Lastentarhanopet ja hoitajat: Onko yleistä valehdella vanhemmille päiväkotipäivän kulumisesta???
Olen sijaistanut muutamissa päiväkodeissa ja useasti törmännyt tilanteisiin, että vanhemmille valehdellaan päiväkotipäivän kulumisesta. Esim. 1. erästä lasta kiusataan päiväkodissa ja vanhemmat epäilevät jotain, kun lapsi oireilee kotona. Päiväkodista vaan valehdellaan, että ei mitään kiusaamista tapahdu, että ehkä lapsella vaan joku vaihe, kun oireilee kotona. Todellisuudessa on jatkuvaa tönimistä, nälvimistä ym. Esim. 2. Meillä oli retki museoon. kaksi poikaa riehui museossa, eikä keskittynyt lainkaan opastukseen. Vanhemmille valehdeltiin, että hienosti meni retki ja pojat oli tosi kiinnostuneita ja kuunteli tarkasti. Muitakin esimerkkejä on, mutta tässä nyt pari. Miksi pitää valehdella?? Onko tämä yleistä??
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani alkaa huolestuttaan, miten asiat todellisuudessa on meidän lapsen päiväkodissa. Siellä on siis yksi poika, joka pihapiirissä tönii meidän poikaa. Olen kysellyt päiväkodista, että töniikö tämä lapsi siellä lastamme ja aina vaan kielletään. Kuitenkin lapseni on ollut todella ahdistunut päiväkodista siitä lähtien kun tämä tönijapoika tuli sinne. Voisko olla mahdollista, että poika tönii vaan pihapiirissä, mutta ei päiväkodissa VAI voisko kuitenkin olla mahdollista, että tönii sekä että, mutta hoitajat jostain syystä valehtelee päin naamaa?? Ja miten tätä asiaa nyt selvittelis, kun vajaa 3 v kyseessä ja kyselemällä ei ole ahdistukseen syytä tullut...
Voi olla mahdollista ja kuulostaa loogiselta että poika tönisi myös päivähoidossa. Itse olen ikäväkseni huomannut että päivähoidossa töniminen, lyöminen, kädestä repiminen, tavaralla heittely jne. On arkipäiväistä eikä siihen välttämättä puututa lainkaan eikä edes useinkaan huomata, välitetä tai kiinnitetä huomiota. Näitä havaintoja olen tehnyt itse sekä kuullut omalta lapseltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Lapset odottivat aina innokkaina sijaista, josta pitivät paljon, sillä sijainen piti lapsia sylissä, puetti heitä rauhallisesti eikä koskaan korottanut ääntään vaan kohteli ystävällisesti.
Yllättäen lastentarhanopettaja valitti esimiehelle, että lapset "villiintyivät" kohtuuttomasti aina sijaisen tullessa työvuoroon ja tämä hankaloitti lastentarhanopettajan työtä, koska hänen tuli "loppupäivä rauhoitella lapsia".
Ovat savuttomia juu, mutta silti näkee vielä joitain työntekijöitä ja jopa päiväkodinjohtajia käymässä hermosauhuilla päiväkodin ulkopuolella kesken päivän...
T. Lto
Eli sen sijaan että lastentarhanopettaja olisi esittänyt asian niin, että lapset olivat iloisia sijaisen tulosta, hän esitti asian siten, että sijainen "villitsi lapset".
Tätä sijaista ei enää pyydetty töihin.
Lastentarhanopettaja tottakai jatkoi paikassa, koska heistähän on "huutava pula".
Sijaiseksi pyydettiin seuraavaksi hoitaja, joka älysi/jaksoi kuunnella lastentarhanopettajan karseita miespulmia ja avioerosotkua ja osasi pitää lapset kurissa sillä aikaa kun lastentarhanopettaja kävi hermosavuilla ja tekstaili miesystävilleen.
Muuten hyvä kertomus, mutta päiväkodit ovat olleet savuttomia työpaikkoja jo vuosia.
Olen päiväkodissa töissä ja huomannut, että tiedonkulku on eräs tärkeimpiä asioita työpaikallani. Jos esim. tulen aamuvuoroon klo 7 ja 2 muuta työntekijää myöhemmin, minun on tiedotettava näitä muita työntekijöitä asioista, jotka vaikuttavat iltapäivään tai asioista, joita haluan vanhempien tietoon, kun he hakevat lapsensa. Ongelmalliseksi tidon siirron tekee se, että saisi olla koko ajan kirjoittamassa viestivihkoon asioita ja lapset jäisivät hoitamatta. Toki kuitenkin kirjoitan sen, minkä suinkin ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani alkaa huolestuttaan, miten asiat todellisuudessa on meidän lapsen päiväkodissa. Siellä on siis yksi poika, joka pihapiirissä tönii meidän poikaa. Olen kysellyt päiväkodista, että töniikö tämä lapsi siellä lastamme ja aina vaan kielletään. Kuitenkin lapseni on ollut todella ahdistunut päiväkodista siitä lähtien kun tämä tönijapoika tuli sinne. Voisko olla mahdollista, että poika tönii vaan pihapiirissä, mutta ei päiväkodissa VAI voisko kuitenkin olla mahdollista, että tönii sekä että, mutta hoitajat jostain syystä valehtelee päin naamaa?? Ja miten tätä asiaa nyt selvittelis, kun vajaa 3 v kyseessä ja kyselemällä ei ole ahdistukseen syytä tullut...
Voi olla mahdollista ja kuulostaa loogiselta että poika tönisi myös päivähoidossa. Itse olen ikäväkseni huomannut että päivähoidossa töniminen, lyöminen, kädestä repiminen, tavaralla heittely jne. On arkipäiväistä eikä siihen välttämättä puututa lainkaan eikä edes useinkaan huomata, välitetä tai kiinnitetä huomiota. Näitä havaintoja olen tehnyt itse sekä kuullut omalta lapseltani.
Siis apua, jos näin on. MIten ihmeessä uskallan laittaa aran lapseni päiväkotiin. Nyt jo kokemusta kavereiden lapsista, jotka tönii ja kiusaa lastani ja kaverit eivät puutu asiaan. Itse tietysti puutun. Ihan kamalaa, jos päiväkodissa sama tilanne, eikä siihen edes puututa.
Päiväkotiryhmässä kun on lapsia sen n 30 ja pph:lla neljä niin voi miettiä mistä johtuu jos ei kovin yksityiskohtaista raporttia joka päivä lapsestaan saa hoitopäivän kulusta jos lapsesi pk:ssa. Olen lh ja voin kertoa että koskaan en ole valehdellut lapsen päivästä. Joskus en muista onko pikkupekka syönyt kuinka monta perunaa mutta kyllä sen kerron hakijalle sitten ihan rehellisesti. Olen ollut myös pph ja siinä kyllä lapsi saa ihan eri lailla huomiota kun pk:ssa on mahdollista.
Sen olen minäkin huomannut, että kiusaamista vähätellään. Sekä lastentarhanopettajat, lähoihoitajat sekä johtajat salailevat ja vähättelevät kiusaamistilanteita. Päiväkodeissa tapahtuu todella väkivaltaisiakin tilanteita joista ei saa ohjeistuksen mukaan kertoa vanhemmille. Sitten kerrotaan kun on varmaa, että kertominen on pienempi paha henkilökunnalle.
Helsingissä kun olen sijaistanut, mulle on sanottu suoraan, että esim. maahanmuuttajataustaisten lasten tönimisiä, puremisia, lyömisiä yms. ei saa kertoa ellei lapsi kykene siitä itse kotona kertomaan. Niissäkin tapauksissa tilanteet pitää kuulemma puhua mustasta valkoiseksi tai jopa lavastaa myös uhrin syyksi. =(
Päivän kulusta kertominen pitää aina osata suhteuttaa myös lapsen normaalikäytöksen kanssa. Jonkun haastavasti käyttäytyvän lapsen kohdalla en ala raportoimaan joka ikistä raivaria, vaan kerron tilanteista, jotka ovat lapsen normaalikäytökseen verrattuna menneet erityisen hyvin, tai huonosti.
