Pitääkö tässä nyt lapsettoman luopua elokuun lomastakin?
En ole vuosiin edes toivonut lomaa kesä- tai heinäkuulle, vaan aina elokuulle ja olen sen lähes poikkeuksetta saanutkin. Nyt sitten kahdella työkaverilla on ekaluokan aloittavia lapsia, joten kumpikin haluaa osan lomastaan ehdottomasti elokuulle. Minulle jäisi siis joko toukokuu (ei kiitos) tai elokuun lopusta alkaen. Tai viikko kesäkuussa, viikko heinäkuussa ja loput syksyllä. Ärsyttää jo valmiiksi. Tai no, pomo onneksi varmaan antaa minulle edelleen elokuun, mutta työkaverit kiristelevät jo valmiiksi hampaitaan.
Kommentit (46)
Jos tykkää matkailla Euroopassa, niin touko- ja syyskuut ovat hyviä lomakuukausia siihen. On jo lämmintä, ei ole kuitenkaan ruuhkaa ja hinnat ovat edullisempia (mahdollisesti toukokuu voi olla jo ns. high season mutta syyskuu ei muistaakseni yleensä ole). Jos mieluummin nauttii kuitenkin Suomen kesästä, ymmärrän hyvin, että touko- tai syyskuu eivät ole niitä toivekuukausia - ei välttämättä kesäkuukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lomakausi on touko-syyskuu ja pomo päättää milloin työntekijät ovat lomalla. Miksi et ehdota kiertävää lomasysteemiä, joka on suurimmassa osassa jo käytössä. Miksi ihmeessä haluat aina lomailla elokuussa?
Meillä touko- ja syyskuussa on sen verran kiireisempää, ettei niihin saa lomaa kuin erillisestä pyynnöstä. Kiertävää systeemiä ei ole tarvittu, koska näistä on aina pystytty sopimaan muutenkin. Elokuu on valikoitunut minun lomakuukaudekseni mm. siksi, että näiden kahden työkaverin mukaan kesä- ja heinäkuu on lasten hoidon kannalta helpompia.
Kysyin pomolta jo aikoja sitten voisinko saada lomani elokuussa ja pomo suostui tähän koska Mirja ja Liisa ovat halunneet aina pitää lomanSa heinäkuussa.
Nyt sitten Mammoilla on herne nenässä kun minä en suostu lomaani vaihtamaan. Heistä minun tekoni oli epäreilu (kun kuulemma Salaa kävin pomolta pyytämässä lomaa)
Ei meilläkään ole vielä lomia lyöty lukkoon. Elikkä ihan mahdollista.
Kolme viikkoa riittää hyvin kerralla, neljännen voi hyvin pitää muulloinkin, auttaa jopa jaksamaan paremmin (voihan sen viikon pitää vaikka talviloman yhteydessä jos talolle sopii, jos kerran yhtenäistä lomaa haluaa). Kolmen viikon jakso helpottaa myös paljon lomalistan tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmaa tuossa nyt on? Sinun toiveesi on yhtämittainen loma kesä, heinä tai elokuussa. Aika paljon on pelivaraa ja joustoa tuossa. Pomo sitten sovittelee niin, että toiveet toteutuu mahdollisimman hyvin kaikilla.
Ongelma on se, että laitan omat tarpeeni pienten lapsiraukkojen edelle.
Se on sinun oma ongelmasi. Olet joka vuosi toivonut itse sitä loman ajankohtaa ja aina saanutkin sen juuri silloin kuin olet halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmaa tuossa nyt on? Sinun toiveesi on yhtämittainen loma kesä, heinä tai elokuussa. Aika paljon on pelivaraa ja joustoa tuossa. Pomo sitten sovittelee niin, että toiveet toteutuu mahdollisimman hyvin kaikilla.
Se on sinun oma ongelmasi. Olet joka vuosi toivonut itse sitä loman ajankohtaa ja aina saanutkin sen juuri silloin kuin olet halunnut.
Niin, koska olen loma-ajankohtaa toivoessani ottanut huomioon sen, että kaksi muuta työkaveria haluavat mieluummin kesä- ja heinäkuun. Olisin ihan yhtä hyvin voinut jo vuosia sitten ilmoittautua mukaan kilpailemaan heinäkuusta, mutta en sattumalta halunnut tehdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei voi pitää paikkaansa, jos nyt vasta lomista vingutaan. Tiesitkö ap että tässä vaiheessa niiden mammojen on jo täytynyt ilmoittaa lomajaksonsa päiväkotiin?
Mutta päiväkoti ja työnantaja eivät välttämättä mene samassa suhteessa. Esimerkiksi meillä vaimo saa tietää kesälomansa ajankohdan myöhemmin kuin milloin ne pitää ilmoittaa päiväkotiin. Onneksi minä voin pitää lomani joustavammin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää matkailla Euroopassa, niin touko- ja syyskuut ovat hyviä lomakuukausia siihen. On jo lämmintä, ei ole kuitenkaan ruuhkaa ja hinnat ovat edullisempia (mahdollisesti toukokuu voi olla jo ns. high season mutta syyskuu ei muistaakseni yleensä ole). Jos mieluummin nauttii kuitenkin Suomen kesästä, ymmärrän hyvin, että touko- tai syyskuu eivät ole niitä toivekuukausia - ei välttämättä kesäkuukaan.
Toukokuu on surkein mahdollinen lomakuukausi ainakin minun työssäni, loma on pidetty ja sitten on koko kiireinen kesä edessä ilman hengähdystaukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska olen loma-ajankohtaa toivoessani ottanut huomioon sen, että kaksi muuta työkaveria haluavat mieluummin kesä- ja heinäkuun. Olisin ihan yhtä hyvin voinut jo vuosia sitten ilmoittautua mukaan kilpailemaan heinäkuusta, mutta en sattumalta halunnut tehdä sitä.
