Kyseenalaisia tapoja helpottaa arkea
Minulla:
- En erottele biojätteitä, koska keittiössäni ei ole sille tilaa, ja tiedän sekajätteen menevän poltettavaksi.
- En käytä tiskirättejä vaan taouspaperia, ja sitä menee paljon.
- En palauta Lidlin pulloja vaan laitan ne polttoon sekajätteen mukana.
- En ota lapsivieraita luokseni käymään.
- Syön ravintoloissa välillä vain siksi, etten jaksa kokata.
Entä teillä?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Eipä kait niissä panttipulloissa hirveästi resursseja ole kiinni. Tuollainen 1,5 litran tyhjä pullo korkkeineen painaa 47 grammaa (kävin just punnitsemassa). Se bensa, mitä kuluu, kun ajan Lidliin 2,5 km suuntaansa, painaa 6,8 pullon verran. Molemmat tehdään öljystä.
Eli jos mä kävisin ruokakaupassa 3 päivänä viikossa enkä 6 päivänä kuten nyt, niin se olis sama kuin palauttaisin yli 20 isoa muovipulloa kauppaan takaisin. Eli jos joku heittää vaikka pullon tai pari viikossa roskiin, niin se on silti ekologisempi heppu kuin joku, joka suhaa kauppaa edes yhden kerran useammin viikossa.
Eli kysykää mieluummin, että montako kertaa kaupassa käytte viikon aikana. Paljon merkityksellisempää, varsinkin jos kauppaan on enemmän kuin 2,5 km tai auto on joku iso katumaasturi. Ekologisinta olisi varmaan käydä vain kerta viikossa, jonka verran maitokin jo säilyy jääkaapissa, ja raahata se valehtelematta 100 kiloa ruokaa viikoksi nelihenkiselle perheelle yhdellä reissulla.
Ekologisinta olisi olla hankkimatta niitä kahta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat siis paskat nakkaa maapallon tulevaisuudeta, tämä ei toisaalta yllätä.
Naiset tuhoavat maapalloa, ja raiskaavat luontoa. Henkkamaukasta vähän lummpua lisää ostamaan viikonlopuksi?
Kerrotko vielä, millä tavalla esimerkiksi aloitukseni valinnat "raiskaavat luontoa"? Jätteiden polttaminen energiaksian on harvinaisen järkevää. Biojätteestä on haittaa vain kaatopaikalla, jossa se tuottaa metaania. -ap
Tiedät kai, ettei sekajätettä polteta joka puolella Suomea. Lisäksi biojätteiden mädättämisessä saadaan talteen ainesosia, joita ei polttamalla saa.
Vierailija kirjoitti:
- poltan maito ja mehupurkit leivinuunissa sen sijaan että rahtaisin kierrätykseen
Tiedätkö kuinka monta ihmistä Suomessa kuolee vuosittain tällaisen toiminnan takia?
Vastaus: arviolta 1300
Ei, leivinuuni ei ole tarpeeksi kuuma, ääliö.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan palauta pulloja/tölkkejä yms. Sen sijaan kerään ne säkkiin ja "lahjoitan" miesystävälleni joka vie ne mennessään ja pitää pullorahat mitä sitten tuleekin. Ihanan kätevää.
Joskus syötän avokadoja koiralle kun meinaavat mennä huonoksi ja en olekkaan jaksanut tehdä niistä ruokaa (Poistan toki kiven ja kuoret). Sen sijaan syön itse raejuustoa tai mikroruokaa.
Taidat olla oikea trolli. Koirille kun nuo avokadot ovat myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kait niissä panttipulloissa hirveästi resursseja ole kiinni. Tuollainen 1,5 litran tyhjä pullo korkkeineen painaa 47 grammaa (kävin just punnitsemassa). Se bensa, mitä kuluu, kun ajan Lidliin 2,5 km suuntaansa, painaa 6,8 pullon verran. Molemmat tehdään öljystä.
Eli jos mä kävisin ruokakaupassa 3 päivänä viikossa enkä 6 päivänä kuten nyt, niin se olis sama kuin palauttaisin yli 20 isoa muovipulloa kauppaan takaisin. Eli jos joku heittää vaikka pullon tai pari viikossa roskiin, niin se on silti ekologisempi heppu kuin joku, joka suhaa kauppaa edes yhden kerran useammin viikossa.
