Kyseenalaisia tapoja helpottaa arkea
Minulla:
- En erottele biojätteitä, koska keittiössäni ei ole sille tilaa, ja tiedän sekajätteen menevän poltettavaksi.
- En käytä tiskirättejä vaan taouspaperia, ja sitä menee paljon.
- En palauta Lidlin pulloja vaan laitan ne polttoon sekajätteen mukana.
- En ota lapsivieraita luokseni käymään.
- Syön ravintoloissa välillä vain siksi, etten jaksa kokata.
Entä teillä?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadoista: http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic…
Avokadon myrkyllisyys koirille on sitkeä myytti.
No mulle tuli oikeesti yllätyksenä se, että ihmiset syöttävät koirilleen pilaantunutta ruokaa!!! Ei tulis kyllä mulle mieleenkään...
Pilaantunut on suhteellinen käsite. Hiukan härski liha on koiralle parasta herkkua ikinä, mutta joku homeinen tai käynyt tuote tuskin tekee hyvää. Ihminen pitää pilaantuneena monesti ihan syömäkelpoisiakin tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan palauta pulloja/tölkkejä yms. Sen sijaan kerään ne säkkiin ja "lahjoitan" miesystävälleni joka vie ne mennessään ja pitää pullorahat mitä sitten tuleekin. Ihanan kätevää.
Joskus syötän avokadoja koiralle kun meinaavat mennä huonoksi ja en olekkaan jaksanut tehdä niistä ruokaa (Poistan toki kiven ja kuoret). Sen sijaan syön itse raejuustoa tai mikroruokaa.
Olen joskus kuullut, että avokadoa ei saisi antaa koiralle, (liittyy jotenkin sen rasvaan ja koiran haimaan, en nyt muista tarkemmin)
Mä en myöskään kierrätä mitään. En edes pahvia tai lasia. Kaikki sekajätteeseen. Ei oo asunnossa tilaa millekkään eri roska-astioille. Sekajätteeseen menee myös vanhat lääkkeet ja paristot :D
Näin kun kyseenalaisesta arjen helpottamisesta puhutaan... Aika tyhmää on kantaa mustille (muuten kuin allergian tjsp takia) muonaa kaupasta ja heittää samalla lihapadan rippeet ja potut ja ylipäiväiset avokadot sekajätteeseen. Koira on hyvä jätemylly. Toki kohtuus kaikessa. Vuohikin olisi hyvä, mutta kaupunkiolosuhteissa vähän hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan palauta pulloja/tölkkejä yms. Sen sijaan kerään ne säkkiin ja "lahjoitan" miesystävälleni joka vie ne mennessään ja pitää pullorahat mitä sitten tuleekin. Ihanan kätevää.
Joskus syötän avokadoja koiralle kun meinaavat mennä huonoksi ja en olekkaan jaksanut tehdä niistä ruokaa (Poistan toki kiven ja kuoret). Sen sijaan syön itse raejuustoa tai mikroruokaa.
Olen joskus kuullut, että avokadoa ei saisi antaa koiralle, (liittyy jotenkin sen rasvaan ja koiran haimaan, en nyt muista tarkemmin)
Olin kuullut saman, mutta tarkistettuani asian totesin että kyseessä on myytti. Kivet kyllä kannattaa jättää syöttämättä ja kohtuudella muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. En ymmärrä miten lajittelu voi olla niin hankalaa. Joka lajille oma astia, ja siinä se. Ei haittaa, vaikka matkaa olisi parikin kilometriä esim. lasille, kun ei sitä kuitenkaan niin paljon tule. Kivaa maapalloa petaatte lapsillenne. No mutta, voihan ne jätteet lakaista puskutraktorilla teidän näkymänne ulkopuolelle.
No ei tätä maailmaa kyllä saastumiselta enää millään yksityishenkilöiden roskien lajittelulla pelasteta, sori vaan.
