Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko alkaa suhteeseen sellaisen kanssa, joka ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
21.04.2016 |

Juuri luin uutisen kuinka tänä vuonna on jo 10 000 eronnut kirkosta. Aloin sitten miettiä, että jos tapaisin kiinnostavan miehen ja hän kertoisi, ettei kuulu kirkkoon, niin homma jäisi varmastikin siihen.
En ole mikään seurakunta-aktiivi, joka käy viikonloppuisin kirkossa ja seurakunnan jutuissa jne., mutta kyllä meidän arvomaailma olisi varmastikin tosi erilainen sen miehen kanssa.

Toisekseen, kirkkoon kuulumattomasta tulee mieleen vihervasuri ja itsekäs hedonisti. Vaikka kaikki ei sellaisia varmasti olekaan.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi seurustella kirkkoon kuuluvan kanssa koska tosiaan ne jakaantuvat kahteen ryhmään:

A) Ne, jotka ajattelee laiskasti eli uskoo.

B) Ne, jotka ei ajattele ollenkaan eli tapauskovaiset.

Arvostan älykkyyttä, jota toki on monenlaista, mutta erityisesti loogisuutta.

Ja mitä tulee arvoihin niin sillon, kun kuuluin itse kirkkoon ja olin uskossa(eli heikko itsetuntoinen helposti vietävissä oleva teini), ajattelin paljon karummin esimerkiksi alkoholisteista. Nykyään olen enemmän sitä mieltä, että yhteiskuntana meillä on vastuu kannatella niitä jäseniä, jotka tukea tarvii. (En tosin edelleenkään ole vasuri, uskon vain enemmän inhimillisyyteen.)

Vierailija
42/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelen kirkosta eronneen kanssa ja erosin itsekin viime vuoden puolella.

Jos sitä liittyis sitten vanhana takaisin, niin tulee hautaaminen halvemmaksi.

Et sä koskaan tiedä, millon se hautaaminen tulee ajankohtaiseksi. Et välttämättä sitten vanhana ole enää täällä liittymässä kirkkoon.

Hautausmaksut ovat samat kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille. Tässä kirkko yritti ensin venkoilla, mutta asiasta on tehty laki. Kirkko kun saa rahat hautaustoimea varten rahat valtiolta (osuus yritysveron tuotosta), eikä kirkollisveroista.

kirkkoon kuulumaton haudataan eri paikkaan kuin kirkkoon kuuluva.

Ei pidä paikkaansa tämäkään. Ihan vierekkäin ovat kirkkoon kuuluneitten ja kuulumattomien haudat hautuumaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei väliä kunhan ei olisi kiihkeästi kumpaakaan suuntaan, asioiden miettiminen ja kyseenalaistaminen on viehättävää. Itse liityin takaisin kirkkoon kun pyydettiin kummiksi ja maksan mielelläni vähistä rahoistani sen veron koska arvostan kirkon avustustyötä, diakonipuolelta olen itsekin saanut apua. Uskon kanssa kirkkoon kuulumisella ei ole väliä. En itse usko, muttei toisten usko häiritse.

Aika outoa on kirkkoon kuulua ellei usko kirkon julistamaan oppiin. Kirkon päätehtävähän on uskontonsa julistus ja levitys. Diakoniatoimi yms. ovat vain pieni sivuhaara. Kuuluisitko johonkin puolueesenkin, ellet sen aatteeseen uskoisi?

Kirkoillisveroista pääosa menee juurikin uskontotoimen pyörittämiseen, pappien ja muun henkilökunnan palkkoihin ja kirkkojen ja muiden tilojen ylläpitoon. Diakoniatoimeen menee vain rahtunen.

No mä ajattelen, niin, että voi uskoa vaikka kirkkoon ei kuuluisikaan. Että siinä mielessä kirkolla ei ole mun mielestä uskomisen kanssa paljoa tekemistä. Mutta se on toki hiukan kummaa, että miksi henkilö, joka ei usko ollenkaan kuuluisi kirkkoon.

ap.

Tästä sun ajatuksesta ei nyt oikein saa kiinni. Siis kirkkoon pitäisi kuulua, koska se on hyvä juttu. Toisaalta uskoa voi, vaikeki kirkkoon kuulukaan. Onko se usko siis se olennaisin juttu, vai se kirkkoon kuuluminen? Jos arvoista puhutaan, niin nehän eivät taas riipu kummastakaan. Kirkko toki luulee "omistavansa" tiettyjä yleismaailmallisia arvoja, jotka ovat olleet olemassa jo ennen kirkon olemassaoloa, mutta jos ihminen toteuttaa noita arvoja pelkästään kirkon takia, eihän hän silloin oikeasti niitä kannata, vaan ottaa ne vastaan ylhäältä ojattuna.

