<3 MAALISmussut ke-to <3
Iltaa tai yötä kaikille. Tulee tähän aikaan kukuttua hereillä vaikka täytyis kyllä olla nukkumassa kun tyttökin nukkuu...
Käytiin eilen tsekkaamassa tytön paino ja oli tasan 2600g eli 225g oli viikossa noussut, joten hienosti on lähtenyt paino nousuun. Eli Lily kyllä se on mahdollista, että teidän neiti on huomenna jo 3kg! =)
Kyllä ketuttaa kun mulla olis ollut huomenna hammaslääkäri jota olin 2,5kk odottanut sillä raskaus ei nopeuttanut ajan saantia. No mähän siis viime viikolla muutin virallisesti kirjat helsinkiin miehen luokse (vaikka epävirallisesti vähän kauemmin olen täällä asunut), joten en sit voikaan mennä sinne. No onneksi sain täällä 1 kuukauden päähän sit kuitenkin ajan ettei enää tarvi toista 2,5kuukautta odotella!
Mulla tai meillä oli aikamoinen maanantai päivä. Aamuyöllä mulla alko sappikipukohtaus mihin ei lääke auttanut ja 3h sinnittelin kotona kunnes oli pakko lähtee päivystykseen taksil ja jättää itku silmäs mies ja vauva kotiin keskenään. Olin ihan varma et sappirakko poistetaan, mutta tekivät sit mahalaukun tähystyksen ja poistivat sitä kautta sappitiehyeen jumittuneen kiven. Eivät nukuttaneet mut olin narkoosissa(?) etten kuitenkaan muista toimenpiteestä mitään ja kun heräsin niin kipu oli poissa. Ei siinä itse toimenpiteessä mennyt kun alle puol tuntia, mutta 12h olin yhteensä siellä sairaalassa ja mies yksin vauvan kanssa. Siis ihan hirveetä! Oon jo jonos sappirakon poistoon ja toivottavasti pääsen mahdollisimman pian sillä noi kipukohtaukset on ihan kamalia. Tosin se lääkäri sano, että oli samal laajentanu sitä sappitiehyettä, että nyt kivien pitäs päästä läpi eikä jumittua. Ihan hirveetä olla noin kauan erossa " vastasyntyneestä" , mutta hyvin oli mies pärjänny tytön kans. Ainut vaan ei se ei osaa (jaksa(?) kunnol röyhtäyttää niin sit puklaa useammin hänen syötön jälkeen. Mun syötön jälkeen ei lähes koskaan ;) Se huomattiin, että kun joutu antaa korviketta vuorokauden ku sain niin paljon lääkettä, ettei rintamaitoo saanu syöttää sinä aikana niin korvike nousee paljon herkemmin ylös vaikka olis kunnolla röyhtäyttänyt, mut onneks taas tänää aamust pysty antaa omaa rintamaitoa...
Juuh mut nyt nukkumaan pikapikaa...
-Simbucca ja tyttö 2vkoa-
Kommentit (50)
voi uskomatonta mikä päivä on tänään ollut....miten sitä voikin ihminen olla näin kömpelö, sormetkin on niin turvonneet, että tuntuu ihan oikeasti siltä, että mikään ei pysy näpeissä...
ensin onnistuin tiskikonetta tyhjätessä tiputtamaan lautasen lattialle no eikös se tietysti mennyt tuhannen sirpaleiksi...huoh...no sitten kun yrittää kiireellä mennä hakemaan imuria niin ettei tuo poika sillä välin kerkeä nappaamaan lattialta lautasen palasia niin eikös se imuri sitten tipu jaloille. No kun olin saanut imuroitua pienen pienet sirpaleet lattialta niin tuo pikku-ukko oli sillä välin käynyt tyhjentämässä kukkaruukusta multaa olohuoneen lattialle ja multaisia käden jälkiä oli sitten joka paikassa. Sillon kyllä meinasi itku päästä (juu itku tuntuu näin loppuraskaudessa olevan hyvin herkässä). Nyt lähinnä naurattaa, kuinka voikin kaikki sattua sitten yhdelle päivälle.
ai niin...suuren suuret onnittelut kaikille nyyttinsä saaneille, niin me vaan aletaan urakalla jakautumaan....
ja jaksellusta simbucalle.
perjantaina olisi sitten taas neuvola, saa nähdä mikä on terkan ilme kun minä sinne vielä lyllerrän...tuo kun oli aika varma siitä, että ei enää tätä pallomasua näe. No mutta hyvä näin saa vauva vielä kasvaa hieman...tosin sunnuntaina kun tulee se rv38 täyteen niin voisihan sitä vaikka ensi viikolla jo lähteä synnärille (siis jos itse saisi päättää).