Ööööh no kerrotko millä sitten? Maapallo koostuu ihmisistä ja jos ihmisiä ei olisi, ei olisi saasteitakaan?!!!
En tee mitään ilmastotekoja, koska ilmastonmuutoksesta ihmisen aiheuttamana ei ole tarpeeksi todisteita. Lukuisat tiedemiehet tästä sitä mieltä, jos vaiennettu, miksi? Lähivuosina SUomessa tulee kylmenemään huomattavasti. -30 asteen viikkojen helvetilliset pakkasjaksot jokatalvisiksi. Viime talvina jo yleistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. En ymmärrä miten lajittelu voi olla niin hankalaa. Joka lajille oma astia, ja siinä se. Ei haittaa, vaikka matkaa olisi parikin kilometriä esim. lasille, kun ei sitä kuitenkaan niin paljon tule. Kivaa maapalloa petaatte lapsillenne. No mutta, voihan ne jätteet lakaista puskutraktorilla teidän näkymänne ulkopuolelle.
No ei tätä maailmaa kyllä saastumiselta enää millään yksityishenkilöiden roskien lajittelulla pelasteta, sori vaan.
Ööööh no kerrotko millä sitten? Maapallo koostuu ihmisistä ja jos ihmisiä ei olisi, ei olisi saasteitakaan?!!!
Ihmiset eivät saa himojaan kuriin, vaan yritykset jatkuvasti keksivät tarpeita ja kulutettavaa. Koko talousjärjestelmä on perustettava kasvuun juutalaispankkien vaatiman lainankoron vuoksi, joten ihmisten vapaaehtoisuus ei auta, koska eettisten joukko on aivan liian pieni. Vastuun olisi enempi oltava siinä, millainen on talousjärjestelmä.
- käytän kertakäyttösiteitä
- joskus jos jääkaappiin on jäännyt jotain vanhoja safkoja, niin heitän suoraan roskiin, enkä erottele biojätteet erikseen
- kun lapset olivat pieniä käytin niillä kertakäyttövaippoja
-
- Siivotessa kuluu paljon kertakäyttöisiä siivousliinoja, vaikka voisin ihan hyvin käyttää rättiä, ovat vaan niin helppoja
- Valmistettu ruoka saattaa jäädä pöydälle kun ei vaan jaksa siirtää toiseen astiaan ja nostaa kaappiin, syön ne kyllä vielä enkä ole saanut myrkytystä
- Saatan hakea kaupasta valmisruokaa vaikka samalla reissulla voisin ostaa terveellisempää ja edullisempaa ruokaa
Lapsen vieminen päiväkotiin kun on itse työttömänä.
Käytän toisinaan kertakäyttöisiä siivousliinoja, siis sellaisia kosteuspyyhkeiden tapaisia (Ajax, Cif, Pirkka ym.). Niitä kuluu joskus liikaa, mutta ne ovat mielestäni käteviä ylläpitosiivouksessa tai nopeassa tahrojen poistossa.
Jätteet lajittelen kyllä huolellisesti ja elän melko niukasti, mutta yleisesti ottaen varmaan kulutan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pari kilsaa, no juu. Meiltä on lähimmälle jätteenlajittelupaikalle 40 km. Biojätteet menevät omaan kompostiin, mutta teepusseista en ala metalliniittejä irrottelemaan.
Eipä mulla muuta, mutta kiitti vi**sti teille jotka poltatte roskia tiheästi rakennetulla taajama-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermaperse kaupunkilaisämmät kritisoi lajittelematta jättämistä. Tervetuloa SUOMEN KORPEEN. Se teidän pari kilsaa lasiroskan kantamista on täällä parikymmentä. Lasipullot ja purnukat voi kierrättää ihan kotonakin, itse pakkaan niihin maustekurkut ja hillot syksyllä. Samaan aikaan kun te ajatte citymaasturillanne sädekehä pään päällä lähisiwaan parin panttipullon palautukseen, toisaalla haetaan päivällistarpeet takapihalta ja saatetaan vaikka ne teidänkin potut kasvattaa. Talvella poltettava roska palaa leivinuunissa, jolla lämpiää myös talo ja kypsyy ruoka. Kesällä palavat roskat menee niinikään leivinuuniin tai kiukaaseen sytyiksi. Varsinaista roskaroskaa ei tule sen enempää kuin teilläkään, hiilijalanjälkeä teitä vähemmän. Paljonko teillä on jätemaksut?
