Vela aviokriisissä
Olen 34 ja tähän asti ollut tyytyväinen lapsettomana. Nyt vain on joku kriisi. En ole tyytyväinen avioliiton tilaan, mies ei oikein ota vastuuta mistään. Mitään ei tapahtuisi, jos minä en tekisi. Tähän suhteeseen aloin nuorena, 12vuotta sitten. Mies on työnarkomaani, tekee n.60h töitä viikossa ja lisäksi matkustaa.
Olen alkanut miettiä vauvaa koska olen tämän ikäinen. Tuntuu, että ei tässä suhteessa kuitenkaan, koska olisin käytännössä yh.
Mutta jos eroaisin, haluaisin todellakin olla yksin pitkään ja miettiä kuka olen ja mitä haluan. Sitten olisin liian vanha äidiksi.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika klassikko: tyytymättömyys parisuhteeseen ja ikäkriisi, ratkaisuna lisääntyminen. Siinä saisit kädet täyteen hommaa seuraavaksi vähintään 10-15 vuodeksi, eikä tarvitsisi miettiä syntyjä syviä. Ehkä sun kuitenkin pitäisi ensin miettiä mitä ITSE haluat sun OMALLE elämällesi tehdä, ennen kuin teet lisää ihmisiä? Mistä tykkäät, mista nautit, miksi olet ajautunut ja jäänyt suhteeseen tuollaisen miehen kanssa? Kuka sinä oikeasti olet?
Voit toki nyt tehdä lapsen ja nämä ajatukset hautautuvat arkikiireisiin, mutta siellä ne odottavat sitä hetkeä kun lapsi/lapset muuttavat kotoa ja joudut taas olemaan itsesi kanssa. Ja onko se nyt lapsellekaan oikein tulla tehdyksi vain varmuuden vuoksi.
Ohis vastaa, että totta kai on "klassikko", koska biologinen kello. Mä halusin lapsia vasta suunnilleen tuon ikäisenä. Siihen asti en ollut varma. Nyt 50+ olen onnellinen aikuisista lapsistani, ehkä jo vähän mietin mahdollisia lastenlapsiakin :) Lapsista on toki vaivaa ja kuluja mutta ovat myös rikkaus <3 Go ap go :)
Sinä voit kutsua sitä biologiseksi kelloksi, mutta oikeasti se todellakin on vain ikä- sekä eksistentiaalinen kriisi, jonka vaimentamiseksi tehdään jokin suuri elämänmuutos paniikissa. Useilla se on lapsi, koska se on (useimmille) helposti toteutettava sekä etenkin sosiaalisesti suosittu keino muuttaa elämäänsä. Vaikkapa muutto eteläamerikkaan tai homoseksuaalisen suhteen aloittaminen saattaisivat olla joillekin paljon hedelmällisempiä muutoksia, mutta niiden toteuttaminen vaatii huomattavasti enemmän vaivaa ja aiheuttaisi sosiaalista hankaluutta.
Minä pidän sinusta! Olen terapiassa ja juuri tuo eksistentialistinen kriisi tuntuu olevan se ydin. Nyt vain terppakin heijastaa omia toiveitaan "haluaisitko lapsia?", koska olen tämän ikäinen.
Tänään terapeutti sanoi "sinähän olet vielä nuori! Puhut kuin olisit paljon vanhempi kuin oletkaan!" Hän on mies, joten hedelmällisyyden rajallisuus ei kai häntä kosketa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika klassikko: tyytymättömyys parisuhteeseen ja ikäkriisi, ratkaisuna lisääntyminen. Siinä saisit kädet täyteen hommaa seuraavaksi vähintään 10-15 vuodeksi, eikä tarvitsisi miettiä syntyjä syviä. Ehkä sun kuitenkin pitäisi ensin miettiä mitä ITSE haluat sun OMALLE elämällesi tehdä, ennen kuin teet lisää ihmisiä? Mistä tykkäät, mista nautit, miksi olet ajautunut ja jäänyt suhteeseen tuollaisen miehen kanssa? Kuka sinä oikeasti olet?
Voit toki nyt tehdä lapsen ja nämä ajatukset hautautuvat arkikiireisiin, mutta siellä ne odottavat sitä hetkeä kun lapsi/lapset muuttavat kotoa ja joudut taas olemaan itsesi kanssa. Ja onko se nyt lapsellekaan oikein tulla tehdyksi vain varmuuden vuoksi.
Ohis vastaa, että totta kai on "klassikko", koska biologinen kello. Mä halusin lapsia vasta suunnilleen tuon ikäisenä. Siihen asti en ollut varma. Nyt 50+ olen onnellinen aikuisista lapsistani, ehkä jo vähän mietin mahdollisia lastenlapsiakin :) Lapsista on toki vaivaa ja kuluja mutta ovat myös rikkaus <3 Go ap go :)
Sinä voit kutsua sitä biologiseksi kelloksi, mutta oikeasti se todellakin on vain ikä- sekä eksistentiaalinen kriisi, jonka vaimentamiseksi tehdään jokin suuri elämänmuutos paniikissa. Useilla se on lapsi, koska se on (useimmille) helposti toteutettava sekä etenkin sosiaalisesti suosittu keino muuttaa elämäänsä. Vaikkapa muutto eteläamerikkaan tai homoseksuaalisen suhteen aloittaminen saattaisivat olla joillekin paljon hedelmällisempiä muutoksia, mutta niiden toteuttaminen vaatii huomattavasti enemmän vaivaa ja aiheuttaisi sosiaalista hankaluutta.
Minä pidän sinusta! Olen terapiassa ja juuri tuo eksistentialistinen kriisi tuntuu olevan se ydin. Nyt vain terppakin heijastaa omia toiveitaan "haluaisitko lapsia?", koska olen tämän ikäinen.
Tänään terapeutti sanoi "sinähän olet vielä nuori! Puhut kuin olisit paljon vanhempi kuin oletkaan!" Hän on mies, joten hedelmällisyyden rajallisuus ei kai häntä kosketa..
Ei kosketakaan.
Jos olisit aikoinasi tehnyt 3 lasta, et ehtisi kriiseillä joutavia
-Pyyhkimään!
Ai sori, pitää tästä mennä pohtimasta.
Täällä on taas tartuttu olennaiseen...
Aika pahan pistit. Minulla sellainen yleinen tyytymättömyys kaikkeen merkitsi sitä että oli lapsenteon aika. Mutta jos parisuhde ei oikein toimi niin ei ehkä kannata lähteä, varsinkaan jos ei ole itse varma koska tuossa kuviossa voi jäädä aika yksin lapsen kanssa, erosi tai ei... Mut onhan se aika paha jos koko elämä kuluu itsetutkiskelussa ja lopputulos on että oma napa ei ollutkaan maailman napa. Nuo siis mun omia tunteita, aloittajan tapauksessa voi myös olla kyse jostakin ihan muusta.
Ap:n pikapäivitys (palaan koneelle myöh.)
Juuri kuulin, että miehen työkaveri on isyyslomalla ja pommittaa s-postilla työasioita. Ei osaa olla kotona.
Veikkaan, että mieheni on samanlainen.
Ja lähti muuten just työmatkalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sä et ole vela, jos mietit tekisitkö lapsia.
Jos ap on nyt lapseton ja on sitä vapaaehtoisesti, niin totta kai hän on vela. Vai kuvitteletko, että velan pitää suhtautua lasten mahdollisuuteenkin torjuvasti?
Öh, tätähän vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa! Ei vela ole ihminen, jolla ei ole lapsia, vaan ihminen, joka on tehnyt päätöksen olla hankkimatta lapsia koskaan. Muutenhan kaikki vanhemmat olisivat olleet joskus veloja, sillä kuka nyt 10-vuotiaasta asti olisi yrittänyt tulla raskaaksi...
Niin just tätä mä tarkotin :D Olet oivaltava kiitä itseäsi siitä jokaisena päivänä.