Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihdutusahdistus! (sis. avautumisen)

Vierailija
23.04.2016 |

Olen lihonnut vuodessa noin 15kg. Joo, tiedän oma vika ja oma moka. Sairastuin tosin keskivaikeaan masennukseen (nyt saikulla) eli ehkä silläkin on jotain vaikutusta asiaan. Nyt vasta olen havahtunut tähän tilaani. En näytä enää itseltäni, peilistä minua tuijotaa tuntematon, jonka kasvoja en tunnista. Mitkään vaatteet ei enää istu, kaikki puristaa ja kiristää. Eikä pahemmin ole varaa ostaa isompia vaatteita...

Ahdistaa tuleva kesä. Talvella on voinut verhota itsensä paksuihin villapaitoihin ja takkeihin. Nyt kun lämpötila kasvaa päivä päivältä niin vaatteiden pitäisi vähetä samassa suhteessa. Tilanne on mennyt niin pahaksi, että en oikeastaan kehtaa lähteä enää ulos. Se ei todellakaan auta tästä masennuksesta toipumista. Kavereita ei juuri ole. Olisikin niin ehkä tulisi helpommin lähdettyä lenkille, kaupungille jne.

Miten saan itseni takaisin? Olin ennen liikunnasta nauttiva ja aktiivinen. Nyt päivät menevät sohvalla maaten.
Tahtoisin pudottaa nuo kertyneet kilot tämän vuoden aikana vielä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saat itsesi takaisin laihduttamalla? Syö vähemmän kuin kulutat. Hyvä olisi myös harrastaa liikuntaa (mutta ei pakollista laihtumisen kannalta).

Vierailija
2/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saat itsesi takaisin laihduttamalla? Syö vähemmän kuin kulutat. Hyvä olisi myös harrastaa liikuntaa (mutta ei pakollista laihtumisen kannalta).

Niin, näinhän se kaikessa yksinkertaisuudessa meneekin. Mutta miten sen käytännössä toteuttaa?

Olen tarkkaillut itseäni ja huomannut olevani tunnesyöppö. Syön koska on niin yksinäistä ja tylsää. Miten tästä pääsee eroon? Liikuntaa harrastaisin mielelläni, mutta häpeän itseäni sen verran paljon, että pelkästään ulos lähteminen ahdistaa valtavasti. Mistään ryhmäliikuntatunneista puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat pienin askelin. Itselle pahin oli leivän puputtaminen, söin siis 4-5 palaa leipää päivässä! Ihan älytöntä, kun työni ei ollut mitenkään fyysisesti raskasta ja liikuntana harrastin kävelyä.

Eli vähensin leipää 1-3 palaan päivässä, ja aloitin liikkumaan kovemmalla tahdilla, kuntopyörällä ja pikku hiljaa lisäsin myös painoharjoittelun mukaan. Aikaa meni yli vuosi, koska minun oli sisäistettävä muutos pikku hiljaa, etten luovuta. Ja tuloksena 72kg>54kg. Vielä 4-5 kiloa työstettävänä ja olen sopivan painoinen. Hitaasti hyvä tulee. :)

Vierailija
4/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitat pienin askelin. Itselle pahin oli leivän puputtaminen, söin siis 4-5 palaa leipää päivässä! Ihan älytöntä, kun työni ei ollut mitenkään fyysisesti raskasta ja liikuntana harrastin kävelyä.

Eli vähensin leipää 1-3 palaan päivässä, ja aloitin liikkumaan kovemmalla tahdilla, kuntopyörällä ja pikku hiljaa lisäsin myös painoharjoittelun mukaan. Aikaa meni yli vuosi, koska minun oli sisäistettävä muutos pikku hiljaa, etten luovuta. Ja tuloksena 72kg>54kg. Vielä 4-5 kiloa työstettävänä ja olen sopivan painoinen. Hitaasti hyvä tulee. :)

Onnittelut hienosta saavutuksesta! Jäikö sinulle löysää nahkaa tai muita merkkejä isosta painonpudotuksesta? Vaikeinta tässä on ehkä juuri tuo että ei kiirehdi vaan hyväksyy sen, että muutos vie aikansa.

Minulle on kertynyt paaaljon selluliittiä ja pelkään etten pääse niistä ikinä eroon vaikka laihtuisinkin :/

Olin ennen tosi hyvässä kunnossa ja minulla oli kiva vartalo. Kunpa vielä joskus voisin näyttää siltä mitä muutama vuosi sitten...