Mä en tajua.Ostan yleensä lasipurkit ja tölkit kaupasta jonne niiden kuljettaminen on keräysastiaan jopa helpompaa,kuin täytenä.Sama virsi aina kun "maalla on nii vaikeaa".No ei ole,olen asunut sekä maalla,että kaupungissa enkä ikinä kummassakaan ole ollut niin hullu että olisin lähtenyt palauttamaan pulloja tai purkkeja ilman kauppareissua!
Et siis tajua että on olemassa ihmisiä jotka paitsi a) eivät käy kaupassa autolla myös b) menevät kauppaan suoraan töistä (säästääkseen aikaa ja vaivaa, kun sitä autoa ei kerran ole ja kaupassakäynti on olennaisesti hankalampaa)?
Itsekin kuulun tähän armoitettuun joukkoon mutta meillä on onneksi sekä metallin- että lasinkeräys ihan taloyhtiön roskakatoksessa. Ja toki niitä rahtasin ennen sen tuloa kauemmaskin mutta olihan siitä nyt pirusti ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään kierrätä mitään. En edes pahvia tai lasia. Kaikki sekajätteeseen. Ei oo asunnossa tilaa millekkään eri roska-astioille. Sekajätteeseen menee myös vanhat lääkkeet ja paristot :D
Ja vielä naurat päälle hymiön kanssa. Onnea sinulle, eivät taida turhat murheet painaa tuolla aivokapasiteetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät saa himojaan kuriin, vaan yritykset jatkuvasti keksivät tarpeita ja kulutettavaa. Koko talousjärjestelmä on perustettava kasvuun juutalaispankkien vaatiman lainankoron vuoksi, joten ihmisten vapaaehtoisuus ei auta, koska eettisten joukko on aivan liian pieni. Vastuun olisi enempi oltava siinä, millainen on talousjärjestelmä.
Outo logiikka. Vapaaehtoisestui eettisiä on liian vähän jotta se auttaisi, joten niiden loppujenkin kannattaisi lopettaa lajittelu. Täh?
Oikeassa maailmassa tarvitaan kaikkien panosta, sekä firmojen ja valtioiden, että yksityisihmisten ja kuluttajien. Pienistä puroista syntyy suuria virtoja, hyvässä ja pahassa. Ihan niiden ylempien tahojen toimenpiteiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään ilmastotekoja, koska ilmastonmuutoksesta ihmisen aiheuttamana ei ole tarpeeksi todisteita. Lukuisat tiedemiehet tästä sitä mieltä, jos vaiennettu, miksi? Lähivuosina SUomessa tulee kylmenemään huomattavasti. -30 asteen viikkojen helvetilliset pakkasjaksot jokatalvisiksi. Viime talvina jo yleistyneet.
Sää ja ilmasto on sitten kaksi eri asiaa, se tulee kumminkin muistaa. Ja todisteita haluaisin tästä sun "ei ole ilmastonmuutosta", joten saiskos linkkiä?
Juon aina pari paukkua ennen kotitöitä, -helpottaa arkea.
Ei kyse ole siitä, onko auto katumaasturi, vaan pikemminkin auton iästä. Suomessa on ihan järjettömän vanha autokanta, vanhimpia Euroopassa. En oikein ymmärrä miksi Suomessa on niin järjetön autoverotus, kun perusidea on kuitenkin ympäristöystävällisyys? Nuo vanhat autot ovat saastuttavuutensa ja bensasyöppöytensä lisäksi vaarallisia.