<3 MAALISmussut ke-to <3
Iltaa tai yötä kaikille. Tulee tähän aikaan kukuttua hereillä vaikka täytyis kyllä olla nukkumassa kun tyttökin nukkuu...
Käytiin eilen tsekkaamassa tytön paino ja oli tasan 2600g eli 225g oli viikossa noussut, joten hienosti on lähtenyt paino nousuun. Eli Lily kyllä se on mahdollista, että teidän neiti on huomenna jo 3kg! =)
Kyllä ketuttaa kun mulla olis ollut huomenna hammaslääkäri jota olin 2,5kk odottanut sillä raskaus ei nopeuttanut ajan saantia. No mähän siis viime viikolla muutin virallisesti kirjat helsinkiin miehen luokse (vaikka epävirallisesti vähän kauemmin olen täällä asunut), joten en sit voikaan mennä sinne. No onneksi sain täällä 1 kuukauden päähän sit kuitenkin ajan ettei enää tarvi toista 2,5kuukautta odotella!
Mulla tai meillä oli aikamoinen maanantai päivä. Aamuyöllä mulla alko sappikipukohtaus mihin ei lääke auttanut ja 3h sinnittelin kotona kunnes oli pakko lähtee päivystykseen taksil ja jättää itku silmäs mies ja vauva kotiin keskenään. Olin ihan varma et sappirakko poistetaan, mutta tekivät sit mahalaukun tähystyksen ja poistivat sitä kautta sappitiehyeen jumittuneen kiven. Eivät nukuttaneet mut olin narkoosissa(?) etten kuitenkaan muista toimenpiteestä mitään ja kun heräsin niin kipu oli poissa. Ei siinä itse toimenpiteessä mennyt kun alle puol tuntia, mutta 12h olin yhteensä siellä sairaalassa ja mies yksin vauvan kanssa. Siis ihan hirveetä! Oon jo jonos sappirakon poistoon ja toivottavasti pääsen mahdollisimman pian sillä noi kipukohtaukset on ihan kamalia. Tosin se lääkäri sano, että oli samal laajentanu sitä sappitiehyettä, että nyt kivien pitäs päästä läpi eikä jumittua. Ihan hirveetä olla noin kauan erossa " vastasyntyneestä" , mutta hyvin oli mies pärjänny tytön kans. Ainut vaan ei se ei osaa (jaksa(?) kunnol röyhtäyttää niin sit puklaa useammin hänen syötön jälkeen. Mun syötön jälkeen ei lähes koskaan ;) Se huomattiin, että kun joutu antaa korviketta vuorokauden ku sain niin paljon lääkettä, ettei rintamaitoo saanu syöttää sinä aikana niin korvike nousee paljon herkemmin ylös vaikka olis kunnolla röyhtäyttänyt, mut onneks taas tänää aamust pysty antaa omaa rintamaitoa...
Juuh mut nyt nukkumaan pikapikaa...
-Simbucca ja tyttö 2vkoa-
Kommentit (50)
[color=purple]Menipä sitten viimeyö aika heikosti. Ilmeisesti liitoksia särki ja mikään asento ei sitten tuntunut hyvältä. Mies oli vähän huolissaan aamuöisestä kuuhaamisestani, mutta ei todellakaan ollut kyse mistään synnytyssuppareista! Minäkin toivon, että vauva viihtyy masussa täysiaikaiseksi, ehkä sitten maaliskuun puolessa välissä alkaa toivoa, että syntyis jo... Vielä olo kuitenkin kärsivällinen.
YSTÄVÄKIRJA kuulostais ainakin musta mukavalle idealle, jos joku vaan viittii tehä alotuksen!
Mun onkin pitänyt kysymän MAISALTA, että mitä haittaa/vaaraa siitä istukan rappeutumisesta on. Outoa, ettei siitä irtoamisesta ole aiemmin puhuttu, on kuitenkin vakava asia!
