Lastentarhanopet ja hoitajat: Onko yleistä valehdella vanhemmille päiväkotipäivän kulumisesta???
Olen sijaistanut muutamissa päiväkodeissa ja useasti törmännyt tilanteisiin, että vanhemmille valehdellaan päiväkotipäivän kulumisesta. Esim. 1. erästä lasta kiusataan päiväkodissa ja vanhemmat epäilevät jotain, kun lapsi oireilee kotona. Päiväkodista vaan valehdellaan, että ei mitään kiusaamista tapahdu, että ehkä lapsella vaan joku vaihe, kun oireilee kotona. Todellisuudessa on jatkuvaa tönimistä, nälvimistä ym. Esim. 2. Meillä oli retki museoon. kaksi poikaa riehui museossa, eikä keskittynyt lainkaan opastukseen. Vanhemmille valehdeltiin, että hienosti meni retki ja pojat oli tosi kiinnostuneita ja kuunteli tarkasti. Muitakin esimerkkejä on, mutta tässä nyt pari. Miksi pitää valehdella?? Onko tämä yleistä??
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kyllä itse kertoo, joten luulen aloituksen olevan provo. Miksi noita salailtaisiin? Kyllä se on meidänkin etu, että vanhemmat tietää miten pikku EetuMaaria riehuu.
Työ sinänsä on raskasta ja alipalkattua.
LTO
Et taida lto olla, kun et lapsista mitään tiedä. Tuskinpa kukaan lapsi kertoo, että riehuin vaan konsertissa. Ja jos lasta kiusattu, niin ei välttämättä osaa sitä vielä kertoa, jos ikää alle 3. Ja olen huomannut, että ei edes 3 v puheisiin kannata vielä luottaa, puhuvat mitä sattuu ja johdattelemalla voi saada mitä vaan vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Lapset odottivat aina innokkaina sijaista, josta pitivät paljon, sillä sijainen piti lapsia sylissä, puetti heitä rauhallisesti eikä koskaan korottanut ääntään vaan kohteli ystävällisesti.
Yllättäen lastentarhanopettaja valitti esimiehelle, että lapset "villiintyivät" kohtuuttomasti aina sijaisen tullessa työvuoroon ja tämä hankaloitti lastentarhanopettajan työtä, koska hänen tuli "loppupäivä rauhoitella lapsia".
Eli sen sijaan että lastentarhanopettaja olisi esittänyt asian niin, että lapset olivat iloisia sijaisen tulosta, hän esitti asian siten, että sijainen "villitsi lapset".
Tätä sijaista ei enää pyydetty töihin.
Lastentarhanopettaja tottakai jatkoi paikassa, koska heistähän on "huutava pula".
Sijaiseksi pyydettiin seuraavaksi hoitaja, joka älysi/jaksoi kuunnella lastentarhanopettajan karseita miespulmia ja avioerosotkua ja osasi pitää lapset kurissa sillä aikaa kun lastentarhanopettaja kävi hermosavuilla ja tekstaili miesystävilleen.
Muuten hyvä kertomus, mutta päiväkodit ovat olleet savuttomia työpaikkoja jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Lapset odottivat aina innokkaina sijaista, josta pitivät paljon, sillä sijainen piti lapsia sylissä, puetti heitä rauhallisesti eikä koskaan korottanut ääntään vaan kohteli ystävällisesti.
Yllättäen lastentarhanopettaja valitti esimiehelle, että lapset "villiintyivät" kohtuuttomasti aina sijaisen tullessa työvuoroon ja tämä hankaloitti lastentarhanopettajan työtä, koska hänen tuli "loppupäivä rauhoitella lapsia".
Eli sen sijaan että lastentarhanopettaja olisi esittänyt asian niin, että lapset olivat iloisia sijaisen tulosta, hän esitti asian siten, että sijainen "villitsi lapset".
Lastentarhanopettaja tottakai jatkoi paikassa, koska heistähän on "huutava pula".