Jokainen vanhempi tuntee lapsensa, eikä haastavasti käyttäytyvän lapsen vanhempi yleensä jaksa joka päivä kuunnella, kuinka on tänäänkin ollut siirtymätilanteissa niin hankalaa, lepohetkeltä piti siirtää pois, koska häiritsi muita, ruokaan ei suostunut koskemaankaan ja jumpalla sai raivarit, kun jäi hipaksi. Tällaisen päivän voisin raportoida tyylillä: Ei ole nukkunut päiväunia, on syönyt lähinnä leipää, jumpalla oli ohjelmassa hippaa ja lopuksi esimerkki jostain tilanteesta, joka lapsella on tänään mennyt hyvin, esim. jonkun kaverin kanssa oli hetken aikaa kiva leikki. Vanhemmat osaavat kyllä kysyä tarkentavia kysymyksiä, jos haluavat.
Jos taas edellä mainittu esimerkkipäivä olisi lapsesta, jolle tuollainen käytös olisi epätavallista, kertoisin tilanteet mahdollisimman tarkasti ja kysyisin vanhemmalta, onko kotona ollut samanlaista ja onkohan lapsi esimerkiksi nukkunut huonosti, tai voisiko olla tulossa kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja juttu. Kannattaa sijaisenakin puuttua asiaan.ja viedä viestiä huonosta kasvatuskumppanuudesta johtavalle tasolle.
Kun sijainen puuttuu päiväkodissa johonkin epäkohtaan , niin se sijainen saa mennä ja lastentarhanopettaja jäädä.
Sori, mut noin se menee, nähty on.
Jos sijainen on lastenhoitaja, niin ei sitä lastentarhanopettajaa voi korvata tuolla sijaisella, vaikka hän olisi kuinka pidetty.
Ymmärrän osin miksi jotkut valehtelevat. Itse olen pph ja rehellinen. Oma hoitolapsi alkuun itki tosi paljon eikä jäänyt mielellään, kerroin tästä vanhemmalle. Varahoidossa lapsi ei kuulemma ollut itkenyt (epäilen vahvasti), joten vanhempi ajatteli päiväkodin olevan parempi hoitopaikka.
Kun kertoo lapsen voivan huonosti päivähoidossa, saa vanhempi myös kuvan että päivähoidossa on vika. Siinä vänän niinkuin haukkuu myös itsensä ja oman ammattitaitonsa kun kaikki ei menekkään hyvin, tästä syystä kai valehdellaan.
Silloin kun omalla lapsella on aina hyvä päivä päivähoidossa voi miettiä että onko tosiaan näin. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
Minusta on kiva huomata kun kerron petterin olleen vähän huonotuulinen ja syöneenkin huonosti niin useasti vanhempi yhtyy mielipiteeseen ja kertoo kotona olleen eilen samanlaista..sitten seuraavana päivänä lapselle onkin noussut kuume ja molemmat tajuavat mistä käytös on johtunut. Sama juttu kun kerron että nyt petteri on ollut erityisen reipas ja osannut odottaa vuoroaan, vanhempi usein kertoo että kotonakin on nyt ollut tosi hyväntuulinen poika.
On kyllä ollut niinkin että kotona lapsi on kuulemma kiukkuinen ja hoidossa onkin tosi hyväntuulinen, mikä selittyy ehkä sillä että hoidossa ei tarvitse uhmata samallatavalla kuin kotona. Koskaan ei kuitenkaan ole ollut niin että lapsi olisi hoidossa kiukkuinen, mutta kotona sujuu hyvin.
Ja mitä tuohon kyllä lapsi itse kyllä kertoo juttuun tulee niin ei kerro. Monesti jopa 5 vuotiaalta saa lypsää tietoa miten on mennyt ja silti voi päivienkin kuluttua selvitä sattuman kautta että onkin tapahtunut esim. Yhteenotto toisen lapsen kanssa. Lisäksi lapset kertovat asiat tietenkin oman edunmukaisesti vähättelemällä omaa osuuttaan. Niin ja keksivät juttuja. Jos lapsi alkaa oireilla vatsakivuilla tai on haluton menemään päivähoitoon (jo totuttuaan siihen) voi miettiä mitä on tekeillä.