Haluatko kysyä jotain lestadiolaiselta?
Eli olen lestadioilainen nuori nainen, joka vastaa mielellään kysymyksiinne. Näitä "kyselytuokioita" on ollut ennenkin mutta itse en ole oikeen ikinä voinut samaistua vastauksiin..
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko uskontosi takia jääväsi jostain paitsi?
On kieltämättä asioita, jotka houkuttaisivat mutta enemmän koen kuitenki uskontoni vaikuttavan elämääni positiivisesti mitä negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tv on kielletty, mutta tietokone ei?
Hyvä kysymys. Mielestäni televisiossa ei ole mitään vikaa. Riippuu paljon perheestä, että mikä on väärin ja mikä ei.
Oma näkemykseni on että televisio itsessään ei ole uskoni vastainen mutta siellä on myös ohjelmia joita minun ei olisi sopiva katsoa.
Siellä on paljon ohjelmia joita kenenkään ei tulisi katsoa.. Koskaan. Kauheaa aivojen mädätys p*skaa. Terveisin ateisti joka ei omista televisiota eikä tule omistamaankaan kun taso ohjelmilla on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinusta oikein, että kaikkia lestadiolais(miehiä)ia pidettäisiin pedofiileinä, kun aika moni kuitenkin todistetusti on ollut? Tai siis muutamia ihmisryhmiä kuitenkin kohdellaan tällaisella kollektiivisella periaatteella, mutta ei ilmeisesti lestadiolaisia? Vai häärääkö Odinit nurkissa?
Onko lestadiolaisuus yhtä vahingollinen uskonto, vai pahempi kuin islam? Naisia sorretaan aika pahasti ainakin.
Onhan näitä hulluja ja pedofiileja lestadiolaisiakin mutta emme me kaikki ole.:) Pedofiili on aina pedofiili oli se sitten hindulainen tai vanhoillislestadiolainen. Ja on tosiaan lestadiolas perheitä, joissa naisia sorretaan ja pahastikin mutta mielestäni naisten sortaminen todellakaan ole uskonnossani sallittavaa. Mutta miekipiteitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
Olen transnainen ja jos olisin syntynyt lestaperheeseen niin mitä olisit arvioinut minulle käyneen?
Olisinko:
1) Haudassa itsemurhan tehneenä saatuani kokea vähän aitoa "lähimmäisenrakkautta"
2) Hylättynä katkerana lapsena kadulla tai sijaisperheessä
3) Itseni kieltävänä mielenterveysongelmaisena ja masennuksen takia työkyvyttömänä lestana
En ole ap. Meidän joukossa kuitenkin elää homoseksuaaleja joten miksei varmaan myös transihmisiäkin. En ole asiantuntija siihen, mitä käytöksiä tuohon liittyy, että joutuisitko jättämään jotain toteuttamatta ja voisit jotain toteuttaa, mutta seksuaalisesta toiminnasta joutuisit luopumaan, kuten me sinkutkin.
t. Sinkku vl
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä ehkäisyn käytöstä. Mäkään en hyväksy ehkäisyvälineiden käyttöä (oon katolilainen) mutta miksi lestadiolaiset eivät saa säännöstellä syntyvyyttä edes pidättäytymällä seksistä ovulaation aikoihin tai elämällä tilapäisessä selibaatissa silloin kuin elämäntilanne ei ole hyvä lastenhankkimiselle?
Meillä ei ole kyllä koskaan opetettu seksistä pidättäytymisen olevan kiellettyä. Tapoja on tietysti monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen transnainen ja jos olisin syntynyt lestaperheeseen niin mitä olisit arvioinut minulle käyneen?
Olisinko:
1) Haudassa itsemurhan tehneenä saatuani kokea vähän aitoa "lähimmäisenrakkautta"
3) Itseni kieltävänä mielenterveysongelmaisena ja masennuksen takia työkyvyttömänä lestana
En ole ap. Meidän joukossa kuitenkin elää homoseksuaaleja joten miksei varmaan myös transihmisiäkin. En ole asiantuntija siihen, mitä käytöksiä tuohon liittyy, että joutuisitko jättämään jotain toteuttamatta ja voisit jotain toteuttaa, mutta seksuaalisesta toiminnasta joutuisit luopumaan, kuten me sinkutkin.
t. Sinkku vl
Komppaan. Itse transsukupuolisuudessa ei ole mielestäni mitään väärää,koska et voi itse siihen vaikuttaa mihin sukupuoleen synnyt, mutta ehkä et saisi toteuttaa itseäsi aivan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä ehkäisyn käytöstä. Mäkään en hyväksy ehkäisyvälineiden käyttöä (oon katolilainen) mutta miksi lestadiolaiset eivät saa säännöstellä syntyvyyttä edes pidättäytymällä seksistä ovulaation aikoihin tai elämällä tilapäisessä selibaatissa silloin kuin elämäntilanne ei ole hyvä lastenhankkimiselle?