Sinulla on ollut omat syyso toivoa lomaa juuri siihen ajankohtaan kuin olet toivonut (kuten kaikilla muillakin on). Tajuat kai, ettei pomo voi ruveta miettimään kaikkien työntekijöidensä tarkoitusperiä lomatoiveiden suhteen ja miettimään, että meneekö tämä nyt oikein. Olet toivonut lomaa tietylle ajankohdalle, ja olet sen sinne aina saanutkin. Piste.
Mun mielestä olet reilu, jos kerran kelpuutat minkä ajankohdan vain kesäkuukausina. Ei ole liikaa vaadittu, että saa pitää lomansa putkeen.
Itse olen aina tykännyt pitää lomaa pätkissä. Ensin viikko toukokuussa jossain Euroopassa, kaksi viikkoa heinä-elokuussa mökillä ja yksi viikko syys-lokakuussa taas jossain Euroopassa. Sitten joulukuussa noin viikko ja maaliskuussa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Nyt ei taida olla kyse siitä, kenellä on lapsia ja kellä ei, vaan että olet joka vuosi saanut pitää loman paitsi tiettynä ajankohtana, myös haluamanasi ajankohtana. Nyt kun tuohon ajankohtaan on muuta tunkua, on ihan kohtuullista että sinä joudut joustamaan.
Minä olen halunnut pitää lomani heinäkuussa, mutta se on aina keskustelujen jälkeen todettu lapsiperheille paremmin sopivaksi, joten olen valinnut kakkosvaihtoehdon eli elokuun. Tänä vuonna olen jo varannut mökin elokuulle ja sopinut muutamia matkoja, koska alunperin systeemin piti olla sama, turha toivoa heinäkuuta. Mutta kas: nyt lapsiperheiden äidit otti palkatonta vapaata koulunalkuun eli ensin lomailevat heinäkuun ja sitten palkattomalla / lomarahavapailla elokuu, joten minulle kuulemma jää kesäkuu. Tai oikeastaan toukokuusta juhannukselle, korkeintaan.
Minusta kaikilla pitäisi olla sama oikeus lomaan kaikkina ajankohtina, riippumatta lapsista/lapsettomuudesta. Loma-ajat pitäisi kierrättää niin että kaikilla olisi vuorollaan oikeus halutuimpaan aikaan. Olet joustanut ihan tarpeeksi, liikaakin - pyydä vain lomaa sille ajalla kuin haluat. Todella ikävää, jos työkaverisi suuttuvat sinulle, mutta se on heidän häpeänsä. Ja työpaikan.
t. Kolmen lapsen äiti, joka järjestää lastensa hoidon muuten kuin työkaverien kustannuksella.
Sori, en ihan usko, että jos pari tyyppiä haluaa pitää osan lomastaan elokuussa, niin sinulle jäisi vain hajaviikkoja kesä-heinäkuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Nyt ei taida olla kyse siitä, kenellä on lapsia ja kellä ei, vaan että olet joka vuosi saanut pitää loman paitsi tiettynä ajankohtana, myös haluamanasi ajankohtana. Nyt kun tuohon ajankohtaan on muuta tunkua, on ihan kohtuullista että sinä joudut joustamaan.
Minä olen halunnut pitää lomani heinäkuussa, mutta se on aina keskustelujen jälkeen todettu lapsiperheille paremmin sopivaksi, joten olen valinnut kakkosvaihtoehdon eli elokuun. Tänä vuonna olen jo varannut mökin elokuulle ja sopinut muutamia matkoja, koska alunperin systeemin piti olla sama, turha toivoa heinäkuuta. Mutta kas: nyt lapsiperheiden äidit otti palkatonta vapaata koulunalkuun eli ensin lomailevat heinäkuun ja sitten palkattomalla / lomarahavapailla elokuu, joten minulle kuulemma jää kesäkuu. Tai oikeastaan toukokuusta juhannukselle, korkeintaan.
Miten palkattomat vapaat voi mennä vuosilomien edelle?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olet reilu, jos kerran kelpuutat minkä ajankohdan vain kesäkuukausina. Ei ole liikaa vaadittu, että saa pitää lomansa putkeen.
Meillä ei juuri kukaan saa pitää neljää viikkoa putkeen lomakauden aikana. Tuurauksia on ihan mahdoton järjestää, jos kaikki olisi 4 viikkoa putkeen lomalla. Näin ollen 3 vkoa on maximi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta tätä en usko.
En usko, että palkaton vapaa menee vuosiloman edelle. Toiseksi, missä työpaikassa edes annetaan parin viikon palkattomia? Silloin on kyllä ihan liikaa työntekijöitä, jos viikkoja voi olla palkattomana pois.
Vierailija kirjoitti:
Sori, en ihan usko, että jos pari tyyppiä haluaa pitää osan lomastaan elokuussa, niin sinulle jäisi vain hajaviikkoja kesä-heinäkuulle.
Ei ole pakko uskoa, mutta käytännössä näin olisi. Pisin yhtenäinen jakso olisi kaksi viikkoa, mikä tietysti on ihan laillista mutta ei työpaikan käytäntöjen mukaista.
Työntekijällä on työehtosopimuksen mukaan oikeus pitää vuosilomaa 2 vkoa putkeen, muuten työnantaja voi päättää loman. Eli voit vaatia vähintään kahden viikon lomaa yhtämittaan.