Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä jotain lestadiolaiselta?

Vierailija
21.04.2016 |

Eli olen lestadioilainen nuori nainen, joka vastaa mielellään kysymyksiinne. Näitä "kyselytuokioita" on ollut ennenkin mutta itse en ole oikeen ikinä voinut samaistua vastauksiin..

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eettistä levittää tällaista oppia kehitysmaihin, joissa liikakansoitus on ongelma, ruokaa ei riitä kaikille ja orpolapsia on paljon?

Sanoit, että jokainen lapsi pääsee taivaaseen. Missä iässä lapsi lakkaa olemasta lapsi ja tulee virallisesti vastuulliseksi uskostaan, ajatuksistaan ja pelastumisestaan?

Vierailija
62/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lestat valehtelee ja mustamaalaa muita ihmisiä, eikö valehtelu ole synti?

Miksi lestat uskoo olevansa ei letojen yläpuolella ja parempia ihmisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että jos Jumala on olemassa, on hän täydellinen.

Täydellistä olentoa ei kosketa ihmisyyden pikkumaisuudet, kuten meikit ja seksi jne. Jos hän on olemassa, on hän täydellinen ja hyvä, ja pelastaa meidät teoistamme huolimatta. Kaikki muu on omaa tyhmyyttämme ja pikkumaisuuttamme.

Viisas mielipide. Itse kuitenkin uskon että ihmisen pitää tehdä itse sen eteen edes jotain.

Lähimmäisenrakkaus. Pyrkimys hyvään. Meikit ja muut on vain hössötystä. Tai uskontojen nimet. Kaikki me uskotaan samaan asiaan ja eri ryhmät keksii itselleen omat hölmöt sääntönsä, ja kuvittelevat yhtä maanisesti tietävänsä totuuden. Muslimit, protestantit, katolilaiset.

Ei se meikittömyys ole niin keskeinen arvo kuin esimerkiksi tuo lähimmäisein rakkaus eli siinä mielessä olet oikeassa.

Mitä mieltä olet jostain Afrikassa heti orvoksi jääneestä, 10 päivän päästä nälkäänkuolevan lapsen kohtalosta? Tulimeri? Entä joku alkuasukasheimo, joka ei ole koskaan kuullutkaan lestadiolaisuudesta? Tulimeri? Onko Jumala niin julma, että vain he, jotka kuulevat marginaalisesta, suomalaisesta uskonnosta, voivat pelastua ja ne, joilla ei ole siihen mitään mahdollisuutta, kuten lapsena kuolleet, ovat helvetissä?

Vl:t uskovat, että jokainen suomalainenkin lapsena kuollut pääsee taivaaseen. 

Pääseekö siis 17-vuotias ja 18-vuotias ei? Vai meneekö se raja Jumalalla jossain muualla? 10v pääsee muuta 12v ei? Entäs jos kehittyy aikaisin, 8v voi alkaa jo kuukautiset, jos kuolee niin joutuuko helvettiin?

Entäs se alkuasukasheimo? Kaikki helvettiin vaan? Lestadiolaisten uskoma Jumala ei ole täydellinen, koska täydellinen Jumala ei johtaisi tällaiseen "järjestelmään".

Ja jos ei ole täydellinen, ei voi olla Jumala.

Minun tehtävä ei ole olla Jumala. Minä en tiedä, mitä ihmisille tapahtuu kuoleman jälkeen ja millä perusteella heille tapahtuu toisin ja toisille toisin. Jumala on Raamatun mukaan myös salattu jumala ja osa ymmärtää osan joku muu jonkun toisen osan, jokaiselle avataan uskoa sen oman määräosan verran, jota juuri hän tarvitsee. Vain Jumala tietää kaiken ja koko kuvion. 

Sen verran uskoisin itse ymmärtäväni, että Raamatun mukaan tietoisesti armon hylkäävälle tai siitä kieltäytyvälle ei ole pääsyä Jumalan yhteyteen. Miksi olisikaan, koska henkilö itse on torjunut tuon yhteyden. Olisi omituista pakottaa hänet siihen oman valintansa vastaisesti. 

Sitä, missä vaiheessa lapsi menettää lapsenuskonsa ja tekee omat valintasa jatkaa uskossaan tai sydän paatuu elämän myötä, on mahdoton sanoa. Me emme näe ihmisen sydämeen. Lähtökohtaisesti kuitenkin uskomme, että kaikki maailman ihmiset syntyvät (ovat jo kohdussa) saman Jumalan lapsiksi ja sitten elämä vieraannuttaa osan heistä pois Jumalan yhteydestä. 

Etkö/eikö yhteisösi nosta itsensä jumalan asemaan, tuomioita muiden teoista jaellessaan? Jos joku meikkasi tai ehkäisi? Vaikke ette ole Jumalia, niin sääntöjä tulee ja menee?

