Mikä siinä vegaaniudessa niin paljon ärsyttää?
Kommentit (94)
Se juuri kun ihmisestä pitää keinotekoisesti tehdä joko lihansyöjä tai kasvissyöjä,ihminen tarvitsee tasapuolisuuden vuoksi molempia ruoka-aineksia,ei pelkkää lihaa tai pelkkää kasvista.
Vegaanien tekopyhyys. Julistetaan omaa evankeliumia, mutta ei tajuta sitä, että myös kasvisten tuotanto voi olla epäekologista ja epäeettistäkin. Hyvin suuri osa vegaanien suosimista pavuista esimerkiksi tulee Kiinasta, jonka luomukin on hyvin kyseenalaista tuotantoa. Lisäksi kyseisessä maassa on erittäin heikko eläinsuojelulaki, miksi siis tukea millään tavoin sen maan maataloustuotantoa, oli kyse sitten vaikkakin vain kasviksista.
Mun mielestä ne henkilöt, jotka syövät riistaa, itse kasvattamiaan eläimiä ja lähellä tuotettuja kasviksia, ovat ekologisuudessan ja eettisydessään huippuluokkaa. Siihen luokkaan ei yksikään vegaani pääse.
Vegaaniudessa isojen eläinten ja eliöiden oikeudet asetetaan pienten eläinten ja eliöiden oikeuksien yläpuolelle. Miksi vegaani esim ajaa autoa, vaikka hän tietää riskeeraavansa monien kärpästen ja hyttysten elämän. Tai miksi vegaani käyttää antibioottia ja tappaa bakteereja... Miksi kissa olisi parempi kuin kärpänen, vain siksi kun se on söpö.
Vegaani, joka harrastaa lentomatkailua, ei ole kovin uskottava. Jos haluaa ajaa eläinten asiaa, pitäisi elää niin kuin paasaa.
Ihmiset kilpaa täällä väittävät ettei vegaaniudessa ärsytä mikään vaan ne vegaanit ärsyttävät. Se on sama kuin sanoa ettei musta iho ärsytä vaan mustaihoiset ihmiset, koska on tavannut 1-n kpl ikävää ihmistä joilla kyseinen ominaisuus. Eli vegaaniuden perusteella yletetään mielipide joistain tapauksista lähtökohtaisesti kaikkiin vegaaneihin. Onnea valitsemallanne tiellä ärsyyntyä ärsyttämään
Itseäni ei ärsytä vegaanius, vegaanit, lihansyöjät eikä suolistosyöpä
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniudessa isojen eläinten ja eliöiden oikeudet asetetaan pienten eläinten ja eliöiden oikeuksien yläpuolelle. Miksi vegaani esim ajaa autoa, vaikka hän tietää riskeeraavansa monien kärpästen ja hyttysten elämän. Tai miksi vegaani käyttää antibioottia ja tappaa bakteereja... Miksi kissa olisi parempi kuin kärpänen, vain siksi kun se on söpö.
Myötähäpeä on niin suurta, että naurattaa. Varsinkin kun monesti ne just sekasyöjät jotka arvottaa eläimet mm. juuri söpöyden takia. Esim. Koiraa tai kissaa ei saa syödä eikä sulkea liian pieneen tilaan, mutta sian saa.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi samantien olla välittämättä mistään eläimistä, kun ei voi olla täydellinen? Sama tukea tehotuotantoa kun ei voi maailman jokaista hytystä pelastaa?
Huomaa taas miten huonosti avlla ymmärretään luonnonvaroja
Vierailija kirjoitti:
Vegaani, joka harrastaa lentomatkailua, ei ole kovin uskottava. Jos haluaa ajaa eläinten asiaa, pitäisi elää niin kuin paasaa.
Kerro toki, että missä vaiheessa lentomatkailua kasvatetaan miljoonia eläimiä ahtaissa ja likaisissa tiloissa teurastusta varten? Turvatarkastuksen yhteydessä kenties? Vai vasta nousuvaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
442 kirjoitti:
Ärsyttää se, että asia täytyy tuoda esille vaikkei ruokavaliosta olisikaan puhetta. "mä kävin kirppiksellä muuten ja löysin kivan paidan" "ai no mut mä oon vegaani ni oon paljon ekologisempi" egologinen ehkä...
Varsinkin kun lähipiirissä on näitä ailahtelevaisia vegaaneja. Jotka välillä sit kuitenki syö lihaa koska teki mieli.
Jos on juhlat ja tarjoilut niin otan huomioon tasan ihmisten allergiat, en mielitekoja tai muita "en syö mitään oranssia"-juttuja. Jos päätät syödä vain kasveja, fine, mutta jos minun pitää sinulle vääntää vegaaniruuat erikseen muttet itse tee minulle liharuokia sitten omiin juhliisi niin turha toivo.
Ihminen, joka syö välillä lihaa, ei ole vegaani. Koettakaa nyt ymmärtää.
Jonkinlainen tuurijuoppo versio vegaanista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ärsytä ollenkaan. Enkä ole koskaan kohdannut ainuttakaan sellaista kamalaa ja saarnaavaa vegaania josta aina itketään.
Kai ymmärrät olevasi poikkeustapaus?
No ihan omista kokemuksista tuossa puhuinkin :D Minä en ole tavannut saarnaavia vegaaneja ja kaikki mun tuntemat vegaanit on ollut kohteliaita ja mukavia.
Varmasti on toisenlaisiakin, ihan niinkuin kaikissa ihmisryhmissä.
Ai onko muunkinlaisia kuin nämä ylivertaiset AV-veget
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ärsytä ollenkaan. Enkä ole koskaan kohdannut ainuttakaan sellaista kamalaa ja saarnaavaa vegaania josta aina itketään.
Kai ymmärrät olevasi poikkeustapaus?
No ihan omista kokemuksista tuossa puhuinkin :D Minä en ole tavannut saarnaavia vegaaneja ja kaikki mun tuntemat vegaanit on ollut kohteliaita ja mukavia.
Varmasti on toisenlaisiakin, ihan niinkuin kaikissa ihmisryhmissä.
Ai onko muunkinlaisia kuin nämä ylivertaiset AV-veget
Varmasti, eihän kaikki sekasyöjätkään ole oikeasti samanlaisia kuin nämä palstailijat. Onneksi.
Se että luokitellaan ihminen hyväksi tai huonoksi ruokavalion perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vegaanit syö punaisia karkkeja? Koska ne näyttää raa'alta lihalta?
Punainen väri on peräisin joitain ötököistä.
Voi olla sitäkin, mutta monissa karkeissa on liivatetta (gelatin) joka on eläinperäistä koska se valmistetaan luusta. Liivatetta on mm. viinikumeissa ja vastaavissa hedelmäkarkeissa, salmiakkikarkeissa jne.
Muutamissa islamilaisissa maissa mm. Saudi-Arabia tuliais karkit (salmiakki) jää tullin takavarikoimiksi, jollet onnistu selittämään tullivirkailijalle hänen kysyessään tarkennusta tuoteselosteen osoittamaan gelatin kohtaan, että liivate on peräisin kaloista (kalan luista) keitettyä, eikä valmistuksessa ole käytetty sianluita joka on siellä haram (kiellettyä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vegaanit syö punaisia karkkeja? Koska ne näyttää raa'alta lihalta?
Punainen väri on peräisin joitain ötököistä.
Voi olla sitäkin, mutta monissa karkeissa on liivatetta (gelatin) joka on eläinperäistä koska se valmistetaan luusta. Liivatetta on mm. viinikumeissa ja vastaavissa hedelmäkarkeissa, salmiakkikarkeissa jne.
Muutamissa islamilaisissa maissa mm. Saudi-Arabia tuliais karkit (salmiakki) jää tullin takavarikoimiksi, jollet onnistu selittämään tullivirkailijalle hänen kysyessään tarkennusta tuoteselosteen osoittamaan gelatin kohtaan, että liivate on peräisin kaloista (kalan luista) keitettyä, eikä valmistuksessa ole käytetty sianluita joka on siellä haram (kiellettyä).
Niin ja aito vegaani tietysti kieltäytyy myös lääkkeistä, jotka on pakattu kapseleihin jotka on tehty gelatiinista.
Koska pitää laittaa niille ruokaa jostain vitun tofusta ja soijasta, joita inhoan. Ja ostella mantelimaitoa ja soijajugurttia. Ruokavieraille pitäisi kelvata se mitä on tarjolla eikä nirsoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Live and let live.
Aika sairasta kaksinaismoralismia lihansyöjän suusta sanottuna.
Tämä on yksi todella ärsyttävä piirre monessa vegaanissa. Tuo moraalinen ylivertaisuus, jota ei viitsitä edes kohteliaisuussyistä yrittää hillitä. Jos ja kun te halveksutte sekasyöjiä noin tavattoman paljon, niin miksi ihmettelette netissä, että mikä teissä ärsyttää. Kai sen nyt sanoo järkikin, että et voi olettaa saavasi arvostusta osaksesi ihmisiltä, joita et itsekään arvosta.
Live and let live tarkoittaa elä ja anna (muiden) elää. Lihansyöjä kannattaa suorasti yrityksiä, jotka murhaavat, kiduttavat ja raiskaavat eläimiä. Minusta tuollaisen lauseen sanominen lihansyöjän suusta on sairasta kaksinaismoralismia, eikä mitään ylivertaisuutta sun muuta. Lihansyöjät vaan tuntuvat aina haluavan tehdä marttyyrikuolemaa, niin on helppo pistää syy kasvissyöjän niskoille "yhyy, ne luulee olevansa meitä parempia, yhyy".
Live and let live on idiomi, jolla tarkoitetaan jokaisen oikeutta elää itse valitsemallaan tavalla ja kykyä hyväksyä se, että kaikki eivät elä kuten itse elää. Tässä merkityksessä nro 5 kyseistä idiomia myöskin selvästi käytti. Hänen viestinsä oli täysin asiallinen, mutta sinulla ei riittänyt malttia suhtautua siihen asiallisesti.
Jos olisit katsonut tarpeelliseksi arvostaa tuota kirjoittajaa edes sen verran, että muistaisit peruskäytöstavat, olisit lukenut koko hänen viestinsä ja kommentoinut sen asiasisältöä. Nyt sinä irrotit yhden fraasin irti asiayhteydestään ja aloit sen varjolla nimittelemään toista sairaaksi.
Kuten huomaamme, sinulla ei ollut mitään sanottavaa siihen, mistä toinen henkilö puhui. Hänen viestinsä asiasisältö ei sinua kiinnostanut laisinkaan. Sinulla sen sijaan oli niin suuri halu päästä päsmäröimään omalla moraalisella ylivertaisuudellasi, että et malttanut edes kohteliaisuussyistä hillitä itseäsi.
Tämä on valitettavan yleistä vegaanien ja muiden fanaatikkojen keskuudessa. Ja tämä piirre on hyvin ärsyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä on niin suurta, että naurattaa. Varsinkin kun monesti ne just sekasyöjät jotka arvottaa eläimet mm. juuri söpöyden takia. Esim. Koiraa tai kissaa ei saa syödä eikä sulkea liian pieneen tilaan, mutta sian saa.
Nauraminen osoittaa, että haluat nolata toisen, kun argumentit loppuvat. Jos sekasyöjä on jo valmiiksi moraaliton olento, niin et kai voi olettaa että hänellä olisi tässä söpöys-epäsöpöys -valintaprosessissakaan sen korkeampi moraali. Koska vegaani haluaa osoittaa omaavansa objektiivisesti korkean moraalin, olettaisin, että se olisi korkea mistä tahansa kulmasta katsottuna. Ei kai vegaani saa erivapauksia korkean moraalin noudattamisestä missään kohtaa vain siksi että hän on vegaani? Miksi siis kissa olisi parempi kuin kärpänen? Minä lähden siitä olettamuksesta, että ihminen saa käyttää eläimiä ravinnokseen, ja ihmisen toiminnan seurauksena myös valitettavasti kuolee eläimiä. Minun omatuntoni kanssa se ei ole ristiriidassa. Jos vegaani lähtee siitä olettamuksesta, että hän ei halua tappaa eteläamerikkalaisia kilpikirvoja, miksi hän katsoo silti oikeudekseen ajaa autoa, vaikka tietää sillä tavalla tappavansa kärpäsiä ja hyttysiä? Pelkkä nauru ei riitä vastaukseksi tähän vilpittömään kysymykseeni, vaan toivon objektiivisesti korkeatasoisia perusteita vastauksellesi.
Vegaaniudessa ei oikeasti ärsytä mikään. Vegaaneja sen sijaan on kahdenlaisia:
1. Mukavia. Niitä, jotka syövät omaa ruokaansa tekemättä siitä numeroa. He yleensä esim. juhlissa kaikessa hiljaisuudessa syövät tarjottavista sitä mitä itse sitten haluavat (niinkuin kaikki muutkin ihmiset). Antavat muiden olla omassa rauhassaan. Nämä ovat muuten todella usein kaikin puolin oikein mukavia ihmisiä.
2. Maineen pilaajia. Niitä stereotyyppisiä saarnaajia, joille pitää aina erikseen tehdä ruuat. Siltikään eivät ole tyytyväisiä, sillä tarjolla saattaa olla lihaakin (ja kasvisruokakin on todennäköisesti aivan vääränlaista). Sekasyöjille saarnataan ja itseä nostetaan jalustalle. Koko ajan toitotetaan siitä, että erikoiskohtelua nyt tarvittaisiin. Lihansyöjille ei kuitenkaan vahingossakaan ole heidän pöydässään mitään tarjottavaa missään tilanteessa. Ovat yleensä muutenkin itseään täynnä olevia ja kaikin puolin ärsyttäviä elämäntapahippejä..
Noissa 1. tyypin vegaaneissa (joita luojan kiitos on suurin osa tuntemistani) ei ole mitään vikaa. Usein olen tuntenut ko vegaanin jo pitkän aikaa, ennenkuin hänen ruokavalionsa sattumalta selviää (esim. linjastolta onkin tullut ihan erilaista ruokaa, jota olen ihmetellyt) 2.tyypin vinkuintiaaneista ei taas ole mitään hyvää sanottavaa.
Ihminen, joka syö välillä lihaa, ei ole vegaani. Koettakaa nyt ymmärtää.