Hain eilen postista pikku-ruun KANTOLIINAN. Tuntui kyllä tämän mahan kanssa ylivoimaiselta harjotella niitä sidontoja, kun eihän se tule oikeaan kohtaan, kun tämä pötsi edessä. Oliko Lilyllä tuo samainen liina, olit vissiin jo liinailua kokeillutkin tytön kanssa?
Tänään taas valmennukseen, viimeksi oli meilläkin aika vähän porukkaa, ois kuulemma pitänyt olla enemmän. Enkä kyllä saanut uusia tuttuja, kai sitä ollaan niin jäyhiä, ettei se small talk luonnistu. Nyt ruuan laittoon, että jaksetaan sitten lähteä sinne neuvolaan istumaan.
~cadavera&muru~ rv35+4
SPORT75 kysyi maksa-arvoista. Luullakseni niistä näkee, onko raskausmyrkytys. Multakin jossain vaiheessa tarkistettiin maksa-arvot kutinan takia, mutta olin kyllä itsekin ihan varma ettei se mikään raskausmyrkytys ollut vaan ihan vain ihon kuivumisesta johtuvaa. Jos on raskausmyrkytys niin kutisee kai yleensä lähinnä jalkapohjista ja kämmenistä. Ne arvot kuitenkin herkästi tarkistetaan varmuuden vuoksi. Mulla kutina jatkuu edelleen, mutta onneksi se nyt rajoittuu mahaan ja sormiin, kun silloin välillä kutisi kaikkialta ja naama oli ihan hirveä. Öljyän ja rasvaan mahaa varmaan 10 kertaa päïvässä, mutta aina vaan se kutisee ja tuntuu kuivalta. Toivottavasti vatsanahan ei enää paljon tarvi venyä, tuntuu jo olevan ihan äärirajoilla!
Neuvolassa kävin tänään, kaikki kunnossa niin kuin oletinkin. Eipäs tässä sen kummempia, odotellaan vaan kun ei muuta voida...
[color=darkorange]Täällä mun vanhempien luona hiihtolomaa vietellään, ei kyllä mitään erityistä olla tehty. Neidin kanssa ois tarkoitus mennä illalla hiihtämään ja mun serkku avovaimonsa kanssa ovat tulossa illalla kylään pienen vauvansa kanssa. Huomenna sitten mun sisko ja sen poikaystävä tulevat myös tänne.
YSTÄVÄKIRJA kuulostaa minustakin ihan kivalta idealta, tehkää vaan aloitus, niin enköhän minäkin siihen pian vastaile.
SAIRAALAKASSIA en ole todellakaan vielä pakannut, en ees mitään listaa vielä tehnyt, jospa sitten tuossa parin viikon päästä siihen hommaan ryhtyisi. Esikoisen aikaan otin samaan kassiin vauvan kotiintulovaatteet ja niin teen varmaan nytkin, kun saattaa tuo mies sitten lähtötäpinöissään unohtaa koko kassin, jos eri kassiin laitan. Ai, miten niin hajamielinen mies? :) Muuten mulla kaikki hommat jotenkin vaan siirtyy ja siirtyy, ei vaan inspiraatiota löydy ja aika kuluu muutenkin tuon neidin kanssa. Neitiä oottaessa sain kyllä paljon enemmän aikaiseksi. Se mun suuri homma äippälomalle, valokuvien albumiinlaittokin, on siis edelleen alkutekijöissään ajatusvaiheessa. Mutta jospa mä ensi viikolla ryhtyisin siihen oikeesti [b]NapNapin[/b] innostamana. Hän kun sen jo alta pois ehtinyt hoitaa.
Jännittävää, kun [b]kamukaverit[/b] tietää jo nyt näin etukäteen vauvansa syntymäpäivän. Mua varmaan jännittäisi ihan älyttömästi, jos tietäisin päivän etukäteen, kuinkahan sitä osaisi nukkua... jotenkin tuntuu helpommalta aina sitten la:n lähestyessä (tai ohitettaessa :)) ajatella, että joko ensi yönä.
Oikein lämpöiset onnittelut [b]Suhnille[/b] valmistumisesta ja äippäloman alkamisesta! Myös onnitteluja hääpäivän johdosta [b]Höpsikselle[/b] täältä lähettelen!