Eli kysykää mieluummin, että montako kertaa kaupassa käytte viikon aikana. Paljon merkityksellisempää, varsinkin jos kauppaan on enemmän kuin 2,5 km tai auto on joku iso katumaasturi. Ekologisinta olisi varmaan käydä vain kerta viikossa, jonka verran maitokin jo säilyy jääkaapissa, ja raahata se valehtelematta 100 kiloa ruokaa viikoksi nelihenkiselle perheelle yhdellä reissulla.
Kuka vie pullon kerrallaan palautettavaksi 2.5 kilomterin päähän?
Taidat olla todellinen urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- poltan maito ja mehupurkit leivinuunissa sen sijaan että rahtaisin kierrätykseen
Tiedätkö kuinka monta ihmistä Suomessa kuolee vuosittain tällaisen toiminnan takia?
Vastaus: arviolta 1300
Ei, leivinuuni ei ole tarpeeksi kuuma, ääliö.
Kuolkoot. Itse en ole vielä kuollut joten ei se ihan hätäseen tapa.
tuhlaan muovia paljon. vaikka voisin käydä kippaamassa kissaanhiekkalaatikosta suoraan hiekat roska astiaan ulos, pistä ne eriksene muovipussiin. kelmua kans käytän tolkuttomia määriä vaikka omistan pakasterasioita
Vierailija kirjoitti:
Kermaperse kaupunkilaisämmät kritisoi lajittelematta jättämistä. Tervetuloa SUOMEN KORPEEN. Se teidän pari kilsaa lasiroskan kantamista on täällä parikymmentä. Lasipullot ja purnukat voi kierrättää ihan kotonakin, itse pakkaan niihin maustekurkut ja hillot syksyllä. Samaan aikaan kun te ajatte citymaasturillanne sädekehä pään päällä lähisiwaan parin panttipullon palautukseen, toisaalla haetaan päivällistarpeet takapihalta ja saatetaan vaikka ne teidänkin potut kasvattaa. Talvella poltettava roska palaa leivinuunissa, jolla lämpiää myös talo ja kypsyy ruoka. Kesällä palavat roskat menee niinikään leivinuuniin tai kiukaaseen sytyiksi. Varsinaista roskaroskaa ei tule sen enempää kuin teilläkään, hiilijalanjälkeä teitä vähemmän. Paljonko teillä on jätemaksut?
Mä asun maalla. Sä varmaan korvessa asuvana kuljet myös autolla. Mun mielestä ne paperi-, lasi- ja metalliroskat (meillä myös muoviroskat) on aika helppo ottaa mukaan kauppareissulle. Meillä tosin ekopiste on myös tuossa puolen kilometrin päässä, koska kuntamme on sijoittanut niitä myös haja-asutusalueille. Me poltetaan lähinnä vain sellainen palava jäte, jota ei voi kunnassamme helposti kierrättää, eli pahvi. Nestekartongin viemme naapurikuntaan (jossa sitä kerätään), kun käymme vanhempieni luona. Asiat on vaikeita, jos niistä tekee vaikeita.
Minäkin poltan maitopurkit. Ja käytän lapsilla kertakäyttövaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en korjaa vaateita vaan heitän ne pois. Olen saanut koulutuksen ompelijaksi. :(
Suutarin lapsella ei ole kenkiä.
Korjaan 100 % puuvilla olevia sukkia 😉
Ainakin, jos reikä ei ole very big ;)
Pari maksaa lähes 5 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan palauta pulloja/tölkkejä yms. Sen sijaan kerään ne säkkiin ja "lahjoitan" miesystävälleni joka vie ne mennessään ja pitää pullorahat mitä sitten tuleekin. Ihanan kätevää.
Joskus syötän avokadoja koiralle kun meinaavat mennä huonoksi ja en olekkaan jaksanut tehdä niistä ruokaa (Poistan toki kiven ja kuoret). Sen sijaan syön itse raejuustoa tai mikroruokaa.
Höpsis. AVokadin kivi on vaarallinen suolitukosvaaran takia. Itse hedelmänliha ei ole kohtuudessa syötettynä vaarallista. Joissain koiranruuissakin on avokadoa lisättynä .