Sijaiseksi pyydettiin seuraavaksi hoitaja, joka älysi/jaksoi kuunnella lastentarhanopettajan karseita miespulmia ja avioerosotkua ja osasi pitää lapset kurissa sillä aikaa kun lastentarhanopettaja kävi hermosavuilla ja tekstaili miesystävilleen.
Jos sinä näit tämän kaiken, miksi ihmeessä et puuttunut asiaan ja kertonut johtajalle totuutta? Hiljaisuudella hyväksyit lastentarhanopettajan valheet.
Eiks se toi lastentarhanopettaja ja päiväkodin johtaja ole kuitenkin ensisijaisesti vastuussa tuosta toiminnasta, joten turha syyllistää siitä että joku hyväksyi hiljaisuudella kieroilun millä pelattiin sijainen pois. Millä ihminen osaa puolustautua esimerkiksi jotain tosi taitavaa kaksinaamaista juonittelijaa vastaan.
Osa ltoista haluaa päästä helpommalla ja siksi valehtelevat. Esim. jos tietävät, että hankalat vanhemmat, niin ei jaksa vääntää. Itsellä myös kokemus kerhosta, että ohjaajat valehteli, että asiat siellä hyvin, vaikkei todellakaan ollut. Tämä selvisi siitä, kun psykologi meni tarkkailemaan tilannetta ja raportoi minulle kaiken. Eikä ollut kivaa kuultavaa. Kerhosta ei vaan haluttu, että lapseni lopettaa, kun siellä piti olla paljon lapsia, että tuottaa rahaa enemmän. Psykologin apuun turvauduttiin, kun lapsi rupesi pelkäämään kerhoon menemistä ihan suunnattomasti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Muuten hyvä kertomus, mutta päiväkodit ovat olleet savuttomia työpaikkoja jo vuosia.
Tuosta en tiedä, mutta savuttomat ja "savuttomat" työpaikat tiedän. Asia kierretään sillä, että mennään tarpeeksi kauas työpaikasta röökille. Nähty!
Itse sijaistin kanssa aikanaan ja ihan päiväkodin johtaja ohjeisti, että yhden lapsen vanhemmalle ei sitten kerrota mitään jos on ollut ongelmia. Sanotaan aina että päivä on mennyt hyvin. Tulisi muuten linjoja pitkin jokaisesta kiukkuhetkestä, "hieman" ylidramatisoi. Lapsi oli kerran kaksi viikkoa "vakavan influenssatartunnan" vuoksi yksityisessä sairaalassa, todellisuudessa oli pikkuflunssa. Päiväkotia syytettiin tästä tappavasta taudista. Pienetkin ruhjeet pitäisi pestä äidin tuomalla desinfiointiaineella (lapsi huutaa kuin syötävä, koska se on niin myrkkyä) ja tehdä haudutuskääre äidin ohjeiden mukaisesti, loppupäivä lepuuttaa sohvalla. Siis paperiviillotkin. Kerran lapsi kaatui pihalla ja siitä erehdyttiin äidille mainitsemaan, niin tämä keksi että lapsi on pahasti kiusattu päiväkodissa ja teki ihan sivistystoimenjohtajalle asti valituksen, että pk pitäisi tarkastaa... Lapsi tulee perässä: ei saa syödä haarukalla joka osuu pöytään, leikkiin kysyminen on kiusaamista jos lapsi sattuu sillä päällä olemaan yms. Menisi yksityiseen päivähoitoon, stna.
Sijaiseksi pyydettiin seuraavaksi hoitaja, joka älysi/jaksoi kuunnella lastentarhanopettajan karseita miespulmia ja avioerosotkua ja osasi pitää lapset kurissa sillä aikaa kun lastentarhanopettaja kävi hermosavuilla ja tekstaili miesystävilleen.[/quote]
Muuten hyvä kertomus, mutta päiväkodit ovat olleet savuttomia työpaikkoja jo vuosia.[/quote]
Niin sairaalatkin ja silti hoitsut ja lekurit tupakoi! Roskisten takaa ei näy kun takaovesta livahtaa. On voinut ko lto lopettaa sauhuttelun, toivottavasti tommosen kieroilun myös. Taisi kolahtaa joihinkin aika pahasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja juttu. Kannattaa sijaisenakin puuttua asiaan.ja viedä viestiä huonosta kasvatuskumppanuudesta johtavalle tasolle.
Olen yrittänyt kysellä, että miksi näin toimitaan. Olen saanut vaan vastausta, että halutaan antaa positiivista viestiä ja palautetta vanhemmille. En silti ymmärrä, voihan sitä positiivista keksiä jostain todellisuudesta, mutta tuo on valehtelua jo, että vääristellään asiat näin. Toisaalta kun olen sijainen ja haluaisin jatkaa töitä, niin kauhean kovaan ääneen en uskalla näitä asioita kritisoida, että uusia sijaisuuksia tulisi. Mietin vaan, että olenko aivan väärällä alalla, jos tämä on kovinkin yleistä... AP.
Et ole väärällä alalla! Älä ikinä, missään työpaikassa ota mallia huonoista työtavoista vaan luo itse positiivista mallia ympärillesi. Tämän voi tehdä myös sanattomasti, itse tehden työt hyvin. Myös hyvät työtavat tarttuvat. Anna itse rehellistä ja avointa palautetta rohkeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Periaattessa kyllä näin.
Meillä on kuitenkin Lto, joka käy "hermosavuilla" 1-2 päivässä piharoskiksen takana.
Se hänelle suotakoon, on aivan ihana työntekijä.
Yksi hysteerikkoäiti oli tämän havainnut ja valitti johonkin Aluehallintovirastoon. Onneksi kanne kaatui. Itse en polta mutten kuitenkaan lähtisi erottamaan ihmistä tämän takia.
Tällaisen takia mun lapset ei mene päivähoitoon ennen kuin osaavat puhua ja jonkin verran kertoa päivän tapahtumista.
Mutta me ollaankin onnekkaassa tilanteessa, kun se on mahdollista.
Ihan järkyttävää. Ja silti jauhetaan siitä, miten lapset pitäisi laittaa päiväkotiin. Se "laadukas varhaiskasvatus" on kuulemma niiiiin tärkeää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Jos sinä näit tämän kaiken, miksi ihmeessä et puuttunut asiaan ja kertonut johtajalle totuutta? Hiljaisuudella hyväksyit lastentarhanopettajan valheet.
Eiks se toi lastentarhanopettaja ja päiväkodin johtaja ole kuitenkin ensisijaisesti vastuussa tuosta toiminnasta, joten turha syyllistää siitä että joku hyväksyi hiljaisuudella kieroilun millä pelattiin sijainen pois. Millä ihminen osaa puolustautua esimerkiksi jotain tosi taitavaa kaksinaamaista juonittelijaa vastaan.
Eihän se johtaja välttämättä tiennyt kuin lastentarhanopettajan kuvauksen tilanteesta ja kun tämän toinen työntekijä vain myötäili eikä sanonut mitään toista puolta asiaan, niin tottakai johtaja tuossa kohtaa luottaa LTO:n sanaan. sen sijaan jos tämä hiljainen olisi vaikka ykin mennyt johtajan huoneeseen kertomaan oman versionsa, ehkä johtaja olisi jatkossakin ottanutkin sijaisen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tapaus:
Vai niin. Se ei kyllä ole ihan koko totuus.
Mulla on aikaa kyyläillä mitä päiväkotien pihojen ympäristöissä tapahtuu lasten päiväuniaikaan, oon hoitovapaalla ja nukutan usein omaa lastani vaunulenkillä samoihin aikoihin...
Vierailija kirjoitti:
Itse sijaistin kanssa aikanaan ja ihan päiväkodin johtaja ohjeisti, että yhden lapsen vanhemmalle ei sitten kerrota mitään jos on ollut ongelmia. Sanotaan aina että päivä on mennyt hyvin. Tulisi muuten linjoja pitkin jokaisesta kiukkuhetkestä, "hieman" ylidramatisoi. ......Kerran lapsi kaatui pihalla ja siitä erehdyttiin äidille mainitsemaan, niin tämä keksi että lapsi on pahasti kiusattu päiväkodissa ja teki ihan sivistystoimenjohtajalle asti valituksen, että pk pitäisi tarkastaa.... Menisi yksityiseen päivähoitoon, stna.