-ap

Vierailija
5/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit saada vielä ennen kesää muutaman kilon pois ja kesällä vähän lisääkin :)  Tsemppaat syömisten kanssa, liikkuminen ei ole välttämätöntä, jos ei jaksa eikä huvita, mutta se voisi kyllä auttaa masennuksenkin kanssa. Älä ota mitään paineita rääkkitreeneistä, vaan tee jotain kivaa omalla tahdilla.

Oikeastaan kannattaa miettiä sitä laihtumista siten, että se parantaa sun oloa sekä fyysisesti että psyykkisesti, kun mahdut taas vaatteisiin, näytät paremmalta, mikään ei purista eikä ahdista eikä oma ulkomuoto hävetä. Kun tekisi mieli mässäillä tai herkutella, yritä muistaa, että se johtaa vain painon nousemiseen, mikä taas johtaa masennukseen ja pettymykseen. Sitten syöt pahaan oloon vähän lisää ja kierre on valmis. Älä siis lohduta itseäsi ruoalla, vaan yritä keksiä jotain muuta korvaavaa tekemistä syömiselle.

Ruokavalio kuntoon. Ei tarvitse ryhtyä askeettiselle broileri-parsakaali-rahka-mehukeittodieetille, mutta kannattaa pyrkiä syömään paljon kasviksia ja muutenkin terveellisesti (turhat transrasvat ja höttöhiilarit  ainakin pois). Vähennä herkkujen syöntiä, mutta älä kiellä niitä kokonaan, se voi masentaa ja aiheuttaa repsahduksia. Jos söit aiemmin suklaalevyn, syö nyt vain patukka.

Pienennä annoskokoja. Kaloreiden laskeminen voisi auttaa ainakin alkuun, niin saisit vähän käsitystä siitä, paljonko syöt nyt ja paljonko kannattaa syödä, että paino laskee. Juo paljon vettä. Vihreä teekin on hyvä vaihtoehto. Jos käytät alkoholia, yritä vähentää ja valita kevyemmät vaihtoehdot. Samoin sokerimehut, -limsat ja jopa maito ovat melko energiapitoisia. Leipää ei kannata syödä kuin pari palaa päivässä.

Jos ja kun tulee takapakkia eikä aina huvittaisi kytätä syömisiä, älä anna periksi ja lopeta kokonaan projektia. Mieti, että sulla on pitkä prosessi edessä, eikä se kaadu yhteen repsahdukseen silloin tällöin. Jatka sinnikkäästi ja jaksa uskoa siihen, että onnistut.

Vierailija
6/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että oot tavallaan ihan uuden edessä; se voi olla jännitävääkin. Masennuksen jälkeen joutuu/saa miettiä aktiivisesti sitä, että mitä ihan oikeasti haluaa ja ei halua, mistä ennen nautti, ehkä vuosia sitten. Jos liikunta ei vielä tunnu hyvältä, niin pelkästään ulos meneminen kerran päivässä ilman mitään suunnitelmaa, on hyvä. Vähän kuten lapsena. Mukavat vaatteet päälle, ulos hengittämään raikasta ilmaa ja kuuntelemaan lintujen laulua, antaa ajatusten virrata ja luottaa siihen, että elämä kyllä kantaa. Se on kantanut tähänkin asti :) Älä ajattele tätä laihduttamisena pelkästään, ajattele että sulla on nyt mahdollisuus aloittaa elämä alusta. Ja se on hidas prosessi, jolle pitää pysyä avoimena ja itselleen armeliaana.

Hyvistä hetkistä saa voimaa, yritä kerätä niitä hyviä hetkiä pikku hiljaa, ja palaa niihin kun masentaa tai tekee mieli syöpötellä.

Vierailija
7/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta liikunnasta, ihan kotosallakin saa hurjia tuloksia aikaan jos vaan jaksaa säännöllisesti vaikka 20-30min treenailla putkeen. Pilatesta, Jilliania, kehonpainoharjoituksia. Youtubesta löytyy ohjattuja jumppavideoita.

Itse tiputin 70kg->50kg ja sen jälkeen kiinteyttänyt loppuja röllöjä youtuben avulla hyvällä menestyksellä.

Vierailija
8/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta liikunnasta, ihan kotosallakin saa hurjia tuloksia aikaan jos vaan jaksaa säännöllisesti vaikka 20-30min treenailla putkeen. Pilatesta, Jilliania, kehonpainoharjoituksia. Youtubesta löytyy ohjattuja jumppavideoita.

Itse tiputin 70kg->50kg ja sen jälkeen kiinteyttänyt loppuja röllöjä youtuben avulla hyvällä menestyksellä.

Olisko sulla linkkiä youtubeen johonkin hyväksi havaitsemiisi videoihin? Olen joskus yrittänyt niiden tahtiin jumppailla, mutta into lopahti siinä vaiheessa kun ei omat taidot riittäneet.

Tarvitsisin sellaisia missä on ihan jotain perusliikkeitä, jotka ei vaadi hirvittävän hyvää kuntoa tai erikoisia jumppavälineitä.

Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä!

-ap

Vierailija
9/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut hienosta saavutuksesta! Jäikö sinulle löysää nahkaa tai muita merkkejä isosta painonpudotuksesta? Vaikeinta tässä on ehkä juuri tuo että ei kiirehdi vaan hyväksyy sen, että muutos vie aikansa.

Minulle on kertynyt paaaljon selluliittiä ja pelkään etten pääse niistä ikinä eroon vaikka laihtuisinkin :/

Olin ennen tosi hyvässä kunnossa ja minulla oli kiva vartalo. Kunpa vielä joskus voisin näyttää siltä mitä muutama vuosi sitten...

-ap

Vähän vatsa vielä pömpöttää, mutta uskon sen kiinteytyvän lopullisesti, kun laihdutan tuon muutaman kilon ja aloitan ensi viikolla työn, joka on fyysisesti raskasta, eli "kuntoilua" tulee päivittäin, myös työmatka pyöräilyn osalta (12km yhteensä) Selluliittia on vähän, mutta se ei minun maailmaani kaada. Mutta mitään ei erityisemmin jäänyt roikkumaan, varmaan tuon hitaan laihdutus tahdin vuoksi.

Vierailija
10/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Jillianin 30 day shred taso 1, tarvitsee jumppamaton ja käsipainot, käsipainoiksi kelpaa vaikka puolen litran vesipullot alkuun ja jumppamatoksikin riittää paksu pyyhe maton päällä. Kannattaa tehdä liikkeet aluksi kevyimmän kautta ettei heti mene inspiraatio, siitä saa kivasti motivaatiota kun huomaa että kunto kasvaa jokaisella kerralla.

Tässä todella basic pilatesvideo 20min ohjelma. Treenaa paljon syviä vatsalihaksia ja maha kutistuu ja ryhti paranee. Myös voimaa ja venyvyyttä tulee lisää. Tähänkin riittää pelkkä jumppamatto.

Tsemppiä. :)

Vierailija
11/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi kiirehtiä? Toisille persoonallisuuksille sopii paljon paremmin nopeasti laihduttaminen kuin hitaasti nysvääminen. Itse yritin vuosia hitailla elämänmuutostavoilla, onnistumatta. Aina loppui sisu kun tuntui että tulosta tulee niin hitaasti.

Lopulta päätin oikeasti repäistä painon tavoitteeseen nopeasti. Menin Cambridge-valmentajalle ja siellä tehtiin mulle painonpudotusohjelma .Alkuun jakso pelkkää pussiruokaa, sitten asteittain nostettiin normaalin ruoan osuutta kunnes lopussa söin 1500 kcal terveellistä ruokaa. Ja olin tavoitepainossani, puolessa vuodessa 22 kg pudottaneena. Eikä ole tulleet kilot takaisinkaan, koska tosiaan opettelin siinä dieetin ruokaa sisältävien vaiheiden aikana valitsemaan terveellisempiä ruokia kuin ennen. 

Mitään nahan roikkumisia ei ole myöskään jäänyt, vaikka olin nelikymppinen laihduttaessani.

Vierailija
12/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä Jillianin 30 day shred taso 1, tarvitsee jumppamaton ja käsipainot, käsipainoiksi kelpaa vaikka puolen litran vesipullot alkuun ja jumppamatoksikin riittää paksu pyyhe maton päällä. Kannattaa tehdä liikkeet aluksi kevyimmän kautta ettei heti mene inspiraatio, siitä saa kivasti motivaatiota kun huomaa että kunto kasvaa jokaisella kerralla.

Tässä todella basic pilatesvideo 20min ohjelma. Treenaa paljon syviä vatsalihaksia ja maha kutistuu ja ryhti paranee. Myös voimaa ja venyvyyttä tulee lisää. Tähänkin riittää pelkkä jumppamatto.

Tsemppiä. :)

Kiitos paljon!

-ap

Vierailija
13/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, muista että sun arvos perustuu muihin asioihin kuin painoon ja ulkonäköön. :)

Äkilliset muutokset kropassa kyllä kieltämättä luo usein vähän identiteettikriisiä (tiedän tunteen), mutta muista että yhtä tärkeää se on rakastaa itseään vähän painavempanakin. Laihduttamisestakin tulee helpompaa ja mukavempaa kun sitä ei tee pelkästä itseinhosta. Sulla ei ole mitään syytä jäädä vain kotiin (vaikka houkutus on suuri, tiedän senkin tunteen). Ansaitset parempaa.