Olipa [b]Maisalla[/b] pelottava neuvolakäynti... mäkin oisin varmaan ollu ihan paniikissa, onneksi sait asian nyt sitten jollain tavalla selvitykseen. Ja toivotaan, että kaikki menee loppuun asti hyvin ja vaavi kasvaa masussa.
Ja nyt vaan otat rauhallisesti [b]Tutanna[/b], ettei noi paineet ihan hyppää ylös. Itsellä verenpaineet enemmin alhaalla kuin ylhäällä ja vaikka se onkin parempi vauvalle, niin ikävältä tuntuu, kun etenkin aamusin huippaa oikein kunnolla välillä. Koskaan ei oo siis hyvä...
Omassa olossa tukala olo jatkuu ja turvotus jonkin verran myös. Viime yö meni aikalailla pyöriessä, kun en osannut nukkuu täällä äitin ja isän luona, kun nukuttiin vielä iahneri huoneessa kuin yleensä. No, ens yö varmaan jo menee paremmin, niin mulla yleensä aina menee, että eka yö vieraassa paikassa vaikee saada unta ja sitten taas opin. Yleensä oon kyllä vessajuoksuista huolimatta saanut nukutuksi ihan ok. Aamulla sitten vasta herään kolotuksiin lonkissa. Häpyluutakin vihloo edelleen ikävästi, mutta on kyllä ollu paljon parempi, kun oon kävelyä välttänyt. En ees uskalla pidemmälle enää lähtee ilman puhelinta, kun en tiiä, kuinka pystyn kävelee, jos vaikka joutuu soittaa jonkun hakee. Niin paljon sattu sillon sunnuntaina ja maanantaina tuonne häpyluuhun.
Mutta eiköhän tässä tullu pinoa kasvatettua taas... nyt laskiaispullalle! *nam* Eipä uskois, etten oo mikään makeanystävä, nyt tekee melkein koko ajan jotain makeeta mieli, fanipalojakin napsin pussista pitkin päivää :)
-Monkey ja mosse rv. 36+1-
Sport75 se kutina voi olla oire maksahepatoosista joka nostaa veren maksa ja sappiarvoja ja mun käsittäkseni on enemmän haitallista äidille kuin lapselle voi ilmeisesti ainakin vahingoittaa maksaa. Jos arvot nousevat kovin korkealle synnytys yleensä käynnistetään eli synnytys " hoitaa" tämän ongelman (eli on sellainen seurattava tila). Tila saattaa tulla pahempana/aikaisemmin seuraavien raskauksien aikana. Korjatkaa jos olen ihan väärässä. Eli eri tila kun raskasmyrkytys.
Flow eli napaverivirtaus voi huonontua jos verenpaineet koholla tai/ja raskausmyrkytys. Mitataan ultraamalla, jos tuo virtaus hyvin alhainen ei vauva saa tarpeeksi ravintoa/happea ja kasva normaalisti. " Hoitona" yleensä käynnistetty synnytys (tästä omakohtaista kokemusta kun nuo virtaukset mitataan multa kahden viikon välein tosi tarkaan äitiyspolilla).
Monkey,vajaatoiminta aiheuttaa siis ainakin sen ongelman että istukan toiminta vajavaista ja sitä kautta lapsi ei kasva normaalisti diagnoosin nimenä child too smal for weeks. Ongelmia tulee yleensä raskauden loppuvaiheessa kun istukan toiminta heikkenee luonnostaankin, eli huonosti toimiva istukka voi ns. lopettaa toimintansa kokonaan ja silloin lapsen kasvu pysähtyy. Tosta istukan irtoamisesta
kuulin vasta tänään,joten sen paikkansapitävyyteen en osaa vielä kommentoida mitään (odotan täällä kuumeisesti soittoa äidiltäni,joka lupasi selvittää asiaa iltavuoronsa aikana).
Mutta nyt pakkamaan jälkikasvua autoon, jumpat kutsuu....
Taisin tehdä ennätyksen pinoutumalla jo kolmannen kerran tänään, mustahan alkaa tulla oikea palstaterroristi..
maisa
Tämä viesti sisältää narinaa joten jos jollain jo ennestään todella huono päivä niin älkää lukeko.
Eilen illalla alkoi kurkkuun koskea ja mitäs muuta kun pientä flunssaa pukkas. Ei mitään tukkosta mutta sellanen viluinen, kipuinen olo oli koko yön. Nukuin apaut 3 tuntia viimeyönä ja siitäkin ajasta näin aivan järjettömiä unia..Oon siis koko päivän ollu tosi pöllähtäny. Aamusin kun sängystä nousee häpyluuta särkee eniten..ninkuin tänäänkin ja aivan järkyttävän turpealta tuntuu tuo alapääkin. Ihan niinku kirvelis välillä. Olo siis kuin jyrän alle jääny. Vaikka laskettuun on aikaa 3 viikkoa ja tiedän kuinka kipeä käynnistetty synnytys on niin haluan sen silti ja pian!!!!
Toivon että saisin muutaman yön nukkua paremmin ja etten tulisi kipeeksi tän enmpää sitten vois synnyttää. Eipä kauheesti innosta viikonloppuna vietettävät kuopuksemme synttärijuhlat mutta..kutsut on menny jo. Tuntuu että lakaa tällä olitilalla oleen masennus jo lähellä kun ei pysty eikä kykene kunnolla mihinkään ja pakko on jotain väkertää lasten kans. Voisin vetää peiton korviin siihen saakka kun synnytän. Äskenkin kun kuorin perunoita joista 2 luiskahti yllätys yllätys turvonneista sormistani lattialle tuli jo itku kun niitä kyykin ylös lattialta.
Huoh! Tulipa taas valitusta kerrakseen. Onneksi on joku paikka missä purkaa tämä huono olonsa.
Huomenna olis neuvola ja jännittää se verenpaine..Jos kohonnu niin lähettääkö mut polille?! Kiva sitten kun piti niin kauppaan mennä ja siivoilla (mies siis hoitaa sen puolen onneks) synttärikutsuja varten ja mä kökötän koko päivän jossain polilla! Noh toivotaan ettei paineet oo noussu mutta mistä tää ohimoita vihmova päänsärky sitten johtuu?! Tietty väsymyksestä. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan olis kyse siitä raskausmyrkytyksestä, mutta toisaalta sittenpähän saisin sen käynnistyksen ; ) Puolensa siis kaikella ; ) Nyt ruuan laittoon. Plaan kertoon kuulumisia huomenna ja jos olisin paremmalla tuulella..
Kaveri tuli tänään tyttönsä kanssa kylään. Ihanaa kun hetken sai jutella jonkun aikuisen kanssa ja tytöt lekkivät keskenänsä. Kaveri on myös raskaana joten juttuakin riitti. Sitten käytiin neuvolassa...
Oma terkka oli lomalla ja sijainen paikalla. Mittasi verenpaineet ja kas kas 128/90. Mittasi vielä myöhemmin uudemman kerran ja tulos lähes sama. Määräsi lepoon ja heti jos alkaa silmissä lentää palloja, tulla pään särkyä tai ylä vatsaan sattumaan niin polille. Milläs lepäät kun mies on taas myöhään töissä, eilenkin tuli vasta yli puolen yön. Muuten kaikki oli ok. Paino laskussa ja yhteensä tullut 1200g.
Nyt en enempiä jaksa kirjoitella, menen sohvalle maate kun neiti kattoo himpuloita dvd:ltä.
Kati 38+4
Ystäväkirjasta ainakin meillä sähköpostirinkiläisillä kiersi pitkään sellainen 35 kysymystä itsestä. Helpompi vastailla jos ei ihan kaikki pääse lukemaan vastauksia. Varsinkin, kun av- palstalla seurataan tiiviisti meidän juttuja.
