Kyseenalaisia tapoja helpottaa arkea
Minulla:
- En erottele biojätteitä, koska keittiössäni ei ole sille tilaa, ja tiedän sekajätteen menevän poltettavaksi.
- En käytä tiskirättejä vaan taouspaperia, ja sitä menee paljon.
- En palauta Lidlin pulloja vaan laitan ne polttoon sekajätteen mukana.
- En ota lapsivieraita luokseni käymään.
- Syön ravintoloissa välillä vain siksi, etten jaksa kokata.
Entä teillä?
Kommentit (127)
Käytän paljon eineksiä tai puolivalmista ruoanlaitossa
Tykkään valosta kotona ja pidän lamppuja päällä ympäri asuntoa, vaikka tarvitsisi
Pesen melkein kaikki vaatteet kirjopyykkinä +60 C ja lakanat +95 C
Käytän liikaa talouspaperia
Pesen ja imuroin auton vain 2x vuodessa
Siivoan kerralla hyvin, mutta siivousväli on pari kolme viikkoa
Nakitan miehen ulkoiluttamaan mun lemmikkejä
Terveyssiteet ja tamponit (kuukuppi vaan on liikaa)
Jos olisi vauva käyttäisin kertakäyttövaippoja (kestovaipat olisivat myös liikaa)
+ Olen pöyristynyt miten huonosti mammat huolehtivat jätteistä. Ei ole mikään perustelu, että vanhempanikin näin tekivät. Aikoinaan (ja varmaan tehdään edelleen) kotitalousjäte on haudattu omaan tai naapurin metsään ongelmajätettä myöten.
Minäkään en lajittele biojätettä, tuntuu jotenkin vaivalloiselta. Heitän polttokelpoisen jätteeseen. Kierrätän tunnollisesti paperin, pahvin, lasin, metallin ja vanhat vaatteet, saa luvan kelvata. N21 opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kait niissä panttipulloissa hirveästi resursseja ole kiinni. Tuollainen 1,5 litran tyhjä pullo korkkeineen painaa 47 grammaa (kävin just punnitsemassa). Se bensa, mitä kuluu, kun ajan Lidliin 2,5 km suuntaansa, painaa 6,8 pullon verran. Molemmat tehdään öljystä.
Eli jos mä kävisin ruokakaupassa 3 päivänä viikossa enkä 6 päivänä kuten nyt, niin se olis sama kuin palauttaisin yli 20 isoa muovipulloa kauppaan takaisin. Eli jos joku heittää vaikka pullon tai pari viikossa roskiin, niin se on silti ekologisempi heppu kuin joku, joka suhaa kauppaa edes yhden kerran useammin viikossa.
Eli kysykää mieluummin, että montako kertaa kaupassa käytte viikon aikana. Paljon merkityksellisempää, varsinkin jos kauppaan on enemmän kuin 2,5 km tai auto on joku iso katumaasturi. Ekologisinta olisi varmaan käydä vain kerta viikossa, jonka verran maitokin jo säilyy jääkaapissa, ja raahata se valehtelematta 100 kiloa ruokaa viikoksi nelihenkiselle perheelle yhdellä reissulla.
Käyn melkein joka päivä mutta kauppaa on työmatkan varrella eli lisäautoilua siitä ei kerry. Auto on 1.6-litrainen vähäpäästöinen ja työmatka on 4km.
Et ole ajatellut pyöräillä työmatkojasi? Hurauttaisit sen 15-20 minuutissa....
Sängyssä riisun vain toisen pikkarin lahkeen.
Siis tapoja, jotka mahdollistavat mahdollisimman laiskan elämän?
En kierrätä muuta kuin sanomalehdet ja pahvit.
Menen pyörällä töihin kun en jaksa kävellä (matkaa 1,6 km suuntaansa).
En koskaan jaksa tehdä salaattia ruualle vaan salaattivihannekset syödään erillisinä lisäkkeinä, esim tomaattilohkoina jne.
Käytän talouspaperia paljon.
Pakastan kaikki leivät aina tuoreina ja otan tarpeen mukaan leivänpaahtimen kautta käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä ihmiset, jotka kaipaavat helpotusta arkeen ovat samoa, joilla on aikaa roikkua palstalla tai tuijottaa Netflixiä. Veikkaan, että kyse on ennemmin viitsimisestä kuin jaksamisesta.
