Monilapsiset perheet ja lastenhoitovastuu isommilla lapsilla
Voi että mua säälittää kun suurperheiden vanhimmat lapset ei saa olla lapsia! Taas oli laivan leikkihuoneessa tilanne, että äiti oli vauvan kanssa hieman kauempana, kun n.2v poika parahti itkemään pallomeressä. Äiti tuli paikalle aivan raivona ja huusi "Jerelle" ja "Oskulle" että te ette voi jättää "Joonaa" tolla tavalla vahtimatta!! Jere oli varmaan 5 ja Osku ehkä 4. Vastaavasti olen nähnyt kun n. 10-vuotiaat tytöt olisivat halunneet osallistua johonkin lasten toimintaan mutta tämä ei äidille sopinut, koska toisen tytön piti käydä viemässä pikkusisko vessaan ja toisen piti leikittää pikkuveljeä (kaikki saman perheen lapsia).
Onks mitään järkeä että perheen aikuiset eivät voi vahtia koko katrastaan, vaan isompien pitää?
Kommentit (5)
Tuttua. Meitä oli neljä ja hoidimme itsemme ja toisemme.
Minulla on monta lasta ja nuorimman ja vanhimman ikäero on 16 vuotta. Meilläkin on vanhimmat katsoneet pienempien perään, mutta heillä on ollut toki omat harrastukset ja menonsa ihan tarpeittensa mukaan. Kaikille on kyllä huomiota riittänyt ja reissuilla eivät todellakaan ole olleet lapsenvahdin asemassa..
Tämäkin on perheestä kiinni, miten toimitaan ja miten homma saadaa pelittämään. Tiedän toki, että tuo vanhin poika on varmasti kantanut pienimpien siskojaan enemmän kuin isänsä, mutta eipä tuo ole valittanut jääneensä mistään paitsi.
Mikä sen hellyttävämpää, kun isoveli pokkasi päästötodistuksen ammattikoulusta, kiljahti nuorimmainen "minun Perttini"..hymyä riitti kaikkien huulille. Moni varmaan luuli, että poika on hänen isänsä eikä veljensä..
Ja edelleenkin sisaruksilla on lämpimät ja läheiset välit ikäerosta huolimatta. Eikä varmasti heille tule sitä hetkeä, kun minä olen poissa, että mitä tehdä, kun jokin asia mättää..voi aina soittaa sisarukselle ja aina joku ehtii apuun.
Mun veljen vaimo! 10-vuotias osaa jo laittaa monta ruokalajia. Alakoululaiset imuroivat koko talon, yksi pesee vessan ja 6-vuotias pyyhkii pölyt. 17-vuotias hoitaa koulun jälkeen 2-vuotiaan (ja toki myös pitää myös muita silmällä siihen asti, kunnes isä tulee vuorotyöstä kotiin). Ehtiihän siinä kotiäiti hyvin harrastaa ja hoidella luottamustoimiassaan lapsiperheiden asioita.
Tämä oli todella oivaltava huomio. Minä olen juuri suurperheen vanhimmasta päästä ja minulta odotettiin hyvin aikuismaista käytöstä jo 4-vuotiaasta eteenpäin. Onneksi minulla oli ihanat opettajat, olin niitä lapsia, joka roikkui aina opettajan käsipuolessa välitunnilla jos välituntivalvojana oli tuttu opettaja. Aikuisen hyväksyntä piti hakea muualta jopa kavereitten vanhemmilta.