-jiggy ja pikkuheppu rv37+3(/tai 38+1)-
Cadavera ja NapNap mietti, että joko olisin synnärillä, mutta valitettavasti vain unissani...
Ei tunnu syntyvän tämä vauva vaikka sitä niin on odotettu. Hassua kun tuntuu, että vauva olis yliaikainen, vaikka laskettuun aikaan on vielä puolitoista viikkoa. Supistelut alkoi marraskuussa ja silloin sain ensimmäisen sairasloman ja ennen joulua jäin jo kokonaan sairaslomalle, joka jatkui äityslomaan asti, ja koko ajan on veikattu, että tämä syntyy ennen aikojaan. Minäkin olen sitten sisäistänyt asian niin tehokkaasti, että nyt vauva tuntuu olevan jo pahasti myöhässä! Puolitoista viikkoa sitten neuvolassakin sain sen kuvan, että se olisi ihan juuri tulollaan ja th arveli, että ennen tän viikon torstaita syntyis. Joopa-joo, keskiviikko muuttuu jo illaksi eikä mitään uutta oo tapahtunut.
Haluaisin jotenkin jouduttaa synnytyksen käynnistymistä, mutta mun miehellä on ihan päinvastaiset pyrkimykset, sen mielestä mitä myöhemmin sitä parempi että olis isompi vauva. Ja koskapa mun mies tekee töitä kotona ja mä en oo enää töissä, niin me ollaan käytännössä aina yhdessä ja se vahtii, etten mä kanna mitään painavaa enkä tee mitään rasittavaa. Saunaakaan ei oo ja ne muut ässät jää miehen takia kokeilematta! Hyväähän se tarkottaa, mutta mä alan kyllä olla jo aika kypsä... Ilomielin lähtisin synnyttämään.
Mies myös kannustaa mua koko ajan syömään. Jos mun tekee mieli pizzaa tai suklaata tai mitä tahansa, niin se on sitä mieltä että vauva haluaa pizzaa ja suklaata ja niitä on hommattava heti paikalla, ja mä yritän vaan vaimeasti sanoa, että se oon kyllä ihan minä vaan joka niitä haluaa... Olo alkaa jo olla niin ku jollain elatusalustalla!
Välillä on pinna aika kireä mutta yritän pitää sen piilossa, kun tosi kilttihän mun mies on ja jaksaa koko ajan kysellä vointia, laittelee ruokaa ja joka päivä hieroo yms. Jos ei olis näitä raskausvaivoja (pahoinvointia, huimausta, jomotusta, vihlontaa ja muuta mieltä ylentävää), niin tää vois olla tosi mukavaa!
Onnea vielä SANTULLE potrasta pojasta!
Jaksamista SIMBUCALLE, BROWNIETTELLE, JIGGYLLE ja kaikille tarvitseville vastoinkäymisiin ja vaivoihin!
Nyt täytyy lähteä koneelta että mies saa imuroitua täältä. Taidan suunnata jääkaapille kun vauva selvästikin haluaa suklaata ;)
Viime yö meni vaihteeksi hyvin. Meinasi silti aamulla väsyttää aivan tuhottomasti, kun sitä edellinen meni niin heikosti. No, jospa tämä tästä.Tänään on taas supistellut aika lailla, mutta taitaa vaan olla harjoitusta. Perjantaina olis neuvola. Pitkästä aikaa pääsen omalle " tädille" , joulukuusta asti kävin lääkärissä, mutta nyt ei enää tarvi. HArmittaa, kun en ole vauvasta saanut yhtään kokoarviota, viimeksi viikolla 26 oli 800g. Eli tuosta jo paaaljon aikaa. :) Pitää perjantaina kysyä, jos terkka osaisi jonkinlaista arviota antaa.Tytön painoarvio oli näillä viikoilla ultralla 2,6kg. Olisi kiva tietää, minkä kokoinen tämä pikkuinen on.
Nyt on kyllä pää ihan tyhjä ja mahaakin alkoi ikävästi juilimaan, joten jatkanpa joku toinen kerta.