44/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä koskaan tiedä, millon se hautaaminen tulee ajankohtaiseksi. Et välttämättä sitten vanhana ole enää täällä liittymässä kirkkoon.

Hautausmaksut ovat samat kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille. Tässä kirkko yritti ensin venkoilla, mutta asiasta on tehty laki. Kirkko kun saa rahat hautaustoimea varten rahat valtiolta (osuus yritysveron tuotosta), eikä kirkollisveroista.

Vain siinä tapauksessa että omaiset näin haluavat ja osaavat sitä erikseen pyytää. Tunnustuksettomalle hauta-alueelle haudataan vain pyynnöstä eikä oman kokemukseni mukaan seurakunnat juuri tätä vaihtoehtoa edes markkinoi, jollei omaiset itse hoksaa asiaa ottaa esiin.

Vierailija
45/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Mulle on ihan sama kuuluuko kirkkoon, mutta jos hirveästi vaahtoaisi uskonnon puolesta tai sen vastaan, niin häiritsisi. Itse haluan myös kuulua kirkkoon, joten minua olisi turhaa suostutella eroamaan kirkosta.

Itse olen evankelis-luterilainen ja avomieheni on katolilainen, eikä tämä vaikuta suhteeseemme millään tavalla. 

Vierailija
46/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta kyllä meidän arvomaailma olisi varmastikin tosi erilainen sen miehen kanssa.

Toisekseen, kirkkoon kuulumattomasta tulee mieleen vihervasuri ja itsekäs hedonisti. Vaikka kaikki ei sellaisia varmasti olekaan.

Montako ev.lut. kirkkoon kuulumatonta ihmistä oikein mahdat tuntea? Meitä on _hyvin_ moneen junaan. Alkaen ääriuskovaisista kristityistä, joille ev.lut. ei kelpaa päättyen saatananpalvojiin. Ja uskonnotttomissa taas niihin vihervasureihin ja meihin, joita ei vaan mikään uskonto nappaa. Vai asutko jossain pikkukylässä, jossa kaikki kuuluvat kirkkoon?

Sinänsä ihan sama minulle, mutta ihmettelen vaan tuota niputtamista, ihan kuin kaikki ev.lutit olisivat yhtä massaa, muut kuin ev.lutit jotain ihanmuuta.

Vierailija
47/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. En missään nimessä seurustelisi ihmisen kanssa, joka kuuluu kirkkoon tai on uskovainen.

Vierailija
48/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanutkin seurustelun kirkkoon kuulumattoman miehen kanssa. Menin naimisiinkin hänen kanssaan, maistraatissa. Itsekin erosin kirkosta muutama vuosi sitten. Siltikin olemme uskovia, emme vain kuulu evankelis-luterilaiseen seurakuntaan.

Vierailija
49/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VMP!

On suorastaan järkyttäävää, kuinka huonosti kirkkoon kuuluvat ovat selvillä siitä, mitä heidän jäsenmaksuunsa sisältyy.

Päinvastoin asia on lain mukaan niin, että hautausmaata ylläpitävä seurakunta, tai seurakuntayhtymä on velvollinen järjestämään vainajalle tunnustuksettomalta alueelta hautapaikan sitä pyydettäessä. Lähtökohtaisesti siis kaikki vainajat haudataan tunnustukselliselle puolelle, eli kirkkoon kuulumattomat ristijengin viereen. Hautausmaata ylläpitävän seurakunnan, tai seurakuntayhtymän on siis tunnustukseton alue järjestettävä, jos sellaista halutaan ja jos sellaista ei hautuumaalla ole, niin se on jostakin järjestettävä, tämä on siis seurakunnan, tai seurakuntayhtymän velvollisuus. Lisäksi  Hautaustoimilain 1 luvun 5 § sanoo selkeästi, että kyseinen alue ei saa sijaita kohtuuttoman kaukana seurakunnan tai seurakuntayhtymän alueesta.

Vierailija
50/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollinen kumppani ei kuulu kirkkoon, niin minä tulen kirkosta ulos pihalle, että kuulen hänet.

Vierailija
51/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. 

Mutta jos kumppani mollaisi kokoajan uskovaisia, niin sitten kiinnostus lopahtaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi