Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taapero ei osoita sormella

Ei kai sentään?
21.04.2016 |

huomenna 15 kk, mutta ei osaa edelleenkään osoittaa etusormella. Jos hän haluaa jotain, hän viittoilee koko kädellä ja hokee "tahtoo". Näyttää pyydettäessä tuttuja esineitä, mutta silloinkin koko kädellä. Ei puhu muuta kuin "tahtoo, ei ja kello". Oppi taputtamaan vasta 13,5 kk:n ikäisenä eikä vilkuttele kovin usein. Ei halua matkia ilmeitä, esim. työntää kieltä ulos mutta matkii tekoja, esim. harjaa tukkaa.

Onko muilla ollut myöhäisiä osoittelijoita ja huonoja matkijoita? Onko lapsenne kehittynyt normaalisti vai paljastuiko myöhemmin joku vamma?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se kokonaiskehitys on? Ymmärtääkö puhetta, käveleekö, osaako pinsettiotteen, syökö karkeaa ruokaa jne? Oliko aikanaan joku vierastusvaihe ja tunnistaako nyt oman perheen ja vieraat toisistaan?

Lapsesi kuitenkin osaamatkia esim taputusta ja vilkutusta? Kaikkia ei vaan kiinnosta samat jutut ja yksittäinen viive esim se sormella osoittaminen ei ole merkki mistään jos kehitys muuten on normi.

Vierailija
2/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna sille laserpointteri. Sillä voi sitten vapaasti osoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi opettaa osoittelemaan? Ensin opetetaan lapsille, että osoittele ja sitten kohta se osoittelu onkin rumaa ja epäkohteliasta.

Vierailija
4/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi sanoi ensimmäisen sanan 3v ja 2päivän ikäisenä. Oli neuvola ja neuvolassa annettiin 4kk aikaa oppia puhumaan, jos ei siihen mennessä ois oppinu puhumaan niin ois laitettu puheterapeutille. Illalla kerroin asian miehelleni ja lapsi katsoi ihmeissään minua kun itkinkin siinä ja sanoi sitten ihan täydellisesti että äiti itkee ja tuli halamaan :) sen jälkeen puhui, aluksi muutaman sanan lauseita ja pikkuhiljaa ne lauseetkin piteni. Ei joutunut puheterapeutille.

Vierailija
5/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitteletko itse? Vai huidotko koko kädellä?

Minusta kuulostaa ihan hyvältä jos 1v,2kk osaa puhua jotain sanoja ja ilmaista että tahtoo jotain. Monet jopa 3 vuotiaatkin saattaa äännellä mh mh mh kädet ojossa jos tahtovat jotain, opittu tapa.

Lasta voi opettaa näyttämällä omaa esimerkkiä, osoittele. Sano kiitos kun lapsi lopettaa syömisen. Sano saisinko kun annat lapselle jotain. Tosi monet opettaa lasta toimimaan väärin itse ja ihmettelee sitten lapsen käytöstä, muista että lapsi mallioppii.

Ehkä lapsesi onkin niin viisas että ihmettelee miksi näytät hänelle kieltä yms. Testejä eikä lähde mukaan omituiseen käytökseesi :)

Vierailija
6/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää hyvin yksinkertaisia ohjeita, kävelee, ilahtuu tuttujen näkemisestä, leikkii alkeellisia mielikuvitusleikkejä esim. syö leikisti. On vain tosi rauhallinen lapsi, ihan erilainen kuin isoveljensä. Mulla on usein sellainen olo, että nuoremmassa lapsessa on vain jotain omituista, vaikka en tiedä mitä.

ap

Vierailija
7/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotias ei osoita. Sormella eikä muutenkaan. Mutta ei myöskään puhu. Autismi epäily heräsi päiväkodissa 1,5 vuotiaana ja dg on nyt monimuotoiset kehityshäiriöt.

Kehittyy kyllä kokoajan, mutta omaan tahtiinsa. Osoittamista korvaa tällä hetkellä se, että ohjaa aikuisia kädestä ja vie käden sinne mitä tavoittelee. Esim laittaa minun käden ulkovaatteiden päälle jos haluaa että ne puetaan hänelle jne.

Vierailija
8/8 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi sanoi ensimmäisen sanan 3v ja 2päivän ikäisenä. Oli neuvola ja neuvolassa annettiin 4kk aikaa oppia puhumaan, jos ei siihen mennessä ois oppinu puhumaan niin ois laitettu puheterapeutille. Illalla kerroin asian miehelleni ja lapsi katsoi ihmeissään minua kun itkinkin siinä ja sanoi sitten ihan täydellisesti että äiti itkee ja tuli halamaan :) sen jälkeen puhui, aluksi muutaman sanan lauseita ja pikkuhiljaa ne lauseetkin piteni. Ei joutunut puheterapeutille.

Anteeksi takertumiseni, mutta puheterapeutille päästään ja on hyvä jos lapsi pääsee harjoittelemaan puhetta jonkun asiantuntijan kanssa jos puhe viivästyy. Ei sitä tarvitse hävetä eikä se tarkoita että lapsessa olisi vikaa, joskus tosin voi olla ja silloin on hyvä että lapselle opetetaan muita itseilmaisun keinoja.

Oma pikkuveli rupesi kanssa puhumaan vasta 3 vuotiaana, ihan normaali poika.

Tutun lapsen puheen viivästymiseen ei puututtu ajoissa ja lapsi olisi todella tarvinnut tukea ja alan ammattitaitoa dysfasiaansi jo aemmin.

Liikunta auttaa myös kehittämään lapsen aivoratoja ja siten myös puhetta.