Jaksamisia kaikille, kyllä ne vauvat ulos tulee...jossain vaiheessa. ;)
-pixi 36+2-
On tää vaan odottelua vai mitä? Hermostuin jo äsken miehelle, kun se valitti että vauva vois jo syntyä kun ei jaksaisi odottaa. Se saa sentään odotella omassa normaalissa kropassaan ilman mitään jomotuksia tai turvotuksia. No, toisaalta se saa kuunnella mun valituksia joten eiköhän se odotus tosiaan miehenkin hermoille käy :)
Pakkasin juuri sairaalakassin ja hirmuinen pakaasi siitä tuli. Viimeksi muistan, että mulla oli kamala pino cd-levyjä, mutta sitten salissa en halunnutkaan kuunnella niitä kun kaikki jotenkin ärsytti. Nyt sitten jätin levyt suosiolla kotiin - kuunnellaan sitten radiota.
Olen tehnyt tässä äitiyslomalla yhtä etätyötä ja pari viikkoa sitten sain sen käsistäni pois. Tänään piti vielä tehdä muutamia korjauksia ja oli NIIN ihanaa kun hetkeksi piti kääntää ajatukset muualle tästä omasta navasta. Muuten ei oikein osaa mitään muuta miettiä (no, taitaa olla tuttua teille muillekin). Omassa (.) ei kummempaa, painoa on tullut jotain 18 kg, sf-mitta oli tänään 37 cm.
Kaikki pitäisi olla ihan ok, paitsi esikoisen lapsenvahtiasiat on edelleen ihan levällään, suutuin jo siitäkin kun ihmiset " kehtaavat elää omaa elämäänsä, vaikka MINÄ olen menossa synnyttämään ja kukaan ei ajattele, miltä MINUSTA tuntuu" . Hormoonit hyrrää. Nyt pidellään peukkuja, että vauva päättäisi syntyä viikolla ja ettei synnytys kestäisi sitä samaa kahta vuorokautta kun viimeksi.
Mukavaa viikkoa muille mahakkaille, taidan mennä taas syömään jotain.
Anna ja vatsa 38+0
Ja täytyy sanoa että mukavemmalta vaikuttaisi Kättäri missä edellisen sain mutta siellä mahtaa olla vielä suurempi ruuhka kuin Jorvissa. Meilläkin on pojan hoito vähän hakusessa. Mummo tulee kyllä meille mutta vasta päivää ennen la joten yhtään etuajassa ei vauva siis saisi syntyä.
Olen parina yönä kärsinyt nukkumisongelmista. Siis uni ei tule millään ja yö menee valvomiseksi ilman syytä. Ja illasta vauva vääntää vatsassa niin että masu on ihan kumman mallinen ja olo on tosi hankala. Eli siinä mielessä kyllä saisi jo syntyäkkin. Nyt taas pakko mennä. Oli vaan tällainen pikakatsaus tilanteeseen
-M- rv 37+5
Kaks päivää on menny ihan siivillä kun ollaan reissattu neidin kanssa. Eilen käytiin uimassa ja sit mentiin viel kaverin luo. Puolilta päivin lähdettiin ja vasta seitsemältä kotiuduttiin. Tänään herättiin puol 11 ja yheltätoista oltiin taas menossa. Viideltä kotona ja sit keittoa vääntämään. Huomenna kaveri tulee tyttönsä kanssa kylään. Ihan kiva et on jotain ohjelmaa, iltaisin oon sit vaan ihan puhki. Mies tekee töissä melkein ympäri pyöreitä päiviä ja mulla alkaa kohta ymmärrys loppua.
Hermot on siis aika pinnassa. Illalla kun ei saa edes levätä kun pitää pimua vahtia. Kunpa äkkiä pääsis sinne sairaalaan täyshoitoon lepäilemään. Saa kyllä ukko kuulla kunniansa kun kotiutuu, puhelimessa jo äyskin sille. Joskus tuntuu et se olis siel firmassa omistajana kun ei osaa sanoa töille EI!
Onneks sentään yöt saa nukuttua. Kerran vaan herään vessaan ja sit jatkan unia aamuun asti. Kolotuksetkin pitää yöllä taukoa. En varmaan edes jaksaisi näitä päiviä jos yöt menisi pyöriessä. Synnytyksestä ei edelleenkään mitään ennakointia!!!!
Masussa mylläys jatkuu, puskee ittensä kohta nahkasta läpi. Tajuis edes puskea tonne alaspäin...
Inhottava toi Simbucan juttu. Toivotaan et saat kohta jotain pysyvämpää helpotusta, ei varmaan oo mukavaa tollanen. Jiggylle kans voimia ukin johdosta! Niin ja onnittelut viel Nikonäidille ja Santulle!
Nyt meen laittamaan ton pennun nukkumaan ja alan kattoa CSI:tä. Otan ison mukin baanaanijugurttia ja nautin hetken hiljaisuudesta! Jos vaikka tää kiukku vähän laantuis ennen kun ukko tulee. Muuten kaadan kaiken sen niskaan ja ei se nyt ihan kaikkea oo ansainnut sekään...
Kati 38+3 ja 11 (pitkäääääää) päivää laskettuun
Pikainen pinoutuminen näin aamusta. Takana megahuonosti nukuttu yö (painajaisia, esikoinen riekkui, ahisti ne...), nyt sit päätä särkee armottomasti ja sormukset ei mene enää sormiin eli turvottaa...
Sit pitäisi raahautua kahden nuorimmaisen kanssa neuvolaan puoli kymmeneksi ja lorvailla sen jälkeen aikaa kuluttaen jossakin, kun esikoinen pitäisi hakea koulusta jo puoli kahdeltatoista. Ahistaa jo valmiiksi koko ajatus....
Palaan pinoon myöhemmin paremmalla ajalla ja toivottavasti myös paremmalla mielellä.
Parempaa päiväalkua muille toivotellen,
väsynyt maisa rv 35+5
eipä tänne kurjuutta kummempaa. kohta alkaa kaikilla olemaan nyytit kainalossa, varsinkin alkukuulaisilla. mulla oli huonompi päivä eilen, oksetti ja supisteli koko päivän, mutta eipä tuo synnytykseksi asti yltynyt. tänään on toivottavasti viimeinen äitipolikäynti ennen synnytystä ja maanantaina käynnistys!! Pienen painoarvion takia käynnistävät. Eipä tässä muuta oikeastaan pysty enää ajattelemaankaan kuin tuota synnytystä.
kamukaverit rv 38+6 -4 päivää käynnistykseen
Ihmeellisiä noi miehet...miten niitä on vain ääripäitä??ZIAlla mies tekee kaiken " passaamisen" ja muita ottaa aivoon, kun eivät osallistu tarpeeksi tms.
Mun mies oli aamulla lähdössä töihin ja tyttö heräsi samaan aikaan pissat vaipoissa. No kun nousin niin löysin kylppärin lattialta pissaisen yökkärin ja sängystä läpimärän lakanan ja portaisiin heitetyn vaipan...siis ehkä se on kuitenkin parempi nousta itse ja tehdä kaikki, koska ÄRSYTTÄÄ korjata toisen jälkiä!!!
Tänään pitäis sit hengailla, ett saa ajan kulumaan.
rv37+2
Käytiin eilen Kätilöopistolla tutustumassa ja kyllä alkoi jännittää...ihanan rauhallinen tunnelma (ainakin eilen), oli vaan yksi synnytys menossa. Synnytyshuonekin oli tosi mukavan tuntuinen (jos niin voi sanoa:)). Synnytyshuoneet remontoitu kuulemma kaikki pari vuotta sitten. Kätilöllä oli puolet ajasta mukana kantoliinassa 2 päivää vanha poikavauva, oli se niin pieni...
Mutta siinä kohtaa nousi kylmä hiki otsalle, kun synnytyshuoneessa istuessamme käytävään tuli synnyttäjä kamalien supistusten kanssa, itkien ja huutaen. Huh huh. Kätilöopistolla on niitä synnyttyshuoneita 9kpl ja kaikissa onneksi suihku ja wc. Toivottavasti ei ole ruuhkaa, kun itse menee synnyttämään, en halua vaihtaa sairaalaa.
Kävin äsken verikokeissa, kun muutamana päivänä on kutittanut vähän joka puolelta. Neuvolasta passittivat maksakokeisiin varmuuden vuoksi. Tietääkö kukaan mitä se tarkoittaa, jos ne maksa-arvot on koholla?
Samaten terkkari laittoi lähetteen Kättärille, kun viikolla 34+2 vauvan pää vastasi 36+2 viikkoja, joten jos ottaisivat tarkistamaan tilanteen, että mikä on koko arvio. Toivottavasti pääsen ensi viikolla tarkistuttamaan tilannetta tai oikeasti haluaisin jo synnyttämään!