Mäkin ostin tänään Lindexiltä imetysliivit ja maksoivat 30e. Olivat ruotsalaiset ja tosi tukevat. Joku puhui niistä vaaleansinisistä, mutta ainakaan meidän kaupassa ei ollut, kuin pieniä kokoja.
Istukan rappeutumiseen on moniakin syitä, mutta muakin varoiteltiin istukan irtoamisesta, koska siihen voi vaikka kuolla. (Mulla lähinnä rajujen harrastusten takia lääkäri varoitti.)
Onhan kaikkia juttuja mitä saa varoa ja mitkä mietityttää, mutta toivottavasti kaikkien raskaudet menee hyvin ja normaalisti loppuun asti!
Pinja
Kärkeen neuvolakuulumisiani. Kaikki pääpiirteittäin hyvin. Paino oli laskenut -140g/viikko. Mutta sf-mitta oli kasvanut taas, hurjissa lukemissa mennään edelleen (36) eli käynnistys taitaa olla tiedossa, varmuus tästä ens tiistaina äippäpolilta. RR 130/77 ja hemppari mitattiin pitkästä aikaa. 126, joten saan vähentää obsidanin oton joka toiseen päivään. Sykkeet edelleen 140. Näin olen/olemme ( . )asukin kanssa voineet. Liikkeet aika möyrimisiä ja jos enämpi liikkuu niin tuntuu että se saa aikaan supistuksia. Jänskää... Hikkakin lähes jokapäiväistä ja ei niin tykyttävän nopeaa enää. Niin tässä siis eka äippälomaviikko alkaa olla päätöksessä, vaikka lomaillut olen vuodenvaihteesta. Parikertaa tullut hiukka kivuliaampia supistuksiakin, vaikkakin tosi lyhyt kestoisia. Selkä on kipuineen helpottanut päiväpäivältä ja viimeyön sain nukuttua tosi hyvin, univelkaa sen verta vissiin niist selän aiheuttamista yövalvomista et ei tahdo pissallekkaan herätä. Aamusin sormet tosi turvoksissa, mutten hennoisi sormusta nimettömästä ottaa pois kun illalla ei ole sormissa turvotusta, jaloissa kylläkin senkin edestä. Varsinkin oikea on söpön pullukka... tänä aamuna kasvotkin näytti olevan joteski turvoksissa, täytynee juoda vettä hiukka enemmän. Mites ystävät kalliit keskustelut imetysliiveistä. Oletteko hankkineet mitä kokoa? Siis summassa yhtä/ kahta kokoa isommat? Vai? Kaippa tästä olis liiviostoksille lähdettävä, mutta mitä jos tuloo ostettua väärän kokoset? Oikeen kokosillakaan ei käyttöaika välttämättä järin pitkä ole... Mites otatteko liivinsuojia synnärille mukaan? Mitäs näihin pohdintoihin sanoo konkarimme Lily, Simbucca, Santtu ja Nikonäiti? Niin ja siitä jälkivuodota myös. Mahtaneeko se olla kuinka runsasta ja pitkäkestoista? Eli minkälaisella suojalla selviää. Onko päiväkäyttöönkin parasta varata yösiteitä? Ja onko ne sairaalan siteet millaisia?
Jostain pinosta luin että NapNapilla on/ on ollut kani? Ymmärsinkö oikein... Minulla on 3 kappaletta niitä. Minun isäni on tulevan jälkikasvun " allergian turvaamiseksi" ottanut tehtäväkseen saada kanit pois täältä sisätiloista. * huokaus* Meillä on myös kissa, mutta siitä ei ilmeisesti ole mitään haittaa tämän allergian kannalta. Täytynee rueta virittelemään kaneille varastoon lämmintä tilaa. Mitä mieltä olette... minun mielestäni nämä kanit eivät välttämättä saa allergiaa aikaan... mutta en jaksa kuunnella sitä valitusta ja toisaalta siinä saa sitten sisälle paljon tilaa. Nyt kun yksi huone on näiden kanien... niin ehkä siitä tulee lastenhuone sen jälkeen :-.)
Paukku rv.35+5
Todellakin tuplahyvää. Takana hyvin nukuttu yö ja helpottava tieto kokeneelta gyneltä, ettei istukan rappeuma aiheuta/lisää istukan ennenaikaisen irtoamisen riskiä. En oikein luottanutkaan siihen terkkarin lausuntoon, on aiemminkin " heittänyt" samantyylisiä epämääräisiä kommentteja asiasta jos toisesta.
Joku eilen kyseli mistä tällainen rappeuma johtuu. Syitä on monia, raskausmyrkytys/korkea verenpaine sekä raskaushepatoosi voivat sitä aiheuttaa tai sitten syy voi olla geneettinen niin kuin minulla, eli varsinaista selitystä löydöksille ei ole. Ja " tervekkin" istukka rappeutuu raskauden loppua kohti ja varsinkin yliaikaisuus lisää sitä.
Masuun ei uutta. Paksusti voidaan. Turvotusta pukkaa mullekkin, kiitos eilen syötyjen sipsien. Päivän ohjelmana juoksevien asioiden hoitoa kaupungilla ja pakkaamista (yäk..). Illalla sitten vesijumppaan (vesijumppa/uiminen muuten poistaa turvotusta todella tehokkaasti).
Paukku-mama. Meillä on aina ollut koiria. Olen lukenut, että lemmikkien pito nimenomaan vähentää allergiariskiä, varsinkin jos eläimet ovat perheessä jo raskausaikana. Meidän kekimmäisellä on astma ja yllätys yllätys hän on allerginen suurinpiirtein kaikille muille pölyille paitsi elänpölylle. Eli ainakin meillä eläimellä on mitä ilmeisemmin ollut ennaltaehkäisevä vaikutus tohon allergiaan.
Nyt aamukahville, huomenna suunnataan nokka kohti mummolaa ja täyshoitoa:). Onneksi netti kulkee mukana, ettei pääse vierotusoireet pukkaamaan päälle ja tulevina päivinä saadaan varmaan lukea lisää mukavia vauvauutisia:)
Leppoisaa päivänalkua kaikille ja Nap Napille tsemppiä neuvolaan, meidän esikoinen painoi syntyessään komiat 4880g ja olo ei loppurakaudesta ollut kovia auvoisa....vaikka tota painoa ei silloin ennalta tiedettykään..
toivottelee tänään/toistaiseksi hyväntuulinen maisa rv35+6
Eilen kävin neuvolassa 36+4. Kaikki niinkuin aikaisemmin eli hyvin. Sf mitta vaivaiset 30, mutta vauva laskeutunut todella alas. Pää kohta reisien välissä :-). Niinpä istuminen ei enää mitään herkkua. Painoa oli tullut 600g/vko. Mulla lääkärineuvola vasta to2.3. omituisen myöhään, mutta nyt on hiihtoloma ja vakituinen lääkäri lomalla. No saa nähdä viihtyykö vaaveli masussa niin pitkään.
Olen varmaan ainoa joka toivoo, et vauva pysyisi mahassa. Maaaliskuulle tahtoisin todella päästä. Viime yönä supisteli ei kovaa mut kuitenkin ja kaksi aikaisempaa synnytystä on alkanut aamuisilla supistuksilla... Sairaalakassi olisi varmaan aiheellista pakata, mutta jotenkin en vaan osaa. Vaatteet ja sisältö on kyllä mietitty. Sitten askarruttaa edelleen kuinka sujuu elos näiden kolmen alle 4 v. kanssa... No ei kai niitä päiviä voi kirjoittaa etukäteen...
RINTALIIVEISTÄ: Itse ostin yhdet lindexistä, kun oli 20% alennus. Tukevan oloiset aavistus edessä toppausta niin ei tule suippoja rintoja. Siellä olisi ollut ihanat vaaleansiniset, mutta ne sai jäädä, kun oli jotenkin hepposet... Siellä oli muitakin malleja ja hinta ok!
Onnittelut kaikille vauvansaaneille!!
Ihanaa saada kevätvauva!
Terveisin Miikku ja masukki 36+5