Tietenkin kyse on viitsimisestä! Ei minulla ainakaan ole niin kuormittavaa työtä tai niin vakavaa perussairautta, että jaksamiseni olisi erityisesti kortilla. Kyse on siitä, mikä on omasta mielestä kohtuullista vaivannäköä tavallisen elämän ylläpitämiseksi ja mikä on huonoa käyttöä omalle ajalle.
Kommentoijat, joiden mielestä kierrättäminen on helppoa, elävät ilmeisesti omakotitaloissa tai ainakin isoissa asunnoissa. Kolmenkymmenen neliön keittokomeroyksiössä ei välttämättä ole mitään paikkaa kierrätettäville. -ap
Tässä kahdenkymmenen neliön yksiön kopperossa kierrätetään pahvi, paperi, bio, lasi ja metalli. Mahtuvat sekajätteen kanssa allaskaappiin paperinkeräystä lukuunottamatta, mikä on ikean muovikassi eteiskaapissa. Yhden hengen taloudessa ei kierrätettävää edes kerry kovin paljon - yhteen ikeakassiin mahtuu varmaan puolen vuoden paperit, kun ovessa on "ei mainoksia" kyltti. Sekajätettä sen sijaan kertyy valitettavan paljon kaikesta muoviroskasta.
Mutta takaisin ketjun otsikkoon: oma kyseenalainen tapani on, että joskus menen meikit naamassa nukkumaan.
En siivoa juuri koskaan. Paikat on LÄHES AINA sekaisin. Mutta olen huomannut, että siitä on sellainen hyöty ETTÄ OLEN AINA TERVETULLUT KAVEREIDEN LUO KYLÄILEMÄÄN. Ihmiset tietää, että minua ei paskaakaan kiinnosta heidän kotiensa siivoustaso.
Vaikka on sekasta, niin paskasta meillä ei ole. Inhoan imuroimista koska olen sähköyliherkkä, mutta matot viedään ulos tomutettavaksi ja tasot sekä lattiat kosteapyyhitään säännöllisesti. Muutaman kerran vuodessa koko perhe osallistuu lauantaiseen suursiivoukseen. Silloin kaikille tavaroille on löydyttävä paikka TAI NE LÄHTEE KIERRÄTYKSEEN.
Kotimme kierrätyspiste on autotallissamme. Sieltä on hyvä hakea nikkarointimateriaalia. Sitten otetaan viikko-ohjelmaan, että seuraavaksi viedään esim. pahvi ja kartonki.... ja heti seuraavana -ellei jo samana- päivänä tulee joku lapsistamme joka olisi ehdottomasti tarvinnu sitä omenalaatikkoa askarteluun/leikkiin :-)
Ai niin, minä käyn keikkatöissä ja öisin kotiinpäin ajaessani dyykkaan kauppojen roskiksia.
Kauppojen aukiolojen vapautuminen on melko paljon vähentänyt poisheitettävien elintarvikkeiden määrää... mutta kyllä vieläkin meille, lemmikelleimme ja naapureilleni riittää sapuskaa jaettavaksi asti. Se helpottaa kaupassakäyntiä ja taloutta. Tänään esim. syötiin roiskeläppiä eli einespitsaa tuunattuna runsaan salaatin kera. Eilen oli jauhelihapihvejä punajuuripaistoksen kera, dyykattua ruokaa kaikki.
Enkä pelkää sairastumista! Olen mikrobiologiaa opiskellut yliopistossa ja seminaarityön tehny myrkyllisistä homeista, että se puoli on hanskassa.
Mutta joo, elämä helpottuu huomattavasti kun ei stressaa siivoamisesta. Siskoni on täysin eri maata. Hän on ylihygienikko ja siivoa taukoamatta. Ei siinä mitään, sen kun. MUTTA MIKSI SIITÄ PITÄÄ KOKO AJAN VALITTAA??? Ei ole siellä sellaista kyläilykertaa, etteikö hän olisi rähjänny lapsilleen jostain tekemättömästä kotityöstä tai lojuvasta tavarasta. Olimme siellä kerran syömässä. Kun tulimme, siskoni pyyhki kostealla keittiön tuolien istuimia -sieltä pehmusteiden alta. Kun olimme syöneet alkoi hän hysteerisesti siivoamaan astioita koneeseen ja pyyhkimään paikkoja... myös TAAS sieltä pehmusteiden alta. Pakkohan minun oli huikata, että luuletko meidän perseidemme olevan niin homeessa, että sun pitää taas niitä istuimia pyyhkiä?