Vl opettaa, että ehkäisy on synti, mutta synti lakkaa olemasta synti silloin, kun perheenäiti on sairas tai ”väsynyt”. Siitä kiistellään, mikä sairauden ja väsymyksen aste oikeuttaa estämään raskaaksi tulemisen. Mutta henkensä kaupalla ei kenenkään tarvitse synnyttää, on tapana ymmärtäväisesti todeta. Lasten asema loppuun uupuneiden vanhempien perheessä ei kiinnosta ketään. ”Uskovaisen ei sovi lastaan sääliä.

Vierailija
64/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko perseseksi sallittua?

On. En ainakaan koskaan ole kuullut sen olevan kiellettyä.

Ihme logiikka. Ehkäisyvälineet seksissä kielletty, jotta lisääntymistä ei estetä. Mutta kaikki muukin kuin vaginaalinen yhdyntä sallittua? Nehän käy ehkäisystä.

Vierailija
65/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen transnainen ja jos olisin syntynyt lestaperheeseen niin mitä olisit arvioinut minulle käyneen?

Olisinko:

1) Haudassa itsemurhan tehneenä saatuani kokea vähän aitoa "lähimmäisenrakkautta"

2) Hylättynä katkerana lapsena kadulla tai sijaisperheessä

3) Itseni kieltävänä mielenterveysongelmaisena ja masennuksen takia työkyvyttömänä lestana

En ole ap. Meidän joukossa kuitenkin elää homoseksuaaleja joten miksei varmaan myös transihmisiäkin. En ole asiantuntija siihen, mitä käytöksiä tuohon liittyy, että joutuisitko jättämään jotain toteuttamatta ja voisit jotain toteuttaa, mutta seksuaalisesta toiminnasta joutuisit luopumaan, kuten me sinkutkin.

t. Sinkku vl

Komppaan. Itse transsukupuolisuudessa ei ole mielestäni mitään väärää,koska et voi itse siihen vaikuttaa mihin sukupuoleen synnyt, mutta ehkä et saisi toteuttaa itseäsi aivan samalla tavalla.

Ja joo tosiaan seksistä joutuiait todennäköisesti luopumaan -Ap

Miksi ihmeessä? Juurihan sanoit, että perseseksi on sallittua.

Vierailija
66/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme logiikka. Ehkäisyvälineet seksissä kielletty, jotta lisääntymistä ei estetä. Mutta kaikki muukin kuin vaginaalinen yhdyntä sallittua? Nehän käy ehkäisystä.

En tiedä, missä sun pylly tai vagina on, mutta mulla ne on kyllä niin lähekkäin, että minkäänasteiseen ehkäisytehoon en kyllä luottaisi. 

Vierailija
67/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anaaliseksi on varmaan suorastaan pakollista, jos aviomies vaatii sitä. Mutta naisen ehdottamana se on luultavasti syntiä.

Vierailija
68/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen transnainen ja jos olisin syntynyt lestaperheeseen niin mitä olisit arvioinut minulle käyneen?

Olisinko:

1) Haudassa itsemurhan tehneenä saatuani kokea vähän aitoa "lähimmäisenrakkautta"

3) Itseni kieltävänä mielenterveysongelmaisena ja masennuksen takia työkyvyttömänä lestana

En ole ap. Meidän joukossa kuitenkin elää homoseksuaaleja joten miksei varmaan myös transihmisiäkin. En ole asiantuntija siihen, mitä käytöksiä tuohon liittyy, että joutuisitko jättämään jotain toteuttamatta ja voisit jotain toteuttaa, mutta seksuaalisesta toiminnasta joutuisit luopumaan, kuten me sinkutkin.

t. Sinkku vl

Komppaan. Itse transsukupuolisuudessa ei ole mielestäni mitään väärää,koska et voi itse siihen vaikuttaa mihin sukupuoleen synnyt, mutta ehkä et saisi toteuttaa itseäsi aivan samalla tavalla.

Vain ja ainoastaan avioliitossa miehen ja naisen välillä. 

Vierailija
69/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapsilisät poistetaan hyvätuloisilta ? Lestadiolaisethan ovat kovis mammonan perään, vaurautta pidetään hyveenä ja paljon hyvin toimeentulevaa porukkaa. 10 lasta tuottaa lapsilisää liki 3000 €/ kk. Onhan toki kulujakin. Mutta kyllä päivähoitomaksuissakin he säästää. Ja Sipilälle kotihoidontuki on pyhä, kaikkea leikattu, mutta ei sitä, niin pysyy naiset kotona.

Tavallaan olisi hyvä, jos rikkailta poistettaisiin. Varmaan ahneet lestadiolaiset sitten vähemmin lapsia hankkisivat ja naiset pääsisivät paremmin työelämään ja syntyvyyden säännöstelykin alettaisiin hyväksyä.

Vierailija
70/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisinko:

t. Sinkku vl

Tuli mieleen, että mitenköhän intersukupuoliset. Saavatko he mennä naimisiin? Tuleeko heidän omaksua väkisin miehuus tai naiseus, vaikka eivät itse tuntisi olevansa kumpaakaan?

Vierailija
71/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en enään kerkeä vastata kysymyksiinne mutta kiitos niistä kuitenki.

-Ap

Vierailija
72/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisinko:

t. Sinkku vl

Aika yksityiskohtaiset säännöt on sulle annettu kaikkein intiimeimmille elämänalueelle. Minusta on kyllä perversio ihmisen seksuaalisuuden säätely jonkun ulkopuolisen taholta. Nää vanhat saarnamiehet saa tn. Kiksinsä juuri tuosta nuorten ihmisten intiimielämän säätelystä. Niistähän on aika moni tuomittu lapsiin kohdistuvista seksuaalirikoksista. Tän ketjun lukeminen saa voimaan pahoin. Suomi on oikeusvaltio, kuinka tämänkaltainen aivopesu ja ihmisoikeuksien loukkaaminen voi olla mahdollista vielä tänä päivänä ? Ei oo oma valinta silloin, kun tuohon uskontoon synnytään. Jos luovut, katkaistaan kaikki yhteydet perheeseen, sukuun ja ystäviin, hylkätään täysin.

Olet varmaan vielä aika nuori AP. Etkä objektiivisesti näe tilannettasi. Asuin opiskeluvuodet lestadiolaisessa ylioppilaskodissa, ja aika rankkaa materiaalia tuli esiin. Itse olen tavan luterilainen , kirkkouskovainen. Pääsin yo-kotiin suosituksilla, joista ei selvinnyt, etten ole oikea lestis.

Hämmästytävintä näissä lestadiolaisessa oli se, että tuo usko ei heillä näy arjessa millään tapaa tunteen/hengellisyyden muodossa, pelkkiä rigidejä tapoja/sääntöjen noudattamista. Eivätkä puhu uskosta lainkaan. Ovat ihan vastakohta Irja askolan ja Kari Mäkisen kaltaisille kristityille, joiden teoissa ja sanoissa kristinusko näkyy. Monissa aivan avoimesti ateisti-kavereissani ja heidän käytöksestään toteutuu kristinuskon sanoma lähimmisenrakkaudesta, huolenpitona heikommista, armosta ja anteeksiannosta ihan joka päivä ja kaikessa. Lestadiolaisporukassa en tätä tavoittanut lainkaan.

Vierailija
73/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en enään kerkeä vastata kysymyksiinne mutta kiitos niistä kuitenki.

-Ap

Johan tuli kiire.

Vierailija
74/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Johan tuli kiire.

Juu, juuri kun päästiin faktoihin ja tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin, lestadiolaisuuden yhteiskunnallisiin vaikutuksiin ja liikkeeseen pesiytyneeseen rikolliseen toimintaan.

Äkkiä pakoon.

Vierailija
75/76 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että jos Jumala on olemassa, on hän täydellinen.

Täydellistä olentoa ei kosketa ihmisyyden pikkumaisuudet, kuten meikit ja seksi jne. Jos hän on olemassa, on hän täydellinen ja hyvä, ja pelastaa meidät teoistamme huolimatta. Kaikki muu on omaa tyhmyyttämme ja pikkumaisuuttamme.

Viisas mielipide. Itse kuitenkin uskon että ihmisen pitää tehdä itse sen eteen edes jotain.

Lähimmäisenrakkaus. Pyrkimys hyvään. Meikit ja muut on vain hössötystä. Tai uskontojen nimet. Kaikki me uskotaan samaan asiaan ja eri ryhmät keksii itselleen omat hölmöt sääntönsä, ja kuvittelevat yhtä maanisesti tietävänsä totuuden. Muslimit, protestantit, katolilaiset.

Ei se meikittömyys ole niin keskeinen arvo kuin esimerkiksi tuo lähimmäisein rakkaus eli siinä mielessä olet oikeassa.

Mitä mieltä olet jostain Afrikassa heti orvoksi jääneestä, 10 päivän päästä nälkäänkuolevan lapsen kohtalosta? Tulimeri? Entä joku alkuasukasheimo, joka ei ole koskaan kuullutkaan lestadiolaisuudesta? Tulimeri? Onko Jumala niin julma, että vain he, jotka kuulevat marginaalisesta, suomalaisesta uskonnosta, voivat pelastua ja ne, joilla ei ole siihen mitään mahdollisuutta, kuten lapsena kuolleet, ovat helvetissä?

Vl:t uskovat, että jokainen suomalainenkin lapsena kuollut pääsee taivaaseen. 

Pääseekö siis 17-vuotias ja 18-vuotias ei? Vai meneekö se raja Jumalalla jossain muualla? 10v pääsee muuta 12v ei? Entäs jos kehittyy aikaisin, 8v voi alkaa jo kuukautiset, jos kuolee niin joutuuko helvettiin?

Entäs se alkuasukasheimo? Kaikki helvettiin vaan? Lestadiolaisten uskoma Jumala ei ole täydellinen, koska täydellinen Jumala ei johtaisi tällaiseen "järjestelmään".

Ja jos ei ole täydellinen, ei voi olla Jumala.

Oliko tähän vastausta. Kiinnostaisi.

Lestadiolaiskaverini taisi joskus ajat sitten mainita, että automaattinen taivaspaikka koskee alle 7-vuotiaita

Vierailija
76/76 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi