Miksei työttömät perusta yrityksiä?
Uskomatonta, että korkeilla tui'illa halutaan vain oleskella. Työttömien pitäisi velvoittaa perustaa yritys ja ansaitsemaan rahat itse!
Kommentit (53)
Mä kylläkin opiskelen taas, mutta ammatti johon valmistuin amiksesta on sellanen, ettei ilman työkokemusta ja valmista asiakaskuntaa kannata perustaa yritystä.
Mistä kuvittelet työttömän saavan rahaa yrityksen perustamista varten, ellei sitä jo valmiiksi ole? Ja useimmilla työttömillä ei taida olla.
Etsipä edellinen aihetta käsittelevä ketju.
Mä otan kans ideoita vastaan! Mieluummin sellainen mikä menestyisi myös. Oon yrittäny miettiä ja aina kun olen jonkun idean saanu, kaatuu se ekaa googlettamiseen kun totean miten kovaa kilpailu on ja miten isoja yrityksiä on vastassa kilpailukykyisine hintoineen.
Millä työtön elää kunnes saa yrityksen tuottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina takertua lillukanvarsiin? Ei tällä tavoin synny mitään uutta.
Ilmaisia ideoita: cleantech, julkisten rajapintojen tietovarastoja hyödyntävät appsit, ekomatkailu, turvallisuuspalvelujen innovointi, puurakentaminen... Itsellä riittää ideoita tulvaksi asti!!!
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi yrityksestä tulee aina myös kuluja ja monesti voi tulla tappioita monta vuottakin putkeen eikä yhtään palkkaa.
Terveiset tilitoimistolta.
Lupaatko käyttää kaikkien niiden yritysten palveluja?
Annapa rahat ja luvat ap, niin heti alan pyörittämään hampputehdasta.
Vierailija kirjoitti:
"tui'illa"
idui'lla
Loivemmin samoilla linjoilla. En ymmärrä miksi täällä huudetaan koko ajan sitä, miten töihin mennään kun saadaan kunnon palkka, eikä kuitenkaan itse yritetä saada sitä toimeentuloa. Miksi jonkun muun pitäisi pystyä maksamaan sulle kolmen tonnin palkkaa, jos et itse pystyisi omalla yritystoiminnalla siihen?
Tosi omaperäistä. Eihän tää sama aloitus ole täällä kuin joka päivä.
Mahtava idea. Nostetaan tulo ja kulutusveroja 20 miljardilla. Niillä rahoilla vois sitten ostaa palveluita noista yrityksistä. Tai sit voitaisiin säätää vaikka uusia paskalakeja. Vaikkapa perunalaki, jokaiseen taloon tulee varustaa maakellari hätävarastoksi. Tietysti sähköverkosta irrallinen ja joku virkamies voisi sitten käydä testaamassa, että lämpötila ja ilmankosteus on sopivia vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Loivemmin samoilla linjoilla. En ymmärrä miksi täällä huudetaan koko ajan sitä, miten töihin mennään kun saadaan kunnon palkka, eikä kuitenkaan itse yritetä saada sitä toimeentuloa. Miksi jonkun muun pitäisi pystyä maksamaan sulle kolmen tonnin palkkaa, jos et itse pystyisi omalla yritystoiminnalla siihen?
Pystytkö sinä yhtäkkiä tuottamaa itsellesi 3000 € palkan? Oletko edes työnantajallesi kaikkine sivukuluinesi sen 3000 € arvoinen Pystytkö käsi sydämellä sanomaan, ettei sulla ole pienintäkään riskiä vuoden sisällä joutua työttömäksi?
Ei ole kai puhuttu kolmen tonnin palkoista vaan siitä, että työmarkkinatuella, joka on n. 500 €/kk nettona (eli HUOM myös työttömyyskorvauksista maksetaan veroa 22 %) tuntuu todella epäreilulta mennä palkkatöihin tekemään samaa asiaa, jota kollega tekee vaikka 1500 € bruttopalkalla vaikkapa kuudeksi kuukaudeksi 500 € tuloilla. Tästä on ollut kyse näissä "osaamisnäyttöjen" vastustamisessa
Yrittäjänä ei usein ensimmäisen puolen vuoden aikana saa edes sitä 500 € elämiseen ja syödäkin täytyy. Kannattaa kaivaa myös eilinen ketju siitä, kuinka osa-aikainen yrittäminen on uuden lain myötä tehty käytännössä mahdottomaksi. 100 € tienesti keikkahommasta yrittäjänä katkaisee tuen useaksi kuukaudeksi ja vaati sivutolkulla paperiselvitystä ja taas 2 kk käsittelyajan.
Minusta samalla vaivalla kuin hakee töitä, työttömät voisivat päästä yrittämisenkin alkuun. Varsinkin ahkerimmat ja etenkin ammattiin koulutetut työnhakijat saisivat varmasti moneen kertaan myytyä yrityksensä palveluita sillä ajalla mitä käyttävät työpaikan hakuun.
Yrittämisen alku on tehty turhan haastavaksi, pitää hypätä heti pois työkkäristä. Kun työttömyystuki maksettaisiin työttömäksi jääneelle kunnes yritys kykenee maksamaan palkkaa, alenisi kynnys yrittämiseen. Ja suurin osa yrittäjiksi ryhtyvistä luultavasti työllistyisi kuitenkin nopeammin muihin yrityksiin, kun työttömänä moni passivoituu.
Minusta tuo toimisi monella, jos siitä tehtäisiin aito vaihtoehto. Minunkin on helpompi ostaa yrityksemme toimialaan kuulumattomia suorituksia ulkopuoliselta, kuin palkata sellaiseen satunnaiseen tarpeeseen tekijä.
t. Yrittäjä
Suomessa ei ole maksavia asiakkaita tarpeeksi kaikille yrittäjille.
Minkä alan yritystä ehdottaisit?