Arvatkaapa kummassa huushollissa serkukset paremmin viihtyy?????
Pyykinpesusta tykkään ja silittämisestä. Ikkunoita pesin ammatikseni opiskeluaikana, että sekin sujuu. Veden kanssa lotraaminen on minulle myös luontaista, eli vessat, kylppäri ja saunat ovat meillä aina puhtaita. Siskollani taas vessanpöntön tausta ja lavuaarin alaosat ja allaskaappi ovat kauheessa liassa. Jouduin kerra tempaisemaan hänen hellansa pois paikaltaan, kun pudotin vahingossa veitsen hellan ja työtason väliin.... hirveessä soosissa oli kaikki seinämät ja lattia.... Ei siinä mitään, ei se minua muuten kiinnosta, kuin että siskoni on olevinaan maailmankaikkeuden siistein ihminen ja hän katsoo asiakseen kysyä minulta puhelimessa, että onko teidän astiat vielä pesemättä.... kun poikansa oli ollut meillä viikonlopun.... Eihän siihen muuta voi vastata kuin että jos sulla on tekemisestä puutetta, niin eiku tänne vaan, kyllä täällä AINA jotain kohennettavaa löytyy.... :-)
Saisi tulla joku sanktiojuttu liittyen huonosti kierrättämiseen =) Sitten nauraisin av-mammoille olan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä ihmiset, jotka kaipaavat helpotusta arkeen ovat samoa, joilla on aikaa roikkua palstalla tai tuijottaa Netflixiä. Veikkaan, että kyse on ennemmin viitsimisestä kuin jaksamisesta.
Tietenkin kyse on viitsimisestä! Ei minulla ainakaan ole niin kuormittavaa työtä tai niin vakavaa perussairautta, että jaksamiseni olisi erityisesti kortilla. Kyse on siitä, mikä on omasta mielestä kohtuullista vaivannäköä tavallisen elämän ylläpitämiseksi ja mikä on huonoa käyttöä omalle ajalle.
Kommentoijat, joiden mielestä kierrättäminen on helppoa, elävät ilmeisesti omakotitaloissa tai ainakin isoissa asunnoissa. Kolmenkymmenen neliön keittokomeroyksiössä ei välttämättä ole mitään paikkaa kierrätettäville. -ap
Kierrätän kaiken, ja asun lapsen ja koiran kanssa 57 neliön kaksiossa. Jätteiden säilöntä ei tarvitse sijaita keittiössä. Laita kaksi kassia eteiseen. Toiseen paperit ja,kartongit, toiseen metalli ja lasi. Erottelet ne lajittelupisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla:
- En erottele biojätteitä, koska keittiössäni ei ole sille tilaa, ja tiedän sekajätteen menevän poltettavaksi.
- Syön ravintoloissa välillä vain siksi, etten jaksa kokata.Entä teillä?
Kommentteina ap:n tapoihin:
-En paheksu. Biojäte olisi hyvä erotella, mutta todellisuudessa aika harvassa taloudessa näin tehdään.
-Älytöntä; jo rahallisesti. Miksi teet näin? Luuletko että pöpöt leviää tiskiräteissä? Jos, niin sanon sulle vinkin; ne voi pestä ja vaihtaa vaikka päivittäin. Miten tämä ylipäätään helpottaa arkea? Joudut joka viikko ostamaan talouspaperia ja viemään roskat hurjan usein.
-Toinen älyttömyys. Jos viet normaalit pullot kauppaa, niin tämä ei helpota mitenkään arkeasi. Voit ihan samalla palauttaa ne lidlin pullot, et vain saa panttia niistä.
-Ihan ok. Kaikki saa itse valita vieraansa.
-Hyvä, tuet talouttamme.
En halua huuhdella tai pestä tiskirättejä tai kehitellä niille säilytyspaikkoja pois silmistä. Rättien pitäminen esillä ei ole vaihtoehto. Talouspaperi on halpaa, ja aika usein selviää puolikkaalla arkilla. Halvimmaksi tulisi varmaan leikata vanhat paidat räteiksi ja käyttää niitä seuraavat kymmenen vuotta, mutta minä maksan mielelläni vaikapa pari euroa enemmän kuussa siitä, ettei tarvitse käyttää tiskirättejä. En todellakaan osta talouspaperia viikoittain, en edes kerran kuussa.
