 1,5v ja ei meillä ole tarvinnut siirtää kukkia/cd-telineitä eikä muitakaan.
Välillä kyllä tuntui että en jaksa kokoajan kieltää ja selitää että menee rikki tulee pipi, mutta meillä se kannatti. lapset ovat jo pienestä asti tienneet mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Voin sanoa että kyllä monen monta kertaa sitä ei sanaa on hoettu.
Toki lapset meillä leikkivät, mutta virikkeitä, leluja ja seuraa on tarjolla niin ei tarvitse kuluttaa aikaa näprämällä kirjahyllyjä ja kukkia..
Kiva! Meillä on tytöt oppineet nopeasti mitä saa tehdä ja mitä ei mutta tuo poika vielä parivuotiaanakin olisi kokeilemassa kaikkea, mitä tapahtuu kun teen näin, milltä multa tuntuu, miltä kuulostaa kun cd levy lätsähtää maahan, miltä se äidin naama näyttikään kun piirrän pöytään jne jne jne.
Toisaalta meidän koululainen on aika arka kaikkiin uusiin juttuihin eikä uskalla mennä mukaan uusiin kokeiluihin mitä muut tekevät jne. En tiedä olisko mun kiellloilla osaa tähän ja sillä että olen opettanut hänet aina olemaan niin hitsin järkevä...
mietinkin aina mistä se on tullut =). Ehkä joiltain esi-isiltä. Mun pitikin lisätä viestiini että lapset on niin erilaisia temperamenteiltään että se mikä toiselle perheelle/lapselle hyvä ratkaisu ei sovi toiselle ollenkaan..
Meidän lapset on selkeesti sellaisia mietiskelijöitä. nauretaankin joskus miehen kanssa että kiva kun muut pojat pelaa jalkapalloa ja riuhuu pihalla niin meidän poika haluaa istua puun alla ja lukea kirjaa..
Tyttö on kanssa sellainen että tykkää petailla nukkensä sänkyä monen monta kertaa jne.
Välillä pelkäänkin että toivottavasti meidän poika ei jää jalkoihin koulussa ja harrastuksissa. Tytön puolesta en niinkään.
t.14
Meillä sama juttu oli tossa puoli vuotta sitten. Varsinkin kun tuli vieraita tai isi töistä niin äitin kieltoa oli hyvä testata.
Ei siitä auta hermoja menettää. Ihan tervettä touhua toi on! Aattele jos sun laps vaan makais kun lahna aina käskystä!!
Kiellät vaan tehokkaasti kaiken mikä on kielletty: kirjat on äitin ja isin, uuni on äitin.. Ja niihin EI KOSKETA! Ota tiukka käskevä ääni, jos ei tottele niin UUDESTAAN KÄSKET POIS! Jos vieläkään ei tule pois niin selätä varovasti -älä satuta! Ja katsot suoraan lapseen, juttelet siinä ja pidät kiinni varovasti, jos koittaa katsoa muualle niin käännät kasvoja sinuun päin. Siinä sitten on tylsää ja taatusti muksu protestoi! Mutta tasan tarkkaan lakkaa.
Meillä poika on nytte 1,5- vuotias ja osaa hakea kirjahyllystä omat kirjat.
Ei liikaa sääntöjä. Järkevästi huonekalut, muttei kaikkea poiskaan! Pienet kukat voi nostaa, mutta isot yleensä kestää..
Ja ohjaa lasta tekeen jotain kivaa. Mene vaikka leikkiin jotain seuraksi, lapsi saattaa kiusalla hakea sulta huomiotasi.
On miehen kanssa päätetty muutama juttu (ei liian montaa, jotta jaksetaan johdon mukaisesti pitää kiinni ja lapsi muistaa), jota ei saa tehdä. Kaikki muu onkin levitettävissä ja tutkittavissa.
Tosi hienosti on oppinut nuo asiat ja harvoin enää kokeilee, josko nyt saisi. Joskus menee esim. videoille ja katsoo meitä odottaen. Riittää, kun sanoo: " Maija, ei saa koskea viedoihin" tai " Maija, älä koske" . Ei edes yritä vaan jatkaa touhuja muualla. Sitten kun tulee uusi kieltopaikka, niin sitten tulee aina kauhea huuto.
Mutta kyllä tuollaisen pienen täytyy antaa tutkiakin paikkoja. Ei kannata hirttää itseään liian moneen kieltoon. Tärkeintä on olla johdonmukainen ja pitää niistä harvoista periaatteista kiinni. Pahinta on se, ettei lapsi tiedä, mitä saa tehdä ja mitä ei, kun kiellot vaihtelee ja niiden noudattamista ei vahdita.
kahden alimman hyllyn kirjat vaakasuoraan, ja ihan ylös asti. Ja ei ole ketään kiinnostanut kirjojen vetäminen sen jälkeen. Anna Wahlgrenin oppien mukaan en ole kieltänyt 4 pienintä lapsistani, ja kaikki olleet hämmästyttävän helppoja,lapsen kanssa tehdään jatkuvaa tutkimus matkaa ympäristöön. Ton ikäsenä meillä on ollut pienet kassit korit ja laatikot suosiossa, mihin laittavat tavaroita, ja hääräävät ympäriinsä. Keittiön laatikot on tyhjillä, työkalut koreissa pöydällä,alakaapeissa lapsen kamat ja turvalliset keittiö tavarat, joiden kanssa leikkii tuntikaupalla.
Kiellä johdonmukaisesti. Voit tietty olla hiukan vihainenkin, mutta hallitse vihasi. Lapsesi on vielä niin pieni! Ei hän sinulle ilkeile!
olisi joskus hyvä että aikuiset tutustuisivat vaikka jonkun lapsen kehitysoppaan myötä lapsen elämään.
Jatkuu vielä piiiiiitkääään joten anna olla levällään äläkä viiden minuutin välein kerää.