Sf mitta oli eilen 33½cm ja painoa oli tullut hurjat 1,6kg viikossa!! Onneksi en ole yksin tämän hurjan painon nousun kanssa=)
Ihanaa, mulla on tänään auto käytössä, täytyy lähteä vähän shoppailemaan täältä neljän seinän sisältä, jos saisi vaikka vähän supistuksia aikaan!
Mukavaa torstaita maalismasuille,
Sport75 rv 38+4
Siis voi haukotus kun väsyttää.. Tytöllä oli kova hikka viime yönä ja meni yksi syötönväli sitä taltuttaessa. Ei saanut raukka millään nukuttua ja vuorotellen sitten kanniskeltiin ja koitettiin saada hikkaa manailtua pois. Tyttö oli muuten ihan rauhallinen, mutta hikkaili vaan koko ajan. Todettiin lopulta, että tässähän meni liki kolme tuntia ja vaihdettiin vaippa ja syötin tytön. Hikka lakkasi siinä hoitopöydällä kuin seinään. Oliskin ollu..
Nyt tyttö tuolla makkarissa tuhisee miehen kainalossa. Mäkin yritin nukkua vielä, mutta en väsymyksestä huolimatta saanutkaan unta, joten päätin sitten nousta suosiolla ylös häiritsemästä. Laitoin pyykkikoneen pyörimään ja hain juomista viereeni ja istahdin koneelle.
Eilen oli sitten meidän tytön eka kylpy (jos ei sitä sairaalan kylvetystä lasketa). Oikein hienosti sujui. Vähän itketti ensin, mutta lopussa tuntui jo kovasti tykkäävän. Mies tuntui hallitsevan homman erinomaisesti. Minä räpsin muutamia kuvia siitä suuren suuresta tapahtumasta. :)
Tänään on parikin kaveripariskuntaa tulossa käymään katsomassa vauvaa. Onneksi on noita tarjottavia tuolla pakkasessa jäljellä. Kämppää tarttee kyllä vähän siistiä ennen vieraiden tuloa, mutta onhan tässä vielä aikaa.
Oikein ihanaa torstaita kaikille masuille ja vauveleille! :)
Lily & tyttö 1vko2pv
Viime yö meni huonosti - kylkiä kiristi ja välillä koko vatsaa.Harjoitussuppareita tuli koko illan ja myös yöllä,ne on vaan niin turhauttavia kun eivät saa mitään aikaseksi - lähinnä vaan hengitysvaikeuksia...
Mulle on tullut nyt näppylöitä kasvoihin ja olkapäihin.En tiedä onko merkki lähestyvästä synnytyksestä vai enemmänkin liiasta rasvan ja sokerin käytöstä :)
Turvotustakin on aamuisin,lähinnä sormissa ja kasvoissa.
Laitoin eilen vauvalle kotiintulovaatteet valmiiksi,kasasin ne kaikki toppapuvun sisään ja näytin miehellekin missä ovat.Otatteko te jo valmiiksi sairaalaan mukaan kun lähdette?
Oma kassi on vielä pakkaamatta,mutta lista on valmiina joten kasaus käy varsin nopeasti.
Mulla on tavoitteena päästä viikonloppuna synnyttämään ;)
Lauantaina olisi saunavuoro ja sitä ennen voisi vähän siivoilla - kolmatta ässää on turha edes ehdottaa miehelle...ei sitä kiinnosta.
Pikkarainen rv tasan 39
Niin se alkaa peränpitäjänkin äippäloma viimein - minullahan on la vasta 31.3. joten taidan olla porukan viimeinen tässäkin asiassa. Tässä sitä istun ja ihmettelen jotta mitähän kummaa sitä puuhaisi tämän loppuajan ennen kuin Toukka suvaitsee saapua? Lauantaina juhlitaan maisteriksi valmistumistani (toivottavasti ne paperit ehtivät saapua sitä ennen ;) ja juhlia täytyy tietysti vähän valmistella, mutta entäs sen jälkeen? Monta pitkää viikkoa edessä... Ajattelin neuloa vauvalle vaatteita (saas nähdä millaisia solmuja syntyy), ja ehkäpä jopa väsäillä itselleni nettisivut. Harras toive kuitenkin on että vauva päättäisi syntyä jo parin viikon kuluttua, sillä huhtikuulle asti ei kyllä tekeminen riitä...
Vaikka tekemisen puute onkin pahin pelkoni, on se kyllä myös hyvä että loma alkoi. Eilen olin viimeisen työpäivän kunniaksi jo niin väsynyt, että törmäsin aamukiireissäni oveen (tai siis noihin lukon kieliin) ja sain masuun melkoisen verinaarmun. Siinähän meinasi itku päästä kun mietin että nyt Toukkakin sai haavan... ;) Kaikkea sitä pohtiikin... Noh, jälkeenpäin kyllä vähän nauratti, että mitähän neuvolan täti mahtaa miettiä kun mamma tulee ihan mustelmilla ja kertoo törmänneensä oveen... Tässä päästään johonkin sosiaaliviranomaisten tarkkailuun ennen kuin lapsi on edes syntynyt... ;)
Eipä täällä varmaan sen kummempia. Neuvola olisi pitänyt olla tällä viikolla, mutta kun neuvolatäti on hiihtolomalla niin sekin siirtyi sitten ensi viikkoon. Jännityksellä sitäkin odotan, koska Toukka on toistaiseksi viihtynyt masussa poikittain, eikä minusta tunnu siltä että käännöstä olisi tapahtunut vaikka masussa _erittäin_ vilkasta onkin.
Onnea minunkin puolestani kaikille nyyttinsä jo saaneille - ja meille muille pitkiä hermoja ja jaksellusta odotukseen!
Suhni & Toukka, 34+6
[color=navy] Ei mitään uutta... pari viikkoa olisi vielä laskettuun aikaan, mutta ei mulla ole yhtään sellainen tunne, että tässä synnytettäisiin vielä piiiitkin aikoihin... Siis mä en edes erota, että supisteleeko vai liikkuuko vauva vai oma vatsa tai suolisto vaan möyryää... Olenkohan mä edes oikeasti tuntenut yhtään supistusta?!?!
Eniten mus stressaa se isohko painoarvio, sen takia en haluaisi että kovasti menisi yli. Mutta eipä taida mun haluumiset siihen aisaan vaikuttaa...
Tulipas taas valitettua... No, huomenna on neuvola, on ainakin jotain ohjelmaa!
NapNap rv38+1 [/color]
Pikamoi!
Maisa alkoi syömäkuurille - mun pitäis tehdä kai päinvastoin. Ei mitenkään virallisesti lapsen koon takia, vaan muuten vain tuntuu, että nykyään syön, syön, syön ja sen päälle vielä vähän napostelen. :(. Itsekuria vähän peliin, kiitos.
Niin, ja lapsestahan mulla ei ole vielä minkäänlaista painoarviota, joten tiedä hänestä minkäkokoinen on tulossa. Nyt vain tuntuu viime viikot olleen yhtä myllerrystä - pientä nyrkkiä ja jalkaa melkein vatsapeitteiden läpi... Tämän viikon neuvolassa sf-mitta oli sama kuin pari viikkoa takaperin, joten ensi viikolla vielä tarkistukseen ja sitä seuraavalla sitten onkin keskussairaalalla synnytystapa-arvio, joten vähän valaistun minäkin lapsen koosta!
Eilen oli perhevalmennus - meitä oli todella pieni ryhmä, johtuneeko sitten samaan aikaan tulleesta Suomi-USA -pelistä. Harmi, olin odottanut valmennuksilta ennenkaikkea sitä, että tutustuu toisiin odottajiin ja nytpä nekin harvat, jotka paikalle tulevat, ovat ihan hissukseen mitään puhumatta, hyvä jos saa itse minkäänlaista katsekontaktia luotua ja moi sanottua.
Itse olen muuttanut tänne toiselta puolen maata, niin omat " verkostot" ovat kaukana ja koko paikkakunnallakin olemme asuneet vasta vähän aikaa - en mä itsekään mikään yltiösosiaalinen luonne ole, mutta mukava olisi edes noissa valmennuksissa vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia. Mutta eiköhän tämä puoli sitten parane, kun lapsi on syntynyt ja kaikenmaailman mammapiirit alkavat!
Nyt taidan laittaa ruoan ja lähteä meidän raksalle puuhailemaan jotain pientä, lähinnä ulkoilun merkeissä.
Nyt on viimeinen reissu kotipaikkakunnalle tehty ennen vaavin syntymää. Ihan hyvin meni, vaikka matkaa olikin reilu 400 kilsaa suuntaansa. Pidettiin kyllä monta taukoa niin meno- kuin paluumatkalla. Eipä kyllä tarvinnut edes miettiä, että pitäisikö pysähtyä, kun lipittelin vettä koko matkan ja pissattihan sitä sitten sen mukaisesti. :)
Tänään oli neuvola. Sf-mitta oli 30, ei ollut enää viime viikosta kasvanut. Painoa sen sijaan oli tullut viikossa 800 grammaa... Siinä on jonkun verran turvotusta ja loput sitten pullaa, kakkua, suklaata ja muuta herkkua... Niin ja kai se vaavikin on vähän sitä painoa lisännyt!
Terkka sanoi, että en näytä siltä, että ihan hetkeen vielä lähtisin synnyttämään. Mulla on la 10.3. joten nyt se on vielä ihan ok, mutta jos se sanoo samaa vielä kolmen viikon päästä niin sitten alkaa varmaan jo vähän kyllästyttää...
Tänään aion leipoa. Meillä on tänään 4. hääpäivä, ja suunnittelin tekeväni miehelle jonkun herkkuleivoksen. Lisäksi teen mokkapaloja, ja jos jaksan niin pullaa. Saisi pakkaseen vähän jotain tarjottavaa.
Tänään on muuten ensimmäinen kerta, kun näämme toisemme hääpäivänämme. Me tehdään molemmat vuorotyötä ja aina on menny vuorot niin ristiin, että toinen on ollut aamun ja toinen illan töissä... Nyt kun mä olen kotona, niin meidän pitäisi kaiken järjen mukaan nähdä illalla, kun mies tulee töistä. Mitään lahjoja en ole hankkinut, enkä odota sitä mieheltäkään. Mun mies on ehkä maailman epäromanttisin ihminen!! Mutta se ei haittaa, koska siinä on niin paljon muuta ihanaa.:)
Mukavaa päivää kaikille! Voimia niille, joilla on vaikeaa!
t: Hömppä ja masukki 37+6
Neuvolassa käyty, Rr 130/75 (harvinaisen korkea mulle, mutta niin taisi olla v.käyräkin silloin aamulla...:), pissa puhdas, hemppa 128, Sf mitta noussut sentin kahdessa viikossa ollen nyt 31 cm (alakäyrällä). Paino pysynyt samassa, ihme sinällään kun nyt ensimmäisen kerran musta oli selkeetä turvotusta varsinkin kasvoissa ja käsissä. Paino noussut 10,6 kg alusta joten " ihmiskokeeni" mässäilyn parissa jatkuukoon....Uusi aika tarvittaessa 15.3.
Ainut pienoinen paniikin aihe oli terkkarin seuraava lausahdus " kehoitettinko sinua äitiyspolilla tarkkailemaan vauvan/omaa vointiasi nyt loppuraskaudesta tarkemmin kun tämä istukan ennenaikainen rappeuma/kalkkeumahan voi aiheuttaa istukan ennenaikaisen irtoamisen.... mitä häh, ei tollaista mulle kukaan ole sanonut aiemmin, vaikka olen asiaa kyllä kysynyt..????
Nyt kyllä hiipi vähän " pelko persaukseen" , viimekäynnillähän nimenomaan lääkärin mukaan sitä rapeeumaa oli tullut lisää...Soitin sit paniikissa pikapuhelun mun äidille, joka töissä isommassa keskussairaalassa kun tämä meidän ja hän lupasi konsultoida asian tiimoilta heidän gyneä, ihan vaan mun mielenrauhani vuoksi.
Jos tuo terkkarin lausahdus todelakin pitää paikkansa niin luulempa että jos tilanne viikon päästä polilla on yhtään muuttunut kehnompaan suuntaan niin meikeläinen vaatii kyllä sitä käynnistystä ja välittömästi sen verran isolta peikolta tollainen irtoaminen kyllä tuntuu....
Aamuinen päänsärkykin helpotti ulkona, vaikkei tuo olo mistään pirteimmästä päästä ole vieläkään. Kuopus tietty nukahti autoon kotimatkalla ja nyt sitten sen saaminen päiväunille on työn ja tuskan takana...arghhh...
Illalla on mun tän kauden viimeiset jumpanohjaukset, yksi luopumisen paikka sekin, kun on niin tottunut noihin omiin iltamenoihin. No onneksi ensiviikolle on ohjelmaa kun päästään lähtemään lasten kanssa hiihtolomaksi mummulaan (esikoisen päivän kuumepiikki johtui ilmeisesti puhkeavista poskihampaista).