Käyn töissä paskalla, säästää vettä kotona.
Vierailija kirjoitti:
tuhlaan muovia paljon. vaikka voisin käydä kippaamassa kissaanhiekkalaatikosta suoraan hiekat roska astiaan ulos, pistä ne eriksene muovipussiin. kelmua kans käytän tolkuttomia määriä vaikka omistan pakasterasioita
No onpa kiva pestä sitten se roska-astia kun pohja on täynnä kissanhiekkaklimppiä.
Usein nämä ihmiset, jotka kaipaavat helpotusta arkeen ovat samoa, joilla on aikaa roikkua palstalla tai tuijottaa Netflixiä. Veikkaan, että kyse on ennemmin viitsimisestä kuin jaksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. AVokadin kivi on vaarallinen suolitukosvaaran takia. Itse hedelmänliha ei ole kohtuudessa syötettynä vaarallista. Joissain koiranruuissakin on avokadoa lisättynä .
Mäkin joskus näin jonkun lehtijutun, jossa kerrottiin, miten koiralle ei saa syöttää avokadoa. Mitään syytä ei kerrottu, mutta googlaamalla löysin tiedon, ettei sovi, koska siinä on rasvaa. Täh? Mä annoin koiralle kerran noin 4 avokadoa kerralla (olivat siis menneet vähän huonoiksi), eikä tapahtunut mitään. Kun nyt kerran avokadoa pidetään jotenkin koiralle huonona, olen sittemmin jättänyt noin isot kerta-annokset antamatta, mutta edelleen kyllä annan huonot palat avokadosta, korkeintaan 1 avokadon kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokado. Sisältää ainetta, joka vahingoittaa sydänlihasta. Kyse ei ole pelkästään lehdistä tai siemenistä, vaan koko hedelmästä. Haitallisen määrän rajaa ei tiedetä. Myöskään avokadoa tuskin on tarpeen koiralle syöttää.
Kuskaan kierrätykseen vain metallin, lasin ja paristot. Kerran vuodessa viedään hyötyjäteasemalle kuorma kaikenlaista hylättyä kampetta. Biojäte ja paperi hyödynnetään puutarhassa. Kaikki muu roskikseen.
Ennen kierrätin, lajittelin ja nostin auton tavaratilaan, että kauppareissulla vien. Paskat, kaupan keräyspisteen laatikot ääriään täynnä. Kuskasin kaikki takas kotiin. Seuraavalla reissulla toiseen kauppaan, ja sama juttu. Soitto keräilyn järjestäjälle. Seuraavalla reissulla optimistisin mielin, että nyt onnistuu. Edelleen täynnä. En ala kiertelemään ympäri pitäjää että löydän sellaisen pisteen, minne saan kaikki kipattua yhdellä kertaa. Vein kotiin ja paiskasin roskalaatikkoon. Polttoon menivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin toivon , että trollaat ja sinulla ei ole oikeasti koiria. Tai voisit antaa ne jollekin ihmiselle joka ymmärtää koirien pitämisestä jotain. Avokado on tappavan myrkyllinen koirille.
Vierailija kirjoitti:
Kuskaan kierrätykseen vain metallin, lasin ja paristot. Kerran vuodessa viedään hyötyjäteasemalle kuorma kaikenlaista hylättyä kampetta. Biojäte ja paperi hyödynnetään puutarhassa. Kaikki muu roskikseen.
Ennen kierrätin, lajittelin ja nostin auton tavaratilaan, että kauppareissulla vien. Paskat, kaupan keräyspisteen laatikot ääriään täynnä. Kuskasin kaikki takas kotiin. Seuraavalla reissulla toiseen kauppaan, ja sama juttu. Soitto keräilyn järjestäjälle. Seuraavalla reissulla optimistisin mielin, että nyt onnistuu. Edelleen täynnä. En ala kiertelemään ympäri pitäjää että löydän sellaisen pisteen, minne saan kaikki kipattua yhdellä kertaa. Vein kotiin ja paiskasin roskalaatikkoon. Polttoon menivät.
"No oisit vieny siihen pihalla olevaan roskakatokseen jossa on omat astiat kaikelle, daaaah" Kun se ei vaan ole syrjäseudulla niin yksinkertaista.