Alotat pienillä muutoksilla siistimällä ruokavaliota. Jos huomaat että sulla on taipumusta ahmimiseen ja olet sokerikoukussa, ei auta muu kuin jättää kaikki sokeri ja laukaisevat herkut kokonaan pois. Addiktiosta ei muuten selviä, eihän alkoholistikaan voi parantua muuten kuin totaalikieltäytymisellä. Tämä siis pätee jos olet koukussa ruokaan, etenkin tiettyihin ruokiin.

Liikunnasta, aloita menemällä iltaisin silloin tällöin yömyöhään kevyelle lenkille? Jos se tuntuisi vähemmän pahalta, ihmisiä kun ei juurikaan ole liikkeellä. Musa pauhaamaan kuulokkeista ja menoksi. Kun ekat 5kg on lähtenyt (ja nehän lähtee nopsaan eikös vaan) saattaa itsetunto nousta jo äkkiä ja voisit harkita juurikin jotain ryhmäliikuntaa. Niissä on oikeasti tosi hyvä yhteisfiilis, ei muuta kun joukkoon vaan. :) Tsemppiä!

Ps. Saanko kysyä mistä päin Suomea olet ja kuinka vanha?

Vierailija
14/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, muista että sun arvos perustuu muihin asioihin kuin painoon ja ulkonäköön. :)

Äkilliset muutokset kropassa kyllä kieltämättä luo usein vähän identiteettikriisiä (tiedän tunteen), mutta muista että yhtä tärkeää se on rakastaa itseään vähän painavempanakin. Laihduttamisestakin tulee helpompaa ja mukavempaa kun sitä ei tee pelkästä itseinhosta. Sulla ei ole mitään syytä jäädä vain kotiin (vaikka houkutus on suuri, tiedän senkin tunteen). Ansaitset parempaa.

Alotat pienillä muutoksilla siistimällä ruokavaliota. Jos huomaat että sulla on taipumusta ahmimiseen ja olet sokerikoukussa, ei auta muu kuin jättää kaikki sokeri ja laukaisevat herkut kokonaan pois. Addiktiosta ei muuten selviä, eihän alkoholistikaan voi parantua muuten kuin totaalikieltäytymisellä. Tämä siis pätee jos olet koukussa ruokaan, etenkin tiettyihin ruokiin.

Liikunnasta, aloita menemällä iltaisin silloin tällöin yömyöhään kevyelle lenkille? Jos se tuntuisi vähemmän pahalta, ihmisiä kun ei juurikaan ole liikkeellä. Musa pauhaamaan kuulokkeista ja menoksi. Kun ekat 5kg on lähtenyt (ja nehän lähtee nopsaan eikös vaan) saattaa itsetunto nousta jo äkkiä ja voisit harkita juurikin jotain ryhmäliikuntaa. Niissä on oikeasti tosi hyvä yhteisfiilis, ei muuta kun joukkoon vaan. :) Tsemppiä!

Ps. Saanko kysyä mistä päin Suomea olet ja kuinka vanha?

Kiitos. Nuo ryhmäliikuntatunnit kiinnostaisivat sillä kotona jumppaillessa monesti miettiii teenkö liikkeet väärin tms. Olisi kiva jos olisi joku ohjaaja neuvomassa ja voisin kuvitella nauttivani esim. jostain Zumban kaltaisesta liikunnasta. Olen kuitenkin ollut sen verran kauan urheilematta oikeastaan ollenkaan, että vaikea on lähteä mihinkään tuollaiseen mukaan kun oma kunto on niin huono.

Lenkkeillä pitäisi yrittää, en tosin tiedä uskallanko yömyöhään tuolla yksin liikuskella (olen nainen ja asun pääkaupunkiseudulla). Täytän 30 eli se paljon kauhisteltu aineenvaihdunnan hidastuminenkaan ei tätä ahdistusta näistä kertyneistä kiloista lievennä. Pitää vain yrittää.

Vierailija
15/15 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiliikuntavinkeiksi vielä, että itse olen pitänyt Yoga with Adrienne -kanavasta youtubessa sekä Fitnessblender-sivustosta. Molemmissa on se hyvä puoli, että aloittelijoille merkityt videot ovat oikeasti aloittelijoille, eikä mitään pohjakuntoa tai pohjataitoja oleteta. Ja kun huomaa pikku hiljaa etenevänsä, on helpompi ajatella ruokaakin pääasiassa ravintona, jonka avulla pitää huolta itsestään.