Jaksamista kaikille tasapuolisesti, mukavaa että Lily kävit kertomassa kuulumisiasi. Tapaaminen Porvoossa kuulostaa hyvältä, ihana kaupunki jossa ihana suklaatehdas...Sovitaan tarkempaa aikaa kunhan " kuoriudumme" .
toivottaa ei enää ihan niin väsynyt/kiukkuinen maisa edelleen viikolla 35+5
Nyt on sitten tutkittu ja hutkittu, ja ei näytä onneksi vielä siltä, että vauveliinus ihan vielä ulkomaailmaan putkahtaisi, mutta kyllä sekin päivä lähenee kovaa vauhtia. Eipä sitä kuulemma tarvitse enää " varoa" , on jo valmis pakkaus. :)
Supistelut on alkaneet tehdä tehtäväänsä ja pehmeää kohdunkaulaa on jäljellä 1,5cm ja on jo vähän auki. Ei kuulemma ihan sormen mentävä reitti, mutta auki kumminkin.
Vauva on laskeutunut jo todella alas (kuten jo aavistelinkin), mutta ei ole vielä kiinnittynyt vaan pyörähtelee pää syvällä lantiossa vielä ihan helposti. Lääkäri koitti katsoa sukupuoltakin, mutta sen verran häveliäs kaveri taitaa olla, että käänsi aina pyllypuolensa pois kuvista. Mittojaan ei myöskään kertonut, pää oli niin syvällä ettei sitä voinut mitata ja muuten pyöri kuin hyrrä, joten täysi arvoitus on tuo kokopuolikin vielä.
Suureksi huolenaiheeksi lääkäri nosti kuitenkin korkean ja koko ajan noususuunnassa olevan verenpaineen. Jota mittailenkin nyt kotona. Jos alapaine vielä vähänkin nousee, tai jos vauvan liikkeet selvästi vähenee, tai jos tulee näköhäiriöitä tai kiristävää vannemaista kipua ylävatsalla tai muuten vaan tosi outo ja tukala olo, niin pitää lähteä heti äitipolille johonkin virtausmittaukseen. Mikä se sellainen on?
Nyt saan siis kuitenkin alkaa liikkumaan viikkokausien levon jälkeen, ihanaa! :) Taidankin lähteä heti koiran kanssa nauttimaan ulkoilmasta.
Hyviä vointeja kaikille.
Tutanna 35+3
[color=blue]
Neuvolakuulumisia näin alkuun: kaikki hyvin RR 116/60, painoa tullut noin 400 g viikossa ja pissi puhdas. SF-mitta 35 eli yläkäyrillä edelleen mennään ja vauvan syke edelleen 140. Ollut 138-144 joka mittauksessa!!
Kovasti vaan kehoteli malttia odottaa, on aina parempi mitä lähempänä laskettua aikaa vauva syntyy, lähinnä keuhkojen, suoliston ja syömisen takia.
Tuolla oli muuten olikohan se lokamasuilla ns. ystäväkirja, olisko maalismasuista kiva sellainen...pientä kurkistusta jokaiseen, muttei mitään henkilökohtaista, eikä tietenkään kenenkään pakko osallistua??
Meille tulossa huomenna koko viikonlopuksi hiihtolomavieraita ja nyt pitäisi lähteä leipomaan jotakin mukavaa tarjottavaa....
Vointeja kaikille! Urkki 35+3
[color=green]no nyt on synnärillä käyty tutustumassa ja ihan mukava käynti oli. sairaalaltahan se näytti vihreine kaakeleineen ja yllätys oli että koko osastolla oli vain yksi amme jossa lievittää kipuja, mutta kai sitä kaikki hyvin menee. sitäkin jäin miettimään että puolessa synnytyshuoneista oli puolikas suihku, siis tarkoitan että kahdella huoneella yksi yhteinen kylppäri. siinä ei voi kuumaa suihkua varmaan kovin tehokkaasti käyttää kivunlievitykseen jos naapurisalin isukin pitää päästä piille. no toivotaan ettei osu kiire päivä kohdalle.
huomattiin muuten että naikkarilla oli tällä viikolla syntynyt poikia murto-osa tyttöjen määrään verrattuna. saapi nähdä kumpaa väriä meidän vauva taululla kasvattaa..
päivän jatkoa:)
Caddie[/color]