Meillä ei ole kyllä koskaan opetettu seksistä pidättäytymisen olevan kiellettyä. Tapoja on tietysti monia.
Juuri näin, selibaatti on täysin sallittua. Kysehän ei ole lisääntymispakosta vaan ehkäisykielteisyydestä. Ja nykyään otetaan kyllä huomioon jos esim. naisen terveys ei kestäisi uutta raskautta, niin naisen terveys asetetaan etusijalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisinko:
t. Sinkku vl
Komppaan. Itse transsukupuolisuudessa ei ole mielestäni mitään väärää,koska et voi itse siihen vaikuttaa mihin sukupuoleen synnyt, mutta ehkä et saisi toteuttaa itseäsi aivan samalla tavalla.
Ja joo tosiaan seksistä joutuiait todennäköisesti luopumaan -Ap
Allekirjoitatko uskontunnustuksen:
Minä uskon Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaaseen, istuu Jumalan, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhään yhteiseen seurakuntaan, pyhäin yhteyteen, syntien anteeksiantamiseen, ruumiin ylösnousemiseen ja iankaikkiseen elämään.
Jos allekirjoitat tämän, minulla ei ole tarvetta kysyä sinulta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tv on kielletty, mutta tietokone ei?
Hyvä kysymys. Mielestäni televisiossa ei ole mitään vikaa. Riippuu paljon perheestä, että mikä on väärin ja mikä ei.
Oma näkemykseni on että televisio itsessään ei ole uskoni vastainen mutta siellä on myös ohjelmia joita minun ei olisi sopiva katsoa.Netistähän sitä törkyä vasta helposti löytyy. Kirjoittaa vaan hakukoneeseen jotsin törkeää...
Mielestäni televisio ja tietekone ovat molemmat sallittuja jos niitä käyttää asiallisesti. Televisiossa ja netissäkin siis on paljon törkyä jota en siis katsoisi
Olen varma, että jos Jumala on olemassa, on hän täydellinen.
Täydellistä olentoa ei kosketa ihmisyyden pikkumaisuudet, kuten meikit ja seksi jne. Jos hän on olemassa, on hän täydellinen ja hyvä, ja pelastaa meidät teoistamme huolimatta. Kaikki muu on omaa tyhmyyttämme ja pikkumaisuuttamme.
Vierailija kirjoitti:
Eikö koskaan ole käynyt mielessäsi, että ajatus vl uskonnosta kaikkine sääntöineen on täysin absurdi? t. ex vl
Eipä kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Täydellistä olentoa ei kosketa ihmisyyden pikkumaisuudet, kuten meikit ja seksi jne. Jos hän on olemassa, on hän täydellinen ja hyvä, ja pelastaa meidät teoistamme huolimatta. Kaikki muu on omaa tyhmyyttämme ja pikkumaisuuttamme.
Viisas mielipide. Itse kuitenkin uskon että ihmisen pitää tehdä itse sen eteen edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaaseen, istuu Jumalan, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhään yhteiseen seurakuntaan, pyhäin yhteyteen, syntien anteeksiantamiseen, ruumiin ylösnousemiseen ja iankaikkiseen elämään.
Allekirjoitan:)
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi, mutta pakko kirjoittaa. Olen aikuisiällä vl:ksi "kääntynyt", parannuksen armon saanut kuten vl:t itse sanomme. Kyllä, allekirjoitan tuon kirkkomme uskontunnustuksen. Ja vasta vl:nä se jotenkin avautui minulle kokonaisuudessaan ja aidosti (pyhä henki, pyhäin yhteys, syntien anteeksiantaminen).
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö vaippoja?
En.
Oletko harrastanut peppuseksiä? Jos et, voisitko kokeilla jos miehesi haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas mielipide. Itse kuitenkin uskon että ihmisen pitää tehdä itse sen eteen edes jotain.
Lähimmäisenrakkaus. Pyrkimys hyvään. Meikit ja muut on vain hössötystä. Tai uskontojen nimet. Kaikki me uskotaan samaan asiaan ja eri ryhmät keksii itselleen omat hölmöt sääntönsä, ja kuvittelevat yhtä maanisesti tietävänsä totuuden. Muslimit, protestantit, katolilaiset.
En ole ehkä tyypillisin lestadiolainen.