Vuosia sitten sijaistin "yksityisellä" ja siellä lapsi hoidossa jonka äiti oli kirjaimellisesti tosi ärsyttävä ja rasittava vouhottaja , hän järjesti draamaa joka viikko jostain valittaen. Lapsiraukka siitä näytti kärsivän kun paikan vakituiset lto+hoitsu alkoi merkillisesti karsastaa ko muksua ja kohtelivat häntä jotenkin asiallisen, etäisen neutraalisti verrattuna muihin hoidettaviin , äidille oltiin että " juujuutottakinäinjuuri".
Tuntui kamalalta sen lapsen puolesta, jäi mieleen, mutta milläs tuollaista "musta tuntuu, että kohtelette erilailla tuota patua kuin tuota tatua -" fiilistä selität muutaman siajisuuskerran perusteella?
Kunnallisella mielestäni parempi, en koskaan menisi yksityiselle , vaikka millä pedagogialla mainostaisivat, jäi niin omituinen tunne. Tasa-arvoisesti ja reilusti täytyy jokaista lasta kohdella, huolimatta millaiset lapsen vanhemmat ovat.
Olen päiväkodissa töissä. Noin vakavista asioista ei valehdella, mutta esim. Kun vanhemmat tulevat hakemaan lasta saatetaan sanoa että hyvin on syönyt ja hyvin mennyt, vaikka ei olis harmainta hajua miten syönyt. Yleensä näin ei käy, mutta joskus tulee tilanteita kun lapsen omahoitaja on lähtenyt jo kotiin ja unohtanut raportoida toiselle hoitajalle näistä asioista. Tuntuisi niin tyhmältä sanoa vain että en kyllä yhtään tiedä miten on mennyt :):)
Eihän se johtaja välttämättä tiennyt kuin lastentarhanopettajan kuvauksen tilanteesta ja kun tämän toinen työntekijä vain myötäili eikä sanonut mitään toista puolta asiaan, niin tottakai johtaja tuossa kohtaa luottaa LTO:n sanaan. sen sijaan jos tämä hiljainen olisi vaikka ykin mennyt johtajan huoneeseen kertomaan oman versionsa, ehkä johtaja olisi jatkossakin ottanutkin sijaisen töihin. [/quote]
Mistä sinä sait sellaisen käsityksen että "myötäili"?
Kyseisessä tapauksessa kumpikaan, siis johtaja tai lastentarhanopettaja eivät vastanneet sijaisen yhteydenottoihin, puheluihin, sähköpostiin eikä tekstiviesteihin. Siis kumpikaan ei vastannut hänelle.
Sijainen halusi siis selvittää asian, mistä johtuivat puheet hänen osaamattomuudestaan (hänelle siis kerrottiin/selvisi juoruilun kautta tilanne miksi häntä ei enää tarvittu) . Että se siitä.
Välikäden kautta, usean turhan pyynnön jälkeen, hän sai työtodistuksen, koska se on lain mukaan annettava.
Kuka mielestäsi tässä myötäili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja juttu. Kannattaa sijaisenakin puuttua asiaan.ja viedä viestiä huonosta kasvatuskumppanuudesta johtavalle tasolle.
Olen yrittänyt kysellä, että miksi näin toimitaan. Olen saanut vaan vastausta, että halutaan antaa positiivista viestiä ja palautetta vanhemmille. En silti ymmärrä, voihan sitä positiivista keksiä jostain todellisuudesta, mutta tuo on valehtelua jo, että vääristellään asiat näin. Toisaalta kun olen sijainen ja haluaisin jatkaa töitä, niin kauhean kovaan ääneen en uskalla näitä asioita kritisoida, että uusia sijaisuuksia tulisi.
Niinpä niin, kuka palkkaa "hankalaa" sijaista joka tulee tänne "meille ammattilaisille kertomaan kuinka lapsia hoidetaan".
Tämän ketjun luettuani alkaa huolestuttaan, miten asiat todellisuudessa on meidän lapsen päiväkodissa. Siellä on siis yksi poika, joka pihapiirissä tönii meidän poikaa. Olen kysellyt päiväkodista, että töniikö tämä lapsi siellä lastamme ja aina vaan kielletään. Kuitenkin lapseni on ollut todella ahdistunut päiväkodista siitä lähtien kun tämä tönijapoika tuli sinne. Voisko olla mahdollista, että poika tönii vaan pihapiirissä, mutta ei päiväkodissa VAI voisko kuitenkin olla mahdollista, että tönii sekä että, mutta hoitajat jostain syystä valehtelee päin naamaa?? Ja miten tätä asiaa nyt selvittelis, kun vajaa 3 v kyseessä ja kyselemällä ei ole ahdistukseen syytä tullut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt kysellä, että miksi näin toimitaan. Olen saanut vaan vastausta, että halutaan antaa positiivista viestiä ja palautetta vanhemmille. En silti ymmärrä, voihan sitä positiivista keksiä jostain todellisuudesta, mutta tuo on valehtelua jo, että vääristellään asiat näin. Toisaalta kun olen sijainen ja haluaisin jatkaa töitä, niin kauhean kovaan ääneen en uskalla näitä asioita kritisoida, että uusia sijaisuuksia tulisi.
Niinpä niin, kuka palkkaa "hankalaa" sijaista joka tulee tänne "meille ammattilaisille kertomaan kuinka lapsia hoidetaan".
Niinpä. Ja tätä on tämä laadukas, tavoitteellinen varhaiskasvatus, mihin jokaisen lapsen pitäisi mennä 40 tunniksi viikossa, vaikka vanhemmat kotona, ettei vaan syrjäydy yhteiskunnasta. Mistähän muista asioista valehdellaan ja kaunistellaan asioita päiväkodeissa?
Tottakai jokaisessa päiväkodissa oli sitten yksityinen tai kunnallinen löytyy lastentarhanopettajia ja hoitajia jotka haluavat nuoleskella pomojen persettä ja mielistellä antamalla lasten vanhemmille vain hyvää palautetta lasten päivästä jotta päiväkodin maine pysyy loistotasolla, mutta on myös päiväkoteja jossa tehdään työtä kasvatuskumppanuutta ja lapsia ajatellen. Jokaisen lastentarhanopettajan ja -hoitajan pitäisi ajatella asiaa omalle kohdalle haluaisitko itse että sinun lapsistasi valehdeltaisiin,koska jos se tulee selville myöhemmin on luottamus kadonnut kokonaan. Siis todellakin vanhemmille kuuluisi sanoa rehellisesti miten päiväkodissa lapsella menee, miettien tottakai miten asian voi sanoa loukkaamatta ja ammattimaisesti.
Jos sinä näit tämän kaiken, miksi ihmeessä et puuttunut asiaan ja kertonut johtajalle totuutta? Hiljaisuudella hyväksyit lastentarhanopettajan valheet. [/quote]
Johtaja ei halunnut kuunnella sijaista, ei edes ottanut yhteyttä häneen millään tavoin, vaan asia ilmoitettiin tekstiviestillä sijaiselle välikäsien kautta.( Sama johtaja jallitti sijaisia sillä, että työtodistusta ei toimitettu automaattisesti kuten kuuluu, vaan työpaikkaa vaihtavien sijaisten tuli kerjätä työtodistuksiaan soittelemalla johtajalle joka niskoja nakellen kieltäytyi vastaamasta kunnes oli aivan pakko, eli tuo kertoo jo jotain millaista siellä oli)
Johtaja kuunteli tietysti monivuotista, vakituista ja luotettavana pitämäänsä lastentarhanopettajaa joka osasi mielistellä johtajaa.
Sijainen ei sitä paitsi edes halunnut jatkaa kyseisessä paikassa, vaan löysikin sitten asiallisemman paikan ja hänelle sopivamman paikan .