Olen joskus koettanut palauttaa Lidlin pulloja Palpan automaattiin, ja kone sylki ne pois. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätän kaiken, ja asun lapsen ja koiran kanssa 57 neliön kaksiossa. Jätteiden säilöntä ei tarvitse sijaita keittiössä. Laita kaksi kassia eteiseen. Toiseen paperit ja,kartongit, toiseen metalli ja lasi. Erottelet ne lajittelupisteessä.
En todellakaan pitäisi mitään kasseja rumentamassa eteistäni, vaikka niitä sinne mahtuisikin (ei mahdu). Minula on allaskaapissa tilaa yhdelle keräysastialla, jonka vien samalla kuin roskapussinkin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla:
-En paheksu. Biojäte olisi hyvä erotella, mutta todellisuudessa aika harvassa taloudessa näin tehdään.
-Älytöntä; jo rahallisesti. Miksi teet näin? Luuletko että pöpöt leviää tiskiräteissä? Jos, niin sanon sulle vinkin; ne voi pestä ja vaihtaa vaikka päivittäin. Miten tämä ylipäätään helpottaa arkea? Joudut joka viikko ostamaan talouspaperia ja viemään roskat hurjan usein.
-Toinen älyttömyys. Jos viet normaalit pullot kauppaa, niin tämä ei helpota mitenkään arkeasi. Voit ihan samalla palauttaa ne lidlin pullot, et vain saa panttia niistä.
-Hyvä, tuet talouttamme.
En halua huuhdella tai pestä tiskirättejä tai kehitellä niille säilytyspaikkoja pois silmistä. Rättien pitäminen esillä ei ole vaihtoehto. Talouspaperi on halpaa, ja aika usein selviää puolikkaalla arkilla. Halvimmaksi tulisi varmaan leikata vanhat paidat räteiksi ja käyttää niitä seuraavat kymmenen vuotta, mutta minä maksan mielelläni vaikapa pari euroa enemmän kuussa siitä, ettei tarvitse käyttää tiskirättejä. En todellakaan osta talouspaperia viikoittain, en edes kerran kuussa.
Olen joskus koettanut palauttaa Lidlin pulloja Palpan automaattiin, ja kone sylki ne pois. -ap
Et siis pese tasoja tiskiaineella ja huuhtele moneen kertaan rätillä. Vaan levität likaa kuivalla paperilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan pitäisi mitään kasseja rumentamassa eteistäni, vaikka niitä sinne mahtuisikin (ei mahdu). Minula on allaskaapissa tilaa yhdelle keräysastialla, jonka vien samalla kuin roskapussinkin. -ap
Hanki parempi jäteastia, jossa kaikelle paikkansa
Vierailija kirjoitti:
- heittelen ne pyykinkuivaustelineen narujen päälle sellaisenaan ilman mitään pyykkipoikia
Vähän offtopic mutta miksi pyykkipojat? Siis sisätiloissa, ainakin meillä vaatteet pysyy kuivaustelineessä ihan itsekseen kun sisällä ei tuule. :D
Kierrätän pahvit, metallit, lasit, lehdet, biojätteen. Poikkeus on litran jogurttitölkit, niitä on ärsyttävä huuhdella niin ne menee sekajätteeseen.
Baari-illan jälkeen syön lihapiirakan, puen vaipat ja käyn meikit naamalla hampaat pesemättä maaten. Ihana tunne saada rojahtaa suoraan nukkumaan kun koko illan tanssimisen jälkeen väsyttää aivan kamalasti. Tapa alkoi spontaanina sattumana, mutta nykyään olisin pettynyt jos ilta ei päättyisi mainitulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla:
-Hyvä, tuet talouttamme.
Et siis pese tasoja tiskiaineella ja huuhtele moneen kertaan rätillä. Vaan levität likaa kuivalla paperilla
Onpa mahtava tulkinta... Ei jessus. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki parempi jäteastia, jossa kaikelle paikkansa
Ei ole tarvetta. -ap
Lapser pesee aamulla vain 1 min hampaita. Ja kiireessä ei ollenkaan.
Meillä on myös niin pieni keittiö, ettei sinne oikeasti mahdu paikkaa bio, lasi, paperi, sekajäte, kartonki. 5 ihmistä 50-luvun kerrostalo. Mihin ihmeeseen mä laitan kaikki. Lattialle eri korit?
Mä varastan kaupasta, koska kyllähän me kaikki tiedetään, ettei varastaminen maailmasta lopu vaikka minä sen lopettaisinkin. Juu, hinnat voi nousta, mutta muille, ei mulle.