Mikä siinä vegaaniudessa niin paljon ärsyttää?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni vegaani vastustaa aborttioikeutta? Tuli vaan mieleen, kun minulla on mielikuva siitä, että vegaanit olisivat enimmäkseen vihreisiin ja vasemmistoon kallellaan poliittisesti ja näissä puolueissa kuitenkin aborttioikeuden kannatus on hyvin suurta. Kuitenkin, aborttihan on ihan suoraan vastaan tätä Live and let live juttua.
Tietoinen, tunteva ja elävä eläin on kuitenkin hieman eriasia kuin toisen ihmisen kropasta täysin riippuvainen sikiö tai alkio.
Ei ole. Sikiöt ovat yhtä lailla tietoisia ja tuntevia. Miksi sinusta on ok lopettaa toisen elämä, mutta toisen teurastamista vastustat?
t. sekasyöjä joka saa lihansa lähituottajilta, en kannata tehotuotantoa, mutta en myöskään aio luopua lihasta, ja arvostaisin kovasti jos vegaanit eivät tulisi julistamaan minulle ylivertaisuuttaan.
Alkio ei ole tunteva ja ajatteleva yksilö, elävä eläin on. Enkä minä ole vegaani.
Eli abortti on sinusta ok? Miten ihmisen alun tappaminen on sinusta ok, mutta eläimen tappaminen ei? Eikö molemmat pitäisi olla yhtä väärin? Jos siis olet tuo joka laukoi tuon aivopierun siitä kuinka eläin ja ihmisen alku ovat kaksi eri asiaa; toisen saa tappaa, toisen ei. (Minusta abortti on ok, samoin kun eläinten teurastaminen syömistä varten.)
Mun mielestä jokaisella naisella tulee olla vapaus valita.
Se sikiö kuitenkin on täysin riippuvainen toisen ihmisen kropasta ja mun mielestä sen jo täällä olevan, tietoisen ja ajattelevan ihmisen oikeudet menee täysin riippuvaisen sikiön oikeuksien edelle, koska se alkio ei ole varsinaisesti vielä tietoinen.
Tää ei nyt kuitenkaan liity aiheeseen, niin en jaksa alkaa jankkaamaan.
Mikäli veganismia puolustetaan vedoten oikeuteen elää, ja vieläpä moititaan sekasyöjiä tätä argumenttia käyttäen, on aborttioikeus validi osa sitä keskustelua. Abortti riistää sikiön oikeuden elämään. Mutta näemmä oikeus elämään ei ole vegaaninkaan moraalikoodistossa sen enempää kiveen kirjoitettu kuin muillakaan ihmisillä. Vegaaninkin moraali näemmä taipuu kannattamaan tappamista silloin, kun se hänelle sopii.
Näitäkin juttuja kannattanee miettiä viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa tuntea tarvetta päteä omalla moraalisella ylivertaisuudellaan. "Meat is murder" on ihan yhtä validi argumentti kuin "abortti on murha".
Tavallaan totta. Mutta kun ihminen tappaa eläimen, hän ei tee sitä olosuhteiden pakosta, hän tekee sen siksi jotta hän saisi itseään miellyttävän aterian vaikka voisi ihan hyvin pärjätä pelkällä kasvisruualla. Mutta kun ihminen tappaa alkion/sikiön, hän tekee sen todennäköisesti olosuhteiden pakosta (tullut raiskatuksi, ehkäisy pettänyt eikä voi huolehtia lapsesta) ja nainen nyt vaan saa päättää omasta kehostaan, ei kukaan voi häntä pakottaa toimimaan synnytyskoneena. Sen sijaan kukaan ei pakota ketään syömään lihaa eikä siten eläinten tappamiselle ole mitään oikeaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Miten vegaanit perustelevat sen, että he eivät ole fennovegaaneja? Ulkomailta tuotetun ruuan syöminen ei ole eettisesti kestävää.
Kai sinä tiedät, että noin 70-80% toisella puolella maailmaa tuotetusta soijasta syötetään karjalle? Jos haluaa välttää ulkomailta rahdattuja elintarvikkeita, kannattaa ensin lopettaa se lihansyönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vegaanit perustelevat sen, että he eivät ole fennovegaaneja? Ulkomailta tuotetun ruuan syöminen ei ole eettisesti kestävää.
Kai sinä tiedät, että noin 70-80% toisella puolella maailmaa tuotetusta soijasta syötetään karjalle? Jos haluaa välttää ulkomailta rahdattuja elintarvikkeita, kannattaa ensin lopettaa se lihansyönti.
En ole tuo kelle vastasit, mutta ei ainakaan minun setäni tilalla syötetä. Siksi olenkin hyvillä mielin sekasyöjä, koska tiedän mistä ruokani tulee ja että sitä kohdellaan hyvin. En pidä tehotuotannosta, mutta lihasta pidän kovastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani, joka harrastaa lentomatkailua, ei ole kovin uskottava. Jos haluaa ajaa eläinten asiaa, pitäisi elää niin kuin paasaa.
Kerro toki, että missä vaiheessa lentomatkailua kasvatetaan miljoonia eläimiä ahtaissa ja likaisissa tiloissa teurastusta varten? Turvatarkastuksen yhteydessä kenties? Vai vasta nousuvaiheessa?
Koska olet valveutunut ja fiksu ihminen, tiedät varmasti että jääkarhut ja monet muut söpöt ja vähemmän söpöt eläimet kuolevat ilmastonmuutoksen seurauksena. Lentomatkailulla on ihan merkittävä osuus tässä prosessissa.
Koska olen valveutunut ihminen, niin tiedän, että lentomatkailulla on ihan kärpäsen paskan kokoinen osuus kokonaispäästöistä, joista yli puolet tulee vain ja ainoastaan liha- ja maitoteollisuudesta. Vaikka lopetamme lentämisen, autoilun ja muut, päästöt tuhoavat pallon, koska liha- ja maitoteollisuus saastuttaa niin julmetusti. Joten aika turhaa jeesustella lentämisen suhteen, jos vetää pihviä naamaan ja käyttää maitotuotteita.
On kyllä huvittavaa, miten lihansyöjät paasaavat vegaanien lentomatkailusta, "koska se tappaa söpöjä jääkarhuja", vaikka ilmastoa tuhoo juuri lihansyönti kaikista eniten. Ja lihansyöjät kyllä lentävät sen lihansyömisen lisäksi ihan siinä missä muutkin. Eli syödään tehotuotettua lihaa, jossa eläin on pelkkä objekti viimeiseen asti (ja kohdellaan sen mukaisesti), se saastuttaa ja tuhoaa palloa kaikista eniten, lennetään vähintään kerran vuodessa koko perheen kanssa lämpimään ja sitten ihmetellään vegaanin lentomatkailua :D?
Mua ei ärsytä mikään muu ku se että osa meistä lihansyöjistä ei ota vastuuta omasta syyllisyydentunteestaan. Itketään vaan kun nuo toiset syyttää yhyy.
Ja sitten tämä us and them mentaliteetti. Toiset syö lihaa, toiset ei. Toiset uskoo johonki jumalaan, toiset ei. Toiset tekee lapsia, toiset ei. Pakkoko on niitä toisia arvostella jos ite on varma omista ratkaisuistaan?
Ostakaa vähä itseluottamusta jostain.
Vierailija kirjoitti:
Se että joku kuvittelee elävänsä eritavoin kuin minä elän. Minun tyyli on parempi kuin muiden. Olen myös kristitty ja odotan että taivaspaikka otetaan vastaan. Muussa tapauksessa voi painua helvettiin ja minulta on turha odottaa kohteliaisuuksia ja kunnioitusta. Uskottomat ja vegaanit ovat toisen luokan kansalaisia minulle.
Vituttaa kun ihmiset ehdoin tahdoin menevät helvettiin.
Yritän opastaa että elkää ottako huumeita tai käyttäkö alkoholia, mutta silti pitää mennä sinne helvettiin.
Helvettiläisiä kohdellaan sitten sen mukaisesti.
Entä rakkaus ja nöyryys? Minne ne unohtuivat?
Millaisen kuvan annat kristitystä?
"Siitä he tuntevat teidät minun opetuslapsiksesi, että teillä on keskinäinen rakkaus".
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas arvon lihansyöjät.
Se sama mikä tässäkin ketjussa eli vegaanien tarve tulla kertomaan asiasta kaikille.
Ole vegaani jos olet mutta miksi sitä muille toitottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjä kannattaa suorasti yrityksiä, jotka murhaavat, kiduttavat ja raiskaavat eläimiä.
Anna muutama esimerkki yrityksistä jotka raiskaavat eläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo muotoilu.
Vähemmän nokkava ilmaus niin ärsyttäisi heti huomattavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä.
Kuvitellaan olevansa parempia ihmisiä, kun ei syödä lihaa ja tämä täytyy tulla sitten toitottamaan kaikille tiedoksi.
Lisäksi tämä psyykkinen ongelma (sitähän se on) pitäisi saada kaikkien ongelmaksi ja kieltää lihansyönti myös muilta.
Kyse ei siis ole niistä henkilöistä jotka ovat vegaaneja, vaan näistä Jeesustelijoista jotka aina vaan jaksavat toitottaa sitä omaa ilosanomaa ainoana totuutana.
Mukavimmat ja parhaimmat vaimoehdokkaat ovat vegaaneja, mutta itselle liha tuotteet on välttämättömiä terveydellisistä syistä. Ainoastaan lihat sisältää ravinteita joilla en kuihdu pois, kasviksia pitäisi syödä n.10 kertaa enemmän jottei paino lähtisi laskemaan kohdallani.
Sinänsä harmittaa, koska tämän takia en voi ajatellakaan että aloittaisin suhteen vegaanin kanssa. Upeita naisia ovat kaikin puolin muuten.
Vegaanius on naisille ravinteiltaan parempi vaihtoehto, mutta miehille se ei yleensä sovi, täysin vegaani ruokavalio muuttaa myös miehen aivotoiminnan naisen kaltaiseksi ajan kanssa.
Eniten siis ärsyttää se että olen ihastunut vuosien varrella useaan vegaani naiseen, mutta ruokavalion selvittyä luopunut ajatuksesta lähestyä heitä. Arki olisi liian "työlästä", ja toisen moraaleja vastaan sotivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni vegaani vastustaa aborttioikeutta? Tuli vaan mieleen, kun minulla on mielikuva siitä, että vegaanit olisivat enimmäkseen vihreisiin ja vasemmistoon kallellaan poliittisesti ja näissä puolueissa kuitenkin aborttioikeuden kannatus on hyvin suurta. Kuitenkin, aborttihan on ihan suoraan vastaan tätä Live and let live juttua.
En ole vegaani, mutta käytän todella vähän ja harkitusti eläinperäisiä tuotteita, joten voin koittaa yrittää vastata. Itse en koe, että tappaminen on väärin per se. Kuolema on luonnollinen osa jokaisen elämää. Se, että eläin alistetaan elämään kärsimyksessä koko elämänsä (muutamasta viikoista vuosiin, eläinlajista ja tuotantomuodosta riippuen), on minusta todella väärin! Jos tulisin nyt raskaaksi, tekisin abortin täysin samasta syystä kuin kieltäydyn syömästä tehotuotettua lihaa, maitoa tai munia: en halua, että syntymäänsä viaton elävä ja tunteva olento joutuu elämään onnettomana koko elämänsä vain minun oikkujeni takia. En siis usko olevani kykeneväinen äidiksi ja minusta todellinen rakkauden teko on silloin olla hankkimatta lapsia.
Mikäli veganismia puolustetaan vedoten oikeuteen elää, ja vieläpä moititaan sekasyöjiä tätä argumenttia käyttäen, on aborttioikeus validi osa sitä keskustelua. Abortti riistää sikiön oikeuden elämään. Mutta näemmä oikeus elämään ei ole vegaaninkaan moraalikoodistossa sen enempää kiveen kirjoitettu kuin muillakaan ihmisillä. Vegaaninkin moraali näemmä taipuu kannattamaan tappamista silloin, kun se hänelle sopii.
Näitäkin juttuja kannattanee miettiä viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa tuntea tarvetta päteä omalla moraalisella ylivertaisuudellaan. "Meat is murder" on ihan yhtä validi argumentti